Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Verslag minicursus ombouw Lok bij Teunistreinen

Gestart door 10103 donderdag 08 april 2010, 00:43:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Verslag minicursus ombouw Lok bij Teunistreinen
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Verslag minicursus ombouw Lok bij Teunistreinen
Net terug gekomen van een avondje minicursus lok ombouwen bij Teunistreinen. Later vandaag zal ik een verslagje maken over hoe de ombouw in zijn werk is gegaan.
Voor het moment alleen deze - en dat is eigenlijk ook de belangrijkste - foto: een werkende, digitale 3072!


Re:Verslag minicursus ombouw Lok bij Teunistreinen
OK, Marc

Mooie foto geworden.
Leuk dat we dat klusje hebben kunnen klaren binnen 2 uur.
De ESU decoder 52610 was voor mij ook helemaal nieuw, maar dat zal ook mijn favoriete decoder worden, nadat de 60902 van Marklin niet meer te koop is.

Veel succes met de verdere ombouw van loks.

groet Teunis
Re:Verslag minicursus ombouw Lok bij Teunistreinen
Marc en Teunis.
Geweldig dat zo'n mooi rijdende digitale loc, het resultaat is van ons forum en door onze leden! 8)

Teunis, echt helemaal top!

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Verslag minicursus ombouw Lok bij Teunistreinen
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re:Verslag minicursus ombouw Lok bij Teunistreinen
Omdat ik bij mijn 'herstart' over wil stappen naar een digitale baan, moeten ook mijn oude analoge loks omgebouwd gaan worden. Voor mijn 3072 (BR 212) had ik al een permanent magneet en ESU decoder gekocht. Ze moesten alleen nog ingebouwd gaan worden, iets wat ik nog nooit eerder gedaan had. Het aanbod van forumlid Teunistreinen om een minicursus "lok ombouw" te geven, kwam dan ook voor mij op precies het juiste moment.
Gisteravond ben ik met de lok, decoder en magneet naar Teunis gegaan en samen hebben we de lok 'digitaal' weten te krijgen.

Na een lekker kopje koffie eerst maar eens het slachtoffer tevoorschijn gehaald.



Vervolgens de kap er af gehaald. Teunis geeft intussen uitleg over de verschillende motortypes die Märklin gebruikt en hoe de motor verder in elkaar zit. Na de uitleg mag het sloopwerk beginnen. Eerst moeten de lampjes worden verwijderd uit de fittingen.



Dan volgt het aangedreven onderstel dat met een bout aan de onderkant vast zit. In mijn enthousiasme had ik de sleper ook al gedemonteerd, maar die mocht dus gerust blijven zitten.
Ook het motorblok zelf is hier al losgeschroefd met de twee boutjes die onder in het midden zitten en binnenin vlak voor het achterlichtje.



Het motorblok ligt nu los in het frame, maar zit nog wel vast met enkele draadjes. De koolborstels worden vervolgens verwijderd.
Dan moeten de draadjes die nog vastzitten aan het motorschild los gesoldeerd worden. Dat zijn de drie draadjes die boven het linker koolborsteltje op een plek vastgesoldeerd zitten. En ook de verbindingen boven het rechter koolborsteltje mogen los. Je kunt de motor er dan uit halen.




Nu is het de beurt aan het schakelrelais. Vooraan zitten twee draadjes die ook los gesoldeerd moeten worden. Vervolgens het schroefje vooraan aan de zijkant losdraaien en het schakelrelais kan ook uit het frame gehaald worden.



Het schakelrelais kan aan de kant, die hebben we niet meer nodig. Het motorblok wordt verder uit elkaar geschroefd met de twee boutjes linksboven en rechtsonder op het motorschild. Je houdt dan drie onderdelen over: het zwarte motorschild (met de twee gaten waar de koolborstels in horen), het driepolig anker en het metalen gedeelte met de tandwieltjes.
Samen met het frame hebben we deze drie motoronderdelen naar de garage meegenomen voor een kleine schoonmaakbeurt. Met een oude tandenborstel en wat wasbenzine zijn de tandwieltjes en alle hoekjes goed schoongemaakt. Ook de binnenkant van het motorschild en het anker worden zo voorzichtig schoongemaakt. Gelukkig viel het met de verontreiniging erg mee, zodat we hier snel klaar mee waren. Helaas waren we het fototoestel vergeten, dus van het schoonmaakwerk zijn geen plaatjes.




Nu het motorblok schoon is, kan weer met de opbouw gestart worden. De oude veldspoel was intussen ook aan de kant gelegd en daarvoor in de plaats komt de nieuwe permanent magneet (ESU Hamo-magneet 51960.) Dit ging wat moeizaam totdat Teunis opmerkte dat ik de magneet moest omdraaien. Aan beide kanten zitten kleine kunststof rondjes die in het motorschild moeten vallen. Ze zijn alleen van verschillende diameter en moeten dus wel aan de goede kant gemonteerd worden. Uiteindelijk klikten de rondjes op hun plaats en zat de magneet goed. Dan wordt het anker weer gemonteerd en het motorschild met de koolborsteltjes. Door de tandwielen rond te draaien kijken we of het anker ook soepel rond wil. Dat gaat gelukkig goed.





