Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Artitec DDM

Gestart door falco1994 maandag 19 april 2010, 22:28:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Artitec DDM
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Artitec DDM
Hallo,

Via een bepaald tijdschrift las ik dat Artitec de DDM dubbeldekker gaat uitbrengen. Het leek mij een interessant artikel dus ik ben wat meer informatie gaan op zoeken. Omdat ik niet 100% vond wat ik wilde weten heb ik een aantal vragen...

1. Is de DDM nu wel of niet digitaal?
2. Wat houd het in dat er voorbereid is op een functie decoder, heeft dit te maken met de interieur verlichting die is ingebouwd?
3. Hoort het dat er maar 1 stuurstand rijtuig bij 1 set hoort? Hoe zit dit in het echt?
4. Hoe goed gaat hij het op de Marklin C-rail doen?
5. Hoe zou de prijs / kwaliteit verhouding zijn?
en 6. Ben ik niet lomp en is er ergens anders al een artikel over dit? want ik heb wel goed gezocht en verder... mogen jullie nog wat verzinnen aan vragen voor de 3-rail forumleden.

Mvg. Falco
Re:Artitec DDM
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Artitec DDM
Re:Artitec DDM
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re:Artitec DDM
Hoi,

Dat bericht had ik dus gelezen :wink:

En daar uit had ik mijn vragen op gemaakt omdat ik het niet helemaal snapte.

Mvg. Falco
Re:Artitec DDM
Seinwezen
gast

Re:Artitec DDM
Hoi Falco,

hier is wat meer info.
Anders staat hier ook vast wel wat meer info tussen 8).

Groetjes Sander
Re:Artitec DDM
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re:Artitec DDM
Hoi,

Oké ik weet iets meer... maar moet ik als conclusie trekken dat ik nog een apparte loc ervoor moet gaan kopen?  :o Want dan wordt het inderdaad wel prijzig... en toch staan daar niet helemaal letterlijk de antwoorden die ik wil weten. Maar toch bedankt!

Mvg. Falco
Re:Artitec DDM
Lid sinds: 2008

De 120 501-2 te Bremen Hbf.

offline
Re:Artitec DDM
@Falco,

Dat klopt er hoort een losse lok voor. En een stam reed/rijdt met een zestal rijtuigen. En er stond/staat een 1600/1800 voor.

Groeten,

Leon
Re:Artitec DDM
Lid sinds: 2007

offline
Re:Artitec DDM
Wat wil je dan nog weten Falco?

De modellen worden geleverd met binnenverlichting en een functiedecoder in de stuurstand.
Ze rijden in het echt met een 1600/1800 aan de ene kant, een stuurstandrijtuig aan de andere kant en daartussen 4, 5 of 6 rijtuigen.

Artitec heeft op een flinke prijs ingezet. Of je de modellen dat waard vind, kan je alleen zelf bepalen.
Bijkomend voordeel is natuurlijk dat de aloude Lima setjes tweedehands een stuk goedkoper zijn geworden.
Re:Artitec DDM
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re:Artitec DDM
Hoi,

Ja ik begrijp het nu wel geloof ik, als ik het goed samenvat...

Ik heb begrepen het is een treinset die gewoon kant en klaar is om te rijden, maar dit is dus al niet goed want er moet een losse loc voor? Klopt toch?
Dus behalve die 290 die ze voor die stellen vragen moet ik ook nog een X bedrag uitgeven aan een losse loc. Ja, dat had ik er dus niet uit begrepen. Dus tja... dan moet ik nog heel goed gaan nadenken. Want dan wordt het toch wel zeer prijzig, of zit er nu wel een motor in? nee toch?

Mvg. Falco
Re:Artitec DDM
Chris
gast

Re:Artitec DDM
Nee...
Re:Artitec DDM
Lid sinds: 2007

offline
Re:Artitec DDM
Nee, er hoort inderdaad nog een locomotief uit de serie 1600/1800 bij, bij voorkeur eentje met wisselend front- en sluitseinen.
Re:Artitec DDM
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re:Artitec DDM
pff... dat word dan nog een leuke geld grap, want tja... ik heb helaas geen geld boompje in me tuin en het groeit ook niet bij me ouders op de rug helaas...

