Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Nieuwe baan, nieuw topic.

Gestart door EKdesign donderdag 06 mei 2010, 11:44:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Nieuwe baan, nieuw topic.
Beste modelspoorliefhebbers,

Mijn naam is Erik (43 jaar), en ga met mijn zoon (14 jaar), de zolderkamer verbouwen tot miniatuur kamer.
Eindellijk na veel wikken en wegen, plan weer aanpassen, corrigeren, heeft maanden geduurd eerlijk gezegd, hoop ik komend weekend te starten met de bouw van onze nieuwe baan, althans het frame, hout is gekocht  8). Ik ga proberen de opbouw via dit forum te tonen met tekst en foto`s en op zoek naar mede modelspoorliefhebbers die tijdens de bouw waardevolle tips hebben.
Het is een modelbaan waarin het Oostenrijkse stadje Oberndorf de hoofdrol speelt, het ligt in Tirol, het noorden van Oostenrijk en grenst aan Duitsland. Oberndorf is omringd door 2.000 meter hoge bergen. Op mijn modelbaan komen en rijden de treinen uit Oostenrijk, Duitsland en Zwitserland, OBB, DB en SBB. Oberndorf is het centrale punt waar 3 landen elkaar ontmoeten via het spoor, zowel personenrijtuigen als goederen vervoer. Als klein kind ben ik altijd al gefixeerd door treinen, waarom weet ik niet want er was niemand in de familie die dezelfde hobby had als ik, wel een aantal vrienden. Ik vind het fantastisch om je eigen wereldje te bouwen in miniatuur. Ik heb al 4 eerdere pogingen gedaan om een mooie modelbaan op te zetten, meestal werden deze door een verhuizing, ruimte gebrek,of een beter plan weer afgebroken, net als in juli 2009  :shock: Ik heb een zolderkamer tot mijn beschikking met een afmeting van 3,00 meter / 5,50 meter. De baan word opgebouwd in 4 niveau`s, het hoogte verschil tussen spoor 1 en 4 is 44 cm, de bergen er omheen zijn nog hoger. Totaal op niveau 1 zijn 6 opstelsporen en op niveau 2 nog eens 4 en een doorrijspoor, tevens veel rij-mogelijkheden wat zorgt voor afwisseling op de baan.
Station Oberndorf heeft ook nog eens 5 sporen waar ook lange treinen zullen arriveren, vandaar uit kan men ook naar het industrie gebied aan de rechterkant van de baan.
In het middenstuk gaan we een soort dal creeren met bruggen over water en tunnels, veel groen.
Aan de achterzijde van de baan komt het dorp en station, dit op verwijderbare platen en scharnieren.

Besturing van de baan gaat via Koploper die in verbinding staat met de Ecos en booster.

Hieronder het baanplan per niveau, gemaakt in wintrack 8 wat tevens op onze site volledig is te downloaden in wintrack 8 formaat.


Niveau 1


Niveau 2


Niveau 3


Niveau 4


Zichtbare sporen

Als er nog tips zijn hoor ik die graag, ik kan nu nog wat aanpassen als er goede ideeen zijn, op of aanmerkingen zijn meer dan welkom  8) Dit plan is uiteraard ook te volgen op onze eigen website voor diegene die daar interesse in hebben.
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, Marklin H0
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, Marklin H0
lijkt me een mooi plan, ik ga dit zowieso volgen :D
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, Marklin H0
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, Marklin H0
ben benieuwd naar het vervolg, maar dit ziet er al goed uit.
doe zo voort

modelspoorse groeten

wim
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, Marklin H0
Dit belooft heel wat!!  8)
En als ik de oude ban van jullie zie, weet ik zeker dat ook dit fantastisch wordt!

Ik ga dit zeker volgen, en tips geven, maar dat probeer ik altijd  :D
Leuk ook, al die bruggen boven elkaar!
is er ook een 3D beeld?

Groeten en Succes met de opbouw van de Tafel!
Martijn
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, Marklin H0
Citaat van: Marklin5 op donderdag 06 mei 2010, 14:05:12
Dit belooft heel wat!!  8)
En als ik de oude ban van jullie zie, weet ik zeker dat ook dit fantastisch wordt!

