De ombouw/verbouw van een Märklin BR 86Märklin heeft al geruime tijd de BR 86 geproduceerd zowel voor startsets als losse verkoop.
Deze loc is voor een zeer aantrekkelijke prijs verkrijgbaar en is ook nog eens redelijk
qua detaillering.
Toch mis je wat als je het lokje op de baan ziet staan.
Als eerste is hij wat sober in de verf gezet en lijkt hierdoor meer op een lok van de ÖBB dan van de DB. Dit zal alles te maken hebben met de prijsstelling maar toch.
Hier gaan we dus wat meer verandering in brengen maar eerst wat meer informatie
over deze eenheidslok.
De Br 86 is zeer verwant aan de BR 24 en BR 64 het doel was om een universele lok
serie te produceren waarbij de uitwisseling van onderdelen voorop staat.
Dit alles om de kosten van de productie en onderhoud te minimaliseren.
Al de lok typen hebben drijfwielen met een diameter van 1400 mm waarbij de
2 middelste wielen van de BR 86 verlaagde spoorkransen hebben om de loop door
krappe bochten te vergemakkelijken. Daarnaast diende de loks een geringe aslast te hebben van 15 ton waardoor ze zowel op hoofd als op nevenlijnen inzetbaar waren.
In totaal werden er van deze serie 776 locs geproduceerd waarbij het hoogste nummer 86966 was.
De loks zijn onder andere geproduceerd door:
-De Wiener lok fabriek (WLK)
-Henschel
Tijdens de productie werden er diversen wijzigingen doorgevoerd onder andere:
-aanpassing van de waterkasten aan de zijkanten
-vervallen van het tweede venster in het machinisten huis
-centrale vergrendeling van de rookkamer deur
-gestanste vuurkist
-waterkasten gelaste en of van klinknagels voorzien
-smering op de flenzen van de drijfwielen
-krans rond de schoorsteen net als bij de BR 23 en 65
(bij de serie UK geproduceerd door Henschel gedurende de oorlog)
-Remmen op alle assen waardoor de snelheid kon worden verhoogd naar 100 Km/H
De tweede wereld oorlog dreigde het programma danig in de war te schoppen.
Na de levering van de 86377 door de WLF werden de eerder bestelde loks geannuleerd.
Maar op 31 Juli 1941 kwam de produktie weer opgang mede omdat er nog veel onderdelen in opslag aanwezig waren.
Het Märklin model 86582 behoort volgens het nummer tot de standaardisering na het uitbrengen van de UK (Übergangs-KriegsloKs) met de nummers 86456 tm 86527, waarbij één detail behoorlijk in het oog springt en dat is de scherpe diepe sparing in de gelaste waterbergingen aan de beide zijden van de ketel.
Märklin heeft het model echter uitgevoerd met de de waterbergingen uit de beginperiode
wat mijn inziens niet klopt met de nummering van de lok.
Dit zal ik op een later moment corrigeren als de juiste nummer schilden van Weinnert modelbouw bij mij zijn gearriveerd.
Op de UK serie was net als de BR 52 een vereenvoudigde versie, waarbij zoveel mogelijk
onderdelen werden weg gelaten om materiaal te sparen.
Ook de liefhebber van het Nederlandse spoor kan dit model met een gerust hart inzetten op zijn baan.
De voormalige 86520 van de DRB Deutschen Reichsbahn door Henschel vervaardig in 1942
heeft bij de NS korte tijd gediend onder nummer 6401.
Nu verder naar het model model van Märklin.
Wat is er aan dit model gedaan om het toch wat saaie uiterlijk te verfraaien zonder
verder connecties te willen doen aan de werkelijkheid:
-rood schilderen van de baanruimers aan de voor en achterzijde
-locfluit metaalkleurig
-las en kabel dozen geel kleuren
-aanbrengen van een rode rand ter plaatse van de omloop.
-luchthouders rood
-verticale bevestiging trappen rood kleuren
-drijfwerk verlichting wit schilderen van de lampen
-deels rood schilderen van de trappen op de tender
-de steun aan de voorzijde onder de rookkast rood schilderen
-deel van het machinistenhuis aan de onder zijde rood schilderen.
-opbergkasten onder de kolenberging rood schilderen
-assen en wielbanden rood schilderen.
Persoonlijk vind ik nat het aanbrengen van deze details dat het lokje er een stuk
vriendelijker oogt dan het onbehandelde model
Foto?s
Dat is het dan weer voor even de volgende stap zal zijn
het weatheren van dit model
Groetjes Bert