Dus dan maar heel veel werken wat ik de komende weken niet mag vanwege herstel van een operatie :(
Re:Artitec DDM
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Artitec DDM
Je kunt toch eerst een DDM1 set van Artitec aanschaffen en dan gaan sparen voor een 1600/1800.
Dan heb je niet direct een complete trein, maar wel wat om naar uit te zien.
Re:Artitec DDM
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re:Artitec DDM
Dat is ook weer zo :wink: 
Ik ga er nog eens even over nadenken.

Heeft iemand al enig idee hoe hij het op de C rail in de R1 bochten gaat doen?
Re:Artitec DDM
Joost B.
gast

Re:Artitec DDM
Ik denk niet, dit zijn Exact 1:87 rijtuigen.

Gr Joost
Re:Artitec DDM
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re:Artitec DDM
dan zal het denk ik wel goed komen.
Re:Artitec DDM
Remie
gast

Re:Artitec DDM
Citaat van: falco1994 op dinsdag 20 april 2010, 15:13:40
dan zal het denk ik wel goed komen.
Juist niet. Niet alle 1:87 komen door R1 ;)
Re:Artitec DDM
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re:Artitec DDM
oke :wink:
Re:Artitec DDM
Edwin
gast

Re:Artitec DDM
Op de site van Artitec staat:

CiteerDe modellen zijn schaal 1:87 en passeren een boogstraal van 36 cm.

Dus zal dat geen probleem zijn. Alleen ben ik wel nieuwsgierig hoe het gaat met de wisselverlichting van de C-rail. De wagons zijn namelijk erg laag.

Edwin
Re:Artitec DDM
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re:Artitec DDM
Ik heb nog geen wisselverlichting, hoe werkt dat eigenlijk? net zoals de decoders aan de wissels vast maken ofsow?

Maarja, dat wil ik ook wel weten want ik wil wel wissel lantaarns gaan kopen eigenlijk.

Mvg. Falco
Re:Artitec DDM
Lid sinds: 2008

offline
Re:Artitec DDM
Citaat van: Remie op dinsdag 20 april 2010, 15:33:44
Citaat van: falco1994 op dinsdag 20 april 2010, 15:13:40
dan zal het denk ik wel goed komen.
Juist niet. Niet alle 1:87 komen door R1 ;)
Maar geen R1 tegenboog direct op R1 boog aansluiten!!
Re:Artitec DDM
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re:Artitec DDM
oke;)
Re:Artitec DDM
Lid sinds: 2007

offline
Re:Artitec DDM
1:87 door R1 wil inderdaad net, maar het rijdt beroerd (bij mij dan). In elk geval koppelt het ook niet lekker aan de meeste van m'n locs, dan moet je echt al een loc met kortkoppelingsschacht hebben (en niet alleen een losse kortkoppeling). En inderdaad, wissellampjes gaan ook mee...
Re:Artitec DDM
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:Artitec DDM
Citaat van: mDDM op dinsdag 20 april 2010, 21:59:11
Citaat van: Remie op dinsdag 20 april 2010, 15:33:44
Citaat van: falco1994 op dinsdag 20 april 2010, 15:13:40
dan zal het denk ik wel goed komen.
Juist niet. Niet alle 1:87 komen door R1 ;)
Maar geen R1 tegenboog direct op R1 boog aansluiten!!
Mijn normale marklinrijtuigen (1:100) vinden dat anders ook niet leuk.
Re:Artitec DDM
Lid sinds: 2008

offline
Re:Artitec DDM
Citaat van: Laurent op dinsdag 27 april 2010, 12:05:55
Citaat van: mDDM op dinsdag 20 april 2010, 21:59:11
Citaat van: Remie op dinsdag 20 april 2010, 15:33:44
Citaat van: falco1994 op dinsdag 20 april 2010, 15:13:40
dan zal het denk ik wel goed komen.
Juist niet. Niet alle 1:87 komen door R1 ;)
Maar geen R1 tegenboog direct op R1 boog aansluiten!!
Mijn normale marklinrijtuigen (1:100) vinden dat anders ook niet leuk.