Het motorblok is nu klaar en mag weer (samen met de aandrijfonderstel) gemonteerd worden in het frame.



Dan is de decoder (ESU LokPilot V3.0 52610) aan de beurt. De decoder bestaat uit een printplaatje (ommanteld door een doorzichtig kunststof jasje) waaraan negen gekleurde draadjes zitten. De draadjes eindigen weer in een klein stekkertje. Bij dit stekkertje worden de draadjes losgeknipt met een schaartje. De decoder zelf wordt met tweezijdige tape vastgezet op de plek waar het schakelrelais zat.





Nu moeten de draadjes van de decoder op de juiste plekken vast gesoldeerd worden. Daarvoor heb ik eerst de kunststof ommanteling aan de uiteinden van zes draadjes (rood, wit, geel, zwart, grijs en oranje) voorzichtig met een tangetje er af gehaald. Aan de uiteinden ligt dan steeds een stukje draad bloot van ongeveer een (halve) centimeter. Die draadeinden worden nu allemaal vertind: met de soldeerbout leg je er een heel dun laagje soldeertin op.
Nu kan het verdere solderen gaan beginnen.

- Het rode draadje van de decoder wordt vastgemaakt aan het draadje van het sleepcontact.
- Het witte draadje wordt vastgemaakt aan de fitting van het lampje aan de voorkant.
- Het gele draadje aan de fitting van het achterlicht.
- Het oranje draadje gaat naar het verbindingspunt op het motorschild boven het linker koolborsteltje.
- Het grijze draadje naar het verbindingspunt op het motorschild boven het rechter koolborsteltje.
- Het zwarte draadje is voor de massa. Linksbovenop het motorschild zit een klein metalen plaatje vast met een schroefje. Aan de platte kant van dit plaatje soldeer je het uiteinde van het zwarte draadje vast.







Dan blijven er drie draadjes over: groen, paars en blauw. Die zijn verder niet nodig en hebben we in een krimpkousje samengevoegd zodat ze niet ?rondslingeren? in de lok. Die krimpkousjes zijn gewoon plastic slangetjes die je met een lucifer eronder een beetje warmstookt, zodat ze ? jawel ? krimpen en de draadjes vastzetten. Op de foto moet het krimpkousje nog naar het uiteinde van de draadjes geschoven en verhit worden.



Het gele draadje naar het achterlicht hebben we aan het al aanwezige draadje daar vastgemaakt. Ook hier kwam een krimpkousje overheen, zodat ze de draadjes goed bij elkaar blijven zitten. Hetzelfde geldt voor het rode draadje naar het sleepcontact.


De lok is nu klaar. We hebben de draadjes nog een beetje netjes bij elkaar gebonden, de lampjes er ingeschroefd en toen mocht de kap er weer op.
Standaard krijgt de lok adres 3 mee van ESU en daarmee hebben we hem op een testbaantje gezet. 
De lampjes branden meteen en "yes!!" de lok begint zijn rondjes te draaien. Maar wel met teveel kabaal. Juist ja, de lok is goed schoongemaakt, maar niet meer geolied nadien. Dus de kap er weer af, drupje olie in de twee sponsjes boven de ankeras en op de tandwielen en weer op de baan. Ha, dat is veel beter. De lok rijdt nu mooi stil rond.



Omdat de lok goed rijdt en ik nog een flink stuk terug naar huis moet rijden, besluiten we de verdere afstelling met de CV's te laten voor wat het is. Dan doe ik zelf wel een keer als het nodig mocht zijn.


Een heel groot "DANK JE WEL!" aan Teunis voor de aangeboden hulp, ondersteuning en zijn geweldige initiatief om een dergelijke cursus aan te bieden! Voor mensen zoals ik is het heel fijn als je bij een dergelijke ombouw iemand hebt die je vertelt hoe je zoiets moet doen, het eventueel zelf voordoet of tips geeft (over het solderen bijvoorbeeld.) Uiteindelijk viel het me reuze mee en ik denk dat ik de volgende ombouw nu in mijn eentje moet kunnen uitvoeren.  :D


Re:Verslag minicursus ombouw Lok bij Teunistreinen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Verslag minicursus ombouw Lok bij Teunistreinen
Nou die kan weer 20 jaar mee.
Maar het blijven wel koffiemolens hoor, ik heb er zelf twee, waarvan een met een een Kuhn T145 en één met een ESU mfx, maar ze blijven luidruchtig.
Voordeel is wel dat je geen sound hoeft in te bouwen, want hij klink van nature al als een dieselmotor. :lol:
Teunis, heeft je 212 nu geen last van flikkerende verlichting?
Je kunt het best de lampjes een flink stuk dimmen, omdat ze nu op 19-22 Volt branden ipv 16 Volt.
Re:Verslag minicursus ombouw Lok bij Teunistreinen
Mooi verslag  :D

Ik kan niet wachten tot volgende week  8)

Groetjes Fulco
Re:Verslag minicursus ombouw Lok bij Teunistreinen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Verslag minicursus ombouw Lok bij Teunistreinen
Heel mooi Teunis, ben jij ook in het bezit van een ESU Lokprogrammer?

