Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Verlichting aanpassen Mehano Class 66

Gestart door SNEAK woensdag 27 december 2006, 21:22:42

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Verlichting aanpassen Mehano Class 66
 ik ben vast begonnen met het fixxen van de verlichting in de class 66, want die lekt nogal  :shock:

frontsein af fabriek


na aanpassing


sluit verlichting af fabriek


na aanpassing


hoe het werkt staat duidelijk omschreven op beneluxspoor.net

Re: Verlichting aanpassen Mehano Class 66
Re: Verlichting aanpassen Mehano Class 66
Het leven kan zo simpel zijn ;) Bedankt heh !

Dit zal voor een G2000 op vergelijkbare wijze te doen zijn ? Iemand ervaring met die loc ?

Daarbij lees ik op Beneluxrail ook nog wel het een en ander over lichtlekkage naar andere plekken dan de naastliggende lampjes. Licht in de cabine en op de rails. Dit is bij de Mehano-bezitters hier op het forum ook merkbaar ? En iemand al gekeken naar oplossingen voor deze overige lekkage ?

Groeten,

Rolf
Re: Verlichting aanpassen Mehano Class 66
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re: Verlichting aanpassen Mehano Class 66
Sorry wat verplaats aanpassingen gedaan, die helaas niet vlekkeloos verliepen, maar het is nu aardig kloppend  :oops:

De titel aangepast, omdat info puur over aanpassing bij de Class 66 gaat.
Re: Verlichting aanpassen Mehano Class 66
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Verlichting aanpassen Mehano Class 66
De aanpassing is zo simpel, en het effect zo groot, dat je je werkelijk afvraagt hoe het mogelijk is dat niemand bij Mehano op dit idee gekomen is. Ze moeten toch gezien hebben dat de boel zo lekt af fabriek? :roll:
Re: Verlichting aanpassen Mehano Class 66
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Verlichting aanpassen Mehano Class 66
Heey,

Als ze net als bij Marklin de locs laten testen op alles dan wel ja. Maar Roco heeft er ook last van en dan bedoel ik ook de 6700's van ACTS die ze hebben uitgebracht :cry: .

Marcel
Re: Verlichting aanpassen Mehano Class 66
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Verlichting aanpassen Mehano Class 66
Heey,

Of nog wat anders. Je laat gewoon witte leds inbouwen :P.
Zie hier mijn topic daarover op BNLS.

Groetjes,
Marcel
Re: Verlichting aanpassen Mehano Class 66
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Verlichting aanpassen Mehano Class 66
En toch vind ik dat te vel !!! De krimkous lijkt mij prima!

Groetjes,

Robbert
Re: Verlichting aanpassen Mehano Class 66
korte omschrijving wat ik gedaan heb.

1. de kap eraf halen, zit vast met 4 lange schroeven aan de onderzijde aan de binnenkanten van de draaistellen.

2. de lichtgeleider eruit 'breken' , zit vast met een miniscuul drupje lijm wat met beleid prima loskomt.

3. de lichtgeleider op de inhammen verder doorgezaagd, iets wegvijlen dat de hele handel weer vlak is en klaar.

4. bij gebrek aan een krimpkous heb ik gewoon dun karton (in mijn geval het karton van een pakje vloei) op maat gesneden en dubbelgevouwen.

5. lichtgeleiders terplaatsen en het dubbelgevouwen karton ertussen klemmen.

6. kapje terug en klaar is het weer .

hoop dat het enige duidelijkheid geeft

Re: Verlichting aanpassen Mehano Class 66
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Verlichting aanpassen Mehano Class 66
In dit topic gebruikt timjoo eenvoudig een likje zwarte verf om de boel af te schermen bij zijn BR185. Dat was eigenlijk mijn eerste ingeving voor het oplossen van het lekken van de frontseinen van de Class 66 (die ik deze week hoop te ontvangen).

Heeft iemand dat geprobeerd toevallig? Persoonlijk vind ik dat een nettere oplossing dan een stukje plastic of papier in de zaagsnede vrotten.

Martijn
Re: Verlichting aanpassen Mehano Class 66
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re: Verlichting aanpassen Mehano Class 66
Hoi Martijn,

Dat gaat bij de Klaas niet op! Die lekt door de front/sluit verlichting. Vandaar de krimpkous om een scheiding tussen front en sluit te maken.
Hier moet je de verlichting van elkaar isoleren.

