Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Lok functies in koploper

Gestart door Eddie E69 zaterdag 08 mei 2010, 17:46:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Lok functies in koploper
Eddie E69
gast

Lok functies in koploper
Hallo 3-railers,
ik heb de (37193) BR17 MfX aangeschaft, en zie in de handleiding dat ik met de 6021 maar 3 van de 10 geluids functies kan schakelen. :(

Kan ik ze met Koploper alle 10 schakelen? :shock:
Re:Lok functies in koploper
Lid sinds: 2008

offline
Re:Lok functies in koploper
Moet zeker kunnen, maar vraag me niet hoe :?. Kwestie van de juiste adressen weten en programmeren.
Re:Lok functies in koploper
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re:Lok functies in koploper
Eddie,

koploper zal dat waarschijnlijk wel kunnen, echter jou 6021 niet.
De 6021 is de beperking. Je zal je lok met een nummer aan moeten sturen.

De 6021 kan maximaal 4 functies in motorola(II) formaat aansturen. (eigenlijk 5 nl: F + F1,F2,F3 EN F4)
Met een trucje kun je (meestal??) nog 4 aansturen. Je pakt dan het loknummer +1 van deze kun je dan de F1 tot F4 gebruiken als F5 tm F8.
Ik weet niet of dit altijd werkt bij alle decoders.

Meine
Re:Lok functies in koploper
Eddie,
Hoe het zit met de 6021 weet ik niet maar je kunt in Koploper bij onderhouden lokomotieven bij extra functies dacht ik  het toch gewoon proberen. Baat het niet, schaden doet het zeker niet.

groet Hennie
Re:Lok functies in koploper
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Lok functies in koploper
Dag Eddie.
Door in Koploper bij je gekozen loc een stuurstand (meestal adres loc +1) aan te maken, kun je behalve de functies licht en F1 t/m F4 nog 4 functies extra aansturen (F5 t/m F8)
Meer is niet mogelijk, maar aangezien er altijd wat functies bij zitten die je nauwelijks gebruikt, is dit meestal meer dan voldoende. 

Op de site van het programma Koploper kun je een handleiding hiervoor downloaden onder de naam "Koploper en MFX-locomotieven".

Veel succes en plezier met dit prachtige onderdeel in Koploper.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Lok functies in koploper
Kijk eens bij Onderhouden Locomotieven.


Hier kun je + 4 extra functies aanvinken, en het tweede adres invullen.
Zie ook Functies bij Onderhouden Locomotieven.

Mvg,
Peter
Re:Lok functies in koploper
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Lok functies in koploper
Maar dan moeten de geluiden F5 t/m F8 wel op het decoderadres + 1 staan, soms staan ze op adres 255, in dit geval moet dit adres in de lok gewijzigd worden.

Groet, Anne W
Re:Lok functies in koploper
Lid sinds: 2007

Warnsveld (GLD)

offline
Re:Lok functies in koploper
Het is waarschijnlijk een ESU Loksound decoder.
Bij deze kun je toch het zgn. 2e adres aktiveren zodat je meerdere geluisdfunkties kunt schakelen met de 6021.

m.v.g,

Erik
Re:Lok functies in koploper
Citaat van: Anne W op zondag 09 mei 2010, 21:43:04Maar dan moeten de geluiden F5 t/m F8 wel op het decoderadres + 1 staan, soms staan ze op adres 255, in dit geval moet dit adres in de lok gewijzigd worden.
Hoeft niet, je kunt het tweede adres (in dit voorbeeld 2) bij Koploper veranderen.

Mvg,
Peter
Re:Lok functies in koploper
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Lok functies in koploper
Beste Peter,

Jij zegt dat als Märklin de geluiden van F5 t/m F8 heeft staan op adres 255, je met Koploper dit adres wijzigt naar lok decoderadres + 1, correcte veronderstelling of moet je dit doen met de "6021" methode of iets dergelijks?

P.S. ik kan met de R* ook wel een truc uithalen, door middels lokdecoder adres +1 het adres 255 aan te sturen, maar als ik twee loks heb met de geluiden op 255 dan gaan ze alle twee tegelijkertijd die geluiden maken.

Groetjes, Anne W
Re:Lok functies in koploper
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Lok functies in koploper
Hallo Allen,

je kan het 2e lokadres (voor de functies F5 t/m F8) op CV75 op een ander motorola adres zetten,

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Lok functies in koploper
Anne W,

Kijk eens naar het voorbeeld:
Bij Decodernummer + 4 functies kun je ieder ander adres ingeven of dat nu is:
Eerste adres = 1 en tweede adres is 2 of
Eerste adres = 1 en tweede adres is 255 of of.
Maar je kunt ook het adres in de lok veranderen, het is maar wat je zelf gemakkelijk vindt.


Mvg,
Peter