Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

stroomdoorgifte via koppeling

Gestart door markos woensdag 08 maart 2006, 21:25:24

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
stroomdoorgifte via koppeling
Is het mogelijk om bij marklin via een schakelbare uitgang van de decoder van de loc de verlichting van wagons aan en uit te zetten dmv stroomdoorgifte via de koppeling?

Heb je daar speciale koppelingen voor?
Waar zijn ze te krijgen (artikelnummer)
en wat kosten ze ongeveer?

Wie heeft er ervaring mee?

Alvast bedankt voor jullie reacties
Re: stroomdoorgifte via koppeling
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: stroomdoorgifte via koppeling
Hoi Markos,

Märklin heeft stroomvoerende koppelingen. Deze zijn echter voor vaste stammen, dus je kan dan niet van rijtuigen set wisselen.
Nu hebben ze wel voor 2006 (april, mei, juni) andere stroomvoerende koppelingen die wel los te koppelen zijn. Het artikelnummer "72020  Stroomgeleidende scheidbare kortkoppeling." De verkoopadviesprijs is  8,99 EUR . Niemand heeft er dus nog ervaring mee, al is het wel een type wat me verdacht bekend voorkomt  :? .

Groeten,
Herman


Citaat van: Märklin websiteVoor de kortgekoppelde voertuigverbinding met eenpolige stroomoverdracht. Geschikt voor de inzet in de genormaliseerde kortkoppelingsschacht van alle moderne 26,4 cm en 27 cm lange Märklin-H0-rijtuigen met schaargeleiding. Per verlicht rijtuigverband kan daarom een enkele verlichtingssleper voldoen. Tot de standaardleverantie behoren behalve twee stroomgeleidende kortkoppelkoppen ook de elementen voor de stroomoverdracht om het mechaniek en de aansluitklemmen voor de kabel van de interieurverlichting voor steeds één rijtuig om te bouwen. Set met 2 kortkoppelkoppen en elementen voor de stroomoverdracht voor de uitrusting van een rijtuig. Montagehandleiding meegeleverd.

De scheidbare stroomgeleidende kortkoppeling 72020 is als alternatief resp. ombouwoptie voor de stroomgeleidende starre koppeldissels uit ombouwset geschikt 7319.
koppeling
Saeske
gast

koppeling
Klopt helemaal Herman, Zeer bekend type. Gebruik deze koppelingen al jaren. Alleen staat er bij mij RTS op. Volgens mij koopt Marklin ook bij RTS hun koppelingen in. RTS voert twee soorten.

Setje met 1 koppeling met beugel en 1 zonder beugel.
Setje waarvan beide koppelingen een beugel hebben.

Welke Marklin gaat gebruiken weet ik niet.

Ik heb goeie ervaring met deze koppelingen. Alleen.............

LET OP !!!!!!!!!!!

* Bij het type koppelingen met de dubbele beugel kun je geen gebruik maken van een ontkoppelrail. (met 1 beugel weet ik niet, heb ik niet) In verband met een goede stroomgeleiding zitten de koppelingen vrij stevig in elkaar. Je moet echt de wagons naar elkaar toe bewegen om dan de koppeling los te wippen. Is even een handigheidje.

Op de Website van Ralf Buker staat een heel stuk over deze koppelingen. Deze link is al door een ander forumlid geplaatst. Ik heb daar toen ook mijn eerste koppelingen gekocht. De rechtstreeks links naar dit onderwerp

http://www.ralf-bueker.de/Tipps_Innenbeleuchtungen.htm

* Nooit gebruiken in combinatie met TELEX koppeling die op diverse Marklin Loks aanwezig is. Je krijgt dan gegarandeerd kortsluiting. Ik heb dit opgelost door aan de lokzijde de originele kortkoppeling te laten zitten.


Henry
stroomdoorgifte via koppeling
Let wel op dat je de decoder niet overbelast met de verlichting van een hele teein. Daar kunnen ze echt niet tegen en je decoder ben je kwijt.
Lees de gebruiksaanwijzing dus goed door.

Als je een trein(stel) wilt verlichten gebruik dan bijvoorbeeld led's i.p.v. lampjes. Scheelt een hoop in stroomverbruik en warmte.
stroomdoorgifte via koppeling
tsmit

Ik neem aan dat je een decoder in een wagon bedoelt.  

Inderdaad LED's gebruiken in vergelijking met normale lampjes nagenoeg niets. Heb bijna alles omgebouwd op LED verlichting. (Viesmann) Bevalt prima.

