Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

6021 + Officele baanbesturing

Gestart door marklin1995 zaterdag 17 april 2010, 18:45:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
6021 + Officele baanbesturing
Lid sinds: 2010

offline
6021 + Officele baanbesturing
Hallo allemaal,

laats zei iemand dat je met een 6021 ook meer dan 4 functies kunt doen, maar ik snapte het nog niet hellemaal  :? kun je dus met een 6021 ook 8 functies?

Heel erg bedankt alvast, MVG Clint
Re:6021
Freak
gast

Re:6021
Hallo Clint,

Via een tweede adres.
Een Mfx-lok kun je ook middels het MM protocol laten rijden.
Daarvoor zijn dan twee adressen beschikbaar.
Eerste adres voor het laten rijden, lichtfunctie en de functies F1 t/m F4.
Het tweede adres (gewoonlijk adres1+1) voor de functies F5 t/m F8.


Mvg,
Peter
Re:6021
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:6021
oftewel gewoon een nieuwer systeem kopen, cs1/cs2 ecos etc :lol:
Re:6021
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:6021
of 2de 6021 aansluiten naast de eerste en hem op adres 2 zetten.
Re:6021
Lid sinds: 2006

Sinds de AOW meer tijd dacht ik

offline
Re:6021
Volgens mij is het niet mogelijk om daar een 2e 6021 voor te gebruiken, want je mag niet 2 centrales met elkaar koppelen.
Daar is een ander component voor waar ik het typenummer niet van weet, maar er zullen ongetwijfeld lezers zijn die het wel weten
Re:6021
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:6021
was ff verward.Je moet er nl een control 80 (F) op aansluiten.Je kan er zelfs meerdere naast elkaar plaatsen om zo verschillende locs(nummers) te bedienen.Control 80F is de 6036,control 80= 6035.
Re:6021
Lid sinds: 2010

offline
Re:6021
Citaat van: Freak op zaterdag 17 april 2010, 18:49:56
Hallo Clint,

Via een tweede adres.
Een Mfx-lok kun je ook middels het MM protocol laten rijden.
Daarvoor zijn dan twee adressen beschikbaar.
Eerste adres voor het laten rijden, lichtfunctie en de functies F1 t/m F4.
Het tweede adres (gewoonlijk adres1+1) voor de functies F5 t/m F8.


Mvg,
Peter


maar in een topic had iemand die niet +1 kon, en werkt het dus bijv. zo: 56=4 funties 57=nog x 4 functies? maar als ik al een trein heb met 57 moet ik die dan even herprogameren?

Citaat van: bellejt op zaterdag 17 april 2010, 19:42:33
was ff verward.Je moet er nl een control 80 (F) op aansluiten.Je kan er zelfs meerdere naast elkaar plaatsen om zo verschillende locs(nummers) te bedienen.Control 80F is de 6036,control 80= 6035.

??? wat is het verschil met een 6036 en een 6025? kan ik hier wat meer informatie over krijgen wat jij zei?
Re:6021
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:6021
Volgens het Marklin boek is de 6036 (control 80F) de opvolger (met F1-F4) van de 6035 die enkel de lichtfunctie kon schakelen.Er staat ook nog bij : adressen van loc en functiedecoders onafhankelijk te kiezen.Blijkbaar kun je dus je loc adres en een adres voor F5-F8 apart kiezen.
Re:6021
Lid sinds: 2010

offline
Re:6021
Dus als ik even alles op volgorder zet:
6021 is de centrale, 6040 kun je eraan zetten voor de wissels enz.
de 6035 kun je aan de centrale (6021) doen voor meer treinen te rijden?
en voor meer functies doe je gewoon adres locomotief +1?

MVG Clint
Re:6021
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:6021
Hallo Clint,

Ik heb de 6012 en dan 2x de 6035, hoop je hier mee geholpen te hebben.
Zag die vraag op mijn draadje,

Gr Einte
Re:6021
Lid sinds: 2010

offline
Re:6021
dankjewel einte, en gaat dat goed? kun je na die 3 blokken ook nog 6040 erachter, en weet jij of je meer functies kunt krijgen met de 6021 en de 6035? sommige zeggen locomotief adres+1 heb je 8 functies....?

