Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Rutgers fotoverslag Dampfspektakel (nu met extra vleugje stoom!)

Gestart door Rutger vrijdag 09 april 2010, 09:52:50

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Rutgers fotoverslag Dampfspektakel (nu met extra vleugje stoom!)
In dit draadje heb ik al de foto's van de locparade in Koblenz geplaatst, maar we hebben natuurlijk meer gezien dan dat. Hier volgen nog eens 63 foto's, dus ga er maar even rustig voor zitten. Een verslagje:

Zaterdagochtend om 3:00 uur ging de wekker. Achterlijke tijd, maar het ging verrassend goed. Door de regen zijn we naar Dortmund gereden, waar om 6:02 uur de TEE/Rheingold naar Trier zou vertrekken. Om 5:15 stonden we al op het perron, mooi op tijd om de 103 aan te zien komen:



De loc moest nog even van kant wisselen, maar stipt om 6:02 uur vertrok de trein.



De coupérijtuigen deden dienst als vervanging voor de 2e klasse (de trein verving de normale intercity). Man, wat zitten die stoelen lekker!



Bij het eerste prille ochtendzonnetje naderden we Keulen. Altijd al eens willen doen, zo over die spoorbrug de stad binnenrijden:



Dat ene woordje na "IC" doet 't 'm voor de echte spoorwegfans :mrgreen:



De Rijn:



In Koblenz stapten we uit. Genoeg tijd om de loc nog eens bij daglicht op de gevoelige sensor te zetten:



*Iets met Kraftwerk* (let ook op de reflectie in de ramen)



In Koblenz (na een zeer vluchtig bezoek aan een paar Märklinwinkels) zijn we naar het evenemententerrein bij het DB-Museum gegaan. Ook daar hadden ze Märklin (de digitaal lopende ober was helaas kapot):



Binnen stonden een aantal treinen opgesteld, waaronder een prachtige E18:



Uitzicht vanuit een T3:



Een Bayerische R3/3. Deze trein was zwaar beschadigd bij de grote brand in Nürnberg in 2005, maar is weer helemaal opgeknapt.



Een halve Glaskasten (zonde !!!):



Het forumlogo was er ook (een E69). Daarnaast staat de Saxonia.



Het blijft een erg gaaf locje, al is hij in het echt toch niet zo heel klein...



De Saxonia met die prachtige wielen:



Op het terrein stond ook deze 3016 type 1, oftewel de Schienenbus met dakvensters:



De 01 118 kwam voorbij na de rit naar Koblenz:



Bijzondere 3-tractie terug op weg naar het rangeerterrein na de locparade:



De 01 118 kwam het terrein op om water in te nemen (wat zijn die dingen groot hè?!):



Weer even terug naar binnen. Hier het interieur van een salonrijtuig. Niet slecht!



De E18 van dichtbij (kwijl):



Een bijzonder rijtuig met salon in het einddeel:



Een West- en een Oostduitse diesel gebroederlijk naast elkaar:



Goed, dat was even genoeg voor de eerste dag. We zijn naar ons hotelletje in het centrum gegaan en hebben als een blok geslapen. De volgende dag weer bijtijds op, om met de stoomtrein naar Trier te gaan.

Ik heb geen foto's van de loc bij het vertrek (de trein werd door een E-loc, ik dacht een E40, naar het perron gebracht), want het was heel erg druk. Onze trein was die ochtend vanuit Saarbrücken vertrokken en ging vanaf Koblenz weer terug. Veel mensen hadden een retourtje genomen, dus de trein kwam vol aan. Het perron was ook vol, dus er was een probleem. Na veel proppen lukte het om een groot deel van de mensen er nog bij te krijgen, maar ik denk dat de helft van de potentiële reizigers noodgedwongen in Koblenz is gebleven. De trein vertrok uiteindelijk een kwartier te laat.

Wij hadden gelukkig een plaatsje. Staand op de gang bij een raam, maar dat was goed genoeg. Daarbij had ik er van tevoren over nagedacht dat we aan de linkerkant van de trein moesten zijn, aangezien daar het grootste stuk van de reis de Mosel te zien zou zijn. I love it when a plan comes together!  8)

Deze foto is de mooiste plaat die ik in dat weekend heb gemaakt. Hij kan wel 100 verhalen vertellen!



Het uitzicht over de Mosel was werkelijk schitterend:



Schattige dorpjes met een burcht op de heuvel. Hoe modelbaan wil je 't hebben?



De trein moest hier even wachten. Mooi moment voor een plaatje :D:



In het traject zaten ook een paar karakteristieke tunneltjes:



Bij aankomst in Trier zagen we deze bijzonder gekleurde 139 van Lokomotion:



Op het station van Trier kwamen we er ook pas achter welke loc ons de hele tijd zo braaf voortgetrokken had:



Deze Oostduitse 01 glom alsof hij net uit de showroom kwam (mooie gedachte trouwens, een showroom met stoomlocs!):





Heel veel tijd om de loc te bewonderen was er niet, want na een half uurtje (door de vertraging) zou de trein naar Gerolstein al komen. Nooit geweten trouwens, dat Duitse CTA's er een speciaal tabje voor hebben!