Ik ga dit zeker volgen, en tips geven, maar dat probeer ik altijd  :D
Leuk ook, al die bruggen boven elkaar!
is er ook een 3D beeld?

Groeten en Succes met de opbouw van de Tafel!
Martijn

Beste Martijn,
Bedankt voor je reactie, geldt ook voor de andere bovenstaande reacties. 8)

Ik ben vreselijk aan het stoeien met de 3d versie, zodra ik wat gemaakt heb wat toonbaar is zal ik het plaatsen. Tevens zal er komend weekend flink op zolder worden gewerkt aan het frame, kabelgoten, plaatsing treinbesturing en niveau 1.

Dit forum is echt vreselijk aktief, als ik kijk hoeveel mensen dit al hebben gelezen in korte tijd, wow  8)
Ik hou je op de hoogte.
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, Marklin H0
Hallo Erik..

Welkom dat je hier ook bent ! Ik ken je site al ongeveer 1.5 jaar.. Ik vind je baan zo mooi! Jammer dat je toen was gestopt. Het nieuwe plan ziet er geslaagd uit! Ben benieuwd naar de eerste bouw stapjes. Veel succes! ik blijf dit topic zeker volgen!!
Gr kenny
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, Marklin H0
Hoi,

Mooi plan. Ik ben benieuwd naar de uitvoering. Foto's van vorige banen voorspellen veel goeds.

Olaf
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, Marklin H0
hallo erik,

dat ziet er een supper mooi plan uit,ga je hopelijk proberen te volgen hier.

veel succes verder;peter(ke33)
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, Marklin H0
Interessant plan. Veel mogelijkheden. Ben benieuwd naar de verdere ontwikkeling
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, Marklin H0
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, Marklin H0
Hoi Erik,

Leuk om weer eens wat van je te zien. Ik heb je vorige baan regelmatig gevolgd op je eigen website.
Ook wel een tips via de mail van je ontvangen.

Ik vond het al een tijdje stil op de site, normaal had je regelmatig van die prachtige bouwfoto's.

Succes met de bouw en ik blijf het met belangstelling volgen.

Groet

Ronald

Re:Modelspoorbaan Oberndorf, Marklin H0
Hallo Erik,

Dat is een mooi doordacht baanplan wat je daar laat zien. Alle hoofdsporen in het station worden met rechtdoorgaande wissels bereden.
Het geheel doet evenwichtig aan.

Ik blijf dit draadje volgen.

Succes met de bouw.

Groet,
Ronald
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, Marklin H0
Wat een leuke reacties allemaal, zelfs zonder dat er een plank is gezaagd :D, dank daarvoor.
Vrijdag ga ik voorbereidingen maken zodat ik zaterdag flink kan klussen aan het open frame.

Citaat van: rorail op donderdag 06 mei 2010, 20:50:10
Hallo Erik,

Dat is een mooi doordacht baanplan wat je daar laat zien. Alle hoofdsporen in het station worden met rechtdoorgaande wissels bereden.
Het geheel doet evenwichtig aan.

Ik blijf dit draadje volgen.

Succes met de bouw.

Groet,
Ronald

Ronald, als je eens wist hoeveel A4-tjes ik heb gebruikt met tekenen van plannen en aanpassingen, dat is best veel. Daarna gedigitaliseerd in Wintrack, tekent makkelijk maar je moet wel van een basis uitgaan. Zo wil ik genoeg opstelsporen hebben, mooi paradespoor waar lange treinen kunnen rijden, industrie gedeelte en groot station met slanke wissels. Bruggen, rivier, tunnels en natuurlijke bosrijke omgeving met rotsen.  De uiteindelijke scenery bepaald het realisme van een modelbaan, ook al is je baanplan nog zo mooi. Dit vergt tijd en secuurheid, tips van anderen, ga zo maar door. Een modelbaan hoeft tenslotte ook niet binnen 1 week klaar te zijn.
Bedankt voor je reactie.

Ik ga nu nog even kijken of het plan in 3D voor elkaar kan krijgen. 8)
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, Marklin H0
Hallo Erik,

Ik heb de vrijheid genomen jouw railplan eens in 3D uit te werken. Ik heb inmiddels behoorlijk wat ervaring in het werken in 3D, hoewel Wintrack me af en toe toch voor verrassingen stelt. Zo kan ik de 3D plaatjes op dit moment niet opslaan, ik krijg alleen lege beelden te zien. Ik kan ze dus ook niet in dit draadje tonen. Ik heb het Wintrack bestand naar je gemaild.