Henry
stroomdoorgifte via koppeling
Hallo,

Het kan inderdaad ook met een aparte decoder, maar je kunt de verlichting in wagons/treinstel ook via een stroomvoerende koppeling van uit de loc voeden.

In beide gevallen blijft het uitkijken geblazen. En inderdaad de Viesmann spullen bevallen prima.

Grt.
Tom
Re: stroomdoorgifte via koppeling
het is al even geleden, maar nu komt er toch nog een reactie....

Die Viesmann verlichtingsets knipperen bij mij over de wissels en zo.
hoe hebben jullie dit opgelost?
kun je daar evt een foto van maken?

Ik heb zeer weinig verstand van electrisch, en heb wat geprobeerd met een condensator, maar krijg het niet voor elkaar, en de eerste ledstrip heeft de geest al gegeven.....
Re: stroomdoorgifte via koppeling
Citaat van: Herman05 op woensdag 08 maart 2006, 23:56:37
Hoi Markos,

Märklin heeft stroomvoerende koppelingen. Deze zijn echter voor vaste stammen, dus je kan dan niet van rijtuigen set wisselen.
Nu hebben ze wel voor 2006 (april, mei, juni) andere stroomvoerende koppelingen die wel los te koppelen zijn. Het artikelnummer "72020  Stroomgeleidende scheidbare kortkoppeling." De verkoopadviesprijs is  8,99 EUR . Niemand heeft er dus nog ervaring mee, al is het wel een type wat me verdacht bekend voorkomt  :? .

Groeten,
Herman


Citaat van: Märklin websiteVoor de kortgekoppelde voertuigverbinding met eenpolige stroomoverdracht. Geschikt voor de inzet in de genormaliseerde kortkoppelingsschacht van alle moderne 26,4 cm en 27 cm lange Märklin-H0-rijtuigen met schaargeleiding. Per verlicht rijtuigverband kan daarom een enkele verlichtingssleper voldoen. Tot de standaardleverantie behoren behalve twee stroomgeleidende kortkoppelkoppen ook de elementen voor de stroomoverdracht om het mechaniek en de aansluitklemmen voor de kabel van de interieurverlichting voor steeds één rijtuig om te bouwen. Set met 2 kortkoppelkoppen en elementen voor de stroomoverdracht voor de uitrusting van een rijtuig. Montagehandleiding meegeleverd.

De scheidbare stroomgeleidende kortkoppeling 72020 is als alternatief resp. ombouwoptie voor de stroomgeleidende starre koppeldissels uit ombouwset geschikt 7319.

Mijn handelaar heeft 1 levering ontvangen. En de ervaringen zijn goed wat ik gehoord heb. Maar nu hebben heel veel mensen deze dingen in bestelling staan. Ik heb er ook drie besteld om ze eens uit te proberen.

Re: stroomdoorgifte via koppeling
Hallo Markos,

Ik heb geen problemen met knipperende lichten op wissels. Ik heb het o.a. toegepast in de blokkendoos van Roco en maak daar gebruik van de roco 4 polige stroomvoerdnde koppelingen en de LED strips van Viessmann en dat brand zonder problemen.
Re: stroomdoorgifte via koppeling
krijgen de loks dan stroom van de lok?

Daar ging ik niet van uit.
Bij mij komt het via de sleper en de wielen van de wagon zelf binnen.
Vandaar dat het bij de wissels wat knipperde.
Re: stroomdoorgifte via koppeling
In mijn voorbeeld krijgen de wagons inderdaad de stroom van de lok, de masse krijgen ze via de eigen wielen.
Maar ik heb ook wagon-sets die een sleper hebben en dus zonder loc stroom krijgen.
Ook geen probleem.
Het mooie van de roco koppelingen is dat ze vrij stevig in elkaar zitten en 4 stroomleiders hebben dan kun je dus ook bijvoorbeeld je sluitverlichting regelen met je decoder om maar een wat te noemen.
Re: stroomdoorgifte via koppeling
Bedankt voor de info!

Ik zal ze eens opzoeken en bekijken...
Re: stroomdoorgifte via koppeling
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: stroomdoorgifte via koppeling
De 4-polige stroomgeleidende koppeling van Roco is naar mijn weten uit het assortiment gehaald. Dat wil niet zeggen dat een handelaar ze niet meer heeft, maar de markt wordt dus krapjes.

Groeten,
Herman