Groet, Anne W
Re:Verslag minicursus ombouw Lok bij Teunistreinen
Citaat van: Anne W op donderdag 08 april 2010, 17:15:03
Heel mooi Teunis, ben jij ook in het bezit van een ESU Lokprogrammer?
Groet, Anne W

Anne

Nee die heb ik niet, maar misschien het overwegen waard deze aan te schaffen. Ik voorzie dat ik nog wel wat ESU ga inbouwen.
Ik heb ook gezien dat er diverse "freeware" programma's zijn waarmee je kan programmeren deze decoders.
Moet ik nog weer naar op zoek.

Groet Teunis
Re:Verslag minicursus ombouw Lok bij Teunistreinen
Citaat van: Kappa op donderdag 08 april 2010, 15:30:49
Nou die kan weer 20 jaar mee.
Maar het blijven wel koffiemolens hoor, ik heb er zelf twee, waarvan een met een een Kuhn T145 en één met een ESU mfx, maar ze blijven luidruchtig.
Voordeel is wel dat je geen sound hoeft in te bouwen, want hij klink van nature al als een dieselmotor. :lol:
Teunis, heeft je 212 nu geen last van flikkerende verlichting?
Je kunt het best de lampjes een flink stuk dimmen, omdat ze nu op 19-22 Volt branden ipv 16 Volt.

Beste Kappa

Met de ESU decoders flikkeren de lampjes niet hoor.
Ik heb gezien dat de frequentie van de lokpilot ca 15.000 Hz is terwijl die van Marklin ca 100 Hz zijn, vraag aan Freak Peter, klopt dit?
Met 15 kHz heb je geen "geflikker"

Overigens zou je de vraag aan Marc 10103 moeten stellen.

Teunis
Re:Verslag minicursus ombouw Lok bij Teunistreinen
Citaat van: 10103 op donderdag 08 april 2010, 14:57:40
Omdat ik bij mijn ?herstart? over wil stappen naar een digitale baan, moeten ook mijn oude analoge loks omgebouwd gaan worden. Voor mijn 3072 (BR 212) had ik al een permanent magneet en ESU decoder gekocht. Ze moesten alleen nog ingebouwd gaan worden, iets wat ik nog nooit eerder gedaan had. Het aanbod van forumlid Teunistreinen om een minicursus "lok ombouw" te geven, kwam dan ook voor mij op precies het juiste moment.
Gisteravond ben ik met de lok, decoder en magneet naar Teunis gegaan en samen hebben we de lok ?digitaal? weten te krijgen.

Hallo Marc 10103

Leuk en mooi verslag heb je gemaakt, Ik ga mijn foto's nog eens lekker bekijken.
Hoop dat je nu zelf lekker aan de slag kan met ombouwen.

groet Teunis
Re:Verslag minicursus ombouw Lok bij Teunistreinen
Lid sinds: 2006

Werkspoor Amsterdam

offline
Re:Verslag minicursus ombouw Lok bij Teunistreinen
Citaat van: teunistreinen op donderdag 08 april 2010, 20:45:45
Citaat van: Anne W op donderdag 08 april 2010, 17:15:03
Heel mooi Teunis, ben jij ook in het bezit van een ESU Lokprogrammer?
Groet, Anne W
Nee die heb ik niet, maar misschien het overwegen waard deze aan te schaffen. Ik voorzie dat ik nog wel wat ESU ga inbouwen.
Ik heb ook gezien dat er diverse "freeware" programma's zijn waarmee je kan programmeren deze decoders.
Moet ik nog weer naar op zoek.

Groet Teunis
Ik heb er wel een en zal deze woensdag menemen, kun je kijken wat je ervan vindt.
Re:Verslag minicursus ombouw Lok bij Teunistreinen
Citaat van: Vinysie op donderdag 08 april 2010, 21:32:22
Ik heb er wel een en zal deze woensdag menemen, kun je kijken wat je ervan vindt.

Hallo Vinysie

Dat is goed, kunnen we even kijken hoe dat werkt.

