Clint,
Een transformator geeft stroom aan een booster (of een centrale met ingebouwde booster zoals de 6021). Die booster versterkt het signaal van de centrale (zeg maar de bitjes die nodig zijn om de lok te vertellen wat hij moet doen) zodat er voldoende stroom op de baan beschikbaar is om de motor van de lok z'n werk te laten doen (en om bv de verlichting te laten branden en om wissels om te zetten). Er gebeuren dus eigenlijk twee dingen door elkaar, het besturingssignaal (de bitjes) en de stroom (het vermogen) om de lok z'n werk te doen komen allebei uit de centrale, door de rode en bruine draad, noem het maar de 'digitale' stroom.
Bij een digitale besturing heb je niets aan een losse trafo of een losse booster. Die horen onlosmakelijk bij elkaar. Dat het twee verschillende apparaten zijn komt eigenlijk alleen maar door de wetgeving over electrisch speelgoed, technisch zouden de voeding (trafo) en de versterker (booster) best in één behuizing kunnen.
Je centrale levert ongeveer 3 Ampere stroom aan de baan, waar dan wat nuttigs mee kan worden gedaan. een gemiddelde trein neemt zo'n 500mA, een gloeilampje ongeveer 50mA. De centrale zelf gebruikt ook een beetje (ik dacht zo'n 200mA), en verder heb je altijd wat reserve nodig om bv een wissel te kunnen schakelen. Verder heeft de rails natuurlijk weerstand, zodat je daar ook iets van je vermogen kwijtraakt. Je kunt dus maximaal 4 à 5 treinen tegelijk laten rijden. Als je meer wilt dan heb je meer stroom nodig. (als je geen verlichting in je treinen hebt, of loks die minder stroom nodig hebben, kun je er ook wel meer laten rijden).
Om meer 'digitale stroom' te maken heb je dus de stroom uit de transformator nodig, maar ook nog het besturingssignaal. Dat doet de booster voor je, die krijgt uit de trafo de stroom en van de centrale het besturingssignaal. Samen wordt dat dan weer de digitale stroom, waarmee je met jouw booster weer 4 à 5 treinen kan laten rijden.
De reden dat je de baan in stukken moet scheiden is dat geen enkele booster helemaal hetzelfde is, en de digitale stroom er dus iets anders uitziet dan van de centrale of andere booster. Ook kost het een klein beetje tijd om de booster het signaal van de centrale te laten versterken, zodat de bitjes een heel klein beetje later op de baan komen. Als je dat nou zou mengen dan blijft er van de originele bitjes niet veel meer over, en werkt de besturing niet meer.
De experts zullen nu wel over me heen vallen, want er zitten natuurlijk nog heel veel belangrijke details achter, maar ik heb geprobeerd het zo eenvoudig mogelijk uit te leggen. Hoop dat je er wat aan hebt.
Walter