Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Verslag minicursus ombouw Lok bij Teunistreinen 14-04-2010

Gestart door Vinysie donderdag 15 april 2010, 22:32:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Verslag minicursus ombouw Lok bij Teunistreinen 14-04-2010
Lid sinds: 2006

Werkspoor Amsterdam

offline
Verslag minicursus ombouw Lok bij Teunistreinen 14-04-2010
Op Woensdag 14 april 2010 zijn Fulco en ik bij Teunistreinen op bezoek geweest voor de cursus, ombouwen van lokomotieven.

Toen in aan kwam bij Teunis was Fulco er ook al net, en hij had koekjes meegebracht  8)
Na een kopje thee en de koekjes van Fulco zijn we naar de "cursus ruimte" gegaan met alle spullen die we meegebracht hadden.

Teunis heeft ons een korte inleiding gegeven over de verschillende motoren, hoe we ze kunnen herkennen en hoe deze omgebouwd kunnen worden voor digitaal gebruik.

Na de Theorie was het dan tijd voor de praktijk. We moesten laten zien welke lok we meegebracht hadden. Fulco had een V60 bij zich.


Vakkundig werdt het lokje door Fulco open geschroefd, het kapje , het schroefje en het dakje werden in een appart doosje gelegd.
Met z'n drieen gingen we kijken naar de binnekant van de lok, Fulco en ik kregen de taak de onderdelen te benoemen en te bepalen wat voor motor er in zat.


De V60 van Fulco had een kleine schijfcollector motor aangesloten op een relais en ook was de lok uitgerust met Telex-koppelingen aan beide zeiden.
Daarna was het mijn beurt mijn BR 81 te openen.
Schroefje eruit kapje eraf in een bakje leggen en met z'n drieen kijken naar de binnekant van mijn lokje.

Mijn BR 81 had ook een kleine schijfcollector motor aangesloten op een deltadecoder.

Teunis vertelde ondertussen nog wat over het ombouwen van treinen en legde ondertussen soldeerbouten klaar voor ons  en liet ons onze lokje nog wat nader bestuderen

Nadat de soldeerbouten opgewarmt waren moesten we even onze moed bij elkaar rapen want we moesten beginnen met het uit elkaar halen van de motor  en het los solderen van de draadjes en het loshalen van overige onderdelen die niet meer nodig waren.


Dit ging best vlot, Teunis inspecteerde kort onze werkzaamheden en daarna zijn we met de lokjes naar de  "Garage"gegaan om de lokjes grondig te reinigen.

Het lokje van Fulco had iet meer aandacht nodig dan die van mij. (groot verschil in leeftijd en bedrijfsuren)

Na het reinigen van de loks weer naar de "cursus ruimte".
Het was tijd om de nieuwe motor in onze lokjes te bouwen.
Nieuwe veldspoel erin, nieuwe anker erin, even beetje priegelen, motorschild erop en toen werdt het even lastig.
De schroefjes die Fulco mee had waren te lang, en ik had er helemaal niet aan gedacht dat deze vervangen moesten worden. ( goed punt om aan te denken voor volgende cursisten dus)
Na wat zoeken van Teunis werdt dit probleem opgelost en konden we verder.

Nadat we beiden onzo motor ingebouwd hadden, moesten we de ontstoorspoelen eraan solderen en vannaf daar werdt het ombouwen voor mij en Fulco verschillend.

Fulco had voor in zijn V60 namelijk een ESU 52610 meegebracht.
Ik had de ESU 51968 (21 polige adapter) met ESU 51614 (21 polige decoder) meegebracht.

Ik kon de 21-polige adapter van ESU in de houder klikken waar voorheen de Delta decoder inzat en daarvan de draden gebruiken.


Fulco plakte zijn Decoder in zijn lok met een stuke dubbelzijdig plakband.

Aansluiten van de bredrading ging grotendeels het zelfde, aansluiten zoals beschreven in de handleiding van ESU

Fulco moest 4 onderdelen aansluiten op de blauwe draad ik maar 2.

Terwijl Fulco zijn lok grondig werd geinspecteerd was ik nog bezig met de laatste draadjes vast solderen en de draadjes te wegwerken.


Ondertussen ging Fulco zijn lok op de testbaan, gespanen keken we met zijn drieen naar het lokje, licht aan, richting wissel, achter ook licht, weer richting wissel en langzaam begin ze te rijden (helaas geen foto van de lach op Fulco's gezicht).

Ondertussen was mijn lok ook klaar, Fulco mocht het kapje op zijn lok plaatsen en Teunis ging mijn lok inspecteren, na goedkeuring ging ook mijn lokje op de testbaan.

Gespanen keken we met zijn drieen naar mijn lokje, licht aan, richting wissel, achter ook licht, weer richting wissel en dat was het ze reed niet. Toen dacht Teunis ineens aan een belangrijk onderdeel en vroeg "Heb je de koolbosteltjes er wel ingedaan?"
Koolbostrels er in gedaan en weer de baan op, en nu reed ze wel. (helaas ook geen foto van mijn mega glimlach)

Ook mijn kapje mocht er op en ondertussen ging de lok van Fulco met kapje de baan op, en daarna die van mij.

Nadat we de spullen weer opgeruimd hadden heb ik Teunis en Fulco kort en mogelijkheden van de Lokprogrammer laten zien.


