Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Veen's nieuwe baan; 1ste module klaar en kleinste spiraal ooit!

Gestart door veen maandag 10 mei 2010, 23:13:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Veen's nieuwe baan; 1ste module klaar en kleinste spiraal ooit!
Hallo allemaal,

Na al een keer of 4 begonnen te zijn met het bouwen van een baan en deze banen na een aantal weken weer verwoed afgebroken te hebben, heb ik de tijd genomen om eerst eens goed na te denken over hoe en waar ik precies een baan wilde maken.

Ik heb een kamer tot mijn beschikking van 2.00 meter bij 3.50 meter waarin ik een L vormige baan wil hebben. Dus allereerst maar een verlanglijstje gemaakt wat ik precies wil hebben rijden en in wat voor omgeving. Daarna een goede schets van een frame gemaakt en daar deze week mee aan de slag gegaan. Het uitgangspunt voor het frame was dat ik genoeg bewegingsvrijheid heb voor mijn baan (dat moet ook wel met een kleine twee meter de lucht in die niet al te flexibel is :D). Het frame bestaat uit drie gedeelten; een gedeelte van 1.10 meter diep en twee meter lang, een middenstuk van 1.40 meter lang en 80 cm breed en een stuk van 1 meter bij 1 meter; het is eigenlijk een L frame dat twijfelt of het geen U is, :mrgreen:. Ik wil twee nivo's waarvan nivo 0 voor een gedeelte zichtbaar blijft; op het stuk van 1 meter komt namelijk een industriegebiedje met laad en losperrons.

Van het begin van de bouw en mijn vorderingen van de bouw laat ik uiteraard graag de vorderingen zien. De camera is niet al te best maar dit laat nog ruimte voor de fantasie  :)

een overview

   


Keerlus met de oude zwoeger Henschel

   

Vanaf de keerlus de kamer in

   

Uiteraard zijn deze foto's pas het begin. Van de vorderingen hou ik jullie graag op de hoogte.

Groet,
Veen
Re:Veen's nieuwe baan; het begin.
Martijn Hendriks
gast

Re:Veen's nieuwe baan; het begin.
Mooi begin :) en veel succes

Gr Martijn
Re:Veen's nieuwe baan; het begin.
hallo veen,

het begin ziet er al heel mooi uit,wens je veel plezier met je verdere afwerking en leggen van je rails.


groeten peter(ke33)
Re:Veen's nieuwe baan; het begin.
Lid sinds: 2010

Ludmilla.

offline
Re:Veen's nieuwe baan; het begin.
Goed begin!
ga zo door zou ik zeggen
Groeten,
Martijn
Re:Veen's nieuwe baan; het begin.
Hoi Veen

Je bent begonnen zie ik  :)
Ik ga je zeker in de gaten houden
Maar ehm zou je niet met Crail gaan beginnen?? :shock:
Ik heb eerst nog een iets grotere test baan gemaakt om nog f te stoeien met koploper.
En als het zover is dat ik een"grote" baan ga leggen dan zal ik ook en draadje beginnen.
Veel sucses
Re:Veen's nieuwe baan; het begin.
En wordt dit de baan die door Koploper i.c.m. DDW wordt aangestuurd ?.

Mvg,
Peter
Re:Veen's nieuwe baan; het begin.
@peter

Als het goed is wel, maar ik heb een weekje geleden
een leuke aankoop gedaan met wat treinenspul en daar zat ook
een Cs1 in met 2.04 erop.
Ik weet alleen niet wat voor een voordelen dat het heeft om met een cs1
te gaan rijden behalve dat je de baan redelijk makkelijk kunt bedienen zonder
de pc aan te zetten.

Groetjes
Re:Veen's nieuwe baan; het begin.
Als je de baan wilt automatiseren heb je niet direct een dure centrale nodig. Zie o.a. de baan van John (Tilly).

Mvg,
Peter
Re:Veen's nieuwe baan; het begin.
Citaat van: Freak op dinsdag 11 mei 2010, 20:17:53
Als je de baan wilt automatiseren heb je niet direct een dure centrale nodig. Zie o.a. de baan van John (Tilly).