Tot woensdag avond

Teunis
Re:Verslag minicursus ombouw Lok bij Teunistreinen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Verslag minicursus ombouw Lok bij Teunistreinen
Citaat van: teunistreinen op donderdag 08 april 2010, 20:48:53
Met de ESU decoders flikkeren de lampjes niet hoor.
Ik heb gezien dat de frequentie van de lokpilot ca 15.000 Hz is terwijl die van Marklin ca 100 Hz zijn, vraag aan Freak Peter, klopt dit?
Met 15 kHz heb je geen "geflikker"
Hoi Teunis, die frequentie is de zgn. PWM frequentie waarmee de motor wordt aangestuurd.
De lampjes worden apart via een schakeltransistor in de decoder aangestuurd.
Het flikkeren, wat normaliter optreed als je de lamp aan lokmassa hangt, wordt veroorzaakt doordat de lokmassa een digitale massa is,waarop het datasignaal van de centrale aanwezig is.
Juist door dit data signaal gaan de lampjes flikkeren.

Overigens hadden de oude decoders inderdaad een veel lagere PWM frequentie in de orde van 100Hz.
Hierdoor bromden ze veel meer dan de moderne decoders zoals de ESU decoders en de Mfx decoders van Marklin.

Citeer
Overigens zou je de vraag aan Marc 10103 moeten stellen.

Teunis
Ach ja, is onbewust jouw naam voor gezet, ik denk omdat jij em hebt ingebouwd.:wink:
Bij deze de vraag naar Marc gericht.
Re:Verslag minicursus ombouw Lok bij Teunistreinen
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re:Verslag minicursus ombouw Lok bij Teunistreinen
Citaat van: Kappa op vrijdag 09 april 2010, 16:20:23
[Ach ja, is onbewust jouw naam voor gezet, ik denk omdat jij em hebt ingebouwd.:wink:
Bij deze de vraag naar Marc gericht.

Hoi Kappa,

Een echt antwoord kan ik je nog niet geven. Op de baan bij Teunis flikkerden de lampjes in elk geval niet, maar hier thuis heb ik het nog niet kunnen uittesten. Omdat ik nog een analoge baan heb met een oude blauwe transformator moet de lok nog even een weekje wachten tot de nieuwe MS2 met aanhang gearriveerd is. Ik had namelijk begrepen dat nieuwe decoders niet zo dol zouden zijn op die oude trafo's.
Overigens... Zoals het in een goede cursus hoort, moest ik vooral veel zelf doen bij de ombouw. Daar leer je immers het meeste van! Daarbij heeft Teunis uiteraard wel geholpen en verteld hoe het moest.  :wink:
Re:Verslag minicursus ombouw Lok bij Teunistreinen
Citaat van: teunistreinen op donderdag 08 april 2010, 20:48:53
Citaat van: Kappa op donderdag 08 april 2010, 15:30:49
Nou die kan weer 20 jaar mee.
Maar het blijven wel koffiemolens hoor, ik heb er zelf twee, waarvan een met een een Kuhn T145 en één met een ESU mfx, maar ze blijven luidruchtig.
Voordeel is wel dat je geen sound hoeft in te bouwen, want hij klink van nature al als een dieselmotor. :lol:
Teunis, heeft je 212 nu geen last van flikkerende verlichting?
Je kunt het best de lampjes een flink stuk dimmen, omdat ze nu op 19-22 Volt branden ipv 16 Volt.

Beste Kappa

Met de ESU decoders flikkeren de lampjes niet hoor.
Ik heb gezien dat de frequentie van de lokpilot ca 15.000 Hz is terwijl die van Marklin ca 100 Hz zijn, vraag aan Freak Peter, klopt dit?
Met 15 kHz heb je geen "geflikker"

Overigens zou je de vraag aan Marc 10103 moeten stellen.

Teunis

Soms wel.
een 3022 met de lampjes aan massa kreeg ik niet geheel knippervrij.
esu locpilot v3.0 dcc, icm een ecos.
Re:Verslag minicursus ombouw Lok bij Teunistreinen
Citaat van: Kappa op vrijdag 09 april 2010, 16:20:23
Citaat van: teunistreinen op donderdag 08 april 2010, 20:48:53
Met de ESU decoders flikkeren de lampjes niet hoor.
Ik heb gezien dat de frequentie van de lokpilot ca 15.000 Hz is terwijl die van Marklin ca 100 Hz zijn, vraag aan Freak Peter, klopt dit?
Met 15 kHz heb je geen "geflikker"
Hoi Teunis, die frequentie is de zgn. PWM frequentie waarmee de motor wordt aangestuurd.
De lampjes worden apart via een schakeltransistor in de decoder aangestuurd.
Het flikkeren, wat normaliter optreed als je de lamp aan lokmassa hangt, wordt veroorzaakt doordat de lokmassa een digitale massa is,waarop het datasignaal van de centrale aanwezig is.
Juist door dit data signaal gaan de lampjes flikkeren.
Ad heeft hier al tekst en uitleg gegeven. Ook bij de ESU decoders flikkert de verlichting indien deze is aangesloten tussen lokmassa en de lichtfunctie of functie-uitgang. De verlichting wordt op deze manier maar voor de halve tijd aangestuurd.

