Afgelopen weekend heb ik op de beurs in Houten deze lok gekocht en het leek me leuk om mjn eerste ervaringen met de E 40 hier mee te delen.
Eerste indruk.Als je de lok in handen hebt, valt meteen het gewicht op. Lekker zwaar! Verder krijg je meteen een goed gevoel over de lok. Alles ziet er goed afgewerkt, degelijk en mooi gedetailleerd uit. Als je meest recente lok al zo?n 20 jaar oud is (zoals bij mij), dan zie je pas goed welke vooruitgang er op dit gebied gemaakt is.
MotorDe 39140 is voorzien van een MFX-decoder en een softdrive sinusmotor. Vooral dat laatste was voor mij een van de redenen om deze lok aan te schaffen. Ik had al eerder een SDS-motor horen lopen maar ook nu weer stond ik er verbaasd naar te luisteren. Echt fluisterstil! Je hoort eigenlijk alleen de rijgeluiden van de wielen en sleper. Indrukwekkend!
Op de twee middelste assen zitten twee antislipbandjes schuin tegenover elkaar. Dat is blijkbaar genoeg, want de trekkracht van de lok is prima. Bij hele lage snelheden schokt de lok een heel klein beetje. Je kunt dat eigenlijk alleen zien aan de koppelingen van de wagons die een beetje in en uit veren. Bij ietwat meer ?gas? loopt de lok (en dan rijdt hij nog steeds heel langzaam) mooi schokvrij. Misschien dat met wat spelen met de CV?s de zaak nog beter afgesteld kan worden. Daar ben ik nog niet aan begonnen.
Wel blijkt de lok wat kritisch voor baanverontreiniging. Ik heb de baan op sommige plekjes al meerdere keren goed moeten poetsen, omdat de lok daar wat schokt. Verder loopt de lok prima over de wissels. Ook het ontkoppelen van wagons gaat heel netjes op de ontkoppelrail.
UiterlijkZoals gezegd voelt de lok lekker zwaar aan vanwege de complete metalen opbouw. Lak en bedrukking zijn prima. Het uiterlijk is mooi gedaan. Voor zover ik kan zien heeft Märklin hier geen grote fouten gemaakt. Alleen als je echt goed gaat vergelijken met het origineel zie je wat kleine afwijkingen in de details. Zo hadden misschien de koplampen nog iets meer geprononceerd mogen worden. Bij het origineel lijken ze in verhouding ietsje groter en wat verder naar voren uit te steken. Ook de voorruiten hadden wellicht nog iets meer afgeronde hoekjes kunnen hebben. Maar goed, dan ben je al aardig aan het muggeziften?
KnopjesDe lok is voorzien van een geluidsdecoder en heeft twee inschakelbare geluiden. Een soort stoomfluit en het geluid van een ventilator. Beide klinken goed, waarbij de laatste bij het uitschakelen ook een mooi uitschakelgeluidje produceert. De geluiden zijn apart van elkaar via F3 en F2 in te schakelen.
De verlichting kun je op allerlei manier in? en uitschakelen. Met F0 schakel je zowel het frontlicht als het rode achterlicht in en die veranderen natuurlijk automatisch samen met de rijrichting. Via F6 schakel je het licht van kabine 2 uit en met F8 het licht van kabine 1. Als je zowel F6 als F8 indrukt krijg je aan beide kanten het witte A-licht.
ConclusieZo na de eerste paar uurtjes rijden ben ik behoorlijk onder de indruk van deze E40. Vooral die stille loop van de lok blijft een prachtige gewaarwording!