Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Nieuwe baan, nieuw topic.

Gestart door EKdesign donderdag 06 mei 2010, 11:44:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, Marklin H0
Hoi Eric,

Ik had dit draadje nog niet eerder opgemerkt. :oops:
Wat een prachtige baan ben je aan het bouwen. 8)
En leuk filmpje.

Gr.
René
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, Marklin H0
Eric,

je bent een prachtige baan aan het maken met mooie vloeiende lijnen :D

Groetjes, John

PS: leuk filmpje :D
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, Marklin H0
Gaaf filmpje 8), gave muziek 8), nice track  8) :D

Mvg Gert
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, Marklin H0
Hallo Eric,

Hardstikke leuk filmpje, en ben héél benieuwd hoe het verder gaat met je prachtige baan...!  Veel succes.!

groeten, Willem.
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, Marklin H0
Hallo modelspoor liefhebbers,

Bedankt allemaal voor de positieve reacties, erg leuk. 8) :) :lol: :D
Ik ben in de vrije avond uurtjes bezig geweest met een nieuw filmpje waarin laat zien hoe alles verloopt met 8 treinen op de baan die lekker in beweging zijn, nog steeds leren remmen en optrekken. Ik kan er nog meer laten rijden maar heb wat power tekort als ik dat doe. Wilde toch even laten zien wat er gebeurt als de baan op automatisch rijden staat in koploper. Heb helaas een klein probleem met een wissel, deze schakelt niet altijd waardoor het verkeerd gaat, tijdelijk het spoor op handmatig bezet gezet en de wissel is even niet nodig, wel ga ik de aandrijving komend weekend vervangen. Hieronder het filmpje.

http://www.youtube.com/watch?v=fbS_d6PjQmA

Ook zijn de beide flubber rubber malletjes gegoten met gips, ik heb een speciale doos gips gekocht wat binnen een half uur hard wordt, althans dat staat op de verpakking. Uiteindelijk  na anderhalf uur er pas uit kunnen halen, gewone geelband gips, wat ik in 25kg. heb duurt veel langer, vandaar deze proef met dit doosje gips. Ik moet zeggen dat alle begin lastig is, de eerste elementen van gips vertonen wat luchtbellen, ik ga vanavond het mengsel iets vloeiender / dunner maken, kijken of dat beter is. Oefening baart kunst uiteraard, we zullen zien. De mallen met de tunnelportalen staan in backorder en verwacht ik begin juni, dus volgende week. Hieronder het resultaat.







Ook de Ecos heeft een update / onderhoudsbeurt bij mijn marklin dealer ?het oude station?gehad en de Ecos Booster 4 amp. is reeds besteld, deze hoop ik eind van de week binnen te hebben. Ben benieuwd hoe het dan rijd en schakelt.
Onderstaande foto is de Ecos Booster 4 amp. die is besteld.



Dit was het weer even voor nu, als de baan is geoptimaliseerd met de Booster, de wissel aandrijving van 1 wissel is vervangen gaan we weer verder met bouwen aan het industrie gedeelte en wat scenery, heb al tal van leuke ideeën inmiddels.

Tot de volgende update!!
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, Marklin H0
Hallo Erik,

Het ziet er goed uit, maar de luchtbellen moet je wel weg zien te krijgen, maar op het stukje muur valt het niet zo op, vooral als je het nog een kleurtje gaat geven !

groeten, Willem.
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, Marklin H0
Mooi filmpje van een geweldige baan :D
erg mooi al die hoogteverschillen!!

Groeten,
Martijn
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, Marklin H0
Mooi filmpje, je hebt prachtig materiaal rond rijden.

Gr.
Piwie.
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, Marklin H0
Hoi Erik,

Geweldig filmpje weer. :)
Ik vind je baan super.

Gr.
René
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, Marklin H0
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, Marklin H0
Hoi Erik,

Leuk filmpje ziet er weer prima uit.

Voor het gips gieten kun je beter modelbouwgips gebruiken dit is speciaal om te gieten in malletjes en werkt super. Is verkrijgbaar bij de bouwmarkt in doosjes.