Dat op een baan die aangestuurd wordt door een Raptor de verlichting niet knippert is gelegen in het feit dat de ontwerper van de Raptor ?iets? met het MM signaal gedaan heeft.


Mvg,
Peter
Re:Verslag minicursus ombouw Lok bij Teunistreinen
Citaat van: Freak op zondag 11 april 2010, 16:19:26
Dat op een baan die aangestuurd wordt door een Raptor de verlichting niet knippert is gelegen in het feit dat de ontwerper van de Raptor ?iets? met het MM signaal gedaan heeft.
Mvg,
Peter

Peter
De lok van Marc 10103 die is omgebouwd met een ESU 52610 decoder heeft bij mij thuis op een test baantje gereden, dat wordt aangestuurd door een marklin 6021 centrale. Hierop is geen Raptor aangesloten. De verlichting van de lok "knipperde", zoals al eerder gemeld, niet. Hoe dat kan begrijp ik dan ook niet. De verlichting van de lok was inderdaad op de lok massa aangesloten, (nog) niet op de decoder massa. 
Wat je zegt over de Raptor mbt het "flikkeren" van de verlichtiing is waar.

Groetn Teunis
Re:Verslag minicursus ombouw Lok bij Teunistreinen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Verslag minicursus ombouw Lok bij Teunistreinen
En ik als tester bevestig dat, Mr. R* heeft grondig gekeken naar het gedrag van het "interieur" gloeilampje in het accutreinstel waar een 6090X decoder in zat (destijds, nu een ESU M4)

Groet, Anne W
Re:Verslag minicursus ombouw Lok bij Teunistreinen
Beste Marc 10103

Mijn vraag is of het nog gelukt is de verschillende CV waarden aan te passen?
Zo ja, zijn de rijeigenschappen daardoor nog beter, mooier geworden?
Zo nee, waarschijnlijk nog geen tijd gehad of is het werkelijk niet gelukt?

Zou het graag willen weten.

Groeten van Teunis
Re:Verslag minicursus ombouw Lok bij Teunistreinen
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re:Verslag minicursus ombouw Lok bij Teunistreinen
Citaat van: teunistreinen op woensdag 14 april 2010, 14:48:58
Beste Marc 10103

Mijn vraag is of het nog gelukt is de verschillende CV waarden aan te passen?
Zo ja, zijn de rijeigenschappen daardoor nog beter, mooier geworden?
Zo nee, waarschijnlijk nog geen tijd gehad of is het werkelijk niet gelukt?

Zou het graag willen weten.

Groeten van Teunis

Ik kan er helaas nog steeds niets over zeggen. Vol spanning hou ik mijn mailbox in de gaten en wacht op het verlossende mailtje met de bevestiging dat mijn MS2 met Gleisbox binnen is. Tot die tijd kan ik nog niets veranderen.
Als de nieuwe besturingsapparatuur binnen is ga ik meteen testrijden en zal de resultaten hier vermelden.

(PS. Veel plezier vanavond met de andere cursisten!) 
Re:Verslag minicursus ombouw Lok bij Teunistreinen
Citaat van: 10103 op woensdag 14 april 2010, 14:59:45
Citaat van: teunistreinen op woensdag 14 april 2010, 14:48:58
Beste Marc 10103

Mijn vraag is of het nog gelukt is de verschillende CV waarden aan te passen?
Zo ja, zijn de rijeigenschappen daardoor nog beter, mooier geworden?
Zo nee, waarschijnlijk nog geen tijd gehad of is het werkelijk niet gelukt?

Zou het graag willen weten.

Groeten van Teunis

Ik kan er helaas nog steeds niets over zeggen. Vol spanning hou ik mijn mailbox in de gaten en wacht op het verlossende mailtje met de bevestiging dat mijn MS2 met Gleisbox binnen is. Tot die tijd kan ik nog niets veranderen.
Als de nieuwe besturingsapparatuur binnen is ga ik meteen testrijden en zal de resultaten hier vermelden.

(PS. Veel plezier vanavond met de andere cursisten!) 

Ik ben benieuwd wat voor cv's jij gaat veranderen voor de rijeigenschappen.
Zou je ze willen posten.
zelfs cv5 ben ik benieuwd naar.
Re:Verslag minicursus ombouw Lok bij Teunistreinen
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re:Verslag minicursus ombouw Lok bij Teunistreinen
Citaat van: lucy op woensdag 14 april 2010, 19:07:49
Ik ben benieuwd wat voor cv's jij gaat veranderen voor de rijeigenschappen.
Zou je ze willen posten.
zelfs cv5 ben ik benieuwd naar.

