Nieuws: *** Goed nieuws!! *** De 12,5 jaar 3railforum jubileum set gaat door!! Lees verder in ons -Info Topic-
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Zelf- en verbouw projecten allerlei
| | |-+  Kolentender 'leeghalen' - minder volle tender (How To)
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Kolentender 'leeghalen' - minder volle tender (How To)  (gelezen 6876 keer)

AnalogDriver

  • Gast
Kolentender 'leeghalen' - minder volle tender (How To)
« Gepost op: zaterdag 24 april 2010, 09:10:34 »

Hier staan 2  BR 44's, de dikke 3 cylinder krachtpatsers.

Kijk naar de vieze, afgeleefde, smerige DB versie links resp. achter, niet naar de nieuwe en onrealistisch schone DDR broer er naast.






Wat is er gewijzigd aan deze lok?


Hajo

(meer foto's en uitleg volgen later)

« Laatst bewerkt op: dinsdag 21 februari 2012, 22:01:16 door AnalogDriver »
Gelogd

Kappa

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.
Re:Een wijziging aan een stoomlok
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 24 april 2010, 13:48:41 »

Dat rooster op het dak van het machinistenhuis.
Gelogd
Groeten Ad

Het leven van een trein gaat niet over rozen....wel over rail! :D

Nieuwenhuis

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Old Skool Märklin & Scratch Building
    • Märklin - M-rail - Modelbaan
Re:Een wijziging aan een stoomlok
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 24 april 2010, 14:16:07 »

Hoi Hajo,

ehhhh . . . . . de ene loc is gewaeterd en heeft geen 'deksel' op de tender en de andere wel . . . . ? :roll:

Groeten,

Erik
« Laatst bewerkt op: zaterdag 24 april 2010, 16:33:36 door Nieuwenhuis »
Gelogd

Märklin - M-rail - Modelbaan     Topic     Website

nobody

  • Vaste Inboedel
  • Online Online
  • Lid sinds: 2011
  • ......semper idem......
Re:Een wijziging aan een stoomlok
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 24 april 2010, 15:31:37 »

Van de "afgeleefde" zijn de "ohren" foetsie.
En die halflege (of halfvolle...) tender is fantastisch !
« Laatst bewerkt op: zaterdag 24 april 2010, 16:51:59 door Nobody »
Gelogd
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.
 

AnalogDriver

  • Gast
Re:Een wijziging aan een stoomlok
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 24 april 2010, 21:05:20 »

Ik zei toch niet naar die DDR machiene kijken (ja die heeft rooster op dak, goed gezien, lijkt een DR toevoeging)
En ja de ander is wel smerig.

Van de "afgeleefde" zijn de "ohren" foetsie.
En die halflege (of halfvolle...) tender is fantastisch !

Die ohren, da's standaard bij deze Märklin lok, maar vrij ongebruikelijk (klopt voor zover ik weet wel met werkelijkheid, er zijn 44ers geweest zonder windleiplaten)

Maar inderdaad, de tender kolenbak, halfleeg. Da's niet standaard :)  Goed gezien. En leuk dat je het mooi vindt.


Morgen ochtend plaats ik wel de werkfoto's van hoe ik dit gedaan heb met tekst en wat ik een volgende keer nog anders zou doen.


Hajo
« Laatst bewerkt op: zaterdag 24 april 2010, 21:07:04 door AnalogDriver »
Gelogd

AlbertJan

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
Re:Kolentender 'leeghalen' - minder volle tender (How To)
« Reactie #5 Gepost op: zondag 25 april 2010, 08:12:45 »

Ha die Hajo!
Dat is weer eens een bijzonder goed onderwerp!
Slechts een klein detail, maar allemaal zo hetzelfde en onwerkelijk.
Heb hier ook al eens naar gekeken, maar vrijwel alle tenders zijn tot aan de nok toe gevuld! :?