Mvg,
Peter

Dat was eigenlijk ook de bedoeling, maar ik heb hem nu toch....
En er is nog altijd het verkoop hoekje en MP  :D
Re:Veen's nieuwe baan; het begin.
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Veen's nieuwe baan; het begin.
Hoi Niels,

Prima ruimte kun je vast een fraaie baan maken.

Heb je inmiddels al genoeg rails en wissels om je schaduwstation te kunnen maken.

Zoals je bij mij kunt zien gebruik ik jouw rechte K rails om mijn pendelbaan te maken.

succes verder

Ronald
Re:Veen's nieuwe baan; het begin.
Hallo allemaal,

Iedereen uiteraard bedankt voor de reacties, dat motiveert enorm  :D.

CiteerEn wordt dit de baan die door Koploper i.c.m. DDW wordt aangestuurd ?.

Klopt Peter, dit gaat 'm worden. Ik ben nu nog even aan het rijden met mijn MS, eerst al het hout voor nivo 0 uitzagen en bevestigen, rails erop en dan het benedengedeelte automatiseren. Daarna bouw ik verder aan niveau 1.

CiteerHeb je inmiddels al genoeg rails en wissels om je schaduwstation te kunnen maken.

Ha Ronald, ik ben een echte tweeling (sterrenbeeld dan  :)) en net zo wispelturig  :?. Ik heb besloten om mijn schaduwgedeelte in C rail te maken en de rest toch in K rail dus als je nog over hebt....?  :mrgreen:

CiteerJe bent begonnen zie ik 
Ik ga je zeker in de gaten houden
Maar ehm zou je niet met Crail gaan beginnen??
Ik heb eerst nog een iets grotere test baan gemaakt om nog f te stoeien met koploper.
En als het zover is dat ik een"grote" baan ga leggen dan zal ik ook en draadje beginnen.

Hee Renz,
Ach, niets veranderlijker als een Veen. Dus C voor het schaduwstation en de rest K rails. Leuk als je mijn draadje gaat volgen. Je bent van harte welkom  :lol:

Tot de volgende update,

Groet,
Veen
Re:Veen's nieuwe baan; het begin.
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Veen's nieuwe baan; het begin.
Dat meen je niet. Heb je eerst van alles verkocht ga je toch weer met K door.

Dat is toch wel zonde zeg.

Als je op mijn topic kijkt zul je zien dat ook de wissels inmiddels ingebouwd zijn.

Is dit echt een tweeling eigenschap?????

Wat heeft dan de doorslag gegeven. Je was in Houten nog volledig overtuigd van C rail en de voordelen ervan.

Groet
Ronald
Re:Veen's nieuwe baan; het begin.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Veen's nieuwe baan; het begin.
Citaat van: M.user op dinsdag 11 mei 2010, 22:44:14
Dat meen je niet. Heb je eerst van alles verkocht ga je toch weer met K door.

Dat is toch wel zonde zeg.

Als je op mijn topic kijkt zul je zien dat ook de wissels inmiddels ingebouwd zijn.

Is dit echt een tweeling eigenschap?????

Wat heeft dan de doorslag gegeven. Je was in Houten nog volledig overtuigd van C rail en de voordelen ervan.

Groet
Ronald

Hier komt hij nog wel op terug, Als zijn loc weer keer op keer stil staat.

Leuk dat er vorderingen zijn Niels, ik had jou draadje even niet in de gaten door eigen treinen problemen.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Veen's nieuwe baan; het begin.
CiteerDat is toch wel zonde zeg.

Hallo Ronald,

Ik ben in mijn antwoord ook niet helemaal duidelijk geweest. Ik had en heb nog K rails over en dat heeft ook de doorslag gegeven. Alles verkopen en vervangen is toch duurder dan C en K rails combineren. Dus mijn resterende K rail gebruik ik op de baan op de zichtstukken.