Zou toch geen probleem moeten zijn.
Re:Artitec DDM
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:Artitec DDM
Als ik met een "Wendezug" (trek-duwtrein) rijdt, loopt alles eruit, wanneer ik 2x 130 achter elkaar als slinger neerleg. 2x 224 e.d. gaat allemaal prima :)
Re:Artitec DDM
Tomm
gast

Re:Artitec DDM
Beste mensen,

Tezamen met een hoop forumgenoten zit ik zit met spanning uit te kijken naar de uitlevering van deze mooie set van Artitec en wil daar dan een 1600 loc voor plaatsen. Maar krijg hoe je de verlichting op de stuurstandwagen tegelijkertijd meegeschakeld met de rijrichting van de loc? Er zit een decoder in maar geen motor.
Ik ben alleen in het bezit van een MS1, weet niet of dat nog wat uitmaakt...

Groet,

Tom
Re:Artitec DDM
Wasmi
gast

Re:Artitec DDM
adres van de stuurstand decoder hetzelde maken als dat van de lok....
Re:Artitec DDM
Tomm
gast

Re:Artitec DDM
Citaat van: Wasmi op zaterdag 22 mei 2010, 07:41:02
adres van de stuurstand decoder hetzelde maken als dat van de lok....

Ok, dan gaan we dat proberen... Dank.

Tom
Re:Artitec DDM
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Artitec DDM
Ook ik zit op deze set te wachten, volgens mij had hij al in de winkel moeten liggen.

In Duitsland sprak ik Artitec op de beurs en er waren nog wat problemen met de koppelingen.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Artitec DDM
Tomm
gast

Re:Artitec DDM
Eerst zou deze set in mei-juni uitkomen, nu staat op de Artitec site "zomer 2010" te lezen. Dus zal het juli of misschien wel augustus kunnen worden.

Tom


Re:Artitec DDM
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Artitec DDM
Ach als hij dit jaar maar komt.

Alleen jammer dat mijn verlanglijst( je ) op deze manier niet snel kleiner wordt.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Artitec DDM
Tomm
gast

Re:Artitec DDM
Weet niet hoe het met jullie zit maar ik begin zolangzamerhand toch wel een gezonde dosis nieuwsgierigheid op te bouwen wat betreft de levering van deze mooie set. Sterker nog, hoop echt dat ie nu snel gaat komen.

Groet,

Tom
Re:Artitec DDM
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Artitec DDM
Citaat van: Tomm op dinsdag 15 juni 2010, 21:38:03
Weet niet hoe het met jullie zit maar ik begin zolangzamerhand toch wel een gezonde dosis nieuwsgierigheid op te bouwen wat betreft de levering van deze mooie set. Sterker nog, hoop echt dat ie nu snel gaat komen.

Groet,

Tom

Ik ben ook benieuwd naar deze set, ik zou voor een 4 delige uitvoering gaan.

Afgelopen weekend naar een beurs geweest en mijn potje aardig leeg gemaakt, voor mij zou het beter zijn als het nog even duurt.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Artitec DDM
Tomm
gast

Re:Artitec DDM
Citaat van: degeluidsman op dinsdag 15 juni 2010, 21:41:04

Ik ben ook benieuwd naar deze set, ik zou voor een 4 delige uitvoering gaan.

Afgelopen weekend naar een beurs geweest en mijn potje aardig leeg gemaakt, voor mij zou het beter zijn als het nog even duurt.


Mvg,

Peter / degeluidsman.

Da's ook mijn idee Peter, de 4 delige versie en dan achter een 1600 loc. Dit zal voor dit jaar althans mijn laatste grote aankoop zijn, ook mijn spaarvarken is dan leeg. Kan natuurlijk altijd nog zien wat leeg spaarvarken op Marktplaats "doet" :).