Komt in orde. Als ik wat ga veranderen aan de CV's, zal ik het bijhouden en dat dan ook weer hier vermelden.
Re:Verslag minicursus ombouw Lok bij Teunistreinen
Hey Mark (en Teunis uiteraard)

Mooi verslag, zou eigenlijk meteen in onze Wiki moeten. Loc 3072 staat er  helaas nog niet in als model maar daar kan ik misschien alvast wat aan doen. Onder in de pagina verwijzen we dan naar deze "Mini"ombouw van de V100.
Teunis heeft het natuurlijk verschrikkelijk druk met zijn cursussen (koffie en gebak regelen  :lol:) en jij met je CV's aanpassen als dat apparaat binnen is.

Hoor het wel als ik iets kan doen.

groeten, Jos
Re:Verslag minicursus ombouw Lok bij Teunistreinen
Hallo Jos,

Toch even een aanvulling wat je misschien best interessant vindt.
Deze lok met het zelfde nummer 3072 en 212 215-8 is ook in een uitvoering waarbij de verlichting niet aan 1 zijde aan massa licht maar met twee aansluitingen.
Laatste geeft je meteen de mogelijkheid om de verlichting flikkervrij aan te sluiten. Tevens kun je dan met een Functie uitgang en een paar diodes de verlichting aan voor- en achterkant tegelijktertijd laten branden. Dit zie je bij rangeerbewegingen in het grootbedrijf.


Mvg,
Peter
Re:Verslag minicursus ombouw Lok bij Teunistreinen
CiteerDeze lok met het zelfde nummer 3072 en 212 215-8 is ook in een uitvoering waarbij de verlichting niet aan 1 zijde aan massa ligt maar met twee aansluitingen.

Bedankt Peter,
Terwijl ik bezig was in overleg met Marc die ombouw gegevens in de Wiki te zetten dacht ik er al aan, ik heb zoiets gelezen over dat flikkeren en wilde het net gaan opzoeken.
Moet Marc nog een keer terug op de koffie :lol:

Iets anders is nog dat er in die 3072 extra rode ledjes in gezet zouden kunnen worden lijkt me, die "fake" lichten zitten er toch niet voor niks al op?!

Zal een verwijzing naar die pagina van je maken.

groetjes
Jos
Re:Verslag minicursus ombouw Lok bij Teunistreinen
Hallo Marc,

Inmiddels een "aanzet" van jouw verhaal in Wiki gezet.
Graag verder corrigeren/aanvullen.
http://wiki.3rail.nl/doku.php?id=techniek:ombouwen:ombouw_analoge_dieselloc_3072_v100_met_esu_decoder

----

CiteerCitaat
Deze lok met het zelfde nummer 3072 en 212 215-8 is ook in een uitvoering waarbij de verlichting niet aan 1 zijde aan massa ligt maar met twee aansluitingen.

Uhhh Kannie vinden Peter :(

gr.
Jos
Re:Verslag minicursus ombouw Lok bij Teunistreinen
Citaat van: tummy op zaterdag 17 april 2010, 09:14:07
Citaat
Deze lok met het zelfde nummer 3072 en 212 215-8 is ook in een uitvoering waarbij de verlichting niet aan 1 zijde aan massa ligt maar met twee aansluitingen.

Uhhh Kannie vinden Peter :(
[/quote]

Hoi,

Peter bedoeld waarschijnlijk dat de verlichting van de loc met het ene pootje aan de verlichtingsdraad van de decoder hangt en het tweede pootje van de verlcihting aan de massa van de decoder (in het geval van een marklin 60902 is dat de oranje draad, bij een ESU 52610 is dat de blauwe draad).
Je moet dan een kunststof fittingtje gebruiken die geisoleerd geplaatst kan worden in het "oude" lampfitting. Althans zo deden wij dat.

Als ik het mis heb, dan hoor ik het graag.

Teunis
Re:Verslag minicursus ombouw Lok bij Teunistreinen
Citaat van: teunistreinen op zaterdag 17 april 2010, 09:37:59
Peter bedoeld waarschijnlijk dat de verlichting van de loc met het ene pootje aan de verlichtingsdraad van de decoder hangt en het tweede pootje van de verlcihting aan de massa van de decoder (in het geval van een marklin 60902 is dat de oranje draad, bij een ESU 52610 is dat de blauwe draad).

De 3072 met hetzelfde bedrijfsnummer is ook vanaf fabriek uit gebracht waarbij de verlichting al geïsoleerd is.




Mvg,
Peter
Re:Verslag minicursus ombouw Lok bij Teunistreinen
Citaat van: tummy op zaterdag 17 april 2010, 09:14:07

Inmiddels een "aanzet" van jouw verhaal in Wiki gezet.
Graag verder corrigeren/aanvullen.


Neem dan onderstaand commentaar even mee voordat er allerlei bedrading in de fik gaat vliegen. :?

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=21509.msg374798#msg374798

Gr, Ben.
Re:Verslag minicursus ombouw Lok bij Teunistreinen
Citaat van: teunistreinen op zaterdag 17 april 2010, 09:37:59
Als ik het mis heb, dan hoor ik het graag.