CiteerWat heeft dan de doorslag gegeven. Je was in Houten nog volledig overtuigd van C rail en de voordelen ervan.

Daarom gebruik ik in mijn schaduwstation ook alleen C rail. Dit is volgens mij het meest betrouwbare. De stukken waar ik straks bij kan wil ik graag in K rail totdat het op is. Zodra ik nieuwe rails ga halen en dit duurt nog even want de kluis is leeg  :lol: ga ik bepalen wat ik doe, C of K. Mocht ik C rail gaan gebruiken dan ga ik het wel begrinden, net zoals Wim N nu aan het doen is.

CiteerIs dit echt een tweeling eigenschap?????

Bij mij in ieder geval in optimo formal  :mrgreen: Gelukkig heb ik wel al jaren dezelfde vrouw, dus dat scheelt  :lol:.

Groet,
Veen
Re:Veen's nieuwe baan; het begin.
Citeerik heb een weekje geleden
een leuke aankoop gedaan met wat treinenspul en daar zat ook
een Cs1 in met 2.04 erop.

Hee Renz,

Gefeliciteerd met je aankoop. Bevalt de CS1?

Groet,
Veen
Re:Veen's nieuwe baan; het begin.
De Cs1 werkt vrij makkelijk en is goed te begrijpen  :D
Locjes toevoegen gaat makkelijk zeker als je ook al een Ms hebt gehad.
Zelfs wissels toevoegen ging zonder de handleiding erbij te pakken :D
Ik heb de 2.04 versie en daar kun je nog geen baanplan inzetten dat vind ik wel jammer
nu kan ik wel met rijwegen werken maar ik vind het koploper principe leuker.
ik ben er ook nog niet over uit of ik met beide ga werken of het cs wegdoe.
Daaraantegen vind mn zoontje het wel super om met een touchscreen te spelen.

Groetjes Renz
Re:Veen's nieuwe baan; het begin.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Veen's nieuwe baan; het begin.
Hoi Niels.
Heel goed dat je gelijk weer begonnen bent met de bouw van een nieuwe baan.
Ondertussen krijgen alle ideeën een plek en kun je weloverwogen je plannen uitvoeren.
Ook de combinatie C- en K-rails vind ik persoonlijk een hele goede, het betrouwbare van C en het mooie van K! 8)

Succes met de bouw.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Veen's nieuwe baan; het begin.
CiteerOndertussen krijgen alle ideeën een plek en kun je weloverwogen je plannen uitvoeren.
Ook de combinatie C- en K-rails vind ik persoonlijk een hele goede, het betrouwbare van C en het mooie van K!

Ik zeg....AJ for president  :P, deze man begrijpt het!

Citeerik ben er ook nog niet over uit of ik met beide ga werken of het cs wegdoe.
Daaraantegen vind mn zoontje het wel super om met een touchscreen te spelen

Dan niet weg doen, toch zegt hij die zelf niet weet te kiezen  :mrgreen:? Maar heb je de partij niet gekocht voor de CS? Daar ging ik van uit.

CiteerHier komt hij nog wel op terug, Als zijn loc weer keer op keer stil staat.

Leuk dat er vorderingen zijn Niels, ik had jou draadje even niet in de gaten door eigen treinen problemen.

No problemo  :). Frapant is wel, Peter, dat de loks met besturing via de MS niet stil hebben gestaan dus...ik ga toch maar lekker door zo.

Allemaal bedankt voor de reacties. Ik ga ff een bakkie koffie doen en daarna een update met foto's plaatsen.

Groet,
Veen
Re:Veen's nieuwe baan; het begin.
Dan niet weg doen, toch zegt hij die zelf niet weet te kiezen  ? Maar heb je de partij niet gekocht voor de CS? Daar ging ik van uit.



