Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Marklin 3wegwissel krails. Ontsporingen ?

Gestart door dennis29 vrijdag 23 april 2010, 23:03:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin 3wegwissel krails. Ontsporingen ?
Beste mede spoorders,

Ik ben bezig met mijn modelbaanontwerp.

vraag 1)
Wegens ruimtegebrek wil ik graag een 3weg wissel (2270) leggen. Graag wil ik weten hoe het zit met ontsporingen.
Wat ik nog weet van M-rail uit mijn grootvaders tijd dat dit tot flink wat ontsporingen leidt, zelfs met originele Marklin treinen.
Wat zijn jullie ervaringen ?

Vraag 2)
Op mijn test baan met M-Rail heb op dit moment een fleishman lint treinstel en een roco botsneus rijden die beiden eigenlijk een afslaande wissel kunnen nemen omdat ik ze dan naast de baan kan opvissen.
Is het met K rail net zo erg met ontsporingen met wissels als M-rail ?

alvast bedankt


Re:Marklin 3wegwissel krails. Ontsporingen ?
In vorige banen had ik meerdere 3-weg  K-wissels, in het huidige baanplan heb ik ze bewust vermeden. Geeft mij te veel een bron van ergenis.

Mvg, Johan
Re:Marklin 3wegwissel krails. Ontsporingen ?
je kan ze beter vermijden, op driewegs wissels heb je een grotere kans dat je treinen ontsporen dan op andere wissels, en op een driewegwissel moet je naar de wisseltongen kijken om te zien op welke positie ze staan, tenzij je handig bent en zelf wissellantaarns erin maakt
Re:Marklin 3wegwissel krails. Ontsporingen ?
Hoi,

Ik gebruik ze en heb er geen last ervan gehad.

Olaf
Re:Marklin 3wegwissel krails. Ontsporingen ?
Hallo Dennis,

Mijn ervaring is dat treinen op M-rails het minst rijden, zelf heb ik geen K-rail maar neem aan dat ze daar zonder problemen rijden

Groeten
Martijn
Re:Marklin 3wegwissel krails. Ontsporingen ?
Citaat van: dennis29 op vrijdag 23 april 2010, 23:03:46
Beste mede spoorders,

Ik ben bezig met mijn modelbaanontwerp.

vraag 1)
Wegens ruimtegebrek wil ik graag een 3weg wissel (2270) leggen. Graag wil ik weten hoe het zit met ontsporingen.
Wat ik nog weet van M-rail uit mijn grootvaders tijd dat dit tot flink wat ontsporingen leidt, zelfs met originele Marklin treinen.
Wat zijn jullie ervaringen ?

Vraag 2)
Op mijn test baan met M-Rail heb op dit moment een fleishman lint treinstel en een roco botsneus rijden die beiden eigenlijk een afslaande wissel kunnen nemen omdat ik ze dan naast de baan kan opvissen.
Is het met K rail net zo erg met ontsporingen met wissels als M-rail ?

alvast bedankt

Ik heb K rails.
Ik heb bij mij ook alle driewegwissels (muv die bij het locdepot) er uit gehaald. Bleken uiteindelijk toch niet zo betrouwbaar. Nu in de hoofdbaan alleen slanke wissels en in het zijspoor R2 wissels. In het depot heb ik totaal geen ruimte om de driewegwissel weg te halen, dus laat ik die maar zitten. Toch alleen maar langzaam rijden, geen of nauwelijks wagons en als er een trein ontspoort zullen er geen rampen ontstaan.
Re:Marklin 3wegwissel krails. Ontsporingen ?
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Marklin 3wegwissel krails. Ontsporingen ?
Ik had op mijn vorige baan ook 3-weg wissels (K rail) en heb ze met mijn nieuwe baan die nu in opbouw is expres vermeden, omdat ze eenvoudig ontsporing en kortsluiting geven. Wel kun je op de layout van de CS2 goed zien in welke stand de wissel staat, dus het probleem wat je met de keyboard had is er dan niet meer.

Groet
Ronald
Re:Marklin 3wegwissel krails. Ontsporingen ?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Marklin 3wegwissel krails. Ontsporingen ?
Even voor de duidelijkheid, een 3-weg wissel  heeft twee aandrijvingen, voordat je afbuigend gaat moet je voor de zekerheid eerst alle twee de aandrijvingen even "recht" zetten.

Is ook zo gedaan bij de Silberberg Strecke van de MSG Den Bosch, in de wisselstraatschakeling eerst recht en daana indien nodig afbuigend.

Groet, Anne W
Re:Marklin 3wegwissel krails. Ontsporingen ?
Ik rijd met Marklin M rails. Heb 4 3 weg wissels in mijn baan zitten en heb er geen problemen mee. De uitlezing van de stand van de wissel kan ik makkelijk op mijn computerscherm uitlezen. Dat is ook geen probleem.
Jos