Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Verkleuring van Marklin goederenwagons.

Gestart door Airliner zaterdag 01 mei 2010, 21:22:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Verkleuring van Marklin goederenwagons.
Marklinisten : weet iemand van jullie of er iets te doen is tegen de gele verkleuring die sommige Marklin goederenwagons in de loop van de jaren hebben opgelopen nadat ze in de originele verpakking met doorzichtig venster waren opgeborgen, de oorspronkelijke kleur was wit en dit betreft voornamelijk de 2 assige koelwagons.
B.V.B. dank voor de eventuele antwoorden.
V.G. Jan.
Re:Verkleuring van Marklin goederenwagons.
Niet in de zon laten staan.... Helaas is het volgens mij niet meer ongedaan te maken als de witte wagons al een gele verkleuring hebben  :(. Is altijd lastig dat witte plastic.
Re:Verkleuring van Marklin goederenwagons.
is het geen nicotine aanslag op de goedenwagons
Re:Verkleuring van Marklin goederenwagons.
Alvast bedankt voor het meedenken.
Het is beslist geen nicotine aanslag,want hier wordt niet gerookt en de wagons kwamen direct nieuw uit de winkel.
Ze hebben ook niet direct in de zon gelegen, ik dacht zelf aan een chemische reactie van het plastic met de verpakking, maar eigenlijk zou dit niet voor moeten kunnen komen volgens mij.
V.G. Jan.
Re:Verkleuring van Marklin goederenwagons.
kan je ze niet om ruilen bij marklin
Re:Verkleuring van Marklin goederenwagons.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Verkleuring van Marklin goederenwagons.
Citaat van: Airliner op zaterdag 01 mei 2010, 21:22:20
Marklinisten : weet iemand van jullie of er iets te doen is tegen de gele verkleuring die sommige Marklin goederenwagons in de loop van de jaren hebben opgelopen nadat ze in de originele verpakking met doorzichtig venster waren opgeborgen, de oorspronkelijke kleur was wit en dit betreft voornamelijk de 2 assige koelwagons.
B.V.B. dank voor de eventuele antwoorden.
V.G. Jan.


Dag Jan.
Spijtig genoeg is aan de verkleuringen op de wagons, weinig tot niets aan te doen! :(
Bij grote vlakken, zoals bij trafo's, control units enz, is dit wel iets mogelijk.
Deze verkleuringen worden hoofzakelijk veroorzaakt door UV straling in o.a. direct zonlicht, maar wordt ook veroorzaakt door verhitting (o.a. verwarming) en ook weer de zon.
Ik heb wel een keer gelezen dat dit met schoonmaken (het middel kan ik helaas niet vinden) dit wat verminderd kan worden.

Vergeelde wagons zou je ook mooi kunnen weatheren. (vuilmaken)

Vriendelijke groeten,
AlbertJan. 
Re:Verkleuring van Marklin goederenwagons.
Citaat van: AlbertJan op zondag 02 mei 2010, 13:33:06
Citaat van: Airliner op zaterdag 01 mei 2010, 21:22:20
Marklinisten : weet iemand van jullie of er iets te doen is tegen de gele verkleuring die sommige Marklin goederenwagons in de loop van de jaren hebben opgelopen nadat ze in de originele verpakking met doorzichtig venster waren opgeborgen, de oorspronkelijke kleur was wit en dit betreft voornamelijk de 2 assige koelwagons.
B.V.B. dank voor de eventuele antwoorden.
V.G. Jan.


Dag Jan.
Spijtig genoeg is aan de verkleuringen op de wagons, weinig tot niets aan te doen! :(
Bij grote vlakken, zoals bij trafo's, control units enz, is dit wel iets mogelijk.
Deze verkleuringen worden hoofzakelijk veroorzaakt door UV straling in o.a. direct zonlicht, maar wordt ook veroorzaakt door verhitting (o.a. verwarming) en ook weer de zon.
Ik heb wel een keer gelezen dat dit met schoonmaken (het middel kan ik helaas niet vinden) dit wat verminderd kan worden.

Vergeelde wagons zou je ook mooi kunnen weatheren. (vuilmaken)

Vriendelijke groeten,
AlbertJan. 
Citaat van: marklin1992 op zondag 02 mei 2010, 11:44:58
kan je ze niet om ruilen bij marklin
Omruilen is jammergenoeg geen optie omdat de modellen soms 20 jaar oud zijn, niet meer in produktie en een enkele in beperkte oplage.
En voor de rest dus weinig aan te doen jammergenoeg.
Ik denk dat ik in de toekomst de wagons ga verkopen.
V.G. Jan
Re:Verkleuring van Marklin goederenwagons.
hallo

heeft uw een foto van de wagons misschien heb ik een oplossing

vr gr patrick
Re:Verkleuring van Marklin goederenwagons.
Citaat van: marklin1992 op dinsdag 04 mei 2010, 15:51:35
hallo