Hoi Veen

Ik denk ook dat hij blijft het is echt leuk speelgoed  :D
Ben nu aan het proberen op de cs en koploper te koppelen.
Op mn laptop lukt het zonder problemen maar met de pc waar
koploper opstaat wil het niet lukken.Hij maakt geen verbinding via
de ethernet verbinding :(
Maar ja de aanhouder wint zeggen ze  :shock:

Groetjes Renz

Re:Veen's nieuwe baan; het begin.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Veen's nieuwe baan; het begin.
Citaat van: owen2005 op woensdag 12 mei 2010, 21:00:41
Dan niet weg doen, toch zegt hij die zelf niet weet te kiezen  ? Maar heb je de partij niet gekocht voor de CS? Daar ging ik van uit.



Hoi Veen

Ik denk ook dat hij blijft het is echt leuk speelgoed  :D
Ben nu aan het proberen op de cs en koploper te koppelen.
Op mn laptop lukt het zonder problemen maar met de pc waar
koploper opstaat wil het niet lukken.Hij maakt geen verbinding via
de ethernet verbinding :(
Maar ja de aanhouder wint zeggen ze  :shock:

Groetjes Renz


Staat je IP adres goed ingesteld???

Kijk anders even in mijn draadje daar hebben we net zulke problemen gehad maar nu werk het super.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Veen's nieuwe baan; Update; kurken van de keerlus en bedraden keerlus.
Zo, de eerste updat van velen  :lol:. Vandaag heb ik de rails in de keerlus voorzien van een fijn laagje kurk (toch wel handig zo'n Ikea  :mrgreen:.

Tevens heb ik de keerlus in twee delen verdeeld en deze delen geisoleerd voor de bezetmeldingen. Ook gelijk ff van bedrading voorzien dus het was weer een welbesteed dagje.

Voor de aanwezige geinteresseerden de volgende fotoreportage  :lol:



Isolerende lasjes of is het asjes?


En nog meer kurk  :shock:



Ik hoop dat jullie het leuke foto's vinden. Mocht ik weer wat gemodelbrouwd hebben dan zal ik het posten.

Groet,
Veen
Re:Veen's nieuwe baan; het begin.
Citaat van: degeluidsman op woensdag 12 mei 2010, 21:50:16
Citaat van: owen2005 op woensdag 12 mei 2010, 21:00:41
Dan niet weg doen, toch zegt hij die zelf niet weet te kiezen  ? Maar heb je de partij niet gekocht voor de CS? Daar ging ik van uit.



Hoi Veen

Ik denk ook dat hij blijft het is echt leuk speelgoed  :D
Ben nu aan het proberen op de cs en koploper te koppelen.
Op mn laptop lukt het zonder problemen maar met de pc waar
koploper opstaat wil het niet lukken.Hij maakt geen verbinding via
de ethernet verbinding :(
Maar ja de aanhouder wint zeggen ze  :shock:

Groetjes Renz


Staat je IP adres goed ingesteld???

Kijk anders even in mijn draadje daar hebben we net zulke problemen gehad maar nu werk het super.


Mvg,

Peter / degeluidsman.


@Peter
Ben nu nog eens alles na aan het lopen.
Als ik het goed heb moet op zn minst het rode lampje van de cs gaan branden
en de groene knipperen als er data verkeer is.Dat gebeurde op de laptop wel(W7)
maar op mn xp pc en laptop doet ie niks :(
Ik zal strax op mn werk  :D je draadje door spitten.


@Veen
Ziet er goed uit :lol:

Groetjes Renz
Re:Veen's nieuwe baan; Update; kurken van de keerlus en bedraden keerlus.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Veen's nieuwe baan; Update; kurken van de keerlus en bedraden keerlus.
Hallo Niels,

Mooie foto reportage  :D.

Het begin is er, hou wel in de gaten dat je de blokken iets langer houd als de langste trein die je erop wilt laten rijden.

Succes.

Mvg,

Peter / degeluidsman.

Re:Veen's nieuwe baan; Update; kurken van de keerlus en bedraden keerlus.
Niels,

Toch mooi om te horen dat je het zichtdeel met K rails gaat bouwen. Je weet dat ik dat fraaier vindt dan C.

