Ik heb geen flauw benul wat Märklin als selectiecriteria hanteert als ze om de tafel zitten en gaan besluiten welke modellen uitgebracht gaan worden.
Maar ik kan me voorstellen dat ze gevoelig zijn voor modellen die
- voor meerdere landen uitgebracht kunnen worden (afzetmarkt)
- in meerdere kleurvarianten uitgebracht kunnen worden (levensduur model/mallen)
- gewild zijn (vraag)
Als je het zo bekijkt vallen zaken als een 3700, een Dieselvijf of een Wadloper snel af.
Kan misschien komen doordat ik een absoluut zwak voor die dingen heb (zie
Op de Rails 1991-8), maar ik denk dan toch aan de 2400
Net als dat de 6400 een toonbank-loc van MaK is (die ondertussen her en der opduikt in de Märklin-catalogus), is de 2400 een toonbank-loc van Alsthom. Dit type en allerhande afgeleides ervan zijn geleverd aan NS, SNCF, CFL, RENFE, diverse Franse industrieën en veel landen in Afrika en zelfs aan Pakistan.
Er is een metersporige en een breedspoorvariant van gemaakt en zelfs een zesassige met drie draaistellen, maar dat even terzijde
Wat de kleurvarianten betreft, zie boven. Alleen al de Nederlandse machines hebben een hele rij varianten gekend. Drie kleuren, met en zonder derde frontsein, met en zonder hekwerk/zwaailichten (blauw en rood), met nummerplaten en met plakletternummers, en dan zijn ze ook nog in Frankrijk ingezet voor de aanleg van TGV lijnen. In drie kleuren en uiteraard met SNCF-logo en één of twee zessen voor het nummer.
Een aantal van die oorspronkelijk 40 locs is in dienst gekomen bij VFLI. Dat is een groot industrieel (spoor)bedrijf in de Franse mijnstreek ten zuiden van Saarbrücken, en en die hebben er een paar mintgroen (!) geschilderd. De voorloper van VFLI, de HBL, had ze zelf ook al jaren, in het donkergroen.
Naast Nederland is dus zeker ook Frankrijk een flinke afzetmarkt. Daar komt nog bij dat ze bijna overal in dubbel- of tripletractie werden ingezet vanwege hun relatief geringe vermogen (zo'n 625 kW). Reden genoeg dus voor dummy-locs. Bij de aanleg van de TGV-lijnen reden ze treinen met drie vóór en drie achter... Vier stuks multiple ging overigens niet lekker, omdat daar eigenlijk de stuurstroom te zwak voor was waardoor de vierde loc niet altijd meedeed.
Is-ie gewild? Dachut wel. Ik zie hem meerdere keren terugkomen in dit topic. Ja, hij is al eens uitgebracht, maar die waren erg mooi maar peperduur en er is nu nauwelijks nog aan te komen. En als 2400-addict kán het eigenlijk niet dat ik er geen op mijn baan heb staan...
Tot slot: wie ooit zo'n ding (of twee of drie) gehóórd heeft (hint: V12 zonder demper), weet dat een sounddecoder een
hele leuke extra zou zijn!
Martijn