Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Mijn Berg

Gestart door Marklin5 donderdag 22 april 2010, 15:54:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Mijn Berg
Lid sinds: 2010

Ludmilla.

offline
Mijn Berg
Hallo,

Ik wil op de hoek van mijn baan een bos maken, dat is op de berg.
alleen ik heb mijn berg bruin geverft, en die kleur krijg ik er niet goed meer weg, nu krijgen mijn bergen een rare uitstraling. Wie weet wat kan ik het beste ermee doen??
ik heb er al een wandelpad gemaakt die ik er wil hebben.
Ik heb al een berg met een bos maar die vind ik niet goed gelukt, deze punt wil ik wel laten lukken en daarom vraag ik een beetje hulp

Groeten,
Martijn

Dit heb ik nu :





Re:Mijn Berg
Remie
gast

Re:Mijn Berg
Net the rocky mountains.  :lol:
Maar, je wil dus een bos maken. Kan je het niet vol gras en bomen doen? Dan zie je niks meer van die bruine kleur. Des noods zeef je wat aarde een paar keer. Dan kan je waarschijnlijk ook dat gebruiken als ondergrond.

Succes met oplossen,
Remie
Re:Mijn Berg
Lid sinds: 2010

Ludmilla.

offline
Re:Mijn Berg
Tja, de Rocky Mountens, maar die hoef ik  niet op mijn baan  :(
ik kan niet op elke2 cm een boom planten en dan zie je nog steeds de rocky mountens style...

Citaat van: Remie op donderdag 22 april 2010, 16:05:44Des noods zeef je wat aarde een paar keer.

Wat bedoel je daar precies mee??

Groeten
Martijn
Re:Mijn Berg
tummy
gast

Re:Mijn Berg
Hoy Remie,

Naar de bouwmarkt !

1 pot witsel (wit dus)
1 plastic flacon mengkleur, kleur zwart nr.490
Idem, kleur oker nr.413

200 cl wit plus eetlepel zwart mengen. Dit mengsel ziet er donkerder uit dan na droging zal blijken.  Droogt dus lichter op.

Na het drogen (halve tot hele dag) een aantal toekomstige bergweides opnieuw in het grijs zetten en daarover meteen wat groen, fijn zand strooien.

Op de plekken waar bomen komen hier en daar wat oker aanbrengen desnoods wat gemengd met witsel.

Succes

Jos



Re:Mijn Berg
Lid sinds: 2009

offline
Re:Mijn Berg
je kunt ook de berg verven met muurverf kleur steen van de Gamma, dekt gegarandeerd. op de plaatsen van je bos is het niet erg dat daar bruin zit, hier kan je met verdunde houtlijm vlakken aanbrengen en hier direct met een strooibus gras op aanbrengen. Ik heb nu voor het eerst van Woodland Scenics wat olijfbruine poeder gebruikt om in de bomenzonde wat te strooien en daarnaast wat losse stenen en wat gemalen boomblad.
Dan wat langgras en wat vlokkenmateriaal gebruiken voor de begroeiing op de bodem, en dan pas de bomen planten.


Succes.

henk
Re:Mijn Berg
Remie
gast

Re:Mijn Berg
Citaat van: tummy op donderdag 22 april 2010, 22:53:29
Hoy Remie,
Martijn :wink:
Maar, kan je de ondergrondniet donkerder maken. Een beetje dicht bos zie je alleen de voorgrond. Als je de bomen zo neerzet, dan zie je he nauwelijks lijkt mij.
Re:Mijn Berg
Wasmi
gast

Re:Mijn Berg
hoeveel gras groeit er nu eigenlijk in een bos onder de bomen??? Volgens mij niet zoveel, maar zijn het meer struiken en andere zooi. Bosgrond heb ik ooit gemaakt door origineel materiaal uit het bos te halen en in een oude koffiemolen te gooien, zag er perfect uit. Het materiaal bestond hoofdzakelijk uit verdord blad en kleine takjes. Stuiken heb ik gemaakt door staalwol uitelkaar te trekken en zwart-bruin te spuiten, en vervolgens foliage van woodland scenics (nu Noch) aan te brengen. prima voor onder bomen, en van de grondzie je inderdaad niet veel meer!
Re:Mijn Berg
Lid sinds: 2010

Ludmilla.

offline
Re:Mijn Berg
Dus eigenlijk kan ik het beste naar het bos gaan, daar een zak met bladeren, mos, takjes, gras, en andere zooi meenemen. die fijn malen en dan op mijn baan leggen / plakken?
En dat samen met mijn eigen gras, bloemetjes, struikjes??