Kun je na ca 10 tot 15 minuten lossen uit de mal. Ik heb al heel wat gietwerk gedaan en het gaat reuze snel en zelden luchtbellen.
Je giet het als Yoghurt in de mal. Even licht trillen met de mal en afstrijken met een latje. Dan even laten drogen en voorzichtig lossen en een aantal dagen goed laten nadrogen.

Succes verzekerd  Groet  Ronald
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, Marklin H0
Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties tot dusver. :D

Citaat van: M.user op vrijdag 28 mei 2010, 22:58:33
Hoi Erik,

Leuk filmpje ziet er weer prima uit.

Voor het gips gieten kun je beter modelbouwgips gebruiken dit is speciaal om te gieten in malletjes en werkt super. Is verkrijgbaar bij de bouwmarkt in doosjes.

Kun je na ca 10 tot 15 minuten lossen uit de mal. Ik heb al heel wat gietwerk gedaan en het gaat reuze snel en zelden luchtbellen.
Je giet het als Yoghurt in de mal. Even licht trillen met de mal en afstrijken met een latje. Dan even laten drogen en voorzichtig lossen en een aantal dagen goed laten nadrogen.

Succes verzekerd  Groet  Ronald

Beste Ronald,

Bedankt voor je reactie wederom, heb jij een merk van dit modelgips en misschien een naam van een bouwmarkt, zoals Gamma of Karwei?

Ik hoor graag van je, alvast bedankt
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, Marklin H0
Hoi Erik,

Je bent al goed op weg zie ik.
Ik gebruik hobby gips bij de karwei vandaan.

grts Rein
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, Marklin H0
Citaat van: Reinemanz op zaterdag 29 mei 2010, 08:27:15
Hoi Erik,

Je bent al goed op weg zie ik.
Ik gebruik hobby gips bij de karwei vandaan.

grts Rein


Dank je Rein, ik ga straks eens even kijken of ze het hebben en wat kopen, kan mijn zoon zondag weer met gips knutselen. Thx
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, Marklin H0
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, Marklin H0
Hoi Erik.
De bouw van je baan gaat nog steeds lekker door!
Net de beide filmpjes bekeken en genoten van de beelden en je mooie materieel, ook voor de rest van de verslaggeving bijgelezen.
Mooi taakverdeling trouwens, jij verder met de baan en je zoon met de gipsmallen aan de gang om allerlei muurtjes te gieten die, na het op kleur brengen dan weer gelijk geplaatst kunnen worden! 8)
De oplossing voor het zijspoor om vrij te kunnen rangeren is fraai bedacht en zal zeker weer extra rij plezier geven.

Veel succes en plezier met de verdere bouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, Marklin H0
Hi Erik,

Prachtig filmpje, met een lekkere beat :D.
Ik vind vooral die dubbele boog in het midden mooi. Schitterend om zon trein deoor die flauwe bogen te zien gaan. Succes met de verdere bouw.

Groeten, Daan
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, Marklin H0
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, Marklin H0
Hoi Erik,

Ik gebruik altijd modelbouwgips van Knauf. Bij ons ligt dit in dozen van 2 1/2 kilo bij de Praxis, maar ik weet zeker dat de Karwij het ook zal hebben.

Succes  Ronald
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, Marklin H0
Hallo allemaal,

Dank voor de reacties.
Ronald, om even te reageren op jouw bericht kan ik je zeggen dat ik bij de Karwei een doosje gips van 2,5 kg heb gekocht, modelgips zoals jij al aangaf. Heb het nooit eerder gezien daar maar ik kan je zeggen dat ik gisteravond nog snel even de malletjes heb vol gegoten, na een paar minuten zelfs al hard, dat gaat snel. Nu kan mijn zoon lekker gaan gipsen. Dank voor je tip. 8)

Daan ook bedankt voor je reactie, ik heb het ook bij Karwei gekocht net als jij, aldoende leert men.

Hieronder het eerste resultaat met modelgips, nog niet optimaal maar wel al veeeeeel beter. :D





Vandaag is mijn dochter 10 jaar geworden, dus feest huize Oberndorf, een dag niet op zolder.

