Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Koploper i.c.m. kopstations

Gestart door daanknoben zondag 11 april 2010, 10:15:01

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Koploper i.c.m. kopstations
daanknoben
gast

Koploper i.c.m. kopstations
Hoi allemaal,

Hoewel ik momenteel nog volop bezig ben met mijn schaduwstation, ben ik ook zo nu en dan met wintrack bezig voor het zichtbare gedeelte. Ik wil mijn baan met Koploper gaan besturen, maar ik zit een beetje in dubio. Ik zou graag een kopstation maken omdat ik dan ook net iets langere spoorlengtes kan maken, omdat ik een wisselstraat minder heb. Hetgeen ik nu wel mee zit is het kopstation en automatisch rijden in koploper. Treinstellen en trekduwstammen kun je natuurlijk prima laten pendelen. Maar hoe zit het met getrokken goederen treinen. Is het met koploper mogelijk om een (getrokken) goederentrein die een automatische route rijdt van en naar het schaduwstation/spiraal, in het kopstation handmatig van loc te verwisselen, en vervolgens weer automatisch zijn weg te laten vervolgen?

Dit is voor mij sterk van invloed op de keuze of ik een groot kopstation maak, of dat ik bijvoorbeeld een station maak, wat voor personentreinen grotendeels een eindstation is, maar voor goederentreinen niet (à la Delfzijl ofzo).

Groeten Daan,
Re:Koploper i.c.m. kopstations
Hallo Daan,

Kijk eens in koploper bij Onderhouden speciale acties.

Mvg,
Peter
Re:Koploper i.c.m. kopstations
Hoi Peter,

Heb verder nog weinig met koploper gedaan, kijken in dat menu zie ik legio opties, maar kom daar nog geen wijs uit. Maar zijn er dus goede mogelijkheden, om een trein een automatische route te laten rijden vanuit je kopstation via een schaduwstation weer naar je kopstation, om vervolgens met een handregelaar wat dingen te doen alvorens je trein weer automatisch op pad te sturen?

Groeten Daan
Re:Koploper i.c.m. kopstations
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re:Koploper i.c.m. kopstations
'k Zit een beetje met hetzelfde probleem..  waar je mee zit is de betrouwbaarheid.

Marklin kortkoppelingen ontkoppelen wel goed, maar het aankoppelen gaat niet altijd goed.
Daarnaast laten ze nog wel eens los als je weg rijd nadat je net aangekoppeld heb.

Een ander probleem is dat bepaalde lokomotieven hun rijrichting vergeten als er een paar dagen niet mee gereden word.

Wat koploper betreft is een lokwissel geen probleem. Je kan dmv vaste routes zelfs treinen laten vertrekken als een ander treintype.