Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

6021 + Officele baanbesturing

Gestart door marklin1995 zaterdag 17 april 2010, 18:45:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
6021 Officele Baan besturing
Lid sinds: 2010

offline
6021 Officele Baan besturing
''Begint erop te lijken. Nu moet je alleen nog de bandkabel tussen de 6021 en de booster tekenen, en er voor zorgen dat beide stukken van de baan electrisch van elkaar zijn geisoleerd,''

Ik heb op de tekening geisoleerd, maar ik weet niet hoe ik een bandkabel er tussen moet plaatsen? mischien zo iets?:




of kan iemand anders het even voor doen? of is dit goed?

MVG Clint
Re:6021 + 6017 booster, wie helpt met nakijken?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:6021 + 6017 booster, wie helpt met nakijken?
Clint, in de gebruiksaanwijzing van de 6021, waarvan ik je de link gaf in Antwoord #35, staan in dezelfde aansluitschema's ook hoe je de flatcable tussen de 6021 (Control Unti) en de 6017 (Booster) aansluit.
Dit zijn de "doorzichtige" kabels die je tussen de 6021 en de booster ziet.
Re:6021 + 6017 booster, wie helpt met nakijken?
maar de link doet het niet  :?

mvg clint
Re:6021 + 6017 booster, wie helpt met nakijken?
Die doet het wel maar je moet 'm even naar boven naar je taakbalk slepen of in een nieuw venster openen. :wink:

Gr, Ben.
Re:6021 + 6017 booster, wie helpt met nakijken?
wat is een ''memory''? zelfde als 6040?

MVG Clint
Re:6021 + 6017 booster, wie helpt met nakijken?
Re:6021 + 6017 booster, wie helpt met nakijken?
dus ik kan de booster gewoon aan de 6021 koppelen?

MVG Clint
Re:6021 + 6017 booster, wie helpt met nakijken?
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:6021 + 6017 booster, wie helpt met nakijken?
je kan ook met je mobile station boosters maken, is heel goedkoop, en bestuur je gewoon met de ms, de site ervoor:

http://website.3rail.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=178:booster-voor-het-marklin-mobile-station&catid=33:aansluitschemas&Itemid=43

lees dit eens goed na? dit kan misschien heel goedkoop voor je zijn, alleen een paar witte trafo's kopen en een paar delta  dingen die zijn misschien 10 euro, en dan doe je der nog een ms bij?

misschien is het wat voor je
Re:6021 + 6017 booster, wie helpt met nakijken?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:6021 + 6017 booster, wie helpt met nakijken?
Citaat van: marklin1995 op dinsdag 20 april 2010, 21:26:23
dus ik kan de booster gewoon aan de 6021 koppelen?
Ja, maar alleen dmv de 5 polige flatcable.
Heb je zo'n flatcable?
Citaat van: marklin1995 op dinsdag 20 april 2010, 21:09:22
maar de link doet het niet  :?
Vreemd, hier geen probleem.
Hier is de link: http://medienpdb.maerklin.de/product_files/1/pdf/6021_betrieb.pdf
Als ie niet werkt, kopier deze dan in je adresbalk van je browser.
Re:6021 + 6017 booster, wie helpt met nakijken?
Ad, als ik op de link in je laatste bericht klik zie ik alleen Märklin in rode letters met knip en plak zie ik het bedoelde pdf file.
Re:6021 + 6017 booster, wie helpt met nakijken?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:6021 + 6017 booster, wie helpt met nakijken?
Hier bij mij thuis ook Johhny.
Vreemd genoeg werk die link op mijn werk wel.
Clint, je moet de link even kopiëren in je adresbalk van je browser plakken, dan werkt ie wel.
Re:6021 + 6017 booster, wie helpt met nakijken?
Die kabel weet iemand daar nummer van?

MVG Clint
Re:6021 + Officele baanbesturing
Hallo allemaal, vandaag me officele baan besturing gemaakt  :mrgreen: :mrgreen:
Ik zou het heel prettig vinden als iemand het goed wil door nemen, is namelijk zoals ik het wil gaan doen, niet dat er een foutje in zit  :shock: :shock: Zeg het maar als er iets niet klopt, zeg het ook maar als een kleur niet klopt  :D



Mijn dank is groot  :lol:

MVG Clint
Re:6021 + Officele baanbesturing
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:6021 + Officele baanbesturing
jaah, ziet er goed uit!, nu nog even in je baan inplannen hoe je booster verdeeld (en waar je cs1 voor alter komt staan! :P)
Re:6021 + Officele baanbesturing
ALs je het goed wilt tekenen dan zijn de draden tussen de trafo's en de 6021 cq booster bruin en geel! Verder klopt het nu

Walter
Re:6021 + Officele baanbesturing
Hallo walter, welke draden bedoel je precies?

