Bij het omschakelen van rijrichting van sommige van mijn analoge locs gaan ze 'jumpen', ze gaan meteen ook even rijden in de andere richting.
Echter, dit doen ze slechts bij het omschakelen in naar 1 richting, de andere kant werkt perfect stilstaand.
Is dit eigen aan analoog, of af te stellen?
Ik ken alleen het relais veertje om af te stellen (omschakelrelais analoog).
Tevens heb ik 1 oud locje, waar duidelijk al eerder aan het relais is gesoldeed, die ik niet lekker op gang kreeg. Bij onderhoud liet 1 draad van relais los. Na vastsolderen blijft er permanent stroom staan op het omschakelrelais. Haal ik die draad weer los, dan rijd de loc prima en is handmatig met enige moeite wel van richting te veranderen.
Zou dit relais kapot gegaan zijn bij solderen? Duidt dit permanente stroom op omschakelrelais op een ander defect onderdeel of is het relais gewoon gaar?
Hier op forum kwam ik bij draad over hele oude locjes(ik heb een zelfde of vergelijkbare) al de opmerking tegen dat relais vervangen onnodig duur is, kan ik er beter een delta omschakelprint inzetten in plaats van analoge relais, dat werkt veel beter, en goedkoper.
Wat kan ik nog meer testen/afstellen/doen?
Groet, Hajo