Tot de volgende update maar weer.
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, Marklin H0
Gefeliciteerd met je dochter en met je prachtige baan. Ziet er werkelijk zeer indrukwekkend uit, leuk filmpje overigens met prima bijpassende muziek  :).

Groet,

Tom
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, Marklin H0
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, Marklin H0
WOW!!! Wat een prachtige baan. Mijn complimenten.

M.v.g.

RMW
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, Marklin H0
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, Marklin H0
gefeliciteerd! :D
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, Marklin H0
proficiat met je dochter .......en die hele gave baan.
Met veel plezier zitten kijken, ga deze zeker volgen.

Jeroen
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, Marklin H0
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, Marklin H0
Hoi Erik,

Gefeliciteerd met de verjaardag van je dochter.

Leuk te zien dat het gipsen zo goed gaat. Dat is inderdaad de doos met gips die ik ook altijd gebruik.

Je kunt bij het aansluiten van meerdere paneeltjes de naden hiermee dicht gieten en als het dan droog is kras je voorzichtig de voegen weer uit zodat het netjes doorloopt. Het lijkt dan of je het in één stuk hebt gemaakt.

Succes en nog een prettige avond.

Groet
Ronald
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, Marklin H0
Hartelijk dank voor de felicitaties van mijn dochter :D, 10 jaar alweer, waar blijft de tijd.

Even een update van afgelopen dagen, weinig op het forum geweest helaas, beetje druk met diverse zaken. Het gipsen gaat al lekker nu, weinig belletjes sinds ik Knauf modelgips gebruik, was een goeie tip. Vandaag de nabestelling van de rubber malletjes binnen gekregen, tunnel portaal, binnenkant van de tunnel en muurplaat, de hele serie die nog in backorder stond, morgen gelijk volgieten uiteraard.

Vanavond een mailtje gehad van mijn modelspoorwinkel dat de booster van Esu binnen is  :D :D :D die gaan we morgen na het werk gelijk ophalen en aansluiten, ben benieuwd.

Vanavond een tekening gemaakt in Adobe van mijn 1e gedeelte van de boogbrug, dit wordt een lastige klus, tijd rovend maar als het resultaat wordt wat ik verwacht zal het zeer de moeite waard zijn. Binnenkort de tekening even plaatsen op het forum zodra hij toonbaar is. 8)

Even geen foto`s dit keer maar komend weekend zal ik weer wat plaatsen.

Gegroet voor nu.
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, Marklin H0
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, Marklin H0
Hoi Erik,

Ik ben al heel benieuwd naar de tekening van je boogbrug. Wellicht kan ik er wat van opsteken. Zelf zit ik met een lastig deel om de boogbrug te maken, namelijk in een bocht en met een wissel erop dus deels dubbel spoor.

Succes en groet  Ronald
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, Marklin H0
Hallo allemaal,

Ik ben zelf vrijdag 4 juni weer een jaar ouder geworden, gelukkig heb ik er niet veel van gemerkt (van dat ouder worden) De laatste dagen niet zoveel kunnen doen, was en is toch super mooi weer eindelijk, dus lekker in de tuin bezig. De andere grote hobby is het houden van Koi karpers, dus bij mooi weer zijn we buiten bezig in de tuin en bij slecht weer is de zolder een geliefde plek  :D :D.
Wat wel is gedaan is een start gemaakt met de eerste boogbrug, welliswaar alleen het houtwerk, passen en meten op de baan. Ook is het eerste stukje van de baan voorzien van gips, dit omdat het nodig was voordat ik de brug ga afmaken. Ook de malletjes van de tunnel portalen zijn binnen gekomen en buiten met een biertje afgelopen donderdag er eens 2 gegoten met gips.  8), geeft gelijk alweer een ander gezicht.

Hieronder wat foto`s van de verrichte werkzaamheden, is uiteraard nog in een pril stadium.

















Vandaag de Esu Booster ophalen en vanmiddag lekker aan de tafel buiten werken aan de brug, de pilaren maken, gipsen en dat soort werkzaamheden. Zodra ik weer wat verder ben zal ik weer wat foto`s plaatsen.
Mensen geniet van het mooie weer, bij mij zijn in ieder geval de treinen vandaag uitgerangeerd  8)

Tot de volgende update!!
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, Marklin H0
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

Heemskerk

offline
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, Marklin H0
Hallo Erik,

Ik zie dit draadje nu pas maar vind het heel mooi wat je maakt, mooie niveau's met al die bruggen met bogen. Ben heel erg beniewd als het 'af' is  :D.

