Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Geen treinen maar tuinverlichting, wie kan helpen?

Gestart door RPJdeWeert zondag 11 april 2010, 14:08:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Geen treinen maar tuinverlichting, wie kan helpen?
Omdat hier toch wel wat ledtechnicussen zitten stel ik mijn vraagje hier maar:

Ik heb een aantal tuinlampjes met 16 LEDjes per stuk. Nu doet eentje het niet meer. Hij krijgt wel stroom (230V) maar branden ho maar. Ik heb er natuurlijk geen garantie meer op, en helaas zijn ze ook niet meer te verkrijgen.

Er is iets op de print kapot, maar wat? Wie heeft er zin en tijd (en kennis natuurlijk) op hier even naar te kunnen kijken/ repareren. Of is het verstandiger om een nieuwe print te maken/ bestellen?

Mvgr, Rob
Re:Geen treinen maar tuinverlichting, wie kan helpen?
Hoi Rob

om even naar je toe te komen, woon je te ver weg en het op en neer sturen, kost meer dan een nieuwe ben ik bang

heb je een multimeter, en kun je het een en ander door meten?

zo ja meet dan eerst de zekering door
als die in orde is de spanning op de leds
als die ook in orde is dan zit er een probleem in een van de leds zie vermoedelijk in serie zullen staan, als je geen spanning op de leds staat zit er een probleem in voeding/ printje
succes.
Re:Geen treinen maar tuinverlichting, wie kan helpen?
Hallo Rob,


Nou weet ik niet of er één ledje kapot is "in" de lamp, of dat één complete lamp het niet doet
Ook schrijf je 230V , dat zou best kunnen natuurlijk, of zit er ook nog eens een trfo tussen.

Maar LET AUB OP MET 230V....................

WEET WAT je doet.....

Het voelt niet lekker en ik spreek uit ervaring, en dan ben ik zelfs electricien.......


En wat impulsief ook zegt, meten
Meten is weten zegt men altijd......
Aan dehand daarvan kan je verder zoeken weer.



gr Frans

Re:Geen treinen maar tuinverlichting, wie kan helpen?
voelt inderdaad niet lekker 230 door je heen :?
Re:Geen treinen maar tuinverlichting, wie kan helpen?
Mwah, genoeg ervaring mee.... :lol:

Maar wat er aan de hand is, geen van de LEDjes doet het meer. Daarom ga ik er vanuit dat de voeding kapot is. Ik wil hem best doormeten, maar hoe?
Daarom heb ik even een fotootje gemaakt van het printje:



De zekering bij F1 is overigens gewoon heel. Ik meet namelijk 230V na de zekering.

Maar links daarvan heb je dat zwarte cilindertje zitten. Wat doet dit? Want ik meet 230V inkomend, maar uitgaand niets! Wie kan ook even de componenten een naam geven, zodat ik weet wat waarvoor dient?

[offtopic] Damn ik had niet gedacht dat die camera zo'n scherpe foto's op 5 cm van de lens kon maken :lol:
Re:Geen treinen maar tuinverlichting, wie kan helpen?
C = condensator
D = diode
R = weerstand
verder zit er een trafo op zo te zien

lukt het de leds door te meten, let op dit lukt maar in 1 richting
Re:Geen treinen maar tuinverlichting, wie kan helpen?
Hoe bedoel je?
Re:Geen treinen maar tuinverlichting, wie kan helpen?
een led is hetzelfde als een diode en laat maar in een richting spanning door, je multimeter kan dus in de ene richting doormeten, en in de andere richting zal de meter altijd (geen verbinding) aangeven
Re:Geen treinen maar tuinverlichting, wie kan helpen?
Goed, dat snap ik. Maar hoe meet ik dat door? Welke instelling op de multimeter? Ik neem aan + op + kant enzovoorts.