Helaas heb ik Wintrack net op een andere PC geïnstalleerd, waardoor ik diverse van het netwerk gehaalde 3D afbeeldingen van loc's en rijtuigen kwijt ben. Dat maakt de 3D plaatjes nog veel aardiger om te zien.

Door het in 3D uitwerken van het plan kom je er wel achter, dat enkele hellingen aan de stevige kant zijn. :?

Veel plezier ermee.

Groet,
Ronald
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, Marklin H0
Beste Ronald,

Ter eerste mijn hartelijke dank voor het uitwerken in 3D van mijn railplan, echt top  :D, fijn dat er mensen zijn de tijd nemen om te helpen, nogmaals bedankt.

Ik heb uiteraard gelijk naar je opmerking gekeken omtrent de helling stijging/dalings percentages van sommige hellingen. Ik zal je heel eerlijk vertellen dat ik niet de juiste info heb wat maximaal toereikend is qua stijging, misschien iemand wat tips?

Niveau 1 is voor mij 0.
Ik heb niveau 2 eens onder de loep genomen zelf en een gedeelte van de baan in hoogte aangepast, ipv 110mm verlaagd naar 70mm, dit is makkelijk te realiseren en daardoor een dalingspercentage van 1,27% gecreeerd, dit is het buitenste spoor linksonder. Het middelste spoor is inderdaad wat lastiger, 2,32% stijging en 3,35% daling, let op de rijrichting van de pijlen.

Ook het middelste stuk van niveau 2 over de bruggen/water gaat van een hoogte van 70mm naar 110mm heeft nu een stijgingspercentage van 1,68%, dit moet lukken nu.
Voor wat ik nu heb gezien verwacht ik voor niveau 1 & 2 geen problemen door deze kleine aanpassing.
Hieronder een foto met de cijfers, ik ga later vannavond naar niveau 3 & 4 bekijken.



Als ik klaar ben met mijn controlles zal ik wat 3D foto`s plaatsen om een goede indruk te geven.
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, Marklin H0
Zoals beloofd,

Een kleine impressie van de rotsen, rivier, bruggen e.d. wat aan de voorkant van de modelbaan te zien zal zijn, helaas ben ik niet zo goed in 3D als Ronald maar toch een poging gewaagd om er een foto van te maken. 8)
De bruggen die ik ga gebruiken hebben ronde bogen, dit is in mijn 3D foto niet te zien, weet niet hoe dat werkt, lol. Ook zal er een autoweg naast de rivier komen, dit is hier niet zichtbaar, simpelweg omdat ik niet weet hoe het werkt in 3D, daarom laat ik het 3D voor wat het is, wel om te controleren of de hellingen niet te steil zijn.

Morgen vroeg op en bouwen aan het frame, besturingstafel en niveau 1, eindellijk een nieuwe start.

Re:Modelspoorbaan Oberndorf, Marklin H0
Veel succes morgen
Leuk 3d beeld!
Gr
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, Marklin H0
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, Marklin H0
Hoi Erik,

Dit is een heel verschil met je vorige baan die al fantastisch mooi was. Ik ben nu al benieuwd naar je eerste bouw foto's.

Ik heb je al eerder een baan zien afbreken en opnieuw zien beginnen. Volgens mij was je vorige baan nog niet eens af klopt dit??

Voor de hellingen kan ik je zeggen dat ik zelf een stijgingspercentage van 5% gebruik bij mijn baan en de treinen daar geen enkel probleem mee hebben.
Op mijn topic kun  je de aanleg daarvan zien.

Kun je met deze baan ook nog steeds het dakraam bereiken? Ik zie namelijk dat je zowat de hele zolderverdieping vol gaat bouwen.

Succes morgen met de start van de bouw.

Groet

Ronald
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, Marklin H0
Ziet er veel belovend uit...............suc6  :D
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, Marklin H0
Beste Ronald,

Bedankt voor je reactie, inderdaad was mijn vorige baan niet af, had een aantal problemen met de baan, niet wat betreft bereikbaarheid maar meer met wat wisselstraten. Van foutjes moet je leren.
Dit baanplan wat we nu hebben lijkt me prachtig, alles wat ik zou willen in miniatuur kan ik hier realiseren.

