Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Keuze: toeloop naar lokloods, links om of rechtsom?

Gestart door AnalogDriver donderdag 06 mei 2010, 22:08:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Keuze: toeloop naar lokloods, links om of rechtsom?
Ik ben een klein test baantje en BW aan het maken om rijeigenschappen te testen en onderhanden reparatiewerk en weatheringswerk op te stellen (Zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=17059.msg276682#msg276682).

Momenteel in de laatste bouwfase, en één keuze wil ik jullie graag voorleggen.
Gaat om de linker toeloop naar de lokloods.
Linker wissel of rechter wissel.
Ene optie heeft als voordeel dat het opstelspoor er naast langer is.

Ik gebruik geen ontwerpsoftware, maar leg met wat schetsen diverse opties uit en kijk welke ik het beste vind.
Daarom foto's van 2 opties.

Vraag: welke vinden jullie beter en waarom? Welke voordelen en nadelen zien jullie in de opties?


Optie A


Optie B


Optie A


Optie B


Optie A


Optie B


Optie A


Optie B


Optie A


Optie B


Optie A


Optie B




Vraag: welke vinden jullie beter en waarom? Welke voordelen en nadelen zien jullie in de opties?

Hajo

Re:Keuze: toeloop naar lokloods, links om of rechtsom?
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Keuze: toeloop naar lokloods, links om of rechtsom?
Hallo Hajo,

Ik vind optie A het meest vloeiend uit zien   8)

Gr Einte
Re:Keuze: toeloop naar lokloods, links om of rechtsom?
A,

Ziet er meer uit alsof de 3 sporen ooit gelijk zijn gebouwd voor de lokloods.

de linker uitloop is er later bijgekomen omdat........................blablabla reden......


en ik vind het er iets natuurlijker en mooier uitzien....
Re:Keuze: toeloop naar lokloods, links om of rechtsom?
Hi Hajo

Met schaamrood zie ik deze spoorbaan nu pas.

Ik zou gaan voor optie A

Goed bezig Hajo
Re:Keuze: toeloop naar lokloods, links om of rechtsom?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Keuze: toeloop naar lokloods, links om of rechtsom?
Met optie A heb je tenminste één spoor (links naar het stootblok) dat langer is en daar kun je een langere trein parkeren.
Opte A bied in mijn ogen gewoon meer mogelijkheden.
Re:Keuze: toeloop naar lokloods, links om of rechtsom?
Optie A,

dan heb je 1 spoor naar het stootblok en de rest is naar de loods, en wat al vaker is gezegd je hebt bij A een langer spoor voor langere treinen

Groeten,
Martijn
Re:Keuze: toeloop naar lokloods, links om of rechtsom?
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Keuze: toeloop naar lokloods, links om of rechtsom?
Hoi Hajo!

Na alle (!) foto's bekeken te hebben vond ik optie A een vloeiender verloop van de sporen hebben, en dus sluit ik mij aan bij alle andere reacties.
Bij optie B is er toch een vreemde knik tussen de twee wissels die er niet erg mooi uitziet.

Groeten,

Erik
Re:Keuze: toeloop naar lokloods, links om of rechtsom?
optie a vanwege:

langer stuk opstelspoor wat je overhoud dan bij plan b, en het oogt vloeiender dan b, b heeft zoon rare knik
Re:Keuze: toeloop naar lokloods, links om of rechtsom?
optie A

Das het mooiste en natuurlijkste

mvg
Reinder
Re:Keuze: toeloop naar lokloods, links om of rechtsom?
Tsja, ook ik koos instinctief meteen voor A. En na goed nadenken blijf ik erbij. Om alle door mijn forumvrienden voorgenoemde redenen.

Het ziet er prachtig uit! Toch ga ik wat "zeuren": waarom plak je geen strook papier met lucht erop geprint erachter?
Re:Keuze: toeloop naar lokloods, links om of rechtsom?
Citaat van: AlfaRent op zondag 23 mei 2010, 07:53:32
Tsja, ook ik koos instinctief meteen voor A. En na goed nadenken blijf ik erbij. Om alle door mijn forumvrienden voorgenoemde redenen.

Het ziet er prachtig uit! Toch ga ik wat "zeuren": waarom plak je geen strook papier met lucht erop geprint erachter?
aangezien dit zijn proef baan is, en er geloof ik geen scenery op zou komen :P
verbeter me als dit niet zo is :lol:
Re:Keuze: toeloop naar lokloods, links om of rechtsom?
Ik vind optie A ook het mooist. Waarom gebruik je geen driewegwissel? Dan kan de 'goot' er zelfs nog voor en kunnen ze er alle drie gebruik van maken.

Groet,
Frank
Re:Keuze: toeloop naar lokloods, links om of rechtsom?

Allen, dank voor het snelle oordeel. Vreemd, wat ik toch als 2 opties overwoog werd snel en duidelijk gekozen.
Kort daarop heb ik het gelijk teruggebouwd naar Optie A, dat wordt het.


Voor wat betreft de lucht: kan daar ook wel achter inderdaad. Intussen heb ik tegen een andere muur een plaat bevestigd voor o.a. kolenbunker en een foto-shoot spoordijk. Daar komt een lucht achter. Gewoon een mooie 'Nederlandse' wolken lucht met wat bomen. Afdrukken op poster formaat.  Wellicht zelfde achter dit mini BW en testbaan.


Eerst dit BW nu afbouwen en als de bovenplaat er af is het spoor in d bocht achterin bijwerken: er is langzamerhand een knik in gekomen waardoor meeste loks ontsporen :(

Nogmaals dank voor de reakties en argumenten,

Hajo