Ben dan ook héél erg benieuwd wat jij voor ingrepen hebt toegepast, vooral omdat bij de digitale locs met geluid de tender behoorlijk vol zit.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Gelogd
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!!

AnalogDriver

  • Gast
Re:Kolentender 'leeghalen' - minder volle tender (How To)
« Reactie #6 Gepost op: zondag 25 april 2010, 09:55:33 »

Dank voor de complimenten.  Hierbij dan de uitleg met foto's.

Hoop dat anderen ook zien dat dit een eenvoudig klusje is wat een lok wat realistischer maakt.  Veel tenders zijn vol, de kolen voorraad wordt en werd altijd aardig op peil gehouden (bij laden), maar ja, soms raakte en raakt de bak toch wel leeg.
Sommigen doen al kolen op de tenders om de plastic kolen imitatie te bedekken, volgende stap is dan om eens een keer een tender half leeg te maken  :P


Het Märklin origineel, in dit geval een geweatherde 44er door Märklin al zonder windleibladen geleverd.



De kolenbult is wat onrealistisch: vlak maar de meeste voorin.
Als er al veel voorin ligt, is dat vaak een puntige bult omdat er net gevuld is.
Bij gebruik verdwijnt eerst de bult voor, want daar wordt leeg geschept.


Hoe dan ook, ik vond het mooi om eens een niet volle kolentender na te bootsen.
Zoals Albert-Jan al aangeeft: al die tenders helemaal vol is ook niet realistisch.

Dussss... Dremel in de aanslag :)



Men neme de losse tenderkap.

Märklin loks lenen zich hiervoor het beste, want er zit geen motor in de tender zoals bij Roco en sommige andere merken gebruikelijk.
En in het bijzonder digi loks of analoge loks met analoge electronische omschakeling, want anders zit er mogelijk nog een analoge omschakelrelais.



Hier zien we duidelijk de zoveelste tot de rand gevulde kolenvoorraad. Wel netjes wittig gemaakt aan de bovenkant zodat de kolen beter uitkomen. Maar toch gaat dit er nu uit.

Dit kan vast anders en is vast al eens ergens beschreven, maar hier is zoals ik dit gedaan heb.

Eerst met grote slijpschijf 2 gleuven in het midden en met klein slijpschijfje middenstuk losslijpen.
Overigens heb ik eerst nog geprobeerd dit plastic met een Scalpel mesje los te snijden, maar hier bleek geen doorkomen aan, plastic te dik.





Dan met andere Drempel bitjes het grootste deel van de restanten wegslijpen.
Hier zie je alleen een grote bit, maar voor de hoekjes heb ik een dunne metalen slijp-'stift' gebruikt. Hiervan heb ik op een kleine treintjesbeurs (Amstelveen) eens een setje gekocht met voor de Dremel geschikte bitjes. Ook de mini slijpschijf die je boven zag, komt uit deze set.




Het resultaat na Chiruigisch-precies proberen tot de rand te slijpen zonder te veel weg te halen of per ongeluk delen te raken die heel moeten blijven.




Helaas zie je hier toch nog wel rondingen van de Dremel op de wanden aan de binnenkant. Ziet er op zich wat mooi gebruikt uit,

maar dit zou ik een volgende keer toch anders doen:
niet met de Dremel helemaal tot de rand gaan, maar het laatste stuk met een dwarskniptang en een mini vijl mooier vlak maken.

Hooguit 2 butsen/deuken van binnenuit maken met de Dremel.




In dit geval is het makkelijk: een vlakke onderkant van de bovenrand.

Uit een plaatje Poly-nogwat (Polystyreen meen ik) waarvan ik 2 platen bij een goed gesorteerde modelbouwwinkel heb gekocht, heb ik een nieuwe bodem gemaakt die nog ruim brij blijft van de electronica in de tender.
Dus wie dieper wil kan hier nog een diepere bak fabriceren. Wel even kijken hoe een lege tender er precies uit zie, want een deel achterin is een hellend vlak. Maar hier wilde ik een half lege tender nabootsen, dus volstaat een platte plaat:




Met de Olba industrielijm ingelijmd en met de dikke Gel lijm (bij mij ook van Olba) de randen 'dichtgekit'.






