Nieuws: De 12,5 jaar 3railforum jubileum set is nog verkrijgbaar!! Lees alles erover in het Info Topic of bestel gelijk in onze webshop!
+  3railforum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  Bespreking Märklin H0 Modellen
| | |-+  Bespreking: Märklin 39140 - E 40 156
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Bespreking: Märklin 39140 - E 40 156  (gelezen 6243 keer)

10103

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
Bespreking: Märklin 39140 - E 40 156
« Gepost op: maandag 03 mei 2010, 12:30:09 »

Afgelopen weekend heb ik op de beurs in Houten deze lok gekocht en het leek me leuk om mjn eerste ervaringen met de E 40 hier mee te delen.

Eerste indruk.
Als je de lok in handen hebt, valt meteen het gewicht op. Lekker zwaar! Verder krijg je meteen een goed gevoel over de lok. Alles ziet er goed afgewerkt, degelijk en mooi gedetailleerd uit. Als je meest recente lok al zo’n 20 jaar oud is (zoals bij mij), dan zie je pas goed welke vooruitgang er op dit gebied gemaakt is.  :D



Motor
De 39140 is voorzien van een MFX-decoder en een softdrive sinusmotor. Vooral dat laatste was voor mij een van de  redenen om deze lok aan te schaffen. Ik had al eerder een SDS-motor horen lopen maar ook nu weer stond ik er verbaasd naar te luisteren. Echt fluisterstil! Je hoort eigenlijk alleen de rijgeluiden van de wielen en sleper. Indrukwekkend!
Op de twee middelste assen zitten twee antislipbandjes schuin tegenover elkaar. Dat is blijkbaar genoeg, want de trekkracht van de lok is prima. Bij hele lage snelheden schokt de lok een heel klein beetje. Je kunt dat eigenlijk alleen zien aan de koppelingen van de wagons die een beetje in en uit veren. Bij ietwat meer “gas” loopt de lok (en dan rijdt hij nog steeds heel langzaam) mooi schokvrij. Misschien dat met wat spelen met de CV’s de zaak nog beter afgesteld kan worden. Daar ben ik nog niet aan begonnen.
Wel blijkt de lok wat kritisch voor baanverontreiniging. Ik heb de baan op sommige plekjes al meerdere keren goed moeten poetsen, omdat de lok daar wat schokt. Verder loopt de lok prima over de wissels. Ook het ontkoppelen van wagons gaat heel netjes op de ontkoppelrail.



Uiterlijk
Zoals gezegd voelt de lok lekker zwaar aan vanwege de complete metalen opbouw. Lak en bedrukking zijn prima. Het uiterlijk is mooi gedaan. Voor zover ik kan zien heeft Märklin hier geen grote fouten gemaakt. Alleen als je echt goed gaat vergelijken met het origineel zie je wat kleine afwijkingen in de details. Zo hadden misschien de koplampen nog iets meer geprononceerd mogen worden. Bij het origineel lijken ze in verhouding ietsje groter en wat verder naar voren uit te steken. Ook de voorruiten hadden wellicht nog iets meer afgeronde hoekjes kunnen hebben. Maar goed, dan ben je al aardig aan het muggeziften…







Knopjes
De lok is voorzien van een geluidsdecoder en heeft twee inschakelbare geluiden. Een soort stoomfluit en het geluid van een ventilator. Beide klinken goed, waarbij de laatste bij het uitschakelen ook een mooi uitschakelgeluidje produceert. De geluiden zijn apart van elkaar via F3 en F2 in te schakelen.
De verlichting kun je op allerlei manier in– en uitschakelen. Met F0 schakel je zowel het frontlicht als het rode achterlicht in en die veranderen natuurlijk automatisch samen met de rijrichting. Via F6 schakel je het licht van kabine 2 uit en met F8 het licht van kabine 1. Als je zowel F6 als F8 indrukt krijg je aan beide kanten het witte A-licht.



Conclusie
Zo na de eerste paar uurtjes rijden ben ik behoorlijk onder de indruk van deze E40. Vooral die stille loop van de lok blijft een prachtige gewaarwording!