C rails is wel fantastisch in de verbinding tussen twee rails secties. Bij K moet je met een multimeter elke verbinding doormeten voordat je de rail vast zet op de plaat.

Je gaat ineens wel snel met de bouw.

Laat je niet door Peter opjutten anders heb je volgende week de hele baan in C.  :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Succes verder.
Re:Veen's nieuwe baan; Update; kurken van de keerlus en bedraden keerlus.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Veen's nieuwe baan; Update; kurken van de keerlus en bedraden keerlus.
Citaat van: M.user op woensdag 12 mei 2010, 22:42:23
Niels,

Toch mooi om te horen dat je het zichtdeel met K rails gaat bouwen. Je weet dat ik dat fraaier vindt dan C.

C rails is wel fantastisch in de verbinding tussen twee rails secties. Bij K moet je met een multimeter elke verbinding doormeten voordat je de rail vast zet op de plaat.

Je gaat ineens wel snel met de bouw.

Laat je niet door Peter opjutten anders heb je volgende week de hele baan in C.  :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Succes verder.

Er is een manier om Niels zeker om te krijgen C-rails in 0.25 cent goedkoper  :lol: :lol:


Mvg,

Peter / deC-railman.
Re:Veen's nieuwe baan; Update; kurken van de keerlus en bedraden keerlus.
Wat gaan we doen wordt de Geluidsman ineens de C-railman :P :P :P

Haha dan wordt ik de K.user :lol: :lol:

Groet

Ronald
Re:Veen's nieuwe baan; Update; kurken van de keerlus en bedraden keerlus.
CiteerEr is een manier om Niels zeker om te krijgen C-rails in 0.25 cent goedkoper

? 0,25  :shock: Dat zijn berichten.....moet ik weer een baan afbreken.......NOT :!:

Ik blijf nu bij mijn uitgangspunt: C uit zicht en K in zicht........trouwens......mooie naam voor een baan ook; Kinzicht  :?. Misschien met een Preisertje van Tante Sidonia?

Maar allee, back on topic,

CiteerJe gaat ineens wel snel met de bouw.

Ik had een aantal dagen vakantie, Ronald, vandaar. Ambtenaar he, dan krijg je dat  :mrgreen:
Maar ik heb het nu redelijk in mijn rug van al dat houtbewerken  :lol: dus ga de komende dagen lekker rustig aan doen.

CiteerWat gaan we doen wordt de Geluidsman ineens de C-railman   

Haha dan wordt ik de K.user

:lol:

Helaas helaas, Fullham is geen kampioen geworden dus ik ga naar mijn mandje; bedankt weer voor alle reacties en tot het volgende bericht.

groet,
Veen
Re:Veen's nieuwe baan; Update; kurken van de keerlus en bedraden keerlus.
Hoi Niels,

Dan tref je het één weekje 5 dagen werken en dan weer een lang weekend, dus kunnen we snel weer genieten van een flinke update van je. :lol: :lol:

Groet
Ronald
Re:Veen's nieuwe baan; Update; kurken van de keerlus en bedraden keerlus.
Hoi Veen


Even een vraagje ga je met volledige massa detectie rijden over de hele baan?
Of alleen in het (schaduw) station?


Groetjes Renz
Re:Veen's nieuwe baan; Vraag; hoe een demontabele plaat maken boven keerlus?
CiteerDan tref je het één weekje 5 dagen werken en dan weer een lang weekend, dus kunnen we snel weer genieten van een flinke update van je

Hee Ronald,

Komt helemaal goed. Net even een klein stukje kurk geverfd en begrind. Ziet er al leuk uit. Helaas zijn de batterijen van mijn camera op anders had ik een foto kunnen plaatsen. Ik zal morgen een aantal foto's plaatsen.

Ik heb ook nog geheel iets anders; ik wil boven mijn keerlus een plaat maken die demontabel is. Met andere woorden; de plaat moet los blijven zodat ik in het mangat kan staan dan kan ik namelijk het raam open blijven doen, en dat is weer een eis van mijn lieve eega  :mrgreen:.