MVG Clint
Re:6021
Freak
gast

Re:6021
Citaat van: marklin1995 op zaterdag 17 april 2010, 19:53:16
maar in een topic had iemand die niet +1 kon, en werkt het dus bijv. zo: 56=4 funties 57=nog x 4 functies? maar als ik al een trein heb met 57 moet ik die dan even herprogameren?
Je kunt het tweede adres toch veranderen.
Voorbeeld adres 1= 56, adres 2 = 57. Dan verander je het tweede adres in 66 of wat je zelf wil. Je kan ook biede adressen veranderen.

Mvg,
Peter
Re:6021
Lid sinds: 2010

offline
Re:6021
en dan heb je 8 functies?
Re:6021
Freak
gast

Re:6021
Citaat van: Freak op zaterdag 17 april 2010, 18:49:56
Eerste adres voor het laten rijden, lichtfunctie en de functies F1 t/m F4.
Het tweede adres (gewoonlijk adres1+1) voor de functies F5 t/m F8.

Mvg,
Peter
Re:6021
Lid sinds: 2010

offline
Re:6021
wat is een 6036 dan?
Re:6021
Lid sinds: 2010

offline
Re:6021
Ik bedoel, wat is het verschil met een 6035 en een 6036

MVG Clint

Ps heel erg bedankt allemaal alvast !  :D
Re:6021
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:6021
Citaat van: marklin1995 op zondag 18 april 2010, 13:31:56
Ik bedoel, wat is het verschil met een 6035 en een 6036
Control 80, 6035:


en de Control 80f, 6036 met functietoetsen F1 t/m F4:
Re:6021
Lid sinds: 2010

offline
Re:6021
dus die heb ik nodig voor als ik een trein koop met 8 functies?

MVG Clint
Re:6021
Lid sinds: 2006

offline
Re:6021
Neen Clint, Voor 8 functies volstaat de 6021. Zoals hier in dit draadje al aangegeven : je kiest een locadres bvb 50 , daar heb je dan al direkt de functies f0 tot/met f4 bij en je kiest het volgende adres (dus 51) en dat adres gebruik je dan voor de funkties F5 tot/met F8.
Heb je meer functies nodig (maar dan ook echt nodig) ja dan heb je een probleem en kun je eventueel kiezen voor (m.i. veel te dure) CS.

Guy
Re:6021
Lid sinds: 2010

offline
Re:6021
dus ik kan alleen met de 6021 8 functies en met de 6036 4?

MVG Clint
Re:6021
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:6021
Citaat van: marklin1995 op zondag 18 april 2010, 19:37:56
dus ik kan alleen met de 6021 8 functies en met de 6036 4?
Nee Clint, het aantal te bedienen functies hangt niet af van de controller.
De 6036 is feitelijk een 6021, maar dan zonder booster.
Met zowel de 6021 als de 6036, gebruik je (zoals Peter al aangaf) het eerste adres om de lok te laten rijden en F1 t/m F4 te bedienen.
Met het tweede adres kun je F5 t/m F8 bedienen.
Je moet dus op de 6021 (of 6036) telkens van adres wisselen, als je bijvoorbeeld, na het bedienen van F6, de lok wilt laten afremmen en vice versa.
De twee adressen staan beide in de decoder geprogrammeerd.
Re:6021
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:6021
oftewel veel gedoe, en koop een cs of ecos of een andere modernere centrale! :D :D
Re:6021
Lid sinds: 2006

offline
Re:6021
Clint,

Ik heb nog eens uw 1e bericht gelezen: ofwel hebde gij ne 6021 en dan programmeert ge die zoals hier al werd aangegeven met de 8 (eigenlijk 9) functies, ofwel hebde nog gene 6021 en dan koopt ge inderdaad beter een CS of IB als ge toch nog moet beginnen.
De handleiding voor de 6021 kunde downloaden van de nederlandse marklin-site.
Ikzelf stuur ook alles met ne 6021 en ben daar wreed content van. Met het uitgespaarde geld van de CS heb ik een paar loc's gekocht in de plaats.

