Een kleine fotoreportage in één aflevering over het aanpassen aan de eisen van deze tijd van het bedieningstafel van de baan "Driehoven".
van?
<lekker primitief, een houten plaat op een plastic krukje... > ? tot:
<... redelijk professioneel > Maar laten we bij het begin beginnen. Jaren geleden kocht ik van Albert Jan dit ?tafelblad?:
<speciaal gemaakt om trafo?s en rijregelaars e.d. op te zetten> Jarenlang stond dat ding in een hoekje op zolder ruimte in te nemen en stof te vangen, maar een tijdje geleden ben ik er toch maar eens aan begonnen.
Eerst moesten er poten komen en aangezien Multimate er zoveel heeft dat ze die verkopen ben ik daar maar eens heen gegaan en heb ik daar 4 poten uitgezocht. Ik vond er 2 stalen poten van 40 cm hoogte en 2 van staal/hout die in lengte verstelbaar zijn. Om het verplaatsen van dit geheel makkelijker te maken besloot ik onder de staal/houten poten meteen maar zwenkwielen, die ik toch nog had liggen, te monteren. Dan til je de tafel aan de voorkant op en je verrijdt de hele handel met de wielen onder de achterpoten.
<de 4 poten en 2 zwenkwielen><de stalen poten zijn gemonteerd, net als de zwenkwieltjes onder de andere poten><en hier staat het op alle 4 de poten><van de andere kant><later heb ik die 2 achterste poten naar buiten verplaatst> De schroeven waarmee die poten vastgezet zijn (M5 en M6) steken ± 3 mm boven het tafelblad uit. Daar zou je dan niks kunnen plaatsen, dus heb ik op die 4 plaatsen stukjes karton van 3 mm dikte gelijmd.
Het vastzetten van de trafo?s en rijregelaars is een truc apart. Door de schuin naar binnen lopende voorzijde van deze apparaten is het niet makkelijk om ze vast te schroeven - en eventueel later weer los te maken. Ik vond de volgende (
geniale vond ik zelf ) oplossing: ik boorde gaatjes van 3,5 mm in de tafel en zette de trafo?s e.d. op hun plaats. Door de gaatjes in de trafo?s en rijregelaars liet ik staalspijkers in de geboorde openingen zakken en klaar was ik. De trafo?s staan nu ?geborgd? tegen stoten en schokken en kunnen toch eenvoudig verwijderd worden door ze simpelweg op te tillen.
<de zwarte punten zijn de koppen van de staalspijkers> Voor de stroomvoorziening van de tafel kocht ik 2 van deze stekkerblokken.
<dit is er een van> Nadat de bevestigingsplaatjes 180
o gedraaid waren, kon het stekkerblok aan één van de poten gemonteerd worden.
<wat een spaghetti-zooi ... ><... daar moet nog wat aan gedaan worden> Dat wordt dus de volgende uitdaging: het netjes wegwerken van de kabels van de trafo's. Tot ik daar een oplossing voor gevonden heb laat ik het maar even zo hangen. Komt tijd, komt raad.