Let op! Stroomafgifte VA (vermogen) van een trafo bepaald niet hoeveel een MS2 met gleisbox kan uitsturen.
het uitgangscircuit van een gleisbox is nl voorzien van Mosfets die maar maximaal zo'n kleine 2 ampere kunnen schakelen!
Als je uitgaat van een maximale stroomopname per loc van zo'n 500ma dan kan je er 4 tegelijkertijd laten rijden.
In praktijk en eigen ervaring lukt het prima om er 6 tegelijkertijd te laten rijden, maar dat terzijde.
De originele voeding was 36VA. Bij een railspanning van 18Volt betekend dit 36/18=2Ampere....
Dus de originele voeding was maar heel krapjes bemeten om de gleisbox van maximale stroom te kunnen voorzien. Paste allemaal maar net.
Helaas is de bouwkwaliteit van deze voeding niet zo geweldig. bij (langdurige) afgifte van hoge vermogens zakte hij wel eens even in elkaar. Spanningsdipjes enzo. Daardoor werd communicatie onbetrouwbaar. Zolang je ruim onder de 2 Ampere stroomverbruik bleef was er niets aan de hand.
Mijn persoonlijke ervaring: Met 6 treinen zat ik op zo'n 1,3 ampere. In theorie kon ik er dus gemakkelijk een zevende of zelfs 8e bij zetten. helass, bij meer als 6 treinen werd de boel instabiel.
De nieuwe trafo is echter veel zwaarder. Hij kan in theorie max 60VA uitsturen. Oftewel 60/18=3,3Amp.
Hij is overbemeten en heeft dus wat reserves als je er 2 Ampere mee gaat verstoken via de gleisbox.
Nogmaals de gleisbox bepaald de maximale stroom die verbruikt wordt. Bij meer verbruik schakelt hij zichzelf uit!
Maar de nieuwe trafo is waarschijnlijk wel stabiel als je hem maar voor 60% belast.
Je zal dan geen problemen krijgen als je hogere stromen gaat verbruiken.
resume: de nieuwe trafo is waarschijnlijk stabieler als de oude, en je kan er dus wat meer van vragen.