Vervolgens de basis van een klein bultje/bergje kolen achterin de tender maken uit een stukje schuim.
Hoeft maar minimaal te zijn. Eindelijk mijn Scalpelmesje eens goed kunnen inzetten.




Even goed kijken of de vorm mij bevalt.





Dan kolen storten:



Daar is de 1:1 verdunde houtlijm die bij mij voorgemixed klaarstaat.
En de bakjes en zakjes met kolen van diverse herkomst.




Lijm in de bak



Op de lijm wat kolen storten, gepriegel om het bergje goed te boetseren en rare ophopingen te voorkomen. Met name de zijwanden goed vrij maken om de diepte extra te benadrukken.
Restant kolen in de opvangbak en tenderkap terugplaatsen.

Het witte droogt grotendeels wel op, geen zorgen over maken, en de rest later met een drupje verdunde zwarte verf zwarte maken (wetwash techniek).





Bergje bevalt mij nog niet 100%. Kan het er altijd weer uit trekken en bergje en bekoling opnieuw doen. Of volgende keer net anders.

Dit werkje heeft mij, eerste keer,  1 uur en een kwartier gekost (en maken van dit foto-verslag nog eens 2 uur).
Natuurlijk wel met ingerichte 'Bastelstube' zoals de Duitsers dat zo mooi zeggen. Verdunde lijm, schuim, Dremel met veel bitjes, goed licht, kwastjes, vijltjes en al het andere gereedschap in de aanslag.

Zoals gezegd, een volgende keer zou ik minder met de Dremel doen, ookal vanwege het gevaar te veel van de rand weg te halen en de afdrukken die je aan de binnenkant krijgt. Dan zou ik wat meer tijd kwijt zijn met randen van de plastic kolenimitatie afknippen en op de hand vijlen.

In elk geval het doel bereikt: kolenvoorraad minder, tender half leeg.


Gr, Hajo
« Laatst bewerkt op: dinsdag 21 februari 2012, 22:00:43 door AnalogDriver »
Gelogd

AlbertJan

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
Re:Kolentender 'leeghalen' - minder volle tender (How To)
« Reactie #7 Gepost op: zondag 25 april 2010, 10:09:12 »

Zo hé Hajo!
Zo'n op het oog kleine klus, is in werkelijkheid toch wel een behoorlijk stukje werk! :shock:
Maar alles bij elkaar is het resultaat al héél fraai! 8)
Zeker voor een eerste keer ziet het er al bijzonder fraai uit en de volgende keer kun je dit uitvoeren zoals je wilt.

Wel heb ik net een tender met speaker opengemaakt, maar daar zal dit niet (of nauwelijks) bij kunnen, de speaker zit zo hoog mogelijk geplaatst om zoveel mogelijk klankkast te creëren.

Maar jouw idee en voorbeeld, zal zeker navolging krijgen.
Ook erg leuk om een oude sloop loc met tender eens helemaal "leeg" te halen.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Gelogd
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!!

Einte

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • De klei man.........
    • Modelspoorblog
Re:Kolentender 'leeghalen' - minder volle tender (How To)
« Reactie #8 Gepost op: zondag 25 april 2010, 12:46:31 »

Hallo Hajo,

Weer een leuk voorbeeld hoe je een dremel kan gebruiken  8)

Mooi resultaat  8) 8)

Gr Einte
Gelogd

Ronald

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
  • Trots lid van CJAG!
Re:Kolentender 'leeghalen' - minder volle tender (How To)
« Reactie #9 Gepost op: zondag 25 april 2010, 19:06:44 »

Mooi verslag Hajo.