Wat is de beste manier om houtlijm te verdunnen?


Groeten en Bedankt voor de hulp!
Martijn

Re:Mijn Berg
Lid sinds: 2009

offline
Re:Mijn Berg
houtlijm verdun je met gewoon water. Niet te dun maken hoor.

gr. Henk
Re:Mijn Berg
Remie
gast

Re:Mijn Berg
Ik dacht ook een klein druppie afwasmiddel. Dan trekt het beter in. Of heb ik het verkeerd?
Re:Mijn Berg
Lid sinds: 2010

Ludmilla.

offline
Re:Mijn Berg
afwasmiddel??
Re:Mijn Berg
Lid sinds: 2009

offline
Re:Mijn Berg
afwasmiddel??? nee dat gebruik ik er niet voor, gewoon water is voldoende.

gr. Henk
Re:Mijn Berg
Lid sinds: 2006

offline
Re:Mijn Berg
1 druppel afwasmiddel om het water te ontspannen. Dan vloeit alles beter wordt meestal gebruikt bij het ballasten.
Re:Mijn Berg
Lid sinds: 2010

Ludmilla.

offline
Re:Mijn Berg
oke,
bedankt voor de hulp, en het is redelijk gelukt  :D
de berg is een stuk groener en er kunnen bomen geplat worden
(die moeten dan wel gekocht worden)

Maar weet iemand hoe ik het beste rosten kan maken? m ik heb de berg al zoals je ziet alleen de juiste kleur, zodat het echt naar rosten lijkt?
Hoe doe ik dat??

Groeten,
Martijn
Re:Mijn Berg
Remie
gast

Re:Mijn Berg
Citaat van: Johnnytrein op zondag 25 april 2010, 15:26:46
1 druppel afwasmiddel om het water te ontspannen. Dan vloeit alles beter wordt meestal gebruikt bij het ballasten.
Dat heb ik ook gebruikt bij mijn balast. Maar ik dacht dat het ook hier zou kunnen.
Re:Mijn Berg
Lid sinds: 2006

offline
Re:Mijn Berg
Zou wel kunnen waarom probeer je niet gewoon.
Re:Mijn Berg
Lid sinds: 2010

Ludmilla.

offline
Re:Mijn Berg
 :?:
ik ballast mijn rails niet...
maar heb wel wat geprobeerd, hij is nou een heel stuk groener!

maar ik ben nu even bezig met het schaduwstation, de plaat onder mijn treinbaan krijgen is ook nogal een klus  :?

Groeten,
Martijn
Re:Mijn Berg
Remie
gast

Re:Mijn Berg
haha, ik weet ook nog niet hoe ik 2 à 3 verdiepingen ga maken...
Re:Mijn Berg
Lid sinds: 2010

offline
Re:Mijn Berg
Citaat van: Marklin5 op vrijdag 07 mei 2010, 18:55:46
oke,
bedankt voor de hulp, en het is redelijk gelukt  :D
de berg is een stuk groener en er kunnen bomen geplat worden
(die moeten dan wel gekocht worden)

Maar weet iemand hoe ik het beste rosten kan maken? m ik heb de berg al zoals je ziet alleen de juiste kleur, zodat het echt naar rosten lijkt?
Hoe doe ik dat??

Groeten,
Martijn

Waneer komt die foto dan eens martijn  :lol:
Re:Mijn Berg
Lid sinds: 2010

Ludmilla.

offline
Re:Mijn Berg
Citaat van: marklin1995 op woensdag 16 juni 2010, 21:10:34
Waneer komt die foto dan eens martijn  :lol:

ow
ik denk van het week-end ofzo dan heb ik tijd, ben donderdag en vrijdag niet thuis dus kan ik ook geen foto maken :?
heb wel wat struikjes geplakt

