Medeliefhebbers,
Omdat de herrie gewoon echt niet normaal was heb ik besloten de hele aandrijving te demonteren en onder de loupe te inspecteren.
Na het tandwiel dat aangedreven wordt door het anker grondig onderzocht te hebben bleek dat het kleine tandwieltje dat de volgende tandwielen aandrijft ver, en ook echt ver versleten te zijn, je kan eigenlijk niet meer spreken van een tandwiel, het verbaast me dat dat ding nog reed.
Nieuw tandwieltje gekocht en loopt als een zonnetje. (Niet zo stil al een Roco maar zeker acceptabel)
Ik heb deze 1600 tweedehands gekocht, ik vermoed dat in het verleden onvoldoende smering is gebruikt.
m.b.t. de standaard herrie die een 5* motor maakt, bij mij loopt het nogal uiteen. Ik heb ook een ICE2 die nogal wat herrie maakt,Ook daar de tanwielen gecheckt maar dat was ok. Dit is echter een 7 tands anker, de 1600 is bv een 8 tands anker. Ik heb het vermoeden dat daar ook een oorzaak ligt voor het verschil dat 5* motoren maken qua geluidsproductie. Ik moet daarbij wel zeggen dat de aandrijving pas hoorbaar wordt als ik het tandwiel plaats die beide wielen aandrijft en de wielen draai. (Motor gedemonteerd)
@Brenner,
Ik weet waar ik het over heb Haagsche Harry, ik heb er zelf 33 jaar gewoond, ben er zelfs geboren