Wat betreft de 5% bij jou is fors lijkt me, maar als het goed loopt is het prima. Wat is tot dusver heb gezien in het 3D zit ik daar overal onder, dus minder dan 5%. Dalingen is niet zo erg, gewoon het blok wat snelheid betreft iets terug zetten zodat de treinen niet uit de baan vallen. Ga wel een soort vangrail maken op plaatsen waar het nodig is.

Tevens is het dakraam goed te bereiken om de boel lekker te luchten, ook hier verwacht ik geen probleem. Zit nu nog even aan de koffie en ga zo naar de zolder waar ik vandaag wel enige uurtjes zal vertoeven.
Leuk je ook hier te zien, we houden contact. :D
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, Marklin H0
Mooi 3D beeld, nu is het voor mij een stuk duidelijker wat je gaat maken, nu krijg is er me een beeld bij  :D

Succes met de bouw!

Groeten,
Martijn
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, Marklin H0
Mooi plan, ik ben benieuwd hoe het er straks uit ziet! Ik blijf dit volgen.

MVG Dewey
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, Marklin H0
Lid sinds: 2009

Station Brummen 1925

offline
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, Marklin H0
Ziet er goed uit ga dit draadje zeker volgen!

Gr, Maarten
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, Bouw niveau 1
Hallo modelspoorliefhebbers,
Na de eerste dag hard werken op zolder aan onze nieuwe modelspoorbaan ben ik naar tevredenheid flink opgeschoten. Niveau 1 is geplaatst, blokken & wissels aangesloten op de decoders en verwerkt in koploper, tot nu toe werkt het super. 8)
Klussen op de zolder, was er perfect weer voor, beetje wind, beetje regen, prachtig modelspoorweer.
Na het avond eten toch weer naar zolder, lekker werken aan niveau 2, toch alweer lekker opgeschoten, meten, aftekenen, zagen, schroeven en solderen, dat was mijn dag vandaag. :D
Tevens kabelgootjes gemaakt zodat er geen draden los hangen onder de baan, gewoon even naar de Karwei en wat kunstof gootjes halen, op maat zagen en wat gaatjes erin boren en vast schroeven, heb je later veel profijt van. Ook onder de wissels weer een sparing gezaagd zodat er bij een storing in een wissel je er van onder toch bij kan, zelfs de aandrijving kun je van onderuit vervangen.
Hier wat foto`s van de verrichte werkzaamheden, bouw is nu echt gestart!!!! :lol:


















Morgen weer een dag, nu even lekker onder de douche, al dat mdf stof even afspoelen. :D
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, Marklin H0
5% is inderdaad aan de (te) forse kant, ook al wordt er gezegd dat marklin dit toe zou laten.

Over het algemeen zit men op 3,5% tot 4%. als max. Minder is natuurlijk altijd beter, maar kost meer ruimte natuurlijk.

Nadeel bij te steile klim is dat de lok op den duur sneller slijt, nadeel bij te steile afdaling is dat je het risico loopt bij een lange sleep, dat je wagons/ rijtuigen eruit gedrukt worden.


Overigens, mooi projekt!!!!!
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, Marklin H0
Hallo Erik,

Dat is een mooi plan wat je wil gaan realiseren, van de 3D functie in wintrack kom ik ook niet zo goed mee weg voor de rest vind ik dat een top programma om de baan in te tekenen.

Heb jij je baanplan afgedrukt en daarna op het hout gelegd om te zagen of heb je alles direct op het hout afgetekend?

Ik zie dat je verschillende luiken hebt gemaakt, hoe ga je de rails op deze plekken leggen dan bedoel ik op de overgang tussen de twee stukken hout?

Voor de rest ziet je bouw van niveau 1 er al goed uit.

Succes met de rest, ik ga dit zeker volgen.

Gr.
Piwie.
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, Marklin H0
Hoi Erik,

Wat een prachtig baanplan met allerlei mogelijkheden. Misschien qua bruggen net te druk, maar oke. Je bouwt wel razendsnel zeg, niet te geloven. Hard gewerkt. Als ik zo die baanplannen zie, had ik achteraf oook misschien wel c-rails gewild. Maar door het ontbreken van de slanke engels wissel doe ik dat toch maar niet.

