Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Haperend rijden

Gestart door j.b donderdag 15 april 2010, 16:55:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Haperend rijden
j.b
gast

Haperend rijden
Hallo treinkenners,

Ik heb van Märklin een analoge dieselloc. nr. 3065, ik heb hem gekregen met de mededeling, hij doet het niet.
Ik heb hem schoongemaakt, gesmeerd, en de sleper wat bijgesteld.
Bepaalde stukken rijd hij goed, maar andere stukken hapert hij wat.
De meeste wissels neemt hij goed, en nu komt het, op 2 wissels blijft hij bij langzaam rijden op een bepaalt punt staan.
Als ik de loc een beetje kantel (opzij) krijgt hij weer contact, ik heb het idee dat het contact tussen de wielen en de rail af en toe ontbreekt.
Op een bepaald moment kwam er bij stilstand met de schakelaar op rijden ook wat rook uit het motortje, direct de loc van de rails gehaald.
Ik heb ook de rails op die punten schoongemaakt, als ik een lineaal onder de wielen houd lijkt het of het middelste van de 3 wielen vrij is.
Andere loc,s hebben geen problemen, ook de anderen met 3 wielen doen het goed.
Wie weet raad, m.v.g John. 
Re:Haperend rijden
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Haperend rijden
Die lokjes hebben vaak problemen met wissels.
Als het voorste wielstel op het kunststof kruisstuk van een wissel staat, wordt de lok iets omhoog getild.
Hierdoor rust deze alleen nog maar op de achterste as, maar die heeft antislipbanden en is er dus geen elektrisch contact met de rail meer.
Hierdoor blijft de lok stilstaan.
Wel vreemd dat er rook uit de motor komt.
Was de motor goed droog, voor het in elkaar zetten.
Hebt je de spleetjes tussen de collectorsegmenten goed schoongemaakt?
Re:Haperend rijden
Dag Ad,

Het motortje is droog, ik heb hem woensdagmiddag schoongemaakt en vanmiddag gesmeerd en laten rijden.
De spleetjes tussen de segmenten heb ik niet schoongemaakt, ga ik doen.
Maar wel vreemd dat de andere locs wel goed over de wissels rijden, maar als de loc wordt opgetild rust er toch altijd wel een wiel op de rails, of heb ik het mis.
Het is trouwens op of net voor het beweegbare deel van de wissel.

Groet John.
Re:Haperend rijden
Ik heb het nog eens goed bekeken, als de loc. op het draaigedeelte van de wissel komt gaat het met wat meer snelheid  onder de sleper vonken, en met mindere snelheid stopt de loc.
Zou het eventueel aan de sleper kunnen liggen.
Op een recht stuk baan en dan op steeds dezelfde plek haperd hij ook, ik heb dat punt eens goed bekeken maar kan er eigenlijk niets aan ontdekken.
Graag hulp, bedankt alvast.   
Re:Haperend rijden
Is er dan niemand met een gouden tip? :(
Re:Haperend rijden
Lid sinds: 2009

Glenfinnan viaduct, Schotland

offline
Re:Haperend rijden
Hoi John,


Wat voor rails rijd je op M of C? Als je met M-rails rijdt kan het zijn dat de puko's van die rails iets ingedrukt zijn en dat er dus geen contact gemaakt wordt.
Ik zou je sleper nog iets uittrekken of er een nieuwe sleper onder zetten. Hopelijk helpt dat.

Groet,


Dick
Re:Haperend rijden
Hallo Dick,

Ik heb M-rails en ik heb er een nieuwe sleper ondergezet, dat van de ingedrukte puko's is misschien wel iets.
Ik ga daar naar kijken, misschien is dat de oplossing.

Bedankt.
Re:Haperend rijden
waet1
gast

Re:Haperend rijden
j.b., ik rij ook op M rails en heb dezelfde problemen gehad.
Na vervangen van de sleper, antislipbanden en controle van de middengeleider ben ik het probleem de baas.
sucses

groet waet
Re:Haperend rijden
Hallo Waet,

De antislipbanden heb ik vervangen, de sleper heb ik van een andere loc gehaald (die had ik pas vernieuwd), en de middengeleider heb ik ook bekeken.
Ik heb het idee dat de loc op het kunststof gedeelte van de wissel een beetje kantelt en op de sleper een steunpunt heeft waardoor de wielen aan de andere zijde geen contact meer met de rail hebben.
Als je dan wat snelheid hebt schiet de loc wel door met wat vonken onder de wielen, maar bij weinig snelheid stopt hij.
Ik heb ook de wissel al vernieuwd, dat geeft wel wat beter resultaat, maar perfect is het nog niet.

Bedankt voor je hulp, groet John.

Re:Haperend rijden
Ik heb denk ik het probleem opgelost, ik heb de metalen rail met een dun  schroevendraaiertje op een aantal punten iets opgelicht van de bedding, zodat er een lichte bolling aan de bovenkant is ontstaan.
Nu nog iets er tussen maken dat de rail zo blijft staan dan moet het blijven werken, bedankt allemaal voor de hulp.

Groeten John.