Nieuws: Belangrijke informatie over foto's gehost bij Tinypic. Klik om het topic hierover op het forum te lezen.
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  Marklin 3wegwissel krails. Ontsporingen ?
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Marklin 3wegwissel krails. Ontsporingen ?  (gelezen 1964 keer)

dennis29

  • Gast
Marklin 3wegwissel krails. Ontsporingen ?
« Gepost op: vrijdag 23 april 2010, 23:03:46 »

Beste mede spoorders,

Ik ben bezig met mijn modelbaanontwerp.

vraag 1)
Wegens ruimtegebrek wil ik graag een 3weg wissel (2270) leggen. Graag wil ik weten hoe het zit met ontsporingen.
Wat ik nog weet van M-rail uit mijn grootvaders tijd dat dit tot flink wat ontsporingen leidt, zelfs met originele Marklin treinen.
Wat zijn jullie ervaringen ?

Vraag 2)
Op mijn test baan met M-Rail heb op dit moment een fleishman lint treinstel en een roco botsneus rijden die beiden eigenlijk een afslaande wissel kunnen nemen omdat ik ze dan naast de baan kan opvissen.
Is het met K rail net zo erg met ontsporingen met wissels als M-rail ?

alvast bedankt


« Laatst bewerkt op: vrijdag 23 april 2010, 23:12:57 door dennis29 »
Gelogd

Blausee-Mitholz

  • Gast
Re:Marklin 3wegwissel krails. Ontsporingen ?
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 23 april 2010, 23:36:53 »

In vorige banen had ik meerdere 3-weg  K-wissels, in het huidige baanplan heb ik ze bewust vermeden. Geeft mij te veel een bron van ergenis.

Mvg, Johan
Gelogd

YC52000

  • Gast
Re:Marklin 3wegwissel krails. Ontsporingen ?
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 24 april 2010, 00:56:37 »

je kan ze beter vermijden, op driewegs wissels heb je een grotere kans dat je treinen ontsporen dan op andere wissels, en op een driewegwissel moet je naar de wisseltongen kijken om te zien op welke positie ze staan, tenzij je handig bent en zelf wissellantaarns erin maakt
Gelogd

Falcon

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
Re:Marklin 3wegwissel krails. Ontsporingen ?
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 24 april 2010, 17:19:22 »

Hoi,

Ik gebruik ze en heb er geen last ervan gehad.

Olaf
Gelogd

Marklin5

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Ludmilla.
    • Burgstein
Re:Marklin 3wegwissel krails. Ontsporingen ?
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 24 april 2010, 17:22:11 »

Hallo Dennis,

Mijn ervaring is dat treinen op M-rails het minst rijden, zelf heb ik geen K-rail maar neem aan dat ze daar zonder problemen rijden

Groeten
Martijn

pab

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
    • Mijn modelbaan
Re:Marklin 3wegwissel krails. Ontsporingen ?
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 24 april 2010, 19:03:18 »

Beste mede spoorders,

Ik ben bezig met mijn modelbaanontwerp.

vraag 1)
Wegens ruimtegebrek wil ik graag een 3weg wissel (2270) leggen. Graag wil ik weten hoe het zit met ontsporingen.
Wat ik nog weet van M-rail uit mijn grootvaders tijd dat dit tot flink wat ontsporingen leidt, zelfs met originele Marklin treinen.
Wat zijn jullie ervaringen ?

Vraag 2)
Op mijn test baan met M-Rail heb op dit moment een fleishman lint treinstel en een roco botsneus rijden die beiden eigenlijk een afslaande wissel kunnen nemen omdat ik ze dan naast de baan kan opvissen.
Is het met K rail net zo erg met ontsporingen met wissels als M-rail ?

alvast bedankt

Ik heb K rails.
Ik heb bij mij ook alle driewegwissels (muv die bij het locdepot) er uit gehaald. Bleken uiteindelijk toch niet zo betrouwbaar. Nu in de hoofdbaan alleen slanke wissels en in het zijspoor R2 wissels. In het depot heb ik totaal geen ruimte om de driewegwissel weg te halen, dus laat ik die maar zitten. Toch alleen maar langzaam rijden, geen of nauwelijks wagons en als er een trein ontspoort zullen er geen rampen ontstaan.

M.user

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • 150 jaar station Roosendaal
    • Rosenbahn
Re:Marklin 3wegwissel krails. Ontsporingen ?
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 24 april 2010, 20:39:08 »

Ik had op mijn vorige baan ook 3-weg wissels (K rail) en heb ze met mijn nieuwe baan die nu in opbouw is expres vermeden, omdat ze eenvoudig ontsporing en kortsluiting geven. Wel kun je op de layout van de CS2 goed zien in welke stand de wissel staat, dus het probleem wat je met de keyboard had is er dan niet meer.

Groet
Ronald

Anne W

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
Re:Marklin 3wegwissel krails. Ontsporingen ?
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 24 april 2010, 23:39:41 »

Even voor de duidelijkheid, een 3-weg wissel  heeft twee aandrijvingen, voordat je afbuigend gaat moet je voor de zekerheid eerst alle twee de aandrijvingen even "recht" zetten.

Is ook zo gedaan bij de Silberberg Strecke van de MSG Den Bosch, in de wisselstraatschakeling eerst recht en daana indien nodig afbuigend.

Groet, Anne W
Gelogd
Raptor, Edits booster 10A, 1 Ma. 6090X decoders 27 staps, 18 MFX decoders(Esu en Mä), 12 met geluid, 28 staps, 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0

josje40

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re:Marklin 3wegwissel krails. Ontsporingen ?
« Reactie #8 Gepost op: zondag 25 april 2010, 07:11:01 »

Ik rijd met Marklin M rails. Heb 4 3 weg wissels in mijn baan zitten en heb er geen problemen mee. De uitlezing van de stand van de wissel kan ik makkelijk op mijn computerscherm uitlezen. Dat is ook geen probleem.
Jos
Gelogd
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.315 seconden met 22 queries.