En trouwens, even een belangrijke vraag, de 74030 plaats ik op een stuk waar de trein ''gewoon rijd'' maar kan dat kwaad?
niet dat de sleper dan de 2 delen allebij apart gevoeden stukken 1 geheel maakt, is dit een probleem of kan dit geen kwaad? moet dit worden opgelost worden?

MVG Clint

PS, Wat is ''sleperwippen''?
Re:6021 + Officele baanbesturing
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:6021 + Officele baanbesturing
ik duide hem erop aan dat de middengeleider door een sleper de booster en de andere voeding contact met elkaar maken, kan dit kwaad en moet hij een sleperwip gebruiken?
Re:6021 + Officele baanbesturing
Wat is sleperwippen?

MVG Clint

Ps (vorige vragen tellen nog steeds)
Re:6021 + Officele baanbesturing
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:6021 + Officele baanbesturing
Een sleperwip is een kunststof blokje dat je op de poku's klemt op de railovergang van twee aangrenzende boostersecties.
De sleperwip zorgt ervoor dat de sleper nooit beide boostersecties kan kortsluiten.
De sleper van de rijdende lok wordt door de wip aan de voorkant opgetild en als de sleperwip halverwege de speler is kantelt de sleper om en maakt contakt met de andere boostersectie.
Tijdens het kantelen krijgt de lok even geen rijspanning en moet dus voldoende snelheid hebben om dit te overbruggen.
Re:6021 + Officele baanbesturing
ik bedoel de draden van de 6002 naar de 6021 en van de andere 6002 naar de 6017. Die heb jij rood/bruin geteknd, maar dat moet geel/buin zijn.

Sleper wippen kun je gebruiken. Ik doe dat zelf niet en heb in mijn configuratie daarbij geen problemen

Walter
Re:6021 + Officele baanbesturing
Is dit dan persee nodig  :shock: :(
Niet dat telkens me treinen stil staan, want ik ga niet met volle vaart overal rijden!
is daar een artikel nummer voor?

MVG Clint
Re:6021 + 6017 booster, wie helpt met nakijken?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:6021 + 6017 booster, wie helpt met nakijken?
Citaat van: marklin1995 op woensdag 21 april 2010, 19:26:11
Die kabel weet iemand daar nummer van?
Deze kabel wordt standaard bij de booster 6015/6017 meegeleverd.
Ik kan er geen nummer van vinden.

Re:6021 + Officele baanbesturing
Maar wat moet ik nu doen?  :( :( niet dat ik alles aansluit op zoals schema en dan door de sleper BAM  :lol:

MVG Clint
Re:6021 + Officele baanbesturing
nee, dat zal niet gebeuren, in het ergste geval schakelt de boel af door korstluiting, dan alsnog de wippen installeren. gewoon uitproberen, er gaat niets kapot. gewoon een proefbaantje leggen, je kunt het zelfs al proberen met een enkel ovaaltje wat je in twee helften deelt door te isoleren. Eerst zonder wipjes, mocht het fout gaan dan de wipjes aanbrengen en opnieuw proberen.
Re:6021 + Officele baanbesturing
En weet jij artikel nummer?

MVG Clint
Re:6021 + Officele baanbesturing
volgens mij worden ze meegeleverd met de booster, en misschien ook wel met de 6021. de nummers zijn:

204595, voor C-rail, 5 stuks
385580, voor K-rail, 5 stuks
385550, voor M-rail, 5 stuks

Walter
Re:6021 + Officele baanbesturing
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

online
Re:6021 + Officele baanbesturing
als je kortsluiting krijgt bij de overgang naar de andere stroomsectie, dan moet je de stekker van de booster in het stopcontact omdraaien.

dan is je probleem verholpen en heb je geen wipper nodig.
Re:6021 + Officele baanbesturing
dat lijkt me niet echt te kloppen, de stroom van de trafo wordt in de booster door spanningsregelaars op + en - 20V gebracht en vervolgens wordt het digitale signaal versterkt, dara zit geen enkele wisselstroom component van de trafo meer in.....

Walter
Re:6021 + Officele baanbesturing
En nu?

MVG Clint
Re:6021 + Officele baanbesturing
wat ik al zei, proefbaantje maken en uitproberen.
Re:6021 + Officele baanbesturing
dadelijk koop ik iets terwijl niet nodig was, heeft trouwens dit dan nog nooit iemand eerder gedaan?

en ik zie dat een sleper wip niet nodig is bij de booster 60173 maar kan je die wel aansluiten aan de 6021?

MVG Clint
Re:6021 + Officele baanbesturing
Die sleperwippen kosten bijna niets, ?4,99 voor 5 stuks. en zoals ik al voorstelde, eerst uitproberen zonder en dan indien nodig kopen en wel aanbrengen.

Walter