Lesley
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, Marklin H0
Citaat van: EKdesign op zaterdag 05 juni 2010, 10:12:48
Hallo allemaal,

Ik ben zelf vrijdag 4 juni weer een jaar ouder geworden, gelukkig heb ik er niet veel van gemerkt (van dat ouder worden) De laatste dagen niet zoveel kunnen doen, was en is toch super mooi weer eindelijk, dus lekker in de tuin bezig. De andere grote hobby is het houden van Koi karpers, dus bij mooi weer zijn we buiten bezig in de tuin en bij slecht weer is de zolder een geliefde plek  :D :D.

Join the club met de koi karpers, ik heb precies de zelfde hobbies. Erg mooie update wat je tot nu toe gemaakt hebt. Ga zo door, ben erg benieuwd allemaal.

Gr. Daan
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, Marklin H0
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, Marklin H0
Hoi Erik,

Je gaat aardig snel. Mooi resultaat dat gipswerk.

Ik zie dat je als basis om tegen te gipsen isolatieplaten gebruikt.

Vindt je dat niet vervelend werken, geeft altijd zoveel rommel?

Ben benieuwd hoe je verder het viaduct gaat afwerken dan heb ik een idee hoe ik dat aan moet pakken. Bij mij moet er zo'n viaduct komen in een bocht met een wissel erop.

Groet

Ronald

Re:Modelspoorbaan Oberndorf, Marklin H0
Mooi hoor, al die bruggen  :D
ook erg goed gelukt, die rotsen!!

Succes met het water zelf, das volgens mij een lastig iets :?

Groeten,
Martijn
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, Marklin H0
Hoi Erik,

Zò, jij begint al aardig op te schieten met je kunstwerk. De rotsen, brug en tunnelportalen zien er veelbelovend uit, net als de rest van je baan.!

groeten, Willem.
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, Marklin H0
Heren dank voor de reacties.

Op dit moment dat ik dit schrijf zit ik met een groot probleem, althans dat denk ik.
Sinds ik gisteren de Esu Booster 4amp. heb aangesloten, op een aparte geisoleerde stroomkring, krijg ik geen bezetmeldingen meer van de sporen die aan de Booster toe behoren in Koploper. :shock: :shock: :shock: Dus aanrijdingen / spooktreinen als gevolg als je niet oplet en snel de noodstop indrukken, ik loop een beetje vast en hoop dat iemand mij kan helpen. De Esu Ecos heeft de laatste update, dus dat moet goed zijn.

Uitleg van wat ik heb gedaan:
Esu Booster aangesloten op een apart gedeelte van de baan, niveau 3 en 4.
De scheiding tussen de Esu Ecos en de Esu Booster op de rails heb ik gedaan met kunstof rode schoentjes, als extra een wippertje geplaatst om sluiting te voorkomen, zie onderstaande foto.







Zodra ik de scheiding voorbij rij met een trein gestuurd door koploper ziet hij de trein niet meer en blijft dus hangen, geen detectie ofzo? Ook als ik een trein op het station plaats krijg ik geen bezetmelding / detectie, normaal als je een trein op de rails zet in een bepaald blok wordt dit blauw op het scherm in koploper, nu gebeurt er niets? :shock: :shock: :shock:
Ik werk met 5 decoders voor de bezetmeldingen / terugmeldingen van Viessmann, deze staan nog steeds aangesloten op de Esu Ecos die nu alleen niveau 1 en 2 onderhoudt, maar alle decoders zijn aan elkaar verbonden via de Ecos, dus ook de blokken die nu in het gedeelte van de Booster vallen krijgen stroom van de Ecos, moet ik dit veranderen?

Alle tips zijn welkom, dit werkt zo niet, grrrrrrrrr....

Alvast bedankt.
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, (Hulp gevraagd 6/6/2010)
Volgens mij moet je bij de Ecos ervoor zorgen dat de terugmeld-decoders massaverbinding hebben met de spoorstaven.