De verlichting van de Märklin hobbyloks van Tim en mij schijnt door in de cabine, dus door het grijze kunststof heen waarmee de cabine bekleed is. Dit stukje heeft Tim aan de onderkant zwart geverfd waardoor de verlichting niet meer in de cabine komt.

Re: Verlichting aanpassen Mehano Class 66
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Verlichting aanpassen Mehano Class 66
Hoi Brigitte,

Ik zit nog eens te kijken naar de foto's op Beneluxspoor en ik zie nu wat je bedoelt. Als je naar de eerste foto kijkt: dat is ook te doen met wat zwarte verf in de zaagsnede. Het probleem zit hem in de tweede foto, al kan het volgens Sneak ook zonder krimpkous. Ik vermoed dat zijn stukjes karton iets groter zijn dan de stukjes plastic op Beneluxspoor. Daardoor ontstaat er een soort schotje tussen de twee LEDjes, met dezelfde werking als de krimpkous.
Maar goed, een schotje maken is iets wat met verf inderdaad niet gaat lukken  :?

Martijn
Re: Verlichting aanpassen Mehano Class 66
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re: Verlichting aanpassen Mehano Class 66
Ik weet het ik heb ook 2 Klaazen die nog aangepakt moeten worden  :(
Re: Verlichting aanpassen Mehano Class 66
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Verlichting aanpassen Mehano Class 66
Citaat van: Brigitte op maandag 08 januari 2007, 19:18:29
Ik weet het ik heb ook 2 Klaazen die nog aangepakt moeten worden  :(
Ik nog 8 :lol: .

Marcel .
Re: Verlichting aanpassen Mehano Class 66
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Verlichting aanpassen Mehano Class 66
:mrgreen: Het is gelukt!

Ging redelijk probleemloos... het lastigste was nog om de losgezaagde lichtgeleidertjes voor de frontseinen weer op hun plek te prutsen :-P

Geen krimpkous gebruikt, wel twee stukjes karton, dubbelgevouwen. Door ze over het zwarte nokje te duwen blijft het mooi op zijn plaats.
Wat de diepte betreft heb ik goed gegokt. Als ik de boel weer in elkaar zet passen de kartonnetjes precies tussen de kap en het printplaatje waar de LEDjes op zitten.

Voor:



Na:



En het resultaat is perfect, ben zeer tevreden :mrgreen:

Acido :-)

Re: Verlichting aanpassen Mehano Class 66
Don't see photo's.
Re: Verlichting aanpassen Mehano Class 66
Open your eyes!
Re: Verlichting aanpassen Mehano Class 66
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Verlichting aanpassen Mehano Class 66
Een test in het donker maakt duidelijk dat ik nog niet klaar ben. De LED die het derde frontsein van licht voorziet, zit aan de achterkant van het printplaatje en straalt ontzettend naar buiten :-(

Die cabine moet trouwens verschrikkelijk tochten, want er zitten forse gaten in... ;-)
Daar moet ik dus nog even iets op verzinnen. Of heeft iemand dat al gedaan?



Re: Verlichting aanpassen Mehano Class 66
CiteerDie cabine moet trouwens verschrikkelijk tochten, want er zitten forse gaten in...
Daar moet ik dus nog even iets op verzinnen. Of heeft iemand dat al gedaan?
Ja, ik heb het locpersoneel nieuwe winterkleding gegeven :mrgreen:.
(Verschrikkelijk flauw :roll:, ik weet het. Ik zal maar even bukken :wink:)
Re: Verlichting aanpassen Mehano Class 66
Hoi,
Klinkt misschien gek, mar IK heb het gedaan met stopverf, dat heeeeel netjes oververven en klaar! (niet heel netjes...)
Re: Verlichting aanpassen Mehano Class 66
Citaat van: Acido op dinsdag 30 januari 2007, 18:30:51
Een test in het donker maakt duidelijk dat ik nog niet klaar ben. De LED die het derde frontsein van licht voorziet, zit aan de achterkant van het printplaatje en straalt ontzettend naar buiten :-(

Die cabine moet trouwens verschrikkelijk tochten, want er zitten forse gaten in... ;-)
Daar moet ik dus nog even iets op verzinnen. Of heeft iemand dat al gedaan?





En heb je hier al iets op gevonden ???


Ik ben nu bezig met de verlichting van mijn klaas, dus als je een oplossing weet, zou ik het graag horen.

mvg,
mark
Re: Verlichting aanpassen Mehano Class 66
Dicht kitten is misschien wel handig :P