Ik wil op deze plaat rails bevestigen maar weet niet hoe dit precies kan als de rails ook uitgenomen moeten worden. Misschien heb jij, of een ander forumlid hiervoor een idee? Ik hoor het graag.

Voor de volledigheid bijgaand de foto van mijn keerlus:



Ik ben benieuwd of iemand een goede tip heeft :).

Groet,
Veen
Re:Veen's nieuwe baan; Vraag; hoe een demontabele plaat maken boven keerl
Citaat van: owen2005 op donderdag 13 mei 2010, 22:00:10
Hoi Veen


Even een vraagje ga je met volledige massa detectie rijden over de hele baan?
Of alleen in het (schaduw) station?


Groetjes Renz

Hoi Renz,

Ik wil de gehele baan voorzien van massadetectie. Dus dat wordt een boel rails knippen en isolatielasjes plaatsen. Peter/De geluidsman had nog een goede tip; in de gaten houden hoelang mijn langste treinstel is en de geisoleerde stukken iets langer maken. Nu is mijn huidige langste treinstel wel 1 loc en vier wagons dus....poeh poeh....dat wordt rekenen geblazen  :mrgreen:.

Groet,
Veen
Re:Veen's nieuwe baan; Update; kurken van de keerlus en bedraden keerlus.
 :mrgreen:
Re:Veen's nieuwe baan; Vraag; hoe een demontabele plaat maken boven keerlus?
Hoi Niels,

Bij mij wordt een deel van de pendelbaan ook uitneembaar dus dan moet je dat stuk baan net zo aanleggen alsof het een module is. Dus netjes een meerpolige steker en contactdoos, zodat je alles in één keer kan ontkoppelen.

Groet
Ronald
Re:Veen's nieuwe baan; Update; begrinden kurken railbedding, een proef!
Hallo allemaal,

Omdat ik nog niet weet of ik mijn keerlus in het zicht laat of overdek is dit de juiste plaats om te experimenteren en wel met kurk en grind. Vandaag ben ik dus bezig geweest met het begrinden van mijn railbedding. Leuk maar priegelig werk. Uiteraard moet er naast het spoor nog van alles toegevoegd worden maar voor het idee de volgende foto's;

Kaal kurk; da wor je nie blij van  :?



Kurk en begrind kurk; al beter



Railbedding met rail; al veel beter  :P



Ook begrind tussen de railstaven (rechts wel, links niet); ziet er best leuk uit  :lol:



Ik hoor graag wat jullie er van vinden. Het volgende experiment is, naast het afmaken van dit klusje, het maken van een asfaltweg naast het spoor.

Ik hou jullie op de hoogte.

Groet,

Veen
Re:Veen's nieuwe baan; Update; begrinden kurken railbedding.
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Veen's nieuwe baan; Update; begrinden kurken railbedding.
Dag Niels.

Einte heeft een briljante oplossing gevonden voor het demontabel houden van een stuk scenery. Laat je fantasie de vrije loop en bedenk dat er in de meubel industrie meerdere oplossingen qua sluitwerk zijn. Wellicht kom je tot een oplossing voor het afsluitbare deel.  :lol:

Groeten,

Erik


Edit: update link.
Re:Veen's nieuwe baan; Update; begrinden kurken railbedding.
CiteerBij mij wordt een deel van de pendelbaan ook uitneembaar dus dan moet je dat stuk baan net zo aanleggen alsof het een module is. Dus netjes een meerpolige steker en contactdoos, zodat je alles in één keer kan ontkoppelen.

Citeerbriljante oplossing gevonden voor het demontabel houden van een stuk scenery

@Erik
Hoi Erik, bedankt voor de tip. De bedoeling is echter wel dat er ook rails opgelegd worden dus ik denk dat ik me verder moet gaan verdiepen in de modulebouw  :) zoals Ronald voorstelt.