Bedankt! Leuk dat je zo alsnog de tenders realistisch kunt maken. Kan dat ook met tenderloks?
Grt,

Ronald
Gelogd
"It has long been my belief that the sight of a good-looking woman lowers a man's IQ by at least 20 points. A man who doesn't happen to have 20 points he can spare can be in big trouble."

AnalogDriver

  • Gast
Re:Kolentender 'leeghalen' - minder volle tender (How To)
« Reactie #10 Gepost op: zondag 25 april 2010, 19:15:36 »


Tenderloks: waarom niet? Kap er af en kijken of er genoeg ruimte is. (lichtgeleider, motor etc.)

Wel meer gepriegel denk ik, maar effect zal net zo mooi zijn denk ik.
Gelogd

baureihe 103

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
  • Potrebbe ripetere per favore ?
Re:Kolentender 'leeghalen' - minder volle tender (How To)
« Reactie #11 Gepost op: zondag 25 april 2010, 20:37:14 »

Hoi Hajo,

Dat ziet er inderdaad heel goed uit, beter dan altijd een volle kolenbak.
Het lijkt mij nog niet zo simpel met de dremel, heb je ervaring om
de lading te verwijderen met een figuurzaagje?

Groet Bert :)
Gelogd


Gaat het niet zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat

M.user

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • 150 jaar station Roosendaal
    • Rosenbahn
Re:Kolentender 'leeghalen' - minder volle tender (How To)
« Reactie #12 Gepost op: zondag 25 april 2010, 21:24:09 »

Hallo Hajo,

Ziet er goed uit die aangepaste tender met een niet zo'n statische kolenberg.

Ik zou alleen de volgende keer proberen om nadat je het midden hebt weggeslepen de rest met een freesje (puntfreesje) te verwijderen. Zo krijg je minder schade aan de wanden en kom je beter in de hoeken door de zeer kleine diameter van het freesje. Zo je zien gebruik je nu een slijpsteentje en die heeft al snel een diameter van meer dan 10 mm.

Ben benieuwd naar je volgende project.

Groet

Ronald

AnalogDriver

  • Gast
Re:Kolentender 'leeghalen' - minder volle tender (How To)
« Reactie #13 Gepost op: zondag 25 april 2010, 21:34:54 »


M-User: zie mijn commentaren, dit is precies wat ik een volgende keer anders zou doen.

Overigens had ik voor de hoekjes een heel dun freesje gebruikt, dunner dan het staafje van de Dremel.


Bert: valt reuze mee, is echt niet lastig. Even goed kijken en precies werken. En dus niet laatste stukje dremelen.
Figuurzaagje? Niet geprobeerd. Ik heb wel een mini decoupeerzaag, maar heb er niet over gedacht die te gebruiken. Te weinig controle en niets om op af te zetten.

Volgende keer dus grove werk met de Dremel en op de hand laatste afvijlen, zo zal ik het zelf doen.

Hajo



Gelogd

erik01

  • Stamgast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2008
Re:Kolentender 'leeghalen' - minder volle tender (How To)
« Reactie #14 Gepost op: zondag 25 april 2010, 21:36:04 »

Hallo Hajo,

Leuk idee, ziet er inderdaad realistischer uit.

Als ik dit zo zie vraag ik me af waarom de leveranciers deze relatief kleine aanpassing niet toepassen.

Dank voor je uitgebreide fotoverslag.

gr

Erik

Gelogd
Kom eens kijken bij mijn bouwproject http://forum.3rail.nl/index.php?topic=11580.0

en

catzeiler

  • Gast
Re:Kolentender 'leeghalen' - minder volle tender (How To)
« Reactie #15 Gepost op: zondag 25 april 2010, 21:55:54 »

Met alle respect voor de resultaten, maar de vraag of de hier iemand tijd over heeft komt toch wel bij mij bovendrijven. We rijden op te krappe bogen, met te korte afstanden tussen de stations, met onrealistische railhoogten, met auto s die voor overweg blijven staan terwijl bomen omhoog staan, bomen op de modelbaan die in het echt in onze achtertuin de spot op zouden roepen van elke reu, zo kort als ze zijn. Kortom, nogmaals met alle respect voor de halflege tender.
Gelogd