Groet,

Tom
Re:Artitec DDM
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re:Artitec DDM
Citaat van: Tomm op dinsdag 15 juni 2010, 21:47:30Kan natuurlijk altijd nog zien wat leeg spaarvarken op Marktplaats "doet".

:lol: :lol: :lol:

M.v.g.

RMW
Re:Artitec DDM
Lid sinds: 2007

offline
Re:Artitec DDM
Citaat van: Tomm op dinsdag 15 juni 2010, 21:47:30
Citaat van: degeluidsman op dinsdag 15 juni 2010, 21:41:04

Ik ben ook benieuwd naar deze set, ik zou voor een 4 delige uitvoering gaan.

Afgelopen weekend naar een beurs geweest en mijn potje aardig leeg gemaakt, voor mij zou het beter zijn als het nog even duurt.


Mvg,

Peter / degeluidsman.

Da's ook mijn idee Peter, de 4 delige versie en dan achter een 1600 loc. Dit zal voor dit jaar althans mijn laatste grote aankoop zijn, ook mijn spaarvarken is dan leeg. Kan natuurlijk altijd nog zien wat leeg spaarvarken op Marktplaats "doet" :).

Groet,

Tom

Die vierdelige versie met de 1700 (DDM2/3) wijkt af van de versie waar Artitec nu meekomt (DDM1). Ook uiterlijk zijn er een paar opvallende verschillen. DDM2/3 heeft geen beest op de zijkant van het stuurstandrijtuig, geen pantograaf, wel koersrollen en de reclamebanen zijn verschoven.
Artitect heeft aangekondigd ook DDM2/3 te gaan leveren. Dus misschien kun je beter een jaartje wachten. Hoeft je spaarpot nog niet op Marktplaats.
Re:Artitec DDM
Tomm
gast

Re:Artitec DDM
Citaat van: henkv op woensdag 16 juni 2010, 11:57:19
Die vierdelige versie met de 1700 (DDM2/3) wijkt af van de versie waar Artitec nu meekomt (DDM1). Ook uiterlijk zijn er een paar opvallende verschillen. DDM2/3 heeft geen beest op de zijkant van het stuurstandrijtuig, geen pantograaf, wel koersrollen en de reclamebanen zijn verschoven.
Artitect heeft aangekondigd ook DDM2/3 te gaan leveren. Dus misschien kun je beter een jaartje wachten. Hoeft je spaarpot nog niet op Marktplaats.

Kan ook, maar ik ga toch echt voor deze DDM1 al doe ik misschien de realiteit niet helemaal eer aan. Ieder zo zijn eigen invulling van materieel op de baan moet je maar denken. Dus hou Marktplaats maar in de gaten 8).

Groet,

Tom

Edit Herman05: Quote gerepareerd
Re:Artitec DDM
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:Artitec DDM
Leuke aan DDM-1 rijtuigen is dat je ze ook in een IC Zandvoort - Maastricht kan meegeven :)
Re:Artitec DDM
Jesse
gast

Re:Artitec DDM
Citaat van: henkv op woensdag 16 juni 2010, 11:57:19
Citaat van: Tomm op woensdag 16 juni 2010, 13:41:35
Die vierdelige versie met de 1700 (DDM2/3) wijkt af van de versie waar Artitec nu meekomt (DDM1). Ook uiterlijk zijn er een paar opvallende verschillen. DDM2/3 heeft geen beest op de zijkant van het stuurstandrijtuig, geen pantograaf, wel koersrollen en de reclamebanen zijn verschoven.
Artitect heeft aangekondigd ook DDM2/3 te gaan leveren. Dus misschien kun je beter een jaartje wachten. Hoeft je spaarpot nog niet op Marktplaats.

Kan ook, maar ik ga toch echt voor deze DDM1 al doe ik misschien de realiteit niet helemaal eer aan. Ieder zo zijn eigen invulling van materieel op de baan moet je maar denken. Dus hou Marktplaats maar in de gaten 8).