Ik ga je verdere bouw zeker volgen, erg leuk allemaal.

Groeten Daan
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, Marklin H0
Heren dank voor uw positieve reacties.

Zo even lunch tijd, inmiddels alweer een paar uurtjes aan het bouwen op de zolder. :D

Citaat van: Piwie op zondag 09 mei 2010, 11:08:11
Heb jij je baanplan afgedrukt en daarna op het hout gelegd om te zagen of heb je alles direct op het hout afgetekend?

Ik zie dat je verschillende luiken hebt gemaakt, hoe ga je de rails op deze plekken leggen dan bedoel ik op de overgang tussen de twee stukken hout?

@ Piwie:
Ik druk mijn plan per niveau af op de printer, dus gewoon op A4. Dan begin ik met het schaduwstation, goed de plaats bepalen waar het moet komen, daarna bouw ik verder aan en leg ik steeds weer rails aan. Tijdens het aanleggen sluit ik gelijk de wissels en blokken/ bezetmeldingen aan op de daarvoor aanwezige decoders. Testen gaat ook prima zo, als alles werkt bouw ik weer verder. Heb genoeg ervaring met Koploper om te weten of ik iets fout doe of als iets niet werkt.
Soms zit er een draadje fout aangesloten op de wissel decoder, dit kan ik met een paar klikken in Koploper corrigeren, dus niet weer onder de baan om te solderen. :lol:

Die luiken blijven ruimtes om vanuit te werken, met name de scenery in een later stadium, uiteindellijk komt er een verwijderbare plaat op met scenery.

@Daan:
De hoeveelheid bruggen valt wel mee, maar om in wintrack een beetje realistisch 3D beeld te krijgen zijn er net iets teveel getekend.

Hier nog 3 foto`s van de sparingen in de wissels:





Re:Modelspoorbaan Oberndorf, Marklin H0
ziet er mooi uit op win track
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, Marklin H0
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, Marklin H0
Hoi Erik,

Je bent wel opgeschoten in 1 dag. Hoe krijg je dat zo snel voor elkaar.

Als je zo hard gaat ben je in een paar weken klaar :P :P

Het ziet er in ieder geval al weer veel belovend uit.

Wanneer kun je proefrijden??

Groet
Ronald
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, Marklin H0
Je gaat als een speer! Het ziet er verzorgt uit!
Ben benieuwd naar meer! Doe zo verder
Gr
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, Marklin H0
Ziet er leuk uit je bent veel opgeschoten.
Veel succes verder.
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, Marklin H0
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, Marklin H0
Dag Erik.
Bijzonder leuk dat je samen met je zoon deze modelspoorbaan gaat bouwen.
En al na een paar dagen een groot gedeelte van het 1e niveau gebouwd en ook in Koploper al ingevoerd!
De ervaring die je hebt opgedaan met de bouw van de vorige banen, geeft vast een hele goede basis om zo snel te kunnen bouwen.

Veel succes met de verdere bouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, Bouw niveau 2
Hallo allemaal,

Heren bedankt wederom voor uw positieve reacties, zelfs prive berichten ontvangen vandaag, leuk.

Nog even een korte update van de werkzaamheden vandaag.
Vanmorgen begonnen met het aansluiten en draden trekken voor niveau 2. althans het opstelspoor gedeelte, de voorzijde van de baan maak ik als laatste, reden is dat is nu nog makkelijk overal bij kan om te bouwen. Half in de middag was ik klaar met de opstelsporen, incl. testen.
Daarna de uiterst rechterhoek van de baan het dubbelspoor gebouwd dat van niveau 1 naar 3 gaat, is verder nog niet aangesloten, dat komt komend (lang) weekend wel.  8)
Kabelgootjes zijn ook weer geplaatst en gevuld met de draadjes van de opstelsporen en wissels.

Vraag:  Weet iemand waar ik malletjes kan kopen voor muren bij de tunnels om deze te vullen zelf met gips, moet wel realistich zijn, ik hoor het graag, alvast bedankt.

Hieronder nog wat foto`s van de verrichte werkzaamheden, zijn net genomen dus de belichting is nu even niet optimaal.











