Op Woensdag 14 april 2010 zijn Fulco en ik bij Teunistreinen op bezoek geweest voor de cursus, ombouwen van lokomotieven.
Toen in aan kwam bij Teunis was Fulco er ook al net, en hij had koekjes meegebracht
Na een kopje thee en de koekjes van Fulco zijn we naar de "cursus ruimte" gegaan met alle spullen die we meegebracht hadden.
Teunis heeft ons een korte inleiding gegeven over de verschillende motoren, hoe we ze kunnen herkennen en hoe deze omgebouwd kunnen worden voor digitaal gebruik.
Na de Theorie was het dan tijd voor de praktijk. We moesten laten zien welke lok we meegebracht hadden. Fulco had een V60 bij zich.
Vakkundig werdt het lokje door Fulco open geschroefd, het kapje , het schroefje en het dakje werden in een appart doosje gelegd.
Met z'n drieen gingen we kijken naar de binnekant van de lok, Fulco en ik kregen de taak de onderdelen te benoemen en te bepalen wat voor motor er in zat.
De V60 van Fulco had een kleine schijfcollector motor aangesloten op een relais en ook was de lok uitgerust met Telex-koppelingen aan beide zeiden.
Daarna was het mijn beurt mijn BR 81 te openen.
Schroefje eruit kapje eraf in een bakje leggen en met z'n drieen kijken naar de binnekant van mijn lokje.
Mijn BR 81 had ook een kleine schijfcollector motor aangesloten op een deltadecoder.
Teunis vertelde ondertussen nog wat over het ombouwen van treinen en legde ondertussen soldeerbouten klaar voor ons en liet ons onze lokje nog wat nader bestuderen
Nadat de soldeerbouten opgewarmt waren moesten we even onze moed bij elkaar rapen want we moesten beginnen met het uit elkaar halen van de motor en het los solderen van de draadjes en het loshalen van overige onderdelen die niet meer nodig waren.
Dit ging best vlot, Teunis inspecteerde kort onze werkzaamheden en daarna zijn we met de lokjes naar de "Garage"gegaan om de lokjes grondig te reinigen.
Het lokje van Fulco had iet meer aandacht nodig dan die van mij. (groot verschil in leeftijd en bedrijfsuren)
Na het reinigen van de loks weer naar de "cursus ruimte".
Het was tijd om de nieuwe motor in onze lokjes te bouwen.
Nieuwe veldspoel erin, nieuwe anker erin, even beetje priegelen, motorschild erop en toen werdt het even lastig.
De schroefjes die Fulco mee had waren te lang, en ik had er helemaal niet aan gedacht dat deze vervangen moesten worden. ( goed punt om aan te denken voor volgende cursisten dus)
Na wat zoeken van Teunis werdt dit probleem opgelost en konden we verder.
Nadat we beiden onzo motor ingebouwd hadden, moesten we de ontstoorspoelen eraan solderen en vannaf daar werdt het ombouwen voor mij en Fulco verschillend.
Fulco had voor in zijn V60 namelijk een ESU 52610 meegebracht.
Ik had de ESU 51968 (21 polige adapter) met ESU 51614 (21 polige decoder) meegebracht.
Ik kon de 21-polige adapter van ESU in de houder klikken waar voorheen de Delta decoder inzat en daarvan de draden gebruiken.
Fulco plakte zijn Decoder in zijn lok met een stuke dubbelzijdig plakband.
Aansluiten van de bredrading ging grotendeels het zelfde, aansluiten zoals beschreven in de handleiding van ESU
Fulco moest 4 onderdelen aansluiten op de blauwe draad ik maar 2.
Terwijl Fulco zijn lok grondig werd geinspecteerd was ik nog bezig met de laatste draadjes vast solderen en de draadjes te wegwerken.
Ondertussen ging Fulco zijn lok op de testbaan, gespanen keken we met zijn drieen naar het lokje, licht aan, richting wissel, achter ook licht, weer richting wissel en langzaam begin ze te rijden (helaas geen foto van de lach op Fulco's gezicht).
Ondertussen was mijn lok ook klaar, Fulco mocht het kapje op zijn lok plaatsen en Teunis ging mijn lok inspecteren, na goedkeuring ging ook mijn lokje op de testbaan.
Gespanen keken we met zijn drieen naar mijn lokje, licht aan, richting wissel, achter ook licht, weer richting wissel en dat was het ze reed niet. Toen dacht Teunis ineens aan een belangrijk onderdeel en vroeg "Heb je de koolbosteltjes er wel ingedaan?"
Koolbostrels er in gedaan en weer de baan op, en nu reed ze wel. (helaas ook geen foto van mijn mega glimlach)
Ook mijn kapje mocht er op en ondertussen ging de lok van Fulco met kapje de baan op, en daarna die van mij.
Nadat we de spullen weer opgeruimd hadden heb ik Teunis en Fulco kort en mogelijkheden van de Lokprogrammer laten zien.
(To Be Continued)
(Foto's volgen)