Groet,

Tom

Als ze werkelijk de DDM-2 gaan uitbrengen wacht ik nog wel een jaartje! :)

Gr. Jesse

Edit Herman05: Quote gerepareerd
Re:Artitec DDM
Lid sinds: 2007

offline
Re:Artitec DDM
Reken daar maar wel op
Re:Artitec DDM
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re:Artitec DDM
Zou er dan ook een DD-AR komen?

M.v.g.

RMW
Re:Artitec DDM
RodeDuivel
gast

Re:Artitec DDM
DD-AR = DDM2/3 :wink:

Grtz,

Willem
Re:Artitec DDM
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re:Artitec DDM
Citaat van: RodeDuivel op zondag 20 juni 2010, 11:43:04
DD-AR = DDM2/3 :wink:

:oops: Ehhhh.....Tja, sommige afkortingen ken je en andere niet.

De NS DD-AR is er toch zowel met e-loc als zonder (oftewel met motorbak)?

M.v.g.

RMW
Re:Artitec DDM
Spoorman
gast

Re:Artitec DDM
Citaat van: RMW op zondag 20 juni 2010, 16:54:44
De NS DD-AR is er toch zowel met e-loc als zonder (oftewel met motorbak)?

Ja, doorgaans stond er een 1700 voor 4 (soms 3) rijtuigen. Vanaf 1996 zijn de motorbakken mDDM in dienst gekomen (die overigens ook wel eens goederentreinen trokken).

Gr, Ben.
Re:Artitec DDM
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re:Artitec DDM
Citaat van: bolkoppie op zondag 20 juni 2010, 17:02:57Ja, doorgaans stond er een 1700 voor 4 (soms 3) rijtuigen. Vanaf 1996 zijn de motorbakken mDDM in dienst gekomen.

Bedankt voor de informatie. Heeft Artitec ook al plannen om een DD-AR met mDDM te gaan maken?


Citaat van: bolkoppie op zondag 20 juni 2010, 17:02:57Die overigens ook wel eens goederentreinen trokken.

Zal vast geen mooi gezicht zijn geweest :shock: .

M.v.g.

RMW
Re:Artitec DDM
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Artitec DDM


@nicospilt :D
Re:Artitec DDM
Lid sinds: 2007

offline
Re:Artitec DDM
DD-AR heeft altijd een vaste samenstelling. Aanvankelijk dus een 1700 met 3 of een 1700 met 4 rijtuigen. Bij de eenheden met drie rijtuigen is de 1700 vervangen door mDDM, maar de eenheden met vier rijtuigen hebben nog altijd een 1700. De eenheden hebben aan beide kanten een automatische koppeling, zodat meerdere eenheden kunnen worden gecombineerd. Ze functioneren in feite als treinstellen.

Er is een prima wiki over DD-AR.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Dubbeldeks_aggloregiomaterieel
Re:Artitec DDM
Lid sinds: 2008

offline
Re:Artitec DDM
Citaat van: wijbe op zondag 20 juni 2010, 21:15:26


@nicospilt :D

Blijf dit een gekke combinatie vinden. Fotosoep?? Bij mijn weten kan mDDM niet functioneren zonder de statische omzetter van het DDM-2/3 stuurrijtuig. Tenzij ...  er toch een kleine omzetter is ingebouwd voor zelfstandig rijden, met name rangeren.
Re:Artitec DDM
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re:Artitec DDM
Citaat van: mDDM op zondag 20 juni 2010, 21:22:47Blijf dit een gekke combinatie vinden. Fotosoep?? Bij mijn weten kan mDDM niet functioneren zonder de statische omzetter van het DDM-2/3 stuurrijtuig. Tenzij ...  er toch een kleine omzetter is ingebouwd voor zelfstandig rijden, met name rangeren.

Ik vind het zelfs een lelijke combinatie.

Nogmaals mijn vraag: "Heeft Artitec ook al plannen om een DD-AR met mDDM te gaan maken?"

M.v.g.

RMW
Re:Artitec DDM
Spoorman
gast

Re:Artitec DDM
Nee......