Kappa

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.
Re:Kolentender 'leeghalen' - minder volle tender (How To)
« Reactie #16 Gepost op: zondag 25 april 2010, 22:02:34 »

Zo'n halfvolle tender ziet er wel realistisch uit.
Maar je hebt wel lef om dit op een speciale geweatherde uitgave van de Br 44 uit te proberen.
Gelogd
Groeten Ad

Het leven van een trein gaat niet over rozen....wel over rail! :D

Blausee-Mitholz

  • Gast
Re:Kolentender 'leeghalen' - minder volle tender (How To)
« Reactie #17 Gepost op: zondag 25 april 2010, 22:11:15 »

Maar je hebt wel lef om dit op een speciale geweatherde uitgave van de Br 44 uit te proberen.

Dan had ik liever die olie-tender half leeg gemaakt  :lol:

@Hajo, geintje, klasse hoor  8)

Mvg, Johan
Gelogd

AnalogDriver

  • Gast
Re:Kolentender 'leeghalen' - minder volle tender (How To)
« Reactie #18 Gepost op: zondag 25 april 2010, 22:56:00 »


Ad: de weathering is eigen werk. Baalde toch wel even toen een paar 'mooie' vuilsporen door gemors met lijm-op-vingers werden aangetast.

Johan:  :D  Geeft zo'n smeerboel.
Gelogd

M.user

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • 150 jaar station Roosendaal
    • Rosenbahn
Re:Kolentender 'leeghalen' - minder volle tender (How To)
« Reactie #19 Gepost op: maandag 26 april 2010, 22:18:56 »


M-User: zie mijn commentaren, dit is precies wat ik een volgende keer anders zou doen.

Overigens had ik voor de hoekjes een heel dun freesje gebruikt, dunner dan het staafje van de Dremel.

Hallo Hajo,
Ik had net een stukje over het hoofd gezien van je verslag. Ik blijf er nog steeds enthousiast over. Leuk project.

Groet Ronald


railmaster

  • Gast
Re:Kolentender 'leeghalen' - minder volle tender (How To)
« Reactie #20 Gepost op: vrijdag 06 augustus 2010, 17:09:05 »

 :D hallo dat lijkt me leuk / tof zo een tender aan te passen brengt me op ideeen ... maar eerst de draaischijf en daarond wat afwerken  :)
Gelogd

Looney Tunes

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Dag/nacht schakeling Verlichte modelauto's
    • Mijn website met zelf ontworpen printplaten voor diverse treinen
Re:Kolentender 'leeghalen' - minder volle tender (How To)
« Reactie #21 Gepost op: zaterdag 07 mei 2011, 16:29:13 »

*** De informatie die in dit draadje staat, is nu óók beschikbaar in de 3railforum Wiki ***
Klik hier om naar het artikel op de wiki te gaan :

Door dit soort informatie te concentreren op de wiki, gaat deze informatie niet verloren. Ook foto's die nu vaak op diverse foto-hostings sites staan, worden gedownload, en op onze eigen server geplaatst. Hierdoor wordt deze informatie Abeter vindbaar, ontdaan van alle oh's en ah's, en blijft behouden. Ook kunnen andere mensen verbeteringen aanbrengen aan Wiki artikeltjes.

Uiteraard kunnen we op het forum de diverse artikeltjes wel blijven bespreken, maar dan beginnen we met een link naar het artikeltje. Als u een draadje weet, wat in aanmerking komt voor op de wiki te plaatsen, of als u wel informatie wilt aanleveren, maar niet zelf wilt schrijven/meedoen aan de wiki, stuur dan de link naar het betreffende draadje of informatie/artikel - evt met foto's naar

John, 3railforum Wiki Medewerker
Gelogd
Groetjes John,
Kalender-items:

 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.73 seconden met 22 queries.