Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Zelfbouw containers

Gestart door PeterBrz vrijdag 09 april 2010, 19:01:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Zelfbouw containers
PeterBrz
gast

Zelfbouw containers
Beste spoorvrienden,

Zoals jullie weten en ondertussen al in het foto-topic hebben kunnen zien, heb ik een sterke interesse in (tank)containers en wissellaadbakken.
Ondertussen bestaan er al een heel aantal containers in model, maar lang niet allemaal! Denk maar aan Ewals, Bas, Exsif, IFF, Campioni, Bulkhaul, ... en nog vele anderen. 

Het is mijn bedoeling om deze ontbrekende containers zelf te bouwen. De logo's van bovenstaande bedrijven zijn niet moeilijk om na te maken. Blanco containers en wissellaadbakken zijn beschikbaar in model. Het spuiten van containers mag geen probleem vormen.

Vandaag ben ik naar de drukker gegaan om enkele test-stickers te laten maken. Ooh denken jullie al, met stickers zal dit niet goed komen!
Er zijn uiteraard een aantal hinderpalen; denk maar aan de ribbelcontainers, het zal niet evident zijn om een sticker in deze vorm te krijgen; een tweede probleem is de grootte van de stickers, het gaan meestal om kleine letters (4 tot 8mm). Omdat ze klein zijn zullen ze ook moeilijker blijven kleven aan de container. Maar ondanks dit alles is het het proberen waard vind ik.

Zonet heb ik de stickers geprobeerd te plakken op een container die ik nog had liggen. Deze heeft ribbels, dus ideaal voor een test! Om de stickers goed te laten kleven heb ik gebruik gemaakt van een haardroger, door de warmte zullen de stickers beter blijven kleven!

Hieronder zien jullie alvast de eerste poging, ik vind dat deze met glans geslaagd is! Het logo van Unit45.com staat er mooi op. Met een blauwe achtergrondkleur zal dit nog mooier overkomen! Op de foto lijkt het alsof de sticker niet helemaal goed plakt, maar als ik 'm vast heb zie je hier niets van.. raar maar waar! Uiteraard is dit een eerste probeersel, er moet zeker nog gewerkt worden aan de detaillering.









De volgende stap zal zijn de blanco (tank)containers omspuiten tot de gewenste kleur, en ze daarna voorzien van de nodige stickers. Dit zal niet voor morgen of overmorgen zijn, alles moet nog besteld worden.
één zaak is duidelijk, het concept is mogelijk en dat is al veel!

Ik hou jullie op de hoogte,

Groeten, Peter
Re:Zelfbouw containers
Hallo Peter,

Heb inderdaad al je foto's gezien in het foto hoekje.

Ook dit ziet op de foto's goed uit, ben erg benieuwd naar het resultaat van het spuiten en plakken op de andere containers.

Ik vind zelf ook container treinen het mooiste, vooral als ze verschillende containers meenemen in een sleep.

Zelf ben ik aan het overwegen om een kleine container terminal op mijn baan te bouwen met de Heljan container kraan, maar ik weet nog niet of ik plaats genoeg heb op mijn baan.

Gr.
Piwie.
Re:Zelfbouw containers
Lid sinds: 2007

offline
Re:Zelfbouw containers
Heb je deze decalls IFF en deze bulkhaul en deze unit 45 .com al gezien.
En zo zijn er nog meer te vinden.

Groet Rob
Re:Zelfbouw containers
Het idee op zich is helemaal niet slecht. Succes met de uitvoering hiervan.

Kun je bij die drukker ook decals laten maken? Stickers zijn zo "dik", kijk maar naar je 3e foto.
Re:Zelfbouw containers
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Zelfbouw containers
Om de tekst na het "ribbelen" nog goed te krijgen, kun je de letters misschien strechen? (oprekken). Met veel programma´s kun je de letters breder maken. Na het plakken moet het dan goed zijn.

En decals kun je ook zelf printen! (volgens mij staan er in het verkoophoekje nog decalprintvellen te koop)

Roy
Re:Zelfbouw containers
Citaat van: RoWi op vrijdag 09 april 2010, 20:15:13
En decals kun je ook zelf printen! (volgens mij staan er in het verkoophoekje nog decalprintvellen te koop)
Klopt helemaal, klik maar.
Re:Zelfbouw containers
Lid sinds: 2009

offline
Re:Zelfbouw containers
Citaat van: RoWi op vrijdag 09 april 2010, 20:15:13

En decals kun je ook zelf printen!


Maar hoe kan je dan witte tekst printen...?? :?
Re:Zelfbouw containers
Lid sinds: 2009

offline
Re:Zelfbouw containers
Citaat van: M-er op vrijdag 09 april 2010, 22:06:26
Citaat van: RoWi op vrijdag 09 april 2010, 20:15:13

En decals kun je ook zelf printen!


Maar hoe kan je dan witte tekst printen...?? :?

volgens mij is dat doorzichtig

ik kraam weer onzin uit...
Re:Zelfbouw containers
PeterBrz
gast

Re:Zelfbouw containers
Citaat van: Rob op vrijdag 09 april 2010, 20:00:15
Heb je deze decalls IFF en deze bulkhaul en deze unit 45 .com al gezien.

Hoi Rob,

Yups deze heb ik gezien, maar de Bulkhauls zijn echter in de werkelijkheid in het geel, bij TL is het zwart.. dus dat is niet wat ik moet hebben :D
Deze van Unit45 heb ik blijkbaar over het hoofd gezien, dat klopt. Maar het gaat om het principe. Ik heb hier een documentje gemaakt met misschien wel 20 logo's die niet bestaan, het uitwerken ervan is dus prima mogelijk.

Citaat van: Gerard op vrijdag 09 april 2010, 20:03:26
Kun je bij die drukker ook decals laten maken? Stickers zijn zo "dik", kijk maar naar je 3e foto.

Gerard,

Helaas is dit niet mogelijk :( tenzij ik ze zelf maak of laat maken. Maar daar zie ik tegen op;
1) als ik ze laat maken dan moet ik er al een heel blad laten maken, zijn ze niet goed zit ik ermee.. er komen altijd ook verzendkosten bij, van de eerste maal zal het nooit goed zijn
2) over het zelf maken van decals heb ik al niet zo leuke reacties van gehoord, dus daar ga ik me ook niet mee bezighouden

Van dichtbij lijken ze inderdaad 'dik', maar als je ze voorbij ziet rijden merk je er niets van, en zeg nu zelf; wie gaat er echt met z'n neus opzitten :wink: (maar ik snap je punt wel!)

Groeten, Peter