Nou niet denken dat ik een totale leek ben, alleen heb ik nog niet veel ervaring op dit gebied. 12V gelijkstroom en 230V, ook krachtstroom is geen geheim voor me... :lol:
Re:Geen treinen maar tuinverlichting, wie kan helpen?
je zorgt dat er GEEN spanning op de lamp staat
je maakt een van de 2 draden los die naar de leds gaan
je zet de multimeter op weerstandsmeting
je zet een pen aan de ene kant van de leds en de andere aan de andere kant meet je geen doorgang dan wissel je de pennen om, als je dan nog geen doorgang meet zijn de leds kapot

ook kun je de spanning over de leds meten
je zet je meter op DC zorgt dat je NIET met het 230 volt gedeelte in aanraking komt, je zet spanning op de lamp en kijkt of je op de uitgang van de print spanning meet

succes
Re:Geen treinen maar tuinverlichting, wie kan helpen?
Er staat aangegeven wat + en - is op de leds. Kan ik dit ook direct op de draadjes van de led meten, zonder dit los te halen. Hoeveel volt zou er op de uitgang van de print moeten staan?

Zal direct de leds eens doormeten.
Re:Geen treinen maar tuinverlichting, wie kan helpen?
hoeveel leds zitten er in en staan ze parallel of in serie geschakeld? of te wel alle + en en minnen bij elkaar of gaat de + van de eerste led naar de min van de tweede enz?
Re:Geen treinen maar tuinverlichting, wie kan helpen?
Ze staan in serie, het zijn er 16
Re:Geen treinen maar tuinverlichting, wie kan helpen?


Ik heb nog eens goed gekeken, maar er staan iedere keer 4 leds in serie, en dus 4 segmenten parallel aan elkaar. Maar geen enkele led doet het, dus neem ik aan dat de print kapot is. (1e foto)
Re:Geen treinen maar tuinverlichting, wie kan helpen?
heb je spanning op de rode en blauwe draad?
Re:Geen treinen maar tuinverlichting, wie kan helpen?
Nou ik heb DC gemeten op de uitgang van de print (oftewel de ingang van de ledprint), en daar meet ik 0,0 niets. Als ik op die punten de weerstand meet, dan komt er wel stroom doorheen, dus neem ik aan dat de leds niet kapot zijn.

Hoe meet ik nu die print door om te bepalen waar het probleem zit?



De stroom (230V) komt rechts binnen bij F1. Dat is een zekering, die intact is. Hoe nu verder?
Talk me through please.... :lol:

Ook maar even een foto van de achterkant van de print gemaakt:



Edit: betere foto gemaakt..
Re:Geen treinen maar tuinverlichting, wie kan helpen?
vermoedelijk zit het probleem in de trafo als je op de print van de trafo meet de 2 punten voor de blauwe en rode draad heb je daar spanning?  kijk wel uit diverse plaatsen op die print voeren 230 volt
Re:Geen treinen maar tuinverlichting, wie kan helpen?
Waar bedoel je? Ik meet tussen C1 en R1 ongeveer 0.5 V.
Re:Geen treinen maar tuinverlichting, wie kan helpen?
je hebt voor c1 en r1 4 punten hier tussen zou 230 volt moeten staan
Re:Geen treinen maar tuinverlichting, wie kan helpen?
Neen daar staat niets op.

Maar rechtsonder zit die zekering. Daar meet ik nog 230V. 1 punt naar links ook, logisch het zit in hetzelfde spoor. Maar dan zit daar dat zwarte busje, en op de uitgang van die meet ik dan niets meer.
Re:Geen treinen maar tuinverlichting, wie kan helpen?
dan die eruit solderen en vervangen maar ik kan niet zien wat het is, lijkt op een condensator maar is het niet volgens mij
Re:Geen treinen maar tuinverlichting, wie kan helpen?
Misschien een stomme vraag he, maar als ik die contacten doorverbind van dat ding, zou het dan moeten werken of sloop ik het dan?
Re:Geen treinen maar tuinverlichting, wie kan helpen?
Hoi,
Ik heb het eens bekijken.
Als je een draad op de led print lossoldeert en de led 1 voor 1 door meet of deze  goedzijn en dan per 4 meet, zou ik willen weten wat voor uitslag je krijgt. Zo te zien is dit een omvormer. Dat wil zeggen, van 230 naar een lagere voltage voor de leds. Dus 230 in en wat komt er de andere kant van voltage uit?
Als je er niet uitkomt kan je mij roepen via msn, heb je deze niet dan via skype.
Groet,
Hans
Re:Geen treinen maar tuinverlichting, wie kan helpen?
Citaat van: RPJdeWeert op maandag 12 april 2010, 18:57:13
Misschien een stomme vraag he, maar als ik die contacten doorverbind van dat ding, zou het dan moeten werken of sloop ik het dan?

het is in het 230 volt gedeelte geen idee wat het voor iets is, maar ga er maar van uit dat het er niet voor niets tussen zit, is dus naar mijn idee geen goed plan
Re:Geen treinen maar tuinverlichting, wie kan helpen?
De stekker niet in het stopcontact.