Tot de volgende update. :D

PS, moest nog even mijn zoon complimenteren voor zijn hulp diverse uren dit weekend.
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, Marklin H0
Lid sinds: 2009

Koploper en DDAR te Steenberg

offline
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, Marklin H0
Ziet er weer mooi uit!
t wordt een mooie grote treinbaan vind ik.

ik blijf het volgen!

Veel succes en plezier met bouwen!!

Groetjes Daniël
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, Marklin H0
Citaat van: EKdesign op zondag 09 mei 2010, 23:14:19
Hallo allemaal,

Heren bedankt wederom voor uw positieve reacties, zelfs prive berichten ontvangen vandaag, leuk.

Nog even een korte update van de werkzaamheden vandaag.
Vanmorgen begonnen met het aansluiten en draden trekken voor niveau 2. althans het opstelspoor gedeelte, de voorzijde van de baan maak ik als laatste, reden is dat is nu nog makkelijk overal bij kan om te bouwen. Half in de middag was ik klaar met de opstelsporen, incl. testen.
Daarna de uiterst rechterhoek van de baan het dubbelspoor gebouwd dat van niveau 1 naar 3 gaat, is verder nog niet aangesloten, dat komt komend (lang) weekend wel.  8)
Kabelgootjes zijn ook weer geplaatst en gevuld met de draadjes van de opstelsporen en wissels.

Vraag:  Weet iemand waar ik malletjes kan kopen voor muren bij de tunnels om deze te vullen zelf met gips, moet wel realistich zijn, ik hoor het graag, alvast bedankt.

Hieronder nog wat foto`s van de verrichte werkzaamheden, zijn net genomen dus de belichting is nu even niet optimaal.
<foto's>

Tot de volgende update. :D

PS, moest nog even mijn zoon complimenteren voor zijn hulp diverse uren dit weekend.

Ontzetten mooi werk. Degelijke constructie denk ik zo.

Die malletjes hebben ze o.a. bij Anita Decor. Dat zijn van die rubberen flubber mallen, waar je gips in giet, en na drogen druk je je tunnel portaal er zo uit.

http://www.anitadecor.nl/

Groeten,

Daan


Edit Gerard: Foto's verwijderd, die zijn hierboven ook te zien
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, Marklin H0
Hallo modelspoor collega`s,

@ Daan, bedankt voor je reactie, Anita Decor ken ik maar kan er niet echt vinden wat ik zoek helaas.
Ik heb bij het draadje van Rein, beter bekent als "Reinemanz", het volgende gezien, prachtige tunnelportalen, bakstenen muurtjes en binnenzijde van de tunnels, alles uit gips.

Vanavond na een dag werken ga ik maar eens op zolder verder met het programmeren van Koploper, niveau 3 en 4 moeten er nog in, wel alles al voorgewerkt op papier, dat scheelt een hoop tijd voor nu. Het echte bouwen gaat pas weer donderdag beginnen.

Ik zal hier even zijn foto`s plaatsen, let op dat deze van Rein zijn en niet van mij (helaas)  :lol:






Wie weet waar je deze mallen kan kopen, zou erg blij zijn met een link of naam. :D
Alvast bedankt.
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, Marklin H0
Hallo Erik,

Ik heb de mallen van Werkstatt Spörle.
Als je even in je beste duits en mailtje stuurd naar klaus.spoerle@t-online.de dan krijg je een folder met wat hij allemaal maakt. En alles wat hij maakt ziet er supermooi uit.
Ik heb meerdere mallen bij Werkstatt Spoerle gekocht.

Jullie plan ziet er trouwens ook veel belovend uit!!!
Succes met de bouw!

grts Rein
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, Marklin H0
Hoi Erik,

Volgens mij gaat het om deze mallen.
Deze zijn ook tekoop bij Anita Decor.

http://modelspoorh0.nl/downloads/Spoerle_Gipsvormen_catalogus_2007%5B1%5D.zip
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, Marklin H0
ziet er mooi uit!!
erg goed begin!!

heb je / heeft u vrij?