« Laatst bewerkt op: donderdag 12 september 2019, 20:01:27 door 10103 »
Gelogd

Wijbe

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Spoorwegen bestaan bij de gratie van dwarsliggers.
Re:Märklin 39140 Br E40 156
« Reactie #1 Gepost op: maandag 03 mei 2010, 12:39:54 »

mooi verslag :)

Spoorman

  • Gast
Re:Märklin 39140 Br E40 156
« Reactie #2 Gepost op: maandag 03 mei 2010, 12:45:24 »

Er loopt al een topic met enige kritiek op het model.

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=20337.0

Misschien is het te combineren.

Gr, Ben.
Gelogd

10103

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
Re:Märklin 39140 Br E40 156
« Reactie #3 Gepost op: maandag 03 mei 2010, 13:01:03 »

Er loopt al een topic met enige kritiek op het model.

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=20337.0

Misschien is het te combineren.

Gr, Ben.

Hoi Ben,

Ik had het topic gelezen. De koppelingen werken bij mij echter goed. Of de dakleidingen nu helemaal kloppen kan ik niet beoordelen. Daar ontbreekt het aan echte kennis bij mij voor. Ik kan er in elk geval prima mee leven zo.
Als er nog meer te berichten valt over de lok, wilde ik dit stukje verder gaan aanvullen. Daarom had ik maar een apart topic aangemaakt. Maar als de moderator dat beter vindt, mag het ook samengevoegd worden.

mooi verslag :)

 :D
« Laatst bewerkt op: maandag 03 mei 2010, 13:04:55 door 10103 »
Gelogd

Hans Biere

  • Gast
Re:Märklin 39140 Br E40 156
« Reactie #4 Gepost op: maandag 03 mei 2010, 13:50:30 »

Afgelopen weekend heb ik op de beurs in Houten deze lok gekocht en het leek me leuk om mjn eerste ervaringen met de E40 hier mee te delen.

Hoi,

bedankt voor je uitgebreide verslag. Ik denk ook nog over deze lok na en die komt na het lezen van jouw verslag weer een stapje dichterbij. :D

Ja, en over kritiek op dit model: op ieder model valt wel is wat op en/of aan te merken. Jij kunt er, net als ik, prima mee leven.  :D
Gelogd

Spoorman

  • Gast
Re:Märklin 39140 Br E40 156
« Reactie #5 Gepost op: maandag 03 mei 2010, 14:08:35 »

Probeer een wat lucht- en slangenwerk op de kop te tikken, daarmee smoelt je lok wat beter.


foto: railfaneurope.net

Gr, Ben.
« Laatst bewerkt op: maandag 03 mei 2010, 14:10:11 door spoorman »
Gelogd

Hans Biere

  • Gast
Re:Märklin 39140 Br E40 156
« Reactie #6 Gepost op: maandag 03 mei 2010, 14:19:20 »

Probeer een wat lucht- en slangenwerk op de kop te tikken, daarmee smoelt je lok wat beter.

Dat laatste: valt inderdaad niet te ontkennen.

Het eerste: in veel gevallen levert M* dit apart in een zakje mee. Hoe zit dat met dit model?
Gelogd

10103

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
Re:Märklin 39140 Br E40 156
« Reactie #7 Gepost op: maandag 03 mei 2010, 14:57:52 »

Probeer een wat lucht- en slangenwerk op de kop te tikken, daarmee smoelt je lok wat beter.

Dat laatste: valt inderdaad niet te ontkennen.

Het eerste: in veel gevallen levert M* dit apart in een zakje mee. Hoe zit dat met dit model?

Klopt! In de doos zit inderdaad een apart zakje met allerlei slangen. Ik heb ze alleen (nog) niet gemonteerd. Op bovenstaande foto kun je ook al de gaatjes zien waar de slangen moeten komen.