U wilt stoom en rook? U krijgt stoom en rook!



Bij Trier stonden nog een aantal locs klaar voor de dienst. Links de 01 1066 van de UEF en rechts de 41 018:



Op weg naar Gerolstein. Enkel spoor en geen bovenleiding. Zo hoort het :mrgreen:
Overigens stonden er langs de routes duizenden en duizenden mensen, de meesten met camera!



Op alle stationnetjes werd even gestopt.



Wederom een prachtige omgeving; hier gaan we onder de Autobahn door:



Het is wat moeilijk te fotograferen vanuit een rijdende trein, maar zulke tunnelportaaltjes laten je hart natuurlijk wel een extra sprongetje maken :D



Onderweg passeerde deze P8 ons...



...die overigens ook een mooie pluim kan produceren!



Aankomst in Gerolstein. De trekkende loc bleek de 23 042 te zijn. Met deze loc hebben we in Göppingen bij het modellbahntreffen in 2009 al eens "voorin" meegereden :mrgreen::



Volldampf...



Aangezien er nergens iets te vinden was over een pendeltrein naar het museumterrein zijn we maar gaan lopen. Uiteraard kwam, toen we halverwege waren, de pendeltrein voorbij 8):



Hier het terrein van de VEB (Vulkan-Eiffel Bahn) in Gerolstein. Ze hebben er vooral veel railbusjes. Het weer liet het overigens behoorlijk afweten...



Een 52 op stoom in de ringlocloods. Prachtig!



Overigens ben ik niet van suiker en vind ik dat m'n 2 maanden oude Nikon er ook maar gewoon tegen moet kunnen. Het is immers wel fijn fotograferen in de stomende regen, want er staat niemand voor :D.
Hier de 23 onder de douche:



De pendeltrein met een 4e-klasse Donderbus :shock::



Nat weer = veel zichtbaar stoom :D



Er stonden verrassend veel locs onder stoom in Gerolstein. Altijd een mooi gezicht natuurlijk. De regen was gelukkig af en toe ook even weg.



Binnen stond ook een V60 in originele kleuren. Ze lijken zo klein en lief in H0 :shock:



De pendeltrein kwam weer binnen (over de draaischijf naar het perronnetje naast de locloods):



Een Köf en een railbus. Daarachter een Heizungswagen. Dat is een speciale verwarmingswagen voor treinen waarbij de loc de verwarming van de wagons niet kan verzorgen.



Een setje "Rote Brummers":



De pendeltrein gaat weer op weg naar het station van Gerolstein:



Wat deze Deense schone hier deed is me niet helemaal duidelijk, maar mooi ist 'ie wel:



Een locje op de draaischijf:



Aan alles komt een eind, dus we moesten op een gegeven moment toch maar eens terug naar het station van Gerolstein. Om 19:45 zou onze trein naar Keulen daar vertrekken. Er was op het station echter nog genoeg te zien om de tijd te doden. Zo kwam bijvoorbeeld dit railbusje voorbij:



Nog eens de pendeltrein met flinke stoompluim:



Deze combinatie had ik ook nog niet eerder gezien. De trein bestaat uit een BR58, enkele Donderbusjes, een V100 en een stammetje railbussen...



De pendeltrein gaat voor de laatste keer die dag terug:



Voor ons zat het er bijna op. Na 2 vervelende uurtjes in een moderne regiopruttel (moeten die stoelen echt zo oncomfortabel zijn?!) kwamen we aan in Keulen. Vanuit daar restte ons nog één trein om terug in Dortmund te komen:



Dat rijdt best lekker, zo'n ICE3! In Dortmund hebben we nog even 18 euro afgetikt voor het parkeren en daarna zijn we lekker rustig over een vrijwel lege Autobahn terug naar Didam gereden. Alles bij elkaar zijn we 45 uur van huis geweest, maar het voelt als een hele week. Het was echt geweldig! :mrgreen:

Ik heb ook nog een half uurtje film geschoten, maar dat volgt nog wel een keer!

Groetjes,

Rutger
Re:Rutgers verslag Dampfspektakel (nu met extra vleugje stoom!)
zo zeg, jullie hebben wel een wereld weekend gehad, ondanks de regen! Prachtige platen, echt waar!

Walter
Re:Rutgers verslag Dampfspektakel (nu met extra vleugje stoom!)
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:Rutgers verslag Dampfspektakel (nu met extra vleugje stoom!)
Mooie platen man!
Lache, daar stilstaan voor de inrijder bij Treis Karden. Bij dat tankstation tankte wij een paar maal! :)
Re:Rutgers verslag Dampfspektakel (nu met extra vleugje stoom!)
Een leuk verslag met weer mooie foto's! Goed gedaan!
Re:Rutgers verslag Dampfspektakel (nu met extra vleugje stoom!)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Rutgers verslag Dampfspektakel (nu met extra vleugje stoom!)
gaaf verslag zo zeg!

