Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Marklin 1650 herriebak

Gestart door Ruben woensdag 21 april 2010, 23:37:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin 1650 herriebak
L.S.

Ik ben in het bezit van een Marklin 1650 (Den Haag) en dit  is een enorme herrieschopper (Zoals alle Hagenaars  :?). Ik vraag me af wat hier de reden van kan zijn. De overbrenging ziet er op zich goed uit (Niet versleten en niet te 'droog')

De aandrijving wordt verder verzorgd door een 5* HV motor metLokpilot 3.0 decoder.

Enig idee, heeft iemand vergelijkbare problemen met dit model of andere modellen en hoe zijn deze dan opgelost.


gr.

Ruben
Re:Marklin 1650 herriebak
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Marklin 1650 herriebak
Kijk eens of de de as van de motor,en de assen van de draaistellen  een drupje olie nodig hebben.

Zelf gebruik ik een speldje om te doseren,want met een spuit schiet je uit,en teveel is ook weer niet goed :?

En of de koolborstels nog in orde zijn,die worden weleens over het hoofd gezien.

Mvg Hans V200.0
Re:Marklin 1650 herriebak
AnalogDriver
gast

Re:Marklin 1650 herriebak

5* motor

Is dit niet gewoon het bekende verhaal van de 5* motor?
Kansloos om stil te krijgen. Zie ook draadje over een V100. 
Re:Marklin 1650 herriebak
Ik vindt dat nâh gein fène opmeâhrking die je dâh maakt oveâh hagenaâhrs
Re:Marklin 1650 herriebak
Citaat van: AnalogDriver op donderdag 22 april 2010, 07:22:08

5* motor

Is dit niet gewoon het bekende verhaal van de 5* motor?
Kansloos om stil te krijgen. Zie ook draadje over een V100. 

Precies, dit is een bekend probleem bij deze motoren. Hoewel de ene soms meer herrie maakt als de andere.
Het valt vooral op als je bijv de fluisterstille Roco uitvoering van dit model gewend bent, en je laat dan zijn marklin-broeder een rondje rijden. Menig grasmaaier maakt nog minder herrie.
Re:Marklin 1650 herriebak
Medeliefhebbers,

Omdat de herrie gewoon echt niet normaal was heb ik besloten de hele aandrijving te demonteren en onder de loupe te inspecteren. 

Na het tandwiel dat aangedreven wordt door het anker grondig onderzocht te hebben bleek dat het kleine tandwieltje dat de volgende tandwielen aandrijft ver, en ook echt ver versleten te zijn, je kan eigenlijk niet meer spreken van een tandwiel, het verbaast me dat dat ding nog reed.


Nieuw tandwieltje gekocht en loopt als een zonnetje. (Niet zo stil al een Roco maar zeker acceptabel)

Ik heb deze 1600 tweedehands gekocht, ik vermoed dat in het verleden onvoldoende smering is gebruikt.


m.b.t. de standaard herrie die een 5* motor maakt, bij mij loopt het nogal uiteen. Ik heb ook een ICE2 die nogal wat herrie maakt,Ook daar de tanwielen gecheckt maar dat was ok. Dit is echter een 7 tands anker, de 1600 is bv een 8 tands anker. Ik heb het vermoeden dat daar ook een oorzaak ligt voor het verschil dat 5* motoren maken qua geluidsproductie. Ik moet daarbij wel zeggen dat de aandrijving pas hoorbaar wordt als ik het tandwiel plaats die beide wielen aandrijft en de wielen draai. (Motor gedemonteerd)

@Brenner,

Ik weet waar ik het over heb Haagsche Harry, ik heb er zelf 33 jaar gewoond, ben er zelfs geboren ;-)