Hans, speciaal nog voor jou ter aanmoediging:  :wink:

« Laatst bewerkt op: donderdag 12 september 2019, 19:57:55 door 10103 »
Gelogd

Hans Biere

  • Gast
Re:Märklin 39140 Br E40 156
« Reactie #8 Gepost op: maandag 03 mei 2010, 15:03:58 »

Hans, speciaal nog voor jou ter aanmoediging:  :wink:

Bedankt! Mooie foto ook.  :D
Gelogd

Hans V200.0

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • als er maar een "v" voor op staat
Re:Märklin 39140 Br E40 156
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 04 mei 2010, 00:10:43 »

Het is en blijft een schitterende lok,en puntjes van kritiek hou je altijd.
Bedankt voor het plaatsen van de foto's,zo heb je mij ook weer een duw in de rug bezorgd :lol:

Mvg Hans V200.0
Gelogd

nobody

  • Vaste Inboedel
  • Online Online
  • Lid sinds: 2011
  • ......semper idem......
Re:Märklin 39140 Br E40 156
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 04 mei 2010, 00:56:56 »

Gelogd
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.
 

teunistreinen

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
    • Raptorforum voor en door raptor gebruikers
Re:Märklin 39140 Br E40 156
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 04 mei 2010, 07:18:32 »

Motor
De 39140 is voorzien van een MFX-decoder en een softdrive sinusmotor. Vooral dat laatste was voor mij een van de  redenen om deze lok aan te schaffen. Ik had al eerder een SDS-motor horen lopen maar ook nu weer stond ik er verbaasd naar te luisteren. Echt fluisterstil! Je hoort eigenlijk alleen de rijgeluiden van de wielen en sleper. Indrukwekkend!

Hallo Marc

Je hebt deze loc ook gekocht omdat deze niet meer omgebouwd hoeft te worden naar digitaal, je hebt nu toch geen watervrees meer??

groet Teunis
Gelogd
Marklin M-rails, ca 100 electr.wissels, ca 50 loks met 60902 of ESU. Bestuurd door Trainbrain, Koploper en nu Raptor. Zelfbouw van EDITS wissel- en schakeldecoders, boosters en terugmelders. Zelfbouw van Viessman lichtseinen, LDT seindecoders en Boosters.

10103

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
Re:Märklin 39140 Br E40 156
« Reactie #12 Gepost op: dinsdag 04 mei 2010, 09:52:33 »

Zie ook ===> http://forum.3rail.nl/index.php?topic=20497.msg336918#msg336918

Wim, bedankt voor de link. Deze foto van jou had ik nog niet gezien. Mooi gedaan!

Hallo Marc

Je hebt deze loc ook gekocht omdat deze niet meer omgebouwd hoeft te worden naar digitaal, je hebt nu toch geen watervrees meer??

groet Teunis

Wees gerust Teunis, de volgende ombouwprojecten staat al gepland. Eerst nog even de verlichting van de 212 aanpakken en dan is de Delta 10103 aan de beurt. Die gaat een betere decoder krijgen.

teunistreinen

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
    • Raptorforum voor en door raptor gebruikers
Re:Märklin 39140 Br E40 156
« Reactie #13 Gepost op: dinsdag 04 mei 2010, 11:38:03 »

Wees gerust Teunis, de volgende ombouwprojecten staat al gepland. Eerst nog even de verlichting van de 212 aanpakken en dan is de Delta 10103 aan de beurt. Die gaat een betere decoder krijgen.

Marc

Welke decoder gaat de delta 10103 krijgen?
De verlichting van de 212 ga je dus met een losse fitting uitrusten, goed plan. Misschien is het een optie met witte en rode leds te werken. Dan heb je  aan de achterkant van de loc rode verlichting.

Groet Teunis
Gelogd
Marklin M-rails, ca 100 electr.wissels, ca 50 loks met 60902 of ESU. Bestuurd door Trainbrain, Koploper en nu Raptor. Zelfbouw van EDITS wissel- en schakeldecoders, boosters en terugmelders. Zelfbouw van Viessman lichtseinen, LDT seindecoders en Boosters.

10103

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
Re:Märklin 39140 Br E40 156
« Reactie #14 Gepost op: zondag 16 mei 2010, 21:35:15 »

De 39140 is inmiddels aan de Wiki toegevoegd (klik.)
Als je soms informatie hebt over de oudere E 40/BR 140-modellen van Märklin, dan hou ik me graag aanbevolen. Mag per PB of gewoon direct in de Wiki aanvullen als je daartoe toegang hebt.  :wink:

RMW

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • RMW - Sinds 1963
    • Rensen Modelbaan Wereld
Re:Märklin 39140 Br E40 156
« Reactie #15 Gepost op: dinsdag 25 mei 2010, 23:09:41 »

Oei....Mooie loc!

M.v.g.