De blauwe draad van een ESU decoder is de U+(plus) en niet de decodermassa. Je haalt de boel door elkaar op deze manier. Voor een gloeilampje is het niet spannend maar met led's wordt het anders. Het staat allemaal in de manual goed beschreven dus waarom hou je je hier niet aan.

Gr, Ben.
Re:Verslag minicursus ombouw Lok bij Teunistreinen
Citaat van: teunistreinen op zaterdag 17 april 2010, 09:37:59
Peter bedoeld waarschijnlijk dat de verlichting van de loc met het ene pootje aan de verlichtingsdraad van de decoder hangt en het tweede pootje van de verlichting aan de massa van de decoder (in het geval van een marklin 60902 is dat de oranje draad, bij een ESU 52610 is dat de blauwe draad).
Zoals Ben al terecht opmerkte is de blauwe draad geen lokmassa.
ESU hanteert een andere kleurcode dan Marklin. Voor de positieve spanning (+20V) is dat bij Marklin de Oranje draad en bij ESU de Blauwe draad.
F0 voor is bij Marklin (Grijs), bij ESU (Wit).
F0 achter is bij Marklin (Geel, bij ESU (Geel).
De verlichting (en andere functies) wordt middels transistoren naar lokmassa geschakeld.
Zoals Ben verder opmerkte maakt het voor lampverlichting niets uit maar bij Ledverlichting wel.

Mvg,
Peter
Re:Verslag minicursus ombouw Lok bij Teunistreinen
Citaat van: spoorman op zaterdag 17 april 2010, 10:13:21
Als ik het mis heb, dan hoor ik het graag.

De blauwe draad van een ESU decoder is de U+(plus) en niet de decodermassa. Je haalt de boel door elkaar op deze manier. Voor een gloeilampje is het niet spannend maar met led's wordt het anders. Het staat allemaal in de manual goed beschreven dus waarom hou je je hier niet aan.
Gr, Ben.

OK, de blauwe draad van de ESU decoder en de oranje draad van de marklin 60902 decoder is de plus (U+) van de decoder. En niet de decoder massa.
De functies F1, F2 schakelen dus naar massa.
De manual hebben we letterlijk gevolgd en daar hebben we ons dus aangehouden.

Teunis



Re:Verslag minicursus ombouw Lok bij Teunistreinen
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re:Verslag minicursus ombouw Lok bij Teunistreinen
Okay, de MS2 is binnen samen met de gleisbox. De twee digi loks die ik heb (de hierboven beschreven en aangepaste 212/3072 en een delta Re4/4 IV) rijden, maar daar is ook alles mee gezegd.
Ik vermoed dat ik misschien een aantal zaken verkeerd doe, dus ik zal maar even opschrijven wat ik gedaan heb. De 3072 heb ik handmatig ingevoerd. Je kunt dan kiezen voor MM2 codeerschakelaar, MM2 programmeerbaar en DCC. Hier voor programmeerbaar gekozen (correct?)
Omdat de 3072 als eerste lok in het rijtje van 10 komt te staan, heb ik als adres voor 1 gekozen (correct?) De lok rijdt dan wel maar de lampjes knipperen (branden niet mooi gelijkmatig). De lok maakt best veel herrie en het rijdt een beetje schokkerig allemaal.
Je kunt de lok wijzigen (v-max, v-min, acceleratie, afremmen) en dat scheelt een beetje maar echt optimaal vind ik het nog niet. Je kunt de lok ook programmeren maar dan krijg ik alleen cv1 en cv2 te zien (zou volgens de MS2-handleiding ook alleen voor DCC zijn). Geen andere cv's te vinden.
Iemand suggesties? 
Re:Verslag minicursus ombouw Lok bij Teunistreinen
CiteerIemand suggesties?

Hey Marc, TEUNIS is jouw leermeester !!!! :lol:

Dadelijk reageert iedereen weer !!!

Jos
Re:Verslag minicursus ombouw Lok bij Teunistreinen
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re:Verslag minicursus ombouw Lok bij Teunistreinen
Na nog wat verder proberen en testen met de MS2 heb ik intussen begrepen hoe ik de CV's kan aanpassen. Hiervoor de instellingen die ESU zelf aangeeft aangehouden voor dit type motor (CV2 -waarde 6; CV53 - 50; CV54 - 16; CV55 - 12.)
De lok rijdt nu heel mooi langzaam en stil dan. Bij wat hogere snelheden begint hij echter toch weer schokkerig te lopen. Als ik de snelheid nog iets verder opvoer, maakt hij iets meer lawaai maar gaat hij weer gelijkmatig lopen.
Ik laat het voorlopig maar even zo. 
Re:Verslag minicursus ombouw Lok bij Teunistreinen
Je kunt dit gedrag nog wat verbeteren door met CV55 te spelen.