Dus zou je bij het opsplitsen in 2 stroomkringen (met gescheiden massa) ook 2 groepen terugmelddecoders moeten maken.

Om te testen zou je dus kunnen proberen om de massa van je terugmelddecoders aan de andere stroomkring te hangen.

Maar let wel op!! Mogelijk dat de massa's van beide stroomkringen absoluut gescheiden moeten blijven, en dus ook niet via de terugmelddecoders gekoppeld mogen worden! Geen idee of dat zo is, maar het risico ligt dus bij jou...
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, (Hulp gevraagd 6/6/2010)
Is de booster wel aangesloten op de ecos?
Bij de IB moet dat via de 5 aderige kabel (of via utp met adapter).
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, (Hulp gevraagd 6/6/2010)
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, (Hulp gevraagd 6/6/2010)
Hoi Erik,

ik kan je daar helaas niet mee helpen, maar stuur eens een PB naar de moderators Johan en Sacha zij weten nogal veel.

Succes

Ronald
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, (Hulp gevraagd 6/6/2010)
Citaat van: Mark147 op zondag 06 juni 2010, 12:32:27
Is de booster wel aangesloten op de ecos?
Bij de IB moet dat via de 5 aderige kabel (of via utp met adapter).


@ Mark,

De Booster is aangesloten op de Ecos met een datalink kabel, en in het scherm van de Ecos is hij ook zichtbaar, dus dat klopt. De treinen worden wat stroom betreft wel aangestuurd op het Booster gedeelte maar Koploper ziet ze niet dus blijft Koploper hangen in het laatst gedetecteerde gedeelte.

@ EgMaf,


dat verhaal van de 2 groepen bezetmelders zit ik ook aan te denken, maar ik kan er op internet niks over vinden tot nu toe.  Uiteraard zal ik dan de decoders moeten splitsen van stoom, de juiste bezetmeldingen van de Ecos aan de Ecos stroomkring, en de bezetmeldingen van de Booster aan de Booster stroomkring, logische verklaring, maar gaat dit ook werken.

Bedankt voor jullie reacties zover, alles is welkom.
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, (Hulp gevraagd 6/6/2010)
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, (Hulp gevraagd 6/6/2010)
Citaat van: EgMaf op zondag 06 juni 2010, 12:26:50
Volgens mij moet je bij de Ecos ervoor zorgen dat de terugmeld-decoders massaverbinding hebben met de spoorstaven.

Klopt

Citeer
Dus zou je bij het opsplitsen in 2 stroomkringen (met gescheiden massa) ook 2 groepen terugmelddecoders moeten maken.

Nergens voor nodig, terugmeldingen uit de boostercircuits mogen op dezelfde S88 aangesloten worden als die van de Ecos.

Citeer
Om te testen zou je dus kunnen proberen om de massa van je terugmelddecoders aan de andere stroomkring te hangen.

:D

Citeer

Maar let wel op!! Mogelijk dat de massa's van beide stroomkringen absoluut gescheiden moeten blijven, en dus ook niet via de terugmelddecoders gekoppeld mogen worden! Geen idee of dat zo is, maar het risico ligt dus bij jou...


Hallo,

bij de Esu Ecos en Esu boosters mag de bruine draad wel met elkaar verbonden worden (in tegenstelling tot het Marklin CS2), ook de door Erik gebruikte sleperwippen zijn overbodig, zie ook de gebruiksaanwijzing van de Ecos en/of Boosters.

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, (Hulp gevraagd 6/6/2010)
Beste Walter,

Ik heb de tekst die je geschreven hebt proberen om te zetten in een zelfgemaakt schemaatje.

Op de tekening zie je de Ecos:
     -rood gaat naar de rails.
     -bruin gaat naar de Viessmann 5217 decoders (6x aanwezig)
     -bruin gaat naar de rails.

Esu Booster:
     -rood gaat naar de rails, met kunstof schoentjes geisoleerd.
     -bruin staat in verbinding met de bruine draad van de Ecos/decoders, rails niet geisoleerd.

Blokken of bezetmeldingen zijn de paarse lijnen, secties worden gemaakt met wederom de rode kunstof schoentjes.