RMW
Gelogd
RENSEN MODELBAAN WERELD



Site  |  Topic

Lodewijk

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
Re:Märklin 39140 Br E40 156
« Reactie #16 Gepost op: woensdag 26 mei 2010, 00:24:18 »

Ik vindt dit soort locs prachtig.
Vroeger veel gezien op vakantie in Winningen aan de moezel vlak bij Koblenz
Gelogd
Het leven is hard maar de voorkant van de trein is harder.

wilsma

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
Re:Märklin 39140 Br E40 156
« Reactie #17 Gepost op: woensdag 26 mei 2010, 01:42:10 »

Hallo Marc,

Dat is inderdaad een hele mooie loc die je gekocht hebt.  Verder een heel goed verslag met mooie foto's, dat smaakt naar meer....!

groeten, Willem.
Gelogd

Lokkie

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Almere
    • Lokkie's weblog
Re:Märklin 39140 Br E40 156
« Reactie #18 Gepost op: woensdag 26 mei 2010, 12:15:10 »

Hoi Marc,

Bedankt voor het verslag. :)
Het is inderdaad een prachtige loc. 8)
Heel veel plezier ermee.

Gr.
René
Gelogd
   Volg de bouw van "Bad Neuhaus in spoor 0" hier :cool:

10103

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
Re:Märklin 39140 Br E40 156
« Reactie #19 Gepost op: woensdag 26 mei 2010, 14:14:25 »

Dat is inderdaad een hele mooie loc die je gekocht hebt.  Verder een heel goed verslag met mooie foto's, dat smaakt naar meer....!

Bedankt voor het verslag. :)

Graag gedaan en bedankt voor jullie reactie!
Willem, over ongeveer twee weken....   :wink:

Jasperkc

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • mooie 44er bij de VSM
Re: Bespreking: Märklin 39140 - E 40 156
« Reactie #20 Gepost op: zaterdag 17 februari 2018, 23:19:14 »

Hallo Marc,

Is het mogelijk om deze lok naar tijdperk 4 te transformeren?

Groet, Jasper
Gelogd

frank-103

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
    • Frank-103
Re: Bespreking: Märklin 39140 - E 40 156
« Reactie #21 Gepost op: zondag 18 februari 2018, 10:02:30 »

Hoi Jasper,

Dan moet in ieder geval het nummer gewijzigd worden van E40 in 140.
Verder waren er heel veel 140'ers, die ze lang niet allemaal hebben aangepast aan nieuwe kleurenschema's, wel of niet doorgetrokken regengoten, aangepaste roosters in de zijkant van de lok, dubbele lampen.

Vriendelijke groet
Frank
Gelogd
Het is hachelijk!

10103

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
Re: Bespreking: Märklin 39140 - E 40 156
« Reactie #22 Gepost op: zondag 18 februari 2018, 19:24:15 »

Hoi Jasper,

Zoals Frank al zei, het meest opvallende is natuurlijk het nummer. Dat moet in periode IV uiteraard een 140-nummer worden. Verder hebben de 140's ook in periode IV nog met een grijs dak, handrails aan de voor- en achterzijde en Schweiger-luchtroosters rondgereden.
Maar al vanaf 1971 zijn ze begonnen met het verwijderen van de regengoot boven de ramen aan de voor- en achterzijde (die aan de zijkanten bleven langer zitten). Dat gebeurde meestal bij de Hauptuntersuchungen. Als jouw periode IV zich aan het begin van de jaren zeventig afspeelt, is het geen probleem, aan het eind van de jaren tachtig denk ik niet dat er nog veel (geen enkele?) 140's met een volledige regengoot hebben rondgereden.
Als je wilt, dan kan ik bij de volgende stamtafel het boek over de E 40 meenemen, dan kun je zelf wat foto's bekijken.

Groet, Marc

Bahn-AG

  • Gast
Re: Bespreking: Märklin 39140 - E 40 156
« Reactie #23 Gepost op: zondag 18 februari 2018, 21:00:40 »

Hoi Jasper,

Zoals Frank al zei, het meest opvallende is natuurlijk het nummer. Dat moet in periode IV uiteraard een 140-nummer worden.

Nou.. je zal het in elk geval van de groene voorkant af moeten krijgen.
Nummer zit bij de 140 op het zwarte deel.


Bart

Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 1.139 seconden met 22 queries.