Guy
Re:6021
Lid sinds: 2006

offline
Re:6021
Nu ben ik helemaal in de war Einte wat is nu een 6012? "Ik heb de 6012 en dan 2x de 6035"schrijf je in #9  :shock:
Re:6021
Lid sinds: 2010

offline
Re:6021
ik denk dat je de 6021 bedoelt..

MVG Clint

Ps: danku al.
6021 + 6017 booster, wie helpt?
Hallo allemaal even een vraagje of het zo allemaal wel kan hoe ik mijn baan wil besturen,



In de toekomst wil ik cs2 maar daarvoor moet ik 8maanden sparen en dan ook nog aandrijving,,  :(
Dus ik begin klein en eindig groot,  :lol: (zoals meeste denk ik wel doen  :D)

En kan het zo met de booster of moet die anders, want ik heb denk ik wel echt 2x 6002 nodig voor mijn baan en treinen,..

MVG Clint
Re:6021 + 6017 booster, wie helpt met nakijken?
Beste Clint,

Zoals je het hier uittekent is er geen verbinding tussen uw programeerspoor en uw baan (met de 6021). Ik moet dit eens thuis napluizen, maar er is nog een verbinding (ik vermoed de massa) nodig tussen beide systemen.
Mag ik je tevens nog een raad meegeven ? Als 14-jarige zou ik niet teveel investeren in een (duur) CS. Vermoedelijk valt binnen een paar jaar je treininteresse terug (andere prioriteiten, snap je) en blijft de modelbaan op zolder (of waar dan ook). Op latere leeftijd neem je (hopelijk) onze mooie hobby terug op, maar dan heb je daar destijds geinvesteerd in een dure CS die (valt te verwachten) tegen dan ook wel weer verouderd zal zijn.
Daarom vind ik het op jouw leeftijd veel verstandiger om nu in loc's, scenery en ander rollend materieel te investeren, welk je later zonder probleem opnieuw kan gebruiken, dan in een CS.
Kijk maar hoe lang het (maar) geduurd heeft voor Marklin al een CS2 uitbracht terwijl nog vele mensen toen wachten op een update van hun CS1.
Enfin, t'is maar een raad die ik je kan geven.

Guy

Re:6021 + 6017 booster, wie helpt met nakijken?
Citaat van: guyremgabdel op maandag 19 april 2010, 16:38:58
Beste Clint,

Zoals je het hier uittekent is er geen verbinding tussen uw programeerspoor en uw baan (met de 6021). Ik moet dit eens thuis napluizen, maar er is nog een verbinding (ik vermoed de massa) nodig tussen beide systemen.
Mag ik je tevens nog een raad meegeven ? Als 14-jarige zou ik niet teveel investeren in een (duur) CS. Vermoedelijk valt binnen een paar jaar je treininteresse terug (andere prioriteiten, snap je) en blijft de modelbaan op zolder (of waar dan ook). Op latere leeftijd neem je (hopelijk) onze mooie hobby terug op, maar dan heb je daar destijds geinvesteerd in een dure CS die (valt te verwachten) tegen dan ook wel weer verouderd zal zijn.
Daarom vind ik het op jouw leeftijd veel verstandiger om nu in loc's, scenery en ander rollend materieel te investeren, welk je later zonder probleem opnieuw kan gebruiken, dan in een CS.
Kijk maar hoe lang het (maar) geduurd heeft voor Marklin al een CS2 uitbracht terwijl nog vele mensen toen wachten op een update van hun CS1.
Enfin, t'is maar een raad die ik je kan geven.

Guy



Hallo guy,

Klopt dat er geen verbinding tussen het progammeer spoor zit, is de bedoeling want ''officeel kun je niet samenwerken met de mobielestation en 6021''. maar van geld uitgeven komt wel goed, toen ik 4 was had ik al lgb en tot me 10/11 ermee gestopt en marklin gekocht, dus heb altijd al het ''trein virus'' in me  :P

MVG Clint
Re:6021 + 6017 booster, wie helpt met nakijken?
hallo allemaal,
Kan dit?:

2trafo's 6002 ik sluit ze allebij aan op de ringleiding, (eerst in op 6021 en dan ringleiding) en tussen een van de 2 doe ik een booster, (gewoon zoals op afbeelding) maar kan dit?

