Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

slepers/koolborstels

Gestart door Wijbe woensdag 12 mei 2010, 19:45:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
slepers/koolborstels
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
slepers/koolborstels
om de hoeveel tijd raden jullie aan om slepers en koolborstels te vervangen

dit zelf hebben mijn locs in 8 jaar ongeveer denk ik 2 of 3 slepers gehad, eveneens 2/3 setjes koolborstels, aangezien deze zeer klein werden :( (weinig geld, maar de modellen rijden nog altijd goed)
Re:slepers/koolborstels
Lid sinds: 2008

offline
Re:slepers/koolborstels
Koolborstels moet je simpelweg vervangen wanneer ze echt klein beginnen te worden, en de rijeigenschappen minder worden.
Slepers dienen vervangen te worden als ze koperkleurig worden. Echter duurt dat lang, dus veel hoef je ze niet te vervangen.

2 of 3 slepers per loc vind ik aardig veel.... :shock: Tenminste als dat klopt.
Of gaat het over alle locs?

Re:slepers/koolborstels
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:slepers/koolborstels
Dat hangt echt af van het gebruik van de lok.
Regel is dat koolborstels niet korter dan 3mm mogen zijn.
De sleper vervang je als het contact met de puko's slechter wordt.
Re:slepers/koolborstels
Een sleper is pas echt versleten als ie geheel doorgesleten is.
Soms hebben ze het over " als je het koper ziet , is ie op".
Er zit op dat koper (wat eigenlijk messing is ) een dun laagje nikkel van luttele micrometers dik , daar ben je zo doorheen.
Wel kunnen er zwarte plekken ontstaan op de sleper , dit komt door vonkvorming. Deze koolstoflaag is eenvoudig te verwijderen met een stukje fijn schuurpapier of een schuurmiddel. het is nog beter om een dremel met een klein roterend staalborsteltje te gebuiken , omdat deze het oppervlak spiegelglad maakt. Bij schuurpapier maak je de sleper een beetje ruw , waardoor deze op een vijl gaat lijken. Hierdoor verslijt je rails weer iets sneller van , al lijkt me dit toch wel te verwaarlozen.

Gr Marcel.