Groeten,
Martijn
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, Marklin H0
Beste Rein en Wesley,

Hartelijk dank voor de info, prachtige bijlage als brochure, heb er al diverse keren in gekeken en inmiddels een keuze gemaakt. Ik ga een tunnel pakket kopen, artikel nummer 6330 bij Werkstatt Spörle, dit bevat 3 verschillende mallen. Ook een mal met muurprofiel nummer 6013.
Tevens een mal met verschillende perronranden, nummer 2215, erg leuk om mee te experimenteren, zeker bij het station en industrie gedeelte. 8)
Ik heb inmiddels een mailtje verstuurd richting Duitsland, hoop snel op een reactie. Hieronder een foto uit de brochure van hetgeen ik ga gebruiken.





Nogmaals hartelijk dank voor de info en links.

@Marklin5
Ik ben niet vrij, zelfs erg druk op mijn werk, ben om rond 17.00 uur thuis elke dag, dan even koffie, mail lezen, 3Rail forum bekijken en dat soort zaken tot het eten, daarna beetje met de hobby bezig. 8)
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, Marklin H0
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, Marklin H0
Hoi Erik,

Dat is een fraaie keuze met die gipsmallen. Ik heb bij je vorige baan gezien dat je toen zelf de perronranden maakte. Die waren ook zeer fraai. Je werkte toen ook met klei op sommige plaatsen.
Blijf je dit nu ook doe of ga je volledig op de gips toer?

Groet

Ronald
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, Marklin H0
Citaat van: EKdesign op dinsdag 11 mei 2010, 19:24:44
Beste Rein en Wesley,
@Marklin5
Ik ben niet vrij, zelfs erg druk op mijn werk, ben om rond 17.00 uur thuis elke dag, dan even koffie, mail lezen, 3Rail forum bekijken en dat soort zaken tot het eten, daarna beetje met de hobby bezig. 8)

oke, zo doe ik dat ook  :D alleen dan geen koffie, ik heb dan school  :(
maarja,
nog maar 1 dag  :D :D

Veel Succes met de bouw van je gibsplaten!

Groeten,
Martijn
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, Marklin H0
Citaat van: M.user op dinsdag 11 mei 2010, 19:29:23
Hoi Erik,

Dat is een fraaie keuze met die gipsmallen. Ik heb bij je vorige baan gezien dat je toen zelf de perronranden maakte. Die waren ook zeer fraai. Je werkte toen ook met klei op sommige plaatsen.
Blijf je dit nu ook doe of ga je volledig op de gips toer?

Groet
Ronald

Ronald,
Ik gebruik beide maar zal de voorkeur hebben voor gips, makkelijker aan te passen, klei wordt zo hard :D en kan je het slecht aanpassen. Ook op mijn vorige baan was het merendeel gips, maar de tunnelportalen maakte ik zelf uit polystyreen, nu wordt dat absoluut gips, zoals ik al eerder schreef ben ik weg van de portalen van het draadje van Rein. (inmiddels keus gemaakt)

Vanavond bijna 3 uur bezig geweest met het programmeren van mijn gehele baanplan in koploper, blokken toewijzen, wisselstraten, etc etc, een lastig klusje omdat het secuur moet worden uitgevoerd, wel erg saai en de tijd vliegt  :shock: :shock: :shock:
Daarna even via het test programma, ipv van Ecos, de baan met 10 treinen getest, werkt als een trein  :lol:, leuk om al die treinen fictief te zien rijden, krijg gelijk een mooi overzicht hoe het later zal gaan als er echt gereden kan worden, al die gele, groene en rode streepjes in de blokken bewegen zich voort en wachten op het station en opstelsporen.
Eerlijk gezegd is het nu een beetje te laat voor wat foto`s, zal morgen wat plaatsen van koploper.

Bedankt voor de reacties weer, wordt trouwens goed bekeken, erg leuk, maarja ik kijk ook naar vele draadjes in de verloren uurtjes  :P, cya later.....
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, Marklin H0
Hoi Erik,

Leuk om te horen dat het goed werkt. Zou je misschien een filmpje kunnen maken en dan op het forum zetten?

MVG Dewey
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, Marklin H0
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, Marklin H0
zo dit gaat snel, hopen dat het progameren helemaal goed is gegaan, bij de meesten is er altijd wel een foutje  :(
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, Marklin H0
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, Marklin H0
Hoi Erik,

Ik had al eerder gezien dat je de tunnelportalen zelf maakte uit polystyreen en dat heb ik toen ook geprobeerd. Alleen kreeg ik nooit het mooie gedetailleerde resultaat dat jij had.