MVG Clint
Re:6021 + 6017 booster, wie helpt met nakijken?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:6021 + 6017 booster, wie helpt met nakijken?
Clint, de 6021 en de 6017 dienen allebei een gescheiden stroomkring te hebben en niet, zoals op jouw tekening, aan elkaar te worden aangesloten.
Je moet je baan in twee gescheiden stroomkringen te verdelen en sleperwippen op de overgangen gebruiken.
Elke stroomkring heeft dan z'n eigen booster.
Dus de 6021 neemt stroomkring 1 en de 6017 stroomkring 2 voor z'n rekening.
Re:6021 + 6017 booster, wie helpt met nakijken?
Hu?
Ik snap er niks van, is 1x 6002 genoeg? of beter 2 dan 1? en hoe sluit ik die dan aan? kan iemand dat voor mij maken via paint ofzo?
Mijn dank is groot  :)

MVG Clint
Re:6021 + 6017 booster, wie helpt met nakijken?
Clint,

je hebt 1 x trafo nodig voor je 6021, en een aparte trafo voor je booster 6017.

Je booster 6017 sluit je met de bandkabel aan op de 6021 (voor de commando's!)

In je 6021 zit ook een ingebouwde booster.

Van je 6021 sluit je bruin/rood aan op je hoofdspoor, en vanaf de booster 6017 ga je met bruin/rood naar je aparte 2e spoor.

De overgang(en) van je hoofdbaan naar je aparte 2e spoor moeten geisoleerd zijn, en zoals Ad al zei voorzien zijn van sleperwippen.

Mvg Gert
Re:6021 + 6017 booster, wie helpt met nakijken?
Kun je even maken met paint is zeer handig,
Zoals ik heb gedaan,

MVG Clint
Re:6021 + 6017 booster, wie helpt met nakijken?
Beste Clint,

ik heb nog nooit iets in paint gemaakt in mijn 52 jarige leven, ik vrees dat wanneer ik dat ga proberen, jij grijze haren hebt eer ik ermee klaar ben :mrgreen:

Mvg Gert
Re:6021 + 6017 booster, wie helpt met nakijken?
Hoi Clint,
Je zou eventueel de booster voor de voeding van de baan kunnen gebruiken en de 6021 voor de bediening van de wissels.
Dan heb je het volle vermogen van de booster op de baan staan.
De wisseldecoders gebruiken weinig stroom en kun je makkelijk met de 6021 aansturen.
Zo heb je ook 2 aparte stroomkringen.
Gr. Irmo
Re:6021 + 6017 booster, wie helpt met nakijken?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:6021 + 6017 booster, wie helpt met nakijken?
Lees even de handleiding van de 6021 door.
Op de laatste bladzijden vind je een aantal aansluitschema's voor meerdere stroomkringen.
Re:6021 + 6017 booster, wie helpt met nakijken?
hallo allemaal, klopt het nu? ik heb de stroom aan de andere baan kring gemaakt,



En de wissels doe ik niet apart voeden en met k88, ik doe meteen onder de wissels decoder en wisselaandrijving.

MVG Clint
Re:6021 + 6017 booster, wie helpt met nakijken?
Begint erop te lijken. Nu moet je alleen nog de bandkabel tussen de 6021 en de booster tekenen, en er voor zorgen dat beide stukken van de baan electrisch van elkaar zijn geisoleerd, dus, je moet beide 'stroomkringen' van elkaar scheiden met behulp van die sleper wippen. Het handigste is dat te doen op plaatsen waar je treinen met redelijke snelheid overheen gaan, en liever niet in een wisselstraat. Ook moet is het verstandig beide kringen ongeveer even groot te maken, zodat je in beide delen ongeveer evenveel treinen kunt laten rijden.