(To Be Continued)
(Foto's volgen)
Re:Verslag minicursus ombouw Lok bij Teunistreinen 14-04-2010
Leuk verslag en mooie foto's Vincent  :D

Ik probeer nog dit weekend mijn deel van het verslag te plaatsen. Foto's heb ik niet ( foto toestel vergeten  :oops:) maar gelukkig had Vincent zijn toestel bij zich  :)

Groetjes Fulco
Re:Verslag minicursus ombouw Lok bij Teunistreinen 14-04-2010
Hallo Vincent en Fulco

Hartstikke leuk jullie (die van Fulco komt nog, begreep ik) verslag van de mini cursus ombouwen van een analoge loc naar digitaal.
Ik heb er in ieder geval een heel gezellige en zeer leerzame avond aan gehad, zeker Vincent met de ESU lokprogrammer. Dat was zeker een zeer interessante bijdrage van jou.

Nu maar hopen dat het koud water vrees voor ombouwen van loc's is weggenomen en dat jullie de volgende projecten zelf durven aan te pakken. Met vragen en overleg kan je natuurlijk altijd contact opnemen.

groeten van Teunis
Re:Verslag minicursus ombouw Lok bij Teunistreinen 14-04-2010
Koudwatervrees  :?:

Op de eerste gastendag heeft Harry (kroko14253) een BR103 van mij omgebouwd naar digitaal. Ik zat er bij keek erna en heb toch de helft gemist omdat ik tegelijk ook met andere dingen bezig was. :)

Op internet de diverse ombouwverslagen gelezen, bij de Lidl voor weinig een soldeerbout gekocht een keer op een beurs ergens in het land een doosje met krimpkousjes meegenomen en zo kreeg ik steeds meer onderdelen en informatie, dus eigenlijk was ik er klaar voor.
Maar toch op de een of andere manier kwam het er maar niet van. Was het koudwatervrees of was ik gewoon te lui  eigenlijk weet ik het niet precies  :?

Even geleden was er een draadje van Teunis die aanbood om op zeer kleine schaal een cursus ombouwen te geven waarbij het de bedoeling was dat je daadwerkelijk zelf aan de slag ging  :)

Ik heb me onmiddellijk opgegeven kreeg een bevestiging dat ik welkom was en nog lekker dichtbij ook in Landsmeer. En wat ook mooi was het was samen met vinysie (Vincent) dus dat was nog extra leuk ook  :)

Even wat heen en weer gemaild met Teunis voor wat ik allemaal nodig had en onmiddellijk besteld in Duitsland via E bay. Was behoorlijk goedkoper en ach we blijven wel  Nederlanders hè :wink:

Op de dag zelf 14 april 2010 had ik alleen wel een klein probleempje. De bestelling uit Duitsland was nog niet binnen. Maar om 11.00 uur zag ik de man van TNT met zijn autootje stoppen uitstappen en ja hoor hij had een klein pakketje in zijn hand. Ik stond al in de voordeur toen hij mij in totale verbijstering achterlatend gewoon doorliep naar de buren  :shock:(Nadat hij mij vriendelijk goedemorgen had gewenst. Wij kennen elkaar hij komt nog al eens een pakketje bij mij afleveren)  8)

Wat nu. . . in de auto en op naar Harlaar in Badhoevedorp. Daar hebben ze gelukkig (bijna) alles op voorraad en ze konden mij van al mijn onderdelen voorzien. Gelukkig mijn ombouw avond was gered  :)

Alles wat ik dacht nodig te hebben in een doos gedaan en toen naar Teunis. Ik was ruim op tijd zodat ik nog even wat ?vitrine treinen?heb kunnen bewonderen en even later kwam Vincent. Na de koffie naar boven en aan de slag.

Teunis had alles super geregeld en eigenlijk had ik niets mee hoeven nemen want alles lag netjes in 2 setjes klaar voor ons. Gereedschap, soldeerbouten, bakjes enz. enz.  :)

Het hele technische verhaal van de ombouw sla ik even over want dat kunnen jullie hierboven lezen van Vincent.

Na een hele gezellige avond, die wat later werd als ik gedacht had, kon ik mijn eigen omgebouwd loc bewonderen op het testbaantje van Teunis en kan ik eindelijk zeggen:

Ik kan een analoge loc ombouwen naar digitaal

Mijn dank hiervoor gaat naar Teunis voor zijn leuke initiatief gastvrijheid en de wijze lessen. En aan Vincent en Teunis voor de gezellige avond  :D

Nog even ter info; de volgende dag heb ik het ?standaard? loc adres gewijzigd en heb ik de rijstappen op 28 gezet. Het locje kruipt nu werkelijk over de baan en loopt echt super. Er is volgens mij geen enkele reden om verdere instellingen te wijzigen in de decoder.

Groetjes Fulco.

Ps. de volgende ochtend arriveerde het ombouw setje uit Duitsland. Geen probleem ik heb nog wat projectjes liggen en ik weet hoe het moet  8)


Re:Verslag minicursus ombouw Lok bij Teunistreinen 14-04-2010
Beetje oud topic maar ik zie hier de zelfde loc in die ik wil gaan ombouwen. De BR81, zat hier oorspronkelijk ook een kleine schijf collector motor in of was dit al een met een trommel collector motor? De mijne heeft namelijk een kleine schijf collector motor en ik wil hem graag ombouwen naar 5*. Als ik de wiki zo bekijk is hij er nooit met trommel collector motor is geweest. Welke onderdelen zijn gebruikt om er een trommel collector motor van te maken?
Re:Verslag minicursus ombouw Lok bij Teunistreinen 14-04-2010
Klopt de BR81 had een sfcm motor (kleine schijf collector) de gebruikte onderdelen zijn:
224615 Märklin Veldmagneet
224613 Märklin Motorschild
210888 Märklin 5 polig anker (8t)
784820 Märklin Schroeven 2.5mm x 12mm
Re:Verslag minicursus ombouw Lok bij Teunistreinen 14-04-2010
Bedankt voor de info! :)