Het lijkt mij alleen lastig om de rails dusdanig aan te sluiten op elkaar dat er niks ontspoort. Maar dat is later zorg. Eerst verder experimenteren met kurk en grind  :mrgreen:

@Ronald.
uiteraard weer bedankt voor de tip Ronald, je wissels liggen er trouwens prettig bij  :wink:

Groet,
Veen
Re:Veen's nieuwe baan; Update; begrinden kurken railbedding.
is het neit beter om de rails te leggen, en om de rails heen te begrinten?
Re:Veen's nieuwe baan; Update; begrinden kurken railbedding.
Citeeris het neit beter om de rails te leggen, en om de rails heen te begrinten?

Hallo Wijbe,

Het makkelijkste en ook wel het mooiste is eerst de bedding begrinden en daarna de rails. Als je eerst de rails legt en gelijk begrindt dan ligt de rail eigenlijk niet op een bedding maar op kurk. Dit geeft geen verhoging. Vandaar begrind ik eerst de bedding, leg daarna de rail erop en begrind daarna de rails.

Groet,

Veen
Re:Veen's nieuwe baan; Vraag vrije ruimte profiel.
Hallo allemaal,

Ik heb wat spulletjes van AJ en LaCasa binnengekregen dus de bouwvak zit er weer op....ik mag weer verder  :D.

En gelijk heb ik een vraag; mijn keerlus loopt langs een vensterbank. Tussen rails en vensterbank is ongeveer 1,5 cm vrije ruimte, de hoogte tussen rails en vensterbank bedraagt 4,5 cm. De vraag is (alhoewel ik zelf vermoed dat het geen problemen geeft) is er enige loc of wagon die dusdanig breed is dat mijn vensterbank de boel kan laten ontsporen??? De keerlus wordt namelijk dichtgemaakt en dan komen ongelukken uiteraard niet goed uit.

Voor de volledigheid ff wat foto s geschoten:





en de kwaliteit is nog steeds ruk  :?

Groet,
Veen
Re:Veen's nieuwe baan; Vraag vrije ruimte profiel.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Veen's nieuwe baan; Vraag vrije ruimte profiel.
Dat zal geen problemen opleveren Niels,

Mooi dat je weer de nodige spullen hebt binnen gehad, kan je eindelijk weer aan de slag.

Ook ik heb nog iets bij AlbertJan in bestelling staan, dit ga ik binnenkort ophalen.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Veen's nieuwe baan; Vraag vrije ruimte profiel.
Bedankt Peet,

Meer meningen zijn welkom, ik ben een voorzichtig mens  :mrgreen:

CiteerOok ik heb nog iets bij AlbertJan in bestelling staan, dit ga ik binnenkort ophalen.

Wat heb je in de bestelling staan? Ik heb een aantal lantaarnpalen binnen, branden beter dan die in onze lieflijke stad  :idea:

Groet,
Veen
Re:Veen's nieuwe baan; Vraag vrije ruimte profiel.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Veen's nieuwe baan; Vraag vrije ruimte profiel.
Citaat van: veen op donderdag 03 juni 2010, 22:47:08
Bedankt Peet,

Meer meningen zijn welkom, ik ben een voorzichtig mens  :mrgreen:

CiteerOok ik heb nog iets bij AlbertJan in bestelling staan, dit ga ik binnenkort ophalen.

Wat heb je in de bestelling staan? Ik heb een aantal lantaarnpalen binnen, branden beter dan die in onze lieflijke stad  :idea:

Groet,
Veen

Ik heb 3 x S88 en 3 x K83 in bestelling staan.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Veen's nieuwe baan; Denkfout rails isoleren? Wie weet raad?
Ik ben op dit moment mijn bezetmelders aan het testen in Koploper. Ik boekte echter niet veel resultaat (Koploper reageerde niet op de bezetmelding) waarop ik mijn rails ben gaan doormeten om te zien of een railstaaf wel goed geisoleerd is in mijn keerlus. Ik rij op K rail.