Roy
Re:Rutgers verslag Dampfspektakel (nu met extra vleugje stoom!)
Die "deense schone"  is stiekem duits  :lol:
Re:Rutgers verslag Dampfspektakel (nu met extra vleugje stoom!)
Ah, vandaar  :D
Re:Rutgers verslag Dampfspektakel (nu met extra vleugje stoom!)
Mooie reisverslag Rutger!!

CiteerDeze combinatie had ik ook nog niet eerder gezien.
nee ik ook nog nooit  :P

hoelang duurde de reis van Köln naar Dortmund??

Groeten
Martijn
Re:Rutgers verslag Dampfspektakel (nu met extra vleugje stoom!)
1 uur en 11 minuten :D
Re:Rutgers verslag Dampfspektakel (nu met extra vleugje stoom!)
Hoi Rutger.
Geweldig verslag met prachtige foto's!
Na de grote locparade met weinig stoomlocs is het nu echt smullen geblazen! 8)
Prachtig en bijzonder indrukwekkend om al dat stoomgeweld te mogen bewonderen.

En weer bedankt voor het maken en het plaatsen van dit onvergetelijke uitje! :lol:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Rutgers verslag Dampfspektakel (nu met extra vleugje stoom!)
Rutger, dank je wel voor het plaatsen van het verslag. :)
Ik heb genoten van de vele foto's.

Gr.
René
Re:Rutgers verslag Dampfspektakel (nu met extra vleugje stoom!)
hallo rutger

mooi verslag van je reis.
ik herkende 2 wagons op je foto`s de donderbus en de bfb ketelwagon
deze komen van het spoorweg museum uit losheim am see dat ligt bij merzig.


mvg,  arno

Re:Rutgers verslag Dampfspektakel (nu met extra vleugje stoom!)
Leuk dat die dan in Gerolstein stonden. Het museum daar is flink aan de weg aan het timmeren en het ziet er goed uit.

Ik zag gisteren toevallig dat Märklin ook en model van die Bfb-wagon heeft :D
Re:Rutgers verslag Dampfspektakel (nu met extra vleugje stoom!)
OMG, fantastische foto's!

Dit moet ik ook een keer doen met de nieuw opgepakte modelbouwvibes ;-). Geweldig om ook de originele 3074 voorbij te zien komen. Prachtig, prachtig, prachtig...

Klinkt stom, maar ik realiseer me nu pas dat de meeste locs dus ook echt een voorbeeld hebben. Tja, als je ze alleen van boekjes en modellen kent, vergeet je dat wel eens...
Re:Rutgers verslag Dampfspektakel (nu met extra vleugje stoom!)
Leuk om te lezen dat het zo goed bevallen is. Ik moet toch ook even kwijt dat het heel erg mooie foto's zijn!, wat zal dit een kick geven, zo'n rit door dat landschap.

Dank voor het delen!

Groeten Dennis
Re:Rutgers verslag Dampfspektakel (nu met extra vleugje stoom!)
Een kick geeft het zeker. Echt een heerlijke ervaring!

Citaat van: William027 op zaterdag 10 april 2010, 09:51:47
Klinkt stom, maar ik realiseer me nu pas dat de meeste locs dus ook echt een voorbeeld hebben. Tja, als je ze alleen van boekjes en modellen kent, vergeet je dat wel eens...

Zo stom klinkt het niet hoor, ik heb vaak het zelfde gevoel. Wat mij vooral opvalt is dat 1:87 stiekem toch nog hartstikke klein is. Zo'n V60 is op de modelbaan echt een lief klein locje, maar als je er in het echt naast staat realiseer je je pas hoe groot zo'n ding eigenlijk is. Om over een 01 nog maar te zwijgen......
Re:Rutgers fotoverslag Dampfspektakel (nu met extra vleugje stoom!)
Hi

Een prachtig verslag met mooie foto's

Jos
Re:Rutgers fotoverslag Dampfspektakel (nu met extra vleugje stoom!)
Hoi Rutger,

Mooi fotoverslag heb je gemaakt.
De br23 heb ik ook in meegereden voorig jaar in Göppingen  :)

Groeten,
Ton.
Re:Rutgers fotoverslag Dampfspektakel (nu met extra vleugje stoom!)
Rutger, goeie foto's.

Wij opereerden vanuit Trier. Veel leuke ritten naar alle kanten. Door jouw foto's en jouw weekend is het voor mij ook weer even smullen. Ik kan er geen genoeg van krijgen. Duitsland is trouwens ook wel gemaakt als modelbaan voorbeeld. Thanks.

Groet,
Jos
Re:Rutgers fotoverslag Dampfspektakel (nu met extra vleugje stoom!)
Ja, het is net of je in het echt in Märklintreinen door Faller- en Vollmerland rijdt :D
Re:Rutgers fotoverslag Dampfspektakel (nu met extra vleugje stoom!)
Mooi (foto)verslag hoor!  Ik zie dat je bij mij in de buurt woont (ik woon in Tolkamer).
Zelf ga ik dit weekend voor twee dagen naar Bebra http://www.dampfloktreffen-bebra.de/