Walter
Re:6021 + 6017 booster, wie helpt met nakijken?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:6021 + 6017 booster, wie helpt met nakijken?
Clint je bent er idd bijna, die bandkabel waar Walter het over heeft mist idd nog.
Deze bandkabel stuurt de commando's van de 6021 door naar de 6017, zodat de treinen die op het, door de 6017 gevoede baandeel rijden, ook gewoon via de 6021 bestuurd kunnen worden.
Re:6021 + 6017 booster, wie helpt met nakijken?
Oooh  :shock: :shock:, nu snap ik het, ik moet me baan in 2 delen verdelen, en ze mogen allebij niet met elkaar in contact komen.  :? :?
raar, en lastig lijkt mij, ik doe wel in het begin alleen één 6002, en ik begrijp dat er geen andere keus is om me baan meer stroom te geven? want in het marklin boek 2007/2008 bladzijde 346 staan er ook 3 transformers op op 1 bladzijde, (trouwens ik kan ook nieuwe transformers kopen als het moet of boosters/ ternimal?????)

MVG Clint
Re:6021 + 6017 booster, wie helpt met nakijken?
Clint,

Een transformator geeft stroom aan een booster (of een centrale met ingebouwde booster zoals de 6021). Die booster versterkt het signaal van de centrale (zeg maar de bitjes die nodig zijn om de lok te vertellen wat hij moet doen) zodat er voldoende stroom op de baan beschikbaar is om de motor van de lok z'n werk te laten doen (en om bv de verlichting te laten branden en om wissels om te zetten). Er gebeuren dus eigenlijk twee dingen door elkaar, het besturingssignaal (de bitjes) en de stroom (het vermogen) om de lok z'n werk te doen komen allebei uit de centrale, door de rode en bruine draad, noem het maar de 'digitale' stroom.

Bij een digitale besturing heb je niets aan een losse trafo of een losse booster. Die horen onlosmakelijk bij elkaar. Dat het twee verschillende apparaten zijn komt eigenlijk alleen maar door de wetgeving over electrisch speelgoed, technisch zouden de voeding (trafo) en de versterker (booster) best in één behuizing kunnen.
Je centrale levert ongeveer 3 Ampere stroom aan de baan, waar dan wat nuttigs mee kan worden gedaan. een gemiddelde trein neemt zo'n 500mA, een gloeilampje ongeveer 50mA. De centrale zelf gebruikt ook een beetje (ik dacht zo'n 200mA), en verder heb je altijd wat reserve nodig om bv een wissel te kunnen schakelen. Verder heeft de rails natuurlijk weerstand, zodat je daar ook iets van je vermogen kwijtraakt. Je kunt dus maximaal 4 à 5 treinen tegelijk laten rijden. Als je meer wilt dan heb je meer stroom nodig. (als je geen verlichting in je treinen hebt, of loks die minder stroom nodig hebben, kun je er ook wel meer laten rijden).

Om meer 'digitale stroom' te maken heb je dus de stroom uit de transformator nodig, maar ook nog het besturingssignaal. Dat doet de booster voor je, die krijgt uit de trafo de stroom en van de centrale het besturingssignaal. Samen wordt dat dan weer de digitale stroom, waarmee je met jouw booster weer 4 à 5 treinen kan laten rijden.

De reden dat je de baan in stukken moet scheiden is dat geen enkele booster helemaal hetzelfde is, en de digitale stroom er dus iets anders uitziet dan van de centrale of andere booster. Ook kost het een klein beetje tijd om de booster het signaal van de centrale te laten versterken, zodat de bitjes een heel klein beetje later op de baan komen. Als je dat nou zou mengen dan blijft er van de originele bitjes niet veel meer over, en werkt de besturing niet meer.

De experts zullen nu wel over me heen vallen, want er zitten natuurlijk nog heel veel belangrijke details achter, maar ik heb geprobeerd het zo eenvoudig mogelijk uit te leggen. Hoop dat je er wat aan hebt.

Walter
Re:6021 + 6017 booster, wie helpt met nakijken?
Danku dankuwel voor deze nuttige informatie,
maar waarom kan dan dit plaatje van 2007/2008 jaarboek bladzijde 346 wel 3 transformators hebben?

en ik moet dus dan mijn baan door 2 helfden 'verdelen'? maar hoe kan dat dan met c-rails? de ''hoekjes'' van de rails waarmee je de c-rails bevestigd eraf zagen?