Speciale wippertjes dus NIET gebruikt in dit schema.

Wat ik hier heb getekent, is dat wat je bedoeld?

Re:Modelspoorbaan Oberndorf, (Hulp gevraagd 6/6/2010)
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, (Hulp gevraagd 6/6/2010)
Hallo Erik,

de bruine draad van je booster verbinden met de bruine draad van de Ecos zou jouw probleem oplossen, deze wordt ook al doorverbonden in de rail net zoals in jouw tekening. We praten hier over een centrale massa, ook de massabus van de 1e Viessmann S88 dient aan de centrale massa te worden aangesloten volgens voorschrift van Esu.  De rest van het schema klopt.

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, (Hulp gevraagd 6/6/2010)
Citaat van: wissels op zondag 06 juni 2010, 14:11:53
Hallo Erik,

de bruine draad van je booster verbinden met de bruine draad van de Ecos zou jouw probleem oplossen, deze wordt ook al doorverbonden in de rail net zoals in jouw tekening. We praten hier over een centrale massa, ook de massabus van de 1e Viessmann S88 dient aan de centrale massa te worden aangesloten volgens voorschrift van Esu.  De rest van het schema klopt.

met vriendelijke groet,

Walter

WHOOOOOHOOOOOO

Het werkt weer als een trein  :D :D :lol: :lol:
Ik had tussen de stroomscheiding 4 rode kunstof schoentjes geplaatst, maar aangezien je de bruine draad mag verbinden bij Esu heb ik de 2 buitenste eraf gehaald, dus alleen de Rode laten zitten, en gelijk kreeg ik in koploper weer registratie. Ook de wippertjes zijn verwijderd, inderdaad niet nodig, aldoende leert men.


Walter hartelijk dank voor je informatie  :lol:, zo nu weer naar de zolder testen, het regent hier inmiddels dus weer prima modelspoorweer, zeker als alles weer werkt.
Met de booster er nu bij rijd het veeeeeel beter, kwam echt wat ampere tekort, nu niet meer.
Problem solved......
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, (Hulp gevraagd 6/6/2010)
Wat ik niet snap is waarom zeg jij rode draad (massa) ? Gewoonlijk is de bruine draad toch massa of zie ik iets over het hoofd?
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, (Hulp gevraagd 6/6/2010)
Citaat van: Johnnytrein op zondag 06 juni 2010, 14:58:00
at ik niet snap is waarom zeg jij rode draad (massa) ? Gewoonlijk is de bruine draad toch massa of zie ik iets over het hoofd?

Er ontgaat mij nou ook iets.

MVG FRans
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, (Hulp gevraagd 6/6/2010)
@ Frans & Johnny,

Jullie hebben gelijk, in mijn enthousiasme de boel een beeje verdraaid  :?, bruine draad is massa.
Ik heb het gecorrigeerd inmiddels, thx.
In ieder geval werkt het optimaal en we zijn er erg gelukkig mee, bedankt voor jullie reactie.

Op dit moment lekker met de lange boogbrug bezig, gaan heel wat uurtjes in zitten, maar dat is uiteindelijk de hobby. Binnenkort wat foto`s van de bouw van de boog brug.
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, (Hulp gevraagd 6/6/2010)
Vergissen is menselijk,en ga door met die prachtige baan staat in mijn favorieten.

Mvg Frans
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, (Hulp gevraagd 6/6/2010)
Ben blij dat je probleem is opgelost! Je gaat als een speer vooruit ! Alles ziet er lekker uit!
Doe zo verder
Gr kenny
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, (Hulp gevraagd 6/6/2010)
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, (Hulp gevraagd 6/6/2010)
Hoi Erik,

Ik kijk al uit naar je foto's van de boogbrug. Ik heb pas ook een voorbeeld van een boogbrug gezien waar de bogen van dun buigzaam triplex werden gemaakt en vervolgens alles werd bekleed met gips. Na volledige droging wordt dan het steenmotief erin gekrast.

Is dat de manier zoals jij dat ook gaat doen of heb je een andere werkwijze?

