Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

koploper, het jargon ivm help functie

Gestart door lucy dinsdag 27 april 2010, 17:55:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
koploper, het jargon ivm help functie
betreft klein trein baantje op 1m2
m-rails, een ecos, koploper, rm-gb-8 als s88 modules nu viessmann, ik heb die ldt's in de fik gestoken, en switch pilots.

De treintjes rijden op de hand. Volledig computer gestuurd, gaat het een beetje meer random dan ik zou willen..  :shock:

Tijdens het zoeken met de hulp functie loop ik vaak tegen spoor jargon aan wat mij niet duidelijk is, of ik weet niet hoe mijn probleem genoemd wordt.

voorbeeld 1)
kopstation, enkele lijn wordt dubbel spoorig station en aan het einde van het station, komen de twee sporen weer samen. De lengte van dat spoortje is iets langer dan een locomotief ,om  om te lopen. (1 bezetmelder)
Hoe noemen we zo een spoortje?  (of hoe zou Paul dat genoemd hebben zodat ik via de help functie mijn probleemje kan oplossen)

en mijn tweede grote blunder is: mijn onderste ovaaltje bestaat uit twee blokken. Leg koploper dan maar eens uit welke kant die op rijdt...
maar dat kan ik volgens mij ongestraft oplossen door bv van een wissel een 3de blok te maken. 

derde vraag,
Blok, 2 detecties met een vrij stuk ertussen. Als de trein in het vrije stuk tussen de detectie secties rijdt, wordt het blok al vrij gegeven. Waar moet ik dat ongeveer gaan zoeken? 
Re:koploper, het jargon ivm help functie
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:koploper, het jargon ivm help functie
Citaat van: lucy op dinsdag 27 april 2010, 17:55:06
betreft klein trein baantje op 1m2
m-rails, een ecos, koploper, rm-gb-8 als s88 modules, en switch pilots.

De treintjes rijden op de hand. Volledig computer gestuurd, gaat het een beetje meer random dan ik zou willen..  :shock:

Tijdens het zoeken met de hulp functie loop ik vaak tegen spoor jargon aan wat mij niet duidelijk is, of ik weet niet hoe mijn probleem genoemd wordt.

voorbeeld 1)
kopstation, enkele lijn wordt twee sporigstation en aan het einde van het station, komen de twee sporen weer samen. De lengte van dat spoortje is iets langer dan een locomotief , om te lopen. (1 bezetmelder)
Hoe noemen we zo een spoortje?  (of hoe zou Paul dat genoemd hebben)

Dit komt niet uit de handleiding van Paul Haagsma, de woorden sporigstation en spoortje komen hierin geen enkele keer voor. Komt dit niet uit een ander document die niet geschreven is door Paul?

Citeer
en mijn tweede grote blunder is: mijn onderste ovaaltje bestaat uit twee blokken. Leg koploper dan maar eens uit welke kant die op rijdt...
maar dat kan ik volgens mij ongestraft oplossen door bv van een wissel een 3de blok te maken. 

Klopt minimaal zijn 3 blokken nodig om in 2 richtingen rondjes te kunnen rijden.

Citeer
derde vraag,
Blok, 2 detecties met een vrij stuk ertussen. Als de trein in het vrije stuk tussen de detectie secties rijdt, wordt het blok al vrij gegeven. Waar moet ik dat ongeveer gaan zoeken? 

In onderhouden blokken, kan je aangeven op welke melder het voorgaande blok wordt vrijgegeven.
Kijk eens bij geef vorig blok vrij, als je ja ingeeft bij de 2e melder gaat dit wel goed,

met vriendelijke groet,

Walter
Re:koploper, het jargon ivm help functie
Citaat van: wissels op dinsdag 27 april 2010, 18:19:28
Citaat van: lucy op dinsdag 27 april 2010, 17:55:06
betreft klein trein baantje op 1m2
m-rails, een ecos, koploper, rm-gb-8 als s88 modules, en switch pilots.

De treintjes rijden op de hand. Volledig computer gestuurd, gaat het een beetje meer random dan ik zou willen..  :shock:

Tijdens het zoeken met de hulp functie loop ik vaak tegen spoor jargon aan wat mij niet duidelijk is, of ik weet niet hoe mijn probleem genoemd wordt.

voorbeeld 1)
kopstation, enkele lijn wordt twee sporigstation en aan het einde van het station, komen de twee sporen weer samen. De lengte van dat spoortje is iets langer dan een locomotief , om te lopen. (1 bezetmelder)
Hoe noemen we zo een spoortje?  (of hoe zou Paul dat genoemd hebben)

Dit komt niet uit de handleiding van Paul Haagsma, de woorden spoorigstation en spoortje komen hierin geen enkele keer voor. Komt dit niet uit een ander document die niet geschreven is door Paul?


met vriendelijke groet,

Walter


klopt, klopt, dat is mijn houtje touwtje spoorweg taal.

mijn vraag, hoe zouden de mensen die verstand van koploper hebben dat noemen.

en dat is, 'het kortje spoortje' na het station.

Het zoeken naar spoortje en klein station etc heeft geen zin, zo ver was ik wel..   :D
Re:koploper, het jargon ivm help functie
Een kopspoortje.
Re:koploper, het jargon ivm help functie
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:koploper, het jargon ivm help functie
Hallo Lucy,

een omloopspoortje ?

met vriendelijke groet,

Walter
Re:koploper, het jargon ivm help functie
De oplossing kan zo simpel en voor de hand liggend zijn.

Ik ga weer een avondje stoeien met de computer, bedankt.