heeft uw een foto van de wagons misschien heb ik een oplossing

vr gr patrick
Patrick : bedankt voor je reactie.
Er zijn nog geen foto,s beschikbaar , dat wordt denk ik volgende week en dan ga ik bestuderen hoe ik ze op het forum krijg, heb gezien dat er op de forum informatie van alles over staat, heb alleen geen webpage dus moet dat nog verder uitzoeken.
V.G. Jan
Re:Verkleuring van Marklin goederenwagons.
hallo

stuur ze anders naar foto@3rail.nl
met een link van de topic

dan kunnen ze het voor je  plaatsen de foto s

vr gr patrick
Re:Verkleuring van Marklin goederenwagons.
CiteerDeze verkleuringen worden hoofzakelijk veroorzaakt door UV straling in o.a. direct zonlicht, maar wordt ook veroorzaakt door verhitting (o.a. verwarming) en ook weer de zon.
Ik heb wel een keer gelezen dat dit met schoonmaken (het middel kan ik helaas niet vinden) dit wat verminderd kan worden.

UV straling zonder meer niet goed voor alle kleuren plastic in het bizonder het deel van (zon) licht UVA wat vrijwel overal doorheen gaat (behalve gesloten donkere ruimte)

Originele kleuren weer ophalen, in het bizonder witte, zoals wagonnetje, wc-bril, tuinstoel lukt ons heel goed met Glorix (beetje verdunnen) Resultaat pas na ca 24 uuur IN de Glorix.

Puur bleekwater (verdunt) werkt óók;
Gebruik een 1% oplossing (dus 1 dl bleekwater op 10 ltr water)

Tijdje in st.Marc is een probaat middel, wel goed de gebruiksaanwijzing lezen!

Geef géén garantie maar bij de meeste plastics helpt het bovenstaande!

succes
Jos

Re:Verkleuring van Marklin goederenwagons.
Citaat van: tummy op dinsdag 04 mei 2010, 19:33:29
UV straling zonder meer niet goed voor alle kleuren plastic in het bizonder het deel van (zon) licht UVA wat vrijwel overal doorheen gaat (behalve gesloten donkere ruimte)

Originele kleuren weer ophalen, in het bijzonder witte, zoals wagonnetje, wc-bril, tuinstoel lukt ons heel goed met Glorix (beetje verdunnen) Resultaat pas na ca 24 uuur IN de Glorix.

Puur bleekwater (verdunt) werkt óók;
Gebruik een 1% oplossing (dus 1 dl bleekwater op 10 ltr water)

Tijdje in st.Marc is een probaat middel, wel goed de gebruiksaanwijzing lezen!

Ik heb niet goed een idee hoe dit de verkleuring er weer uittrekt oid, maar wat doen deze middelen met de evt. prints op de wagon?
Worden die niet ook aangetast door de werking..?

Re:Verkleuring van Marklin goederenwagons.
CiteerIk heb niet goed een idee hoe dit de verkleuring er weer uittrekt oid,

Het chemische proces kan ik niet beschrijven maar dat genoemde artikelen bij mij wit werden kan ik je verzekeren.

Citeerwat doen deze middelen met de evt. prints op de wagon?
Worden die niet ook aangetast door de werking..?
Wat er met de prints gaat gebeuren na de inwerking van genoemde middelen zal waarschijnlijk afhangen van de wijze waarop deze zijn aangebracht op de wagon.
Zijn ze meegebakken in het productieproces of later er gewoon opgeplakt of gespoten.
Toen ik dat jaren geleden voor het eerst  probeerde met een witte Kühlwagen van Ma. bleven de opschriften keurig zwart.
Misschien een proefje doen ?! Een tip nog is, na de behandeling, niet met doek of spons of wat dan ook afnemen. Gewoon afspoelen onder de kraan en laten drogen.

Jos
Re:Verkleuring van Marklin goederenwagons.
Lid sinds: 2007

Warnsveld (GLD)

offline
Re:Verkleuring van Marklin goederenwagons.
Ik heb ook last van verkleuring van een marklin wagon gehad.
het was de trafotransport wagon (die mooie lange rode)
Alle plastic rode onderdelen waren plotsklaps behoorlijk wit geworden en gebogen.
Het vreemde hierbij was dat hij gewoon in de doos zat  :o
Misschien iets te warm geworden op zolder, of kan dit niet? (wie het weet mag het zeggen!)
Ik heb hem zelfs weggegooit zo erg was het.

Ook heb ik verkleuring bij Roco.

Bij een nieuwe br 146 verkleurden de handgrepen op het front, ze werden bijna wit.
Heb bij MTE maar nieuwe bestel (gelukkig leverd roco snel, maar het kan toch niet de bedoeling zijn)
Ook bij de roco autotransporters van STVA (de licht bruine) verkleuren de buffers en de trapjes alleen al bij daglicht.


Kunnen de fabrikanten van dit kunstof geen (betere) UV filters in het kunstof doen!

Kortom ik baal er wel van. :(

m.v.g,

Erik