Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

MS2 en 60 va transformator?

Gestart door 10103 vrijdag 16 april 2010, 16:53:15

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
MS2 en 60 va transformator?
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
MS2 en 60 va transformator?
Weet iemand soms of je de nieuwe Mobile Station 2 (samen met de gleisbox 60113) kan aansluiten op een (60052) 60va transformator? Gebruikt een van jullie die combinatie soms thuis?
Ik heb al gezocht naar informatie hierover maar Maerklin zelf heeft het alleen over een "Netzgeraet" wat op de MS2 en die aansluitbox aangesloten moet worden.
Re:MS2 en 60 va transformator?
Lid sinds: 2009

offline
Re:MS2 en 60 va transformator?
Hoi,

Ik heb gewoon de door jouw genoemde transformator aangesloten en hij doet het. Volgens mij heeft het ermee te maken dat alle transformatoren eruit gaan voor "speelgoedartikelen"als gevolg van een europese wet.

gr. Henk
Re:MS2 en 60 va transformator?
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re:MS2 en 60 va transformator?
Okay, dus de nieuwe MS2 (met gleisbox 60113) en trafo 60052 is een veilige combinatie! Bedankt voor de snelle reactie!
Re:MS2 en 60 va transformator?
Lid sinds: 2018

offline
Re:MS2 en 60 va transformator?
Die "nieuwe" trafo's zien eruit als de lader van de gemiddelde Nokia..

Wat ik me wel afvroeg, zouden er nog verschillen zitten tussen de oude en de nieuwe trafo's, gezien het grote verschil in afmetingen?
Re:MS2 en 60 va transformator?
Citaat van: 10103 op vrijdag 16 april 2010, 17:20:01
Okay, dus de nieuwe MS2 (met gleisbox 60113) en trafo 60052 is een veilige combinatie! Bedankt voor de snelle reactie!

Omdat ik mij aan het "inlezen" ben kwam ik dit draadje tegen
Ik besef mij dat dit draadje ondertussen een behoorlijke baard heeft maar eigenlijk heb ik een zelfde vraag.
Onlangs kocht ik een MS2 met de bekende 60113 en schakelnetdeel 66361. Verder dan een ovaaltje op tafel ben ik nog niet gekomen maar de plannen zijn niet echt onbescheiden. Ik zou graag iets ruimer in het jasje zitten en zonder zorgen 4-5 treinen tegelijk willen laten rijden met een 4-tal in het schaduwstation.
Nu zie ik in de catalogus dat de eveneens 60VA 60061 niet geschikt is voor de MS2.

Ik heb daarom twee vragen.
1) Is de 60061 inderdaad wezenlijk anders dan de 60052 ?
2) Is er voldoende ervaring met de combi MS2 en de 60052 ?

Alvast bedankt,
Ronald


Re: MS2 en 60 va transformator?
Let op! Stroomafgifte VA (vermogen) van een trafo bepaald niet hoeveel een MS2 met gleisbox kan uitsturen.
het uitgangscircuit van een gleisbox is nl voorzien van Mosfets die maar maximaal zo'n kleine 2 ampere kunnen schakelen!
Als je uitgaat van een maximale stroomopname per loc van zo'n 500ma dan kan je er 4 tegelijkertijd laten rijden.
In praktijk en eigen ervaring lukt het prima om er 6 tegelijkertijd te laten rijden, maar dat terzijde.

De originele voeding was 36VA. Bij een railspanning van 18Volt betekend dit 36/18=2Ampere....
Dus de originele voeding was maar heel krapjes bemeten om de gleisbox van maximale stroom te kunnen voorzien. Paste allemaal maar net.
Helaas is de bouwkwaliteit van deze voeding niet zo geweldig. bij (langdurige) afgifte van hoge vermogens zakte hij wel eens even in elkaar. Spanningsdipjes enzo. Daardoor werd communicatie onbetrouwbaar. Zolang je ruim onder de 2 Ampere stroomverbruik bleef was er niets aan de hand.
Mijn persoonlijke ervaring: Met 6 treinen zat ik op zo'n 1,3 ampere. In theorie kon ik er dus gemakkelijk een zevende of zelfs 8e bij zetten. helass, bij meer als 6 treinen werd de boel instabiel.


De nieuwe trafo is echter veel zwaarder. Hij kan in theorie max 60VA uitsturen. Oftewel 60/18=3,3Amp.
Hij is overbemeten en heeft dus wat reserves als je er 2 Ampere mee gaat verstoken via de gleisbox.
Nogmaals de gleisbox bepaald de maximale stroom die verbruikt wordt. Bij meer verbruik schakelt hij zichzelf uit!
Maar de nieuwe trafo is waarschijnlijk wel stabiel als je hem maar voor 60% belast.
Je zal dan geen problemen krijgen als je hogere stromen gaat verbruiken.

resume: de nieuwe trafo is waarschijnlijk stabieler als de oude, en je kan er dus wat meer van vragen.


Re: MS2 en 60 va transformator?
Ik lees hier net dit topic, en nu vraag ik me af waarom je een ms2 op een transformator wil aansluiten?
Ik begrijp het niet, doet dit iets speciaal?
Re: MS2 en 60 va transformator?
Als alternatief voor de originele voeding?
Lees het verhaal boven je vraag eens aandachtig door.
Re: MS2 en 60 va transformator?
Ja Nobody, heb ik dus gedaan alvorens mijn vraag te stellen.
Ik snap er niets van, aangezien die gleisbox zichzelf uitschakelt. Is het dan niet gedaan met rijden?
Vandaar dat ik me afvroeg wat er dan de zin van is?
Gezien ook de wetenschap dat je geen booster mag gebruiken bij een ms2 ...

Ik ben niet zo electronisch onderlegd, vandaar mijn curieusiteit

Re: MS2 en 60 va transformator?
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: MS2 en 60 va transformator?
Hoi Stijn,

Mijn vraag ontstond in 2010 toen de MS2 net uit was. Het MS2-kastje (60653) moet zoals bekend aangesloten worden op de Gleisbox (60113). De Gleisbox moet echter weer aangesloten worden op het stroomnet via een Schaltnetzteil (66361). Die laatste was in 2010 aanvankelijk nog niet leverbaar en echt duidelijk was het toen niet hoe dat wel moest. Vandaar mijn vraag of de trafo (60052) hiervoor gebruikt worden, want dat meende ik ergens gelezen te hebben.
Intussen gebruik ik die combinatie van MS2, Gleisbox en trafo 60052 al weer een paar jaren.

Groet, Marc
Re: MS2 en 60 va transformator?
AHA, nu is het me duidelijk, de stekker bestond niet.
Ok, en dat kan je dus vervangen door een transfo, dat wist ik dus ook niet.

Weeral wat bijgeleerd se. Merci mannen!