Groeten,
Martijn
Re:Mijn Berg
Wim N
gast

Re:Mijn Berg
Citaat van: Marklin5 op donderdag 22 april 2010, 15:54:11
Hallo,

Ik wil op de hoek van mijn baan een bos maken, dat is op de berg.
alleen ik heb mijn berg bruin geverft, en die kleur krijg ik er niet goed meer weg, nu krijgen mijn bergen een rare uitstraling. Wie weet wat kan ik het beste ermee doen??
ik heb er al een wandelpad gemaakt die ik er wil hebben.
Ik heb al een berg met een bos maar die vind ik niet goed gelukt, deze punt wil ik wel laten lukken en daarom vraag ik een beetje hulp




Hallo Martijn,

leuk dat je een saan het amken van een berg bent begonnen en zo het eerste resultaat ziet er al goed uit, nu nog even de details aanbrengen maar je had een vraag over de kleur van je berg.

Als ik zo even keek een voornamelijk op deze foto zit links onderin al een leuke rotspartij in dit zal ik aan de onderkant wat meer op aanbrengen ook kun je dat hoe meer naar boven toe ook aan kunnen brengen maar omdat je naar boven gaat wel steeds wat kleiner houden.

Dus misschien een optie om wat nieuw gips aan temaken en nog hier en daar wat op je berg aan tebrengen en kun je wat overblijft op een oefenplakje smeren.

Wat ik dan meestal doet is zwarte verf iets verdunnen met water en met een klein stukje schuurspons lichtjes alleen op het gesteente deppen laat dit tweee dagen drogen en dan na het opdrogen ziet men meerdere kleueren licht tot donker grijs, waarna je met ene droge kwast met witte verf niet verdunnen en strijk de kwast een beetje droog lichtjes over het gesteente weer heen halen drybruchen.

En als je zover bent heb ik wel wer een paar tips voor je dus succes.

Kijk anders even op de bouw van mijn diorama staat alles beschreven over een rostwand van kleur voorzien.

Groet Wim.

Re:Mijn Berg
Lid sinds: 2010

Ludmilla.

offline
Re:Mijn Berg
Hallo Wim,

ik heb zeker jou bouwverslagen gelezen!
en ik ga ook nog wel rotsen aanmaken maar nu weet ik een makkelijke manier (eentje waar ik niet 20 potten verf moet gaan halen.)

ik had dat stukje rots nog niet gezien, ik zal eens een foto maken hoe de berg er nu uitziet, ik hoop dat je het een beetje redelijk vind en dan nog steeds handige tips heb :D

Groeten,
Martijn
Re:Mijn Berg
Lid sinds: 2010

Ludmilla.

offline
Re:Mijn Berg
Dit is de berg nu :







Hebben jullie nog tips?

Groeten,
Martijn
Re:Mijn Berg
BMW-Fan
gast

Re:Mijn Berg
Ja geniet ervan :D

Gr Eddie
Re:Mijn Berg
Lid sinds: 2007

offline
Re:Mijn Berg
Martijn,
Wat is lezen toch moeilijk als je Wim zijn raad opvolg dan moet het goed komen, als je dat nou eerst probeer kunnen we verder uitleg geven
Mijn idee haal eerst dat vervelende ijslands mos eens weg en doe dat in de kliko ruimt lekker op we leven 2010 er zijn veel betere materialen voor.
Als je de berg wat grijzer maakt waar geen bomen komen zal al een heel ander gezicht zijn.
Op een berg groeien meestal dennen en sparren dus wat legt er op de bodem juist een heel pak dennen naalden
en aan de randen varens en wildgras, dus jouw bodem kleur is niet zo belangrijk wordt toch bedekt.
Begrijp me goed dit is zeeeeer positief bedoeld hoor, kom maar eens een workshop bij me volgen dat leer je met de materialen omgaan die wij geruiken en ook allemaal zelf make ook voor hobby prijsjes.
groeten Jaap
Re:Mijn Berg
Lid sinds: 2010

Ludmilla.

offline
Re:Mijn Berg
Bedankt voor de uitleg, zijn naalden van bomen ook te krijgen in de winkel of kan ik die zelf maken?
en dan mos vind ik juist wel grappig, dat er betere materialen zijn maakt me niet zo uit, als ik het maar leuk vind :wink:

Citaat van: BMW-Fan op vrijdag 25 juni 2010, 16:11:06
Ja geniet ervan :D

Dat doe ik wel hoor!!