Succes

Groet
Ronald
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, (Hulp gevraagd 6/6/2010)
Goed voor jou dat alles weer werkt!

groeten minitreintje/Dylan
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, (Hulp gevraagd 6/6/2010)
Citaat van: F.J.S. op zondag 06 juni 2010, 16:05:54
Vergissen is menselijk,en ga door met die prachtige baan staat in mijn favorieten.

Mvg Frans

Dank je Frans, leuk te zien dat hij bij jou favorieten staat. 8)

Citaat van: kenny1647 op zondag 06 juni 2010, 16:17:36
Ben blij dat je probleem is opgelost! Je gaat als een speer vooruit ! Alles ziet er lekker uit!
Doe zo verder
Gr kenny

@Kenny, bedankt voor je reactie.

Update boogbrug:

Toch nog een paar uurtjes kunnen werken aan de boogbrug nadat het Booster probleem was opgelost, als ik aan de brug werk mis ik een deel van de baan dus kan er op dat moment niet gereden worden. De brug wordt gebouwd uit multiplex 10mm. De onderkant zal met gips worden afgestreken in een boog en later worden geverfd en verouderd. De zijkanten zullen worden voorzien van steen pofiel.
Hieronder een paar foto`s die ik heb gemaakt tijdens de werkzaamheden.













Tot de volgende update !!
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, start bouw boogbrug 6/6/2010
Hallo Erik,

Die boogbrug is geweldig geworden, als je hem straks helemaal hebt afgewerkt dan ziet die er nog mooier uit.

Gr.
Piwie.
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, start bouw boogbrug 6/6/2010
Wauw!
het ziet er nu al super uit!

groeten minitreintje/Dylan
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, bouw boog brug 6/6/2010)
Citaat van: M.user op zondag 06 juni 2010, 19:52:39
Hoi Erik,

Ik kijk al uit naar je foto's van de boogbrug. Ik heb pas ook een voorbeeld van een boogbrug gezien waar de bogen van dun buigzaam triplex werden gemaakt en vervolgens alles werd bekleed met gips. Na volledige droging wordt dan het steenmotief erin gekrast.

Is dat de manier zoals jij dat ook gaat doen of heb je een andere werkwijze?
Succes

Groet
Ronald

Beste Ronald,

Mijn brug maak ik van 10mm multiplex, gewoon op een plaat de maten aftekenen van steunpilaren en bogen, om een mooie ronde boog te maken heb ik eerst een cirkel van 10cm gemaakt en dit met een decoupeerzaag uitgezaagd, dit heb ik nodig om een mooie boog te tekenen en het geheel dan uitzagen, ook met decoupeerzaag. Als je gaat zagen moet je er nog een plaatje multiplex aan vast spijkeren met een paar kleine spijkertjes, dit is dan gelijk de andere kant van de brug, heb je altijd dezelfde vorm, eigenlijk 1 getekend en 1 gespiegeld. Het brugdek is 14cm breedt en  ook van 10mm multiplex. Dit met witte houtlijm en wat kleine spijkertjes vast gezet.
Daarna een strook van 14cm gezaagd, hieruit kun je weer kleine stukjes zagen om de vorm te krijgen van de boog, ook dit met witte houtlijm en wat kleine spijkertjes vast gezet.
De onderkant van de brug ga ik als het ware stucadoren met gips, verven met latex en verouderen. De zijkanten van de brug worden voorzien van steen profiel, ik ga proberen er de gietmalletjes voor te gebruiken, zal wel lastig worden, erg breekbaar. Lukt dit niet dan smeer ik de gehele zijkant in met een laagje gips, en als het uitgehard is zal het krassen geblazen worden. Maar ga eerst voor de eerste optie.
Ik hou je op de hoogte.

Citaat van: Piwie op zondag 06 juni 2010, 20:27:05
Hallo Erik,

Die boogbrug is geweldig geworden, als je hem straks helemaal hebt afgewerkt dan ziet die er nog mooier uit.

Gr.
Piwie.

Dank je Piwie, zal wel nog even duren. :lol:

Citaat van: minitreintje op zondag 06 juni 2010, 20:31:01
Wauw!
het ziet er nu al super uit!

groeten minitreintje/Dylan

Dylan, ook jij bedankt voor je reactie.