Gr, Ben.
Re:Verslag minicursus ombouw Lok bij Teunistreinen
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re:Verslag minicursus ombouw Lok bij Teunistreinen
Citaat van: spoorman op zaterdag 17 april 2010, 20:02:19
Je kunt dit gedrag nog wat verbeteren door met CV55 te spelen.

Gr, Ben.
Bedankt! Net even met de waarden van CV55 zitten spelen en het schokkerig gedrag is nu inderdaad bijna weg.  :)
Re:Verslag minicursus ombouw Lok bij Teunistreinen
Citaat van: 10103 op zaterdag 17 april 2010, 21:23:01
Je kunt dit gedrag nog wat verbeteren door met CV55 te spelen.
Gr, Ben.

Bedankt! Net even met de waarden van CV55 zitten spelen en het schokkerig gedrag is nu inderdaad bijna weg.  :)

welke waarde heb je nu dan in CV55 gezet, Marc?
Ben benieuwd.

Groet Teunis
Re:Verslag minicursus ombouw Lok bij Teunistreinen
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re:Verslag minicursus ombouw Lok bij Teunistreinen
Citaat van: teunistreinen op zaterdag 17 april 2010, 21:35:09
Citaat van: 10103 op zaterdag 17 april 2010, 21:23:01
Je kunt dit gedrag nog wat verbeteren door met CV55 te spelen.
Gr, Ben.

Bedankt! Net even met de waarden van CV55 zitten spelen en het schokkerig gedrag is nu inderdaad bijna weg.  :)

welke waarde heb je nu dan in CV55 gezet, Marc?
Ben benieuwd.

Groet Teunis

Hoi Teunis,
CV55 staat nu op waarde 18. Esu beveelt 12 aan in het instructieboekje.
Re:Verslag minicursus ombouw Lok bij Teunistreinen
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re:Verslag minicursus ombouw Lok bij Teunistreinen
Zoals ik hierboven al had geschreven, knippert de verlichting van de 3072 bij mij thuis op de baan wel (MS2-besturing.) Ik heb het eerst maar zo gelaten, maar wil het nu toch gaan verbeteren als dat kan. Het verhaal op de Wiki over het knippervrij maken van de verlichting van die Zwitserse lok heb ik gelezen. Maar omdat dit een speciaal geval qua verlichting is, kom ik daar toch niet helemaal wijs uit.
Weet een van de heren experts hier hoe ik mijn lok knippervrij kan maken? Waar moet ik dan extra draadjes aan vast gaan solderen?
Re:Verslag minicursus ombouw Lok bij Teunistreinen
Citaat van: 10103 op woensdag 28 april 2010, 17:29:09
Zoals ik hierboven al had geschreven, knippert de verlichting van de 3072 bij mij thuis op de baan wel (MS2-besturing.) Ik heb het eerst maar zo gelaten, maar wil het nu toch gaan verbeteren als dat kan. Het verhaal op de Wiki over het knippervrij maken van de verlichting van die Zwitserse lok heb ik gelezen. Maar omdat dit een speciaal geval qua verlichting is, kom ik daar toch niet helemaal wijs uit.
Weet een van de heren experts hier hoe ik mijn lok knippervrij kan maken? Waar moet ik dan extra draadjes aan vast gaan solderen?

Beste Marc

Het beste is het om nieuwe fittingen + lampjes te installeren.
Omdat de lampjes in jouw loc aan de loc massa vast zitten aan 1 kant heb je als resultaat dat de lampjes zullen flikkeren.
Door ze geheel potentiaal vrij aan te sluiten zal dit verholpen zijn.



Groeten van Teunis
Re:Verslag minicursus ombouw Lok bij Teunistreinen
Citaat van: 10103 op woensdag 28 april 2010, 17:29:09
Zoals ik hierboven al had geschreven, knippert de verlichting van de 3072 bij mij thuis op de baan wel (MS2-besturing.) Ik heb het eerst maar zo gelaten, maar wil het nu toch gaan verbeteren als dat kan. Het verhaal op de Wiki over het knippervrij maken van de verlichting van die Zwitserse lok heb ik gelezen. Maar omdat dit een speciaal geval qua verlichting is, kom ik daar toch niet helemaal wijs uit.
Weet een van de heren experts hier hoe ik mijn lok knippervrij kan maken? Waar moet ik dan extra draadjes aan vast gaan solderen?


deze fittingen kopen, oude fitting gebruik je als beugeltje voor de nieuwe.

je huidige lampdraadjes handhaaf je, de blauwe voeg je toe.  mocht je ledjes monteren, de blauwe is dus de plus...
Re:Verslag minicursus ombouw Lok bij Teunistreinen


2A. Aansluiting met verlichting aan chassis (loc-massa).
2B. Aansluiting met verlichting aan de blauwe (+) draad. Knippervrij. Lampen moeten geheel gesioleerd zijn van het chassis.
2C. Hetzelfde