Mijn keerlus heb ik direct vanaf de overgang wissel naar rechte rail geisoleerd met een plastic raillasje en in de bocht waarin de keerlus weer aansluit op het wissel heb ik de railstaaf ook geisoleerd met een plastic raillasje. Ik heb rekening gehouden met de buitenste railstaaf op beide plaatsen. Ik heb dus geen verwisseling toegepast van buitenste railstaaf naar binnenste railstaaf.

Na spanning meten heb ik op beide railstaven spanning???? terwijl ik toch echt de buitenste railstaaf heb geisoleerd op twee punten aan het begin en einde van de keerlus. Maak ik nu toch een denkfout??? Mijn gedachte was dat het stuk tussen de plastic raillasjes geisoleerd moet zijn en dus geen spanning/massa heeft als hier geen trein op staat. Ik heb een testje uitgevoerd door 2 railstukken los van de baan neer te leggen en van elkaar te isoleren door middel van een plastic raillasje. Dit werkte wel. Zodra ik hier een nieuw railstuk met wissel aan aansloot werd de isolatie weer opgeheven. Ra ra  :? :?:

Wie heeft er de oplossing? Ik hoor graag. Alvast bedankt.

Groet,
Veen
Re:Veen's nieuwe baan; Denkfout rails isoleren? Wie weet raad?
Hoi Veen,

volgens mij is de massa in een K-rail wissel ook aan elkaar gekoppeld.
Dus in het wissel word de massa weer aan elkaar gekoppeld. Het wissel kan dus niet mee doen in een geisoleerd blok.

Oplossing is alleen gewone railstukken gebruiken voor massa detectie.

Groetjes Sander.
Re:Veen's nieuwe baan; Denkfout rails isoleren? Wie weet raad?
Veen,

Sander heeft gelijk. In de wissels is een brug tussen de verschillende spoorstaven aangebracht. In een detectie strook mag dus geen wissel zijn opgenomen, anders werkt het niet.
Re:Veen's nieuwe baan; Denkfout rails isoleren? Wie weet raad?
Citaat van: Seinwezen op zondag 06 juni 2010, 15:13:04
volgens mij is de massa in een K-rail wissel ook aan elkaar gekoppeld.

Bij standaard wissels ja
Bij slanke wissels nee

Mvg, Johan
Re:Veen's nieuwe baan; Denkfout rails isoleren? Wie weet raad?
 :oops: :oops:

Bedankt voor de tips maar.....shame on me! Tijdens een helder moment op de bank gisteravond ging me een  :idea: op. Ik was ff vergeten om beide zijden van de railstukken aan het begin van mijn te isoleren keerlus te voorzien van plastic lasjes, nogmaals  :oops:.

Vanavond probeer ik dit en als het goed is moet dit de oplossing zijn. Waar en wanneer heb ik dat toch eerder gehoord??; Niels, eerst denken, dan doen  :mrgreen:.

In ieder geval bedankt allemaal.

Groet,
Veen
Re:Veen's nieuwe baan; Denkfout rails isoleren? Wie weet raad?
Citaat van: veen op maandag 07 juni 2010, 07:52:36
Vanavond probeer ik dit en als het goed is moet dit de oplossing zijn. Waar en wanneer heb ik dat toch eerder gehoord??; Niels, eerst denken, dan doen  :mrgreen:.

Beste Niels.
Wijsheid komt met de jaren en aangezien jij vandaag weer een jaartje ouder bent geworden (van harte gefeliciteerd!) zal het vandaag wel allemaal gaan lukken! :mrgreen:

Veel succes en een hele fijne en gezellige dag.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Veen's nieuwe baan; Denkfout rails isoleren? Wie weet raad?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Veen's nieuwe baan; Denkfout rails isoleren? Wie weet raad?
Citaat van: veen op maandag 07 juni 2010, 07:52:36
:oops: :oops:

Waar en wanneer heb ik dat toch eerder gehoord??; Niels, eerst denken, dan doen  :mrgreen:.

Groet,
Veen

Bij je vorige baas  :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Ik dacht van de week al dat je grijzer aan het worden was, maar nu begrijp ik het van Harte gefeliciteerd.


Mvg,

Peter / degeluidsman.