MVG Clint

Re:6021 + 6017 booster, wie helpt met nakijken?
neeeeeee niks doorzagen!!!!! je kunt de rail aansluitingen van elkaar isoleren met die rode plastic wiggetjes, of je kan het doorknippen zoals in de wiki staat beschreven. Ik gebruik zelf K-rails en een Intellibox en een stel zelfgebouwde boosters en isoleer alleen maar de middengeleiders van elkaar. Ook daarover staat op het forum vanalles beschreven met allerlei meningen en ervaringen. Met de CS1 en 2 en ECOS heb ik geen ervaring, maar de 6021 en IB reageren redelijk hetzelfde.
Vooral goed de boekjes lezen die marklin meelevert, en ook op hun website zoeken naar informatie over het isoleren.

succes en geen dank ;-)

Walter
Re:6021 + 6017 booster, wie helpt met nakijken?
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:6021 + 6017 booster, wie helpt met nakijken?
voor de digitale wissels zijn er veel goedkopere alternativen dan die setjes van marklin!, vraag er maar eens over na!
Re:6021 + 6017 booster, wie helpt met nakijken?
Hallo dankuwel ik begin echt waar steeds meer te leren  :lol:
Maar tog nog paar vraagjes, wat zijn wiggetjes, en wat is intellibox? en wat bedoel je ''ik isoleer alleen maar de middengeleiders van elkaar.'' ik maak vanavond wel een nieuwe paint plattegrond, om weer te vragen of alles goed is  :lol:

MVG Clint

ps, ik heb dus dan ook 2 ringleidingen?
Re:6021 + 6017 booster, wie helpt met nakijken?
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:6021 + 6017 booster, wie helpt met nakijken?
offtoppic : (je persoonlijk bericht nog weer gezien?:))
Re:6021 + 6017 booster, wie helpt met nakijken?
de wiggetjes vind je HIER.

Een intellibox is een centrale van Uhlenbrock met twee handregelaars en nog een paar handige dingen die de 6021 niet heeft.

Isoleren: het scheiden van twee stroomkringen. In dit geval isoleer ik alleen de puntkontakten (rode draad), de rails (bruine draad) wordt gewoon aangesloten, en de bruin van de booster en die van de centrale zijn dus onderling wel verbonden.

Walter
Re:6021 + 6017 booster, wie helpt met nakijken?
Citaat van: Wasmi op dinsdag 20 april 2010, 16:35:58
de wiggetjes vind je HIER.

Een intellibox is een centrale van Uhlenbrock met twee handregelaars en nog een paar handige dingen die de 6021 niet heeft.

Isoleren: het scheiden van twee stroomkringen. In dit geval isoleer ik alleen de puntkontakten (rode draad), de rails (bruine draad) wordt gewoon aangesloten, en de bruin van de booster en die van de centrale zijn dus onderling wel verbonden.

Walter

Kun je me wat meer informatie geven over die? of is die niet handig voor mij? kun je die op zelfde manier aansluiten als 6021 en heeft die ook 8/9 functies?(licht)

MVG Clint
Re:6021 + 6017 booster, wie helpt met nakijken?
Je hebt toch al een 6021???? Dan zou ik die maar gewoon eens goed uitproberen en een poosje gebruiken voordat je wat anders koopt. Ervaring is goud waard. Een jaar of acht geleden was de Intellibox ongeveer het modernste wat er te krijgen kopen was, dat is nu niet meer zo. Maar zoals gezegd, ik zou eerst maar eens ervaring opdoen en veel lezen en uitprobrene met die 6021! Niet te veel tegelijk willen doen, dat gaat nooit goed.

Walter
Re:6021 + 6017 booster, wie helpt met nakijken?
Uhm nee, ik heb nog niks (wel me baan en rails, enz)  :shock: :shock: alleen mobiele station en een 18va trafo,  :shock: :shock: :shock:
Maar ik ben nu zoveel informatie aan het opdoen en plattegrond aan het maken en 1mei ga ik al die spullen kopen en aansluiten,

MVG Clint