Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Lima loc (nog) mogelijk om te bouwen?

Gestart door Onyx woensdag 27 december 2006, 18:33:18

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Lima loc (nog) mogelijk om te bouwen?
Hallo, kreeg afgelopen weekend van iemand een NS-Loc Belgische loc van Lima in handen. (tnx SNEAK & Baardo :roll: )
Geen idee of het apparaat nog werkt, kan het ook niet testen helaas.
Nu leek het me wel een aardig idee om te kijken of ik deze loc toch nog kon ombouwen naar Marklin digitaal.

-Wat heb je nodig om dit te realiseren (sleper, welke decoder?)

Nu maakte ik de loc open en trof deze aan zoals op bijgevoegde foto's is te zien.





Heb zomaar het idee dat er iets mist.. of lijkt dat maar zo?

Hoor graag wat jullie ervan denken,
Is het ombouwen nog te proberen of kan die beter (zoals de vorige eigenaar opperde) in de kliko..  :?

Re: Lima loc (nog) mogelijk om te bouwen?
het is volgens mijn ook geen ns loc :?
Re: Lima loc (nog) mogelijk om te bouwen?
Nee,
Is een serie 1500 van de Belgische Spoorwegen.
Re: Lima loc (nog) mogelijk om te bouwen?
Citaat van: Freak op woensdag 27 december 2006, 18:38:25
Met alle respect maar heeft het echt nog wel zin om deze te proberen om te bouwen ?.
Wil het je wel, probeer eens met m.b.v. een paar batterijen te kijken of de lok nog wel goed loopt.

Mvg,
Peter

't was ook meer als projectje bedoeld om te kijken of die nog werkend te maken zou zijn, het zal geen winstgevend model worden vrees ik  :lol:
Kan 'm altijd nog ergens als opvulling neerzetten naast een locloods oid.

Kan je me wel vertellen of deze loc motorisch etc. compleet is?
Ik vond de bevestiging van 1 van de wielstellen (onderste foto) erg gammel als ik het zo mag noemen..

Mocht ik toch nog een beetje willen oefenen met ombouwen, voor ik me op echt mooie dure modellen durf te storten, wat zou ik hiervoor nodig hebben om dit op mijn Marklinbaan te kunnen laten rondrijden.

Re: Lima loc (nog) mogelijk om te bouwen?
Lima is altijd al gammel geweest maar je kunt het goedkoop proberen met een Tams decoder van 13,00. Je moet dan de gelijkstroommotorversie hebben voor wisselstroomsysteem. Ik dacht de LDW-g of zoiets. Ik de conrad gids vind je het wel. Kost niet veel en geeft toch wel wat lol om met electronica te experimenteren. Rij je analoog kun je met een gelijkrichtertje de loc heel goedkoop aanpassen naar Marklin alleen rijdt de loc een kant op. Een andere manier is om gelijkspanning op de bovenleiding te zetten als je dat hebt.
Met een gelijkrichtertje kun je je travo wel aanpassen naar gelijkstroom zodat je je loc kunt testen.

Lodewijk.

Ik weet dat er meer manieren zijn maar dit zijn volgens mij wel de goedkoopste.
Re: Lima loc (nog) mogelijk om te bouwen?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Lima loc (nog) mogelijk om te bouwen?
:offtopic:

Hij heeft wel wat weg van de NS 1400  :shock:

:/offtopic:
Re: Lima loc (nog) mogelijk om te bouwen?
Robbert,

De locs trok de TEE''s Parijs-Brussel-Amsterdam tussen Brussel en Amsterdam.
althans tot de komst van de Thalys-treinstellen.
Het is zgn. meersysteemloc welke meerdere stroomsoorten aankan.
De locs worden heden ten dage alleen nog maar ingezet in België.
Heb wel eens gelezen dat ze daar min of meer op reserve staan.
Bij mijn weten zijn er een stuk of 5 van.
Probeer maar een via google: NMBS reeks 15.
Re: Lima loc (nog) mogelijk om te bouwen?
Citaat van: Baanloos op donderdag 28 december 2006, 13:28:18
...Probeer maar een via google: NMBS reeks 15.

Heb ik zelf eens gedaan en voor de geintereseerden => dit kwam eruit:

http://www.railfoto.nl/dossier_HLE_151618.htm

Blijkt dus inderdaad een 1500-serie waarvan onderstaand fotootje:

Re: Lima loc (nog) mogelijk om te bouwen?
ik heb dit model van lima omgebouwd maar wel voorzien van een andere motor .
Om eerlijk te zijn is het de kost niet waard en pronkt deze loc nu als scenery op mijn baan .
LUDWIG
Re: Lima loc (nog) mogelijk om te bouwen?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Lima loc (nog) mogelijk om te bouwen?
Dat zeiden we toch al  :lol:  :P.

Groeten,
Herman
Re: Lima loc (nog) mogelijk om te bouwen?
Mooie foto zeg! Het oude station Utrecht Centraal.

Ik zou zelf geen CENT uitgeven aan de ombouw van deze Lima locomotief. Maar om toch antwoord te geven op je vraag een beschrijving hoe IK deze lok om zou bouwen.

IN THEORIE:
Van geleidend metaal maak ik 2 strookjes waarvan beide uiteindes iets zijn omgebogen zodat deze een soort van veer effect krijgen. Van styreen maak ik 2 stukjes die ik op het frame plak met kit en daarop plak ik de metalen strookjes. De uiteindes verbinden de wielen door omdat de assen geisoleerd zijn. Beide stroken verbindt ik aan elkaar met een draadje.
Onder één van de draaistellen maak ik ook een styreen blokje waarop de sleper geplakt of geschroefd wordt. Vervolgens gebruik ik een Kuehn T125 decoder. De rode draad gaat aan de sleper en de aarde draad (de zwarte zo uit m'n hoofd) gaat aan één van de metalen lipjes. De motor laat ik zitten (is al gelijkstroom) en aan die 2 soldeerpunten soldeer ik de 2 rijdraden. De verlichting laat ik achterwegen.
Volgens mij moet je lok het dan doen op 3-rail digitaal (mits je de decoder ingesteld hebt). Ik zou niet durven zeggen of het ook goed rijdt  :P.

IN PRAKTIJK:
Ik denk dat het niet veel soeps zal zijn. Zet hem in een loods, naast een loods of verkoop hem door. Maar bespaar je het geld en laat het voor wat het is. Van het geld kan je op de beurs ook een leuk wagonnetje kopen. En wat zeg je me daar van :wink:?

Hoop je geholpen te hebben.
Re: Lima loc (nog) mogelijk om te bouwen?
heb er nog eens rustig over na zitten denken maar vind de loc het ombouwgeld inderdaad niet waard.
Koop er liever wat anders voor of laat mijn Zwitserse Marklinloc E 6/6 uit mijn kinderjaren ombouwen naar digitaal, is een wijzer besluit denk ik.  :)

Wil deze Limavriend nog een plaatsje gunnen naast een locloods, zodra ik die heb staan.

Iedereen toch een erg bedankt voor de gegeven tips!!