Ik ben toen ook maar op gips overgegaan.

Ben er nu nog steeds niet uit hoe ik de portalen ga maken.

Op mijn onderbaan heb ik wel portalen van klei gemaakt, deze hadden een afwijkende maat nodig, omdat ik via het portaal nog een deel van de baan moeten kunnen bereiken.

Ik deel wel jouw ervaring over het sneller hard worden van de klei.

Groet
Ronald
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, Marklin H0
Hallo modelspoor collega`s,

Ten eerste wil ik zeggen dat ik diverse mooie banen heb gezien via dit forum, is ook echt een actief forum, leuk om dat te zien en deel van uit te maken. Ten tweede een ieder bedankt voor zijn reactie of prive bericht. 8)

Was het niet fantastisch (knutsel) weer vandaag om lekker op zolder aan de hobby te werken  :D, weer lekker wat kunnen doen op deze hemelvaartsdag. Niveau 2 is nu ook rond en de helft van niveau 3 is gebouwd. Op dit moment al lekker kunnen proefrijden op niveau 2 (niveau 1 werkte al goed) die gaat namelijk ook rond en daardoor kon ik de opstelsporen mooi testen, werkt perfect. Mijn opstelsporen hebben elk 2 bezetmeldingen, een afrem sectie en een stop sectie, deze gaan allen naar de Viesmann 5217 decoder waar ik gistermiddag nog net op de valreep voor sluitingstijd nummer 5 heb kunnen aanschaffen zodat ik lekker door kan bouwen dit weekend, totaal zijn dat 5x16=80 bezetmeldingen.

Hieronder een aantal foto`s van de verrichte werkzaamheden, koploper en testen van niveau 2.


Dit is de nieuwe decoder voor de bezet/terugmeldingen.

Ook op niveau 2 weer sparingen gemaakt bij de wissels.

De bouw aan de linkerkant van de baan, niveau 3 in aanbouw, worden later lange zelfgemaakte bruggen.

Midden gedeelte van de baan in aanbouw, ehhh en natuurlijk koffie.

Linkerkant niveau 1-2-3, niveau 3 ligt de rails nog los, morgen vastzetten en blokken maken.

Ook hier is de bouw voltooid van niveau 1-2-3, nog wel niveau 3 digitaliseren.

Test rijden met o.a. de ÖBB 1012, geeft weer een voldoening als je dat ziet rijden.

Dit is mijn computerscherm waar Koploper is te zien, hier rij ik met 4 loks wat testen. De witte lijnen zijn sporen die ik handmatig geblokkeerd heb omdat de baan uiteraard nog niet af is. Op deze wijze zal de trein niet naar die sporen kunnen, is zo geprogrammeerd in Koploper uiteraard. Als alles gebouwd is ga ik Koploper iets netter uitvoeren, ik bedoel het baanplan wat je te zien krijgt op het scherm. Nu heb ik 4 tabbladen aangemaakt met op elk tabblad een niveau. Ik zal morgen een foto maken van het tabje Blokken in Koploper, dat is net een bord spaghetti al die lijnen  :lol:

Zo dit was het weer even voor vandaag, nu even onder de douche om al dat MDF - multiplex stof eraf te spoelen :P
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, Marklin H0
Hallo Erik,

Het was inderdaad goed modelbouw weer, je bent weer behoorlijk opgeschoten je gaat als een speer :lol:.

Mooi foto van een lange brug, ben benieuwd hoe die van jou straks uit gaat zien.


Gr.
Piwie
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, Marklin H0
Hoi Erik,

Indrukwekkend hoor. Volgens mij heb jij stiekem het team van Eigen-Huis&Tuin ingehuurd. Je gaat razendsnel. Wel mooi hoor die enkelsporige vloeiende boog op die 4e foto van onder.

Ga zo door.

Groeten,
Daan
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, Marklin H0
Lid sinds: 2009

Koploper en DDAR te Steenberg

offline
Re:Modelspoorbaan Oberndorf, Marklin H0
Ziet er erg mooi uit zeg!
Er zitten ook een paar mooie ruime bochten in, dat is erg mooi vind ik :D

Ga zo door en veel succes verder met de bruggen.bergen!

Groetjes Daniël