Meet eens de weerstand van de twee (grote) rechtop staande zwarte componenten die aan de rechter kant zitten.

Mvg,
Peter
Re:Geen treinen maar tuinverlichting, wie kan helpen?
Gemeten, en helemaal niets... Oftewel, er komt geen stroom door...
Re:Geen treinen maar tuinverlichting, wie kan helpen?
Het is een hele kleine schakelende voeding.
230V komt rechts binnen, gaat via zekering F1 naar okergele ontstoorcondensator en 2 spoeltjes
-de 2 zwarte busjes- verder naar bruggelijkrichter -samenscholing van diodes erachter-
De lichtgele condensator aan de zijkant vlakt de spanning af. Daar moet dus een flinke
gelijkspanning over staan.

De Thyristor Q2 vormt samen met de transformator een oscillator en chopt deze gelijkspanning.
Diode D8 en C3 vormen de terugkoppeling.

De moeilijkheids factor om deze schakeling te repareren is vrij hoog en niet ongevaarlijk.
Waarschijnlijk is de thyristor overleden. 

Als het te lang gaat duren kan je altijd nog een klein transformatortje in de voet van de
tuinverlichting proppen.  Succes!
Re:Geen treinen maar tuinverlichting, wie kan helpen?
Die spoeltjes moeten wel ohmse weerstand hebben...
Ze zien er niet gebraden uit en je zekering is nog heel.
Re:Geen treinen maar tuinverlichting, wie kan helpen?
hoi,
Wat ik niet snap is, waar dient die trafovoor. Er komt 230 in dan moet er laagspanning uitkomen.Als ik zo lees zou er ook 230 uitkomen en dat kan niet. Inderdaad zou je een betrijft moeten zoeken welke veel rep. doet met dit soort gevallen en dan is het gauw opgelost. Gebruik hier voor google of iets in de buurt is van je.Deze weten meer van sckalingen.
Groet,Hans
Re:Geen treinen maar tuinverlichting, wie kan helpen?
Citaat van: Brenner op woensdag 14 april 2010, 09:24:15
Als het te lang gaat duren kan je altijd nog een klein transformatortje in de voet van de
tuinverlichting proppen.

Goed idee! Nog niet aan gedacht :lol: Maar hoeveel Volt moet die dan zijn, hoeveel Watt moet die hebben en moet er dan nog een weerstand tussen? Op de print waar de ledjes op zitten zijn volgens mij al weerstandjes geplaatst, zie foto
Re:Geen treinen maar tuinverlichting, wie kan helpen?
Hallo,


Als je een transformatortje in de lamp wil monteren zal je toch spanning naar de lamp moeten maken
En ik neem aan dat het trafotje een voeding nodig heeft

En die is dan naar alle waarschijnlijkheid 230V


Verbeter me als ik het fout ( begrepen ) heb.



gr Frans
Re:Geen treinen maar tuinverlichting, wie kan helpen?
Nou de voeding 230V ligt er, die zit op de tegel waar de lamp op gemonteerd staat. En het printje waar de leds op zitten die is er ook, met de draden eraan. Dus in principe zou de voedingsprint er toch tussenuit kunnen, en worden vervangen door een trafo?
Re:Geen treinen maar tuinverlichting, wie kan helpen?
Oke ik heb dus net de ledprint losgesoldeerd van de voedingsprint. Even een 12V adapter eraan gehangen en....... :idea: :idea: :idea: :idea: :idea: :idea: :idea: :idea: :idea: :idea: :idea: :idea: :idea: :idea: :idea: :idea:!!!!

16 witte ledjes stralen me tegemoet... :D Alleen vraag ik me nu nog af hoeveel vermogen zo'n adapter moet hebben om het goed te kunnen trekken?
Maar zo gaan we het maken, bedankt voor de tip Brenner!!