Groeten,
Martijn
Re:Mijn Berg
Lid sinds: 2007

offline
Re:Mijn Berg
Martijn,
Natuurlijk mag jij het mooi vinden dat is ook het aller belangrijkste, maar als je dan om reactie vraagt en je doet er niets mee heeft het dan nog zin om je verder te helpen.
Hier begrijp ik uit dat ons inzicht in scenery wel een beetje uit elkaar loopt maar nogmaals als jij het mooi vind vind ik het ook goed.
Groeten Jaap
Re:Mijn Berg
Lid sinds: 2010

Ludmilla.

offline
Re:Mijn Berg
oke,

zit het er volgens jou dan te grof op? te grote stukken?


Groeten,
Martijn
Re:Mijn Berg
Lid sinds: 2007

offline
Re:Mijn Berg
Martijn,
Ijslandsmos heeft de eigenaardige eigenschap dat het verdroogd en verdord en na een paarjaar veeg je het als stof van je berg.
Dat vind ik zonde van het vele werk dat je aan een mooie scenery besteed, en laten we eerlijk zijn het is ook een beetje grof van structuur.
Als je de schaal 1/87 als leidraad neem en je ga meten dan kom je zelf ook tot dit inzicht.
Natuurlijk is het mogelijk met allerlei strooimateriaal te bewerken maar het punt blijft de basis is niet goed.
Kijk eens op WIMN zijn diorama daar worden bijna al onze scenery spullen op gebruikt en geeft mijn inziens een beter beeld van de natuur.
Het zijn maar tips om wat mee te doen maar dat is natuurlijk aan jou of je er wat mee ga doen.
Let wel samen kunnen we de hobby nog veel mooier maken en dat is wat ik probeer te promoten.
Groeten Jaap
Probeer zo natuurlijk mogelijk te werken.
Re:Mijn Berg
Lid sinds: 2010

Ludmilla.

offline
Re:Mijn Berg
oke, mijn berg is dus niet natuurlijk?
leuk om te horen  :(
mss moet ik eens wat van dat andere spul erop gaan plakken en dat op de voorgrond zodat je het mos minder ziet


Groeten,
Martijn
Re:Mijn Berg
tummy
gast

Re:Mijn Berg
CiteerIjslandsmos heeft de eigenaardige eigenschap dat het verdroogd en verdord en na een paarjaar veeg je het als stof van je berg.

Klopt ! OF...je moet dat mos bewerken op dezelfde manier als je "Bomen"  met mos maakt;
kijk maar eens in de Wiki!
http://wiki.3rail.nl/doku.php?id=baanbouw:scenery:bomen_maken

Persoonlijk vind ik dat je al aardig op weg bent en niet zomaar wat op je baan gooit. Kommentaar van ons allemaal is toch bedoeld om je te helpen! :)

succes
Re:Mijn Berg
Lid sinds: 2010

offline
Re:Mijn Berg
Hey Martijn,

Mijn berg zag er op mijn 15 niet zo mooi uit als de jouwe hoor. In de loop der tijd zal je er nog veel meer bouwen en ze zullen alleen nog mooier worden. Gewoon doen waar je zin in hebt en wat je zelf mooi vindt. Ik hoop nog veel van je te zien. En aangezien dat ik na zoveel jaren ook weer aan het plannen ben kan ik misschien nog ideetjes van je stelen  :)

Re:Mijn Berg
Lid sinds: 2010

Ludmilla.

offline
Re:Mijn Berg
Citaat van: tummy op donderdag 01 juli 2010, 15:06:48
CiteerIjslandsmos heeft de eigenaardige eigenschap dat het verdroogd en verdord en na een paarjaar veeg je het als stof van je berg.
Klopt ! OF...je moet dat mos bewerken op dezelfde manier als je "Bomen"  met mos maakt;
kijk maar eens in de Wiki!
http://wiki.3rail.nl/doku.php?id=baanbouw:scenery:bomen_maken

ik heb het doorgelezen maar ik snap niet wat hij er nu op doet tegen het hard worden, weet jij dat mss??

Citeer
Persoonlijk vind ik dat je al aardig op weg bent en niet zomaar wat op je baan gooit. Kommentaar van ons allemaal is toch bedoeld om je te helpen! :)

Bedankt!

Citaat van: Alexander VL op donderdag 01 juli 2010, 22:13:35
Mijn berg zag er op mijn 15 niet zo mooi uit als de jouwe hoor. In de loop der tijd zal je er nog veel meer bouwen en ze zullen alleen nog mooier worden. Gewoon doen waar je zin in hebt en wat je zelf mooi vindt. Ik hoop nog veel van je te zien. En aangezien dat ik na zoveel jaren ook weer aan het plannen ben kan ik misschien nog ideetjes van je stelen  :)

naja stelen wil ik het niet noemen maar overnemen klinkt al wat beter :D

Groeten,
Martijn
Re:Mijn Berg
Spoorman
gast

Re:Mijn Berg
Citaat van: Marklin5 op zaterdag 03 juli 2010, 09:33:40
ik heb het doorgelezen maar ik snap niet wat hij er nu op doet tegen het hard worden, weet jij dat mss??

Flink inspuiten met blanke autolak, veel goedkoper als spuitlijm. Een goede beschrijving van bomen maken met zeeschuim vind je hier.


Gr, Ben.
Re:Mijn Berg
Lid sinds: 2010

Ludmilla.

offline
Re:Mijn Berg
Citaat van: bolkoppie op zaterdag 03 juli 2010, 09:44:52
Citaat van: Marklin5 op zaterdag 03 juli 2010, 09:33:40
ik heb het doorgelezen maar ik snap niet wat hij er nu op doet tegen het hard worden, weet jij dat mss??

Flink inspuiten met blanke autolak, veel goedkoper als spuitlijm. Een goede beschrijving van bomen maken met zeeschuim vind je hier.
Gr, Ben.

Bedankt!
maar is dan ijslands mos of kan je daar hetzelfde mee doen?

wat een vreselijke handige site is dan www.nproject.org toch!

Groeten,
Martijn
Re:Mijn Berg
Lid sinds: 2007

offline
Re:Mijn Berg
Martijn,
Ijslandsmos en zeeschuim is niet het zelfde.
Zeeschuim heeft een veel fijnere structuur dan ijslandsmos, het heeft al de vorm van een boom met zijn vele vertakkingen.
Als je lui bent en vlug klaar wil zijn kan het op deze manier, inspuiten met blankelak of spuitlijm van de action is lekker goed koop 2,00Euro voor een bus.
Vervolgens strooisel erover strooien, wij doen dat met een theezeefje dan kan je het goed doseren.
Als je bedenkt dat de bomen wel 20 meter worden zijn deze bomen wel aan de kleine kant.
Dus wij maken de bomen zelf van koper kabel die wij in vorm brengen en op iedere tak een takje zeeschuim lijmen.
Zo krijg je heel mooie bomen die er natuurlijk uitzien en niet die plastic gedrochten.
Kijk eens het verslag na van de bomendag in Amsterdam waar wij een workshop hebben gegeven voor de 3railers.
Vele hebben deze draad opgepakt en maken de bomen nu zelf.
Daar wij ook alle strooimaterialen zelf maken kan ik je geen nummers van andere fabrikanten geven wij hebben onze eigen nummers.
Groeten Jaap
Re:Mijn Berg
Lid sinds: 2010

Ludmilla.

offline
Re:Mijn Berg
ik zal eens kijken of ik aan zo'n spuit kan komen, is wel handig.
op ijslands mos kan ik ook stooisel over gooien toch?

en een theezeefje weet ik zeker dat we die hebben :D
ik het ook bomen zelf met ijzerdraad gemaakt,  maar ik wil graag dennen en die lukken bij mij steeds niet...
ijzerdraad , plakkerig wil spul en dan vogelzand, bruin verven en strooisel erover heb ik gedaan, maar die staan aan de andere kant van de baan

Myron,
Bedank! ,maar ik vind dat het mooiste nog moet komen

Groeten,
Martijn
Re:Mijn Berg
Lid sinds: 2009

offline
Re:Mijn Berg
Gewoon doorgaan na een tijd, kijk je er weer anders tegen aan ,en vinden er vanzelf kleinen veranderingen plaats, die het steeds echter laten lijken .
Het een moet dan wijken voor het ander, komt helemaal goed.
Laat je fantasie gewoon zijn werk doen.
Dit is positief bedoeld.
Mvgr Ger
Re:Mijn Berg
Lid sinds: 2010

Ludmilla.

offline
Re:Mijn Berg
Citaat van: gerrie op zaterdag 03 juli 2010, 21:16:06
Gewoon doorgaan na een tijd, kijk je er weer anders tegen aan ,en vinden er vanzelf kleinen veranderingen plaats, die het steeds echter laten lijken .
Het een moet dan wijken voor het ander, komt helemaal goed.
Laat je fantasie gewoon zijn werk doen.
Dit is positief bedoeld.
Mvgr Ger

Oke, dat is wel waar als ik naar mijn andere hoek van de baan kijk.
ik ga maar weer eens wat proberen!

Groeten,
Martijn
Re:Mijn Berg
gerrit
gast

Re:Mijn Berg
Hoi Martijn,

Ik ben nu ook een berg aan het bouwen met hulp.
Ik maak mijn berg (de buitenkant) met:

-Model gips (te koop bij een bouwmarkt, 1kg voor ca. ?4,-).

-Heki grasfaser (te koop bij een model/hobby winkel 100 gram voor ca. ?9,-).

-Enkele steentjes (uit bijv. je achtertuin 8)).

-Mooie bomen! (te koop bij een model/hobby winkel, voor ca. ?1,50 p/s).


Ik hoop je vraag te hebben beantwoord.

Gr. Vince.
Re:Mijn Berg
Lid sinds: 2010

Ludmilla.

offline
Re:Mijn Berg
Hoi  Vince,

dat Heki grasfaser, is dat een groote zak met gras?
of zijn dat kleine struikjes?

want zulk soort spul heb ik alleen dan niet van heki  :D

Groeten,
Martijn
Re:Mijn Berg
gerrit
gast

Re:Mijn Berg
Hoi Martijn,

Ik gebruik een zak van 100 gram (Nr. 3360).
Het is geen wildgras, maar gewoon gras.

Mvg Vince.
Re:Mijn Berg
Lid sinds: 2010

Ludmilla.

offline
Re:Mijn Berg
ow die heb ik allebij ook :D

maar het is nu veeeel te warm om er te werken, de baan staat namelijk op zolder  :?

Groeten,
Martijn
Re:Mijn Berg
gerrit
gast

Re:Mijn Berg
Hoi Martijn,

Ja dat is zeker warm, gelukkig heb ik op zolder een airco en valt het wel mee.

Mvg Vince.
Re:Mijn Berg
Lid sinds: 2010

Ludmilla.

offline
Re:Mijn Berg
ik dus niet  :( :?
lekker warm dus  :lol:
Re:Mijn Berg
gerrit
gast

Re:Mijn Berg
en 's winters bar koud, ik heb daar namelijk geen verwarming :lol:.
Re:Mijn Berg
Lid sinds: 2009

Station Brummen 1925

offline
Re:Mijn Berg
ja dat kennen we in Brummen niet :mrgreen: :mrgreen: :D :D

Gr, Maarten
Re:Mijn Berg
Lid sinds: 2010

Ludmilla.

offline
Re:Mijn Berg
Citaat van: gerrit op donderdag 22 juli 2010, 14:36:03
en 's winters bar koud, ik heb daar namelijk geen verwarming :lol:.

maar ik gelukkig wel  :lol:

Citaat van: marklin150jaar! op donderdag 22 juli 2010, 20:58:39
ja dat kennen we in Brummen niet :mrgreen: :mrgreen: :D :D

Gr, Maarten

Hier wel  :D
Re:Mijn Berg
gerrit
gast

Re:Mijn Berg
haha
Re:Mijn Berg
P@tje
gast

Re:Mijn Berg
Hoi Martijn,

En,... heb je al weer vorderingen met je berg gemaakt?

Laat me je 1 ding zeggen... modelbouw is veel moeilijker als menigeen denkt, ook is het een leerproces en werk je naar eigen tevredenheid.
Ga zo door, gebruik je fantasie, doe ideeën op hier én op andere fora, dan kom je er vanzelf en krijg je een pracht van een berg, daar heb ik alle vertrouwen in! :wink:

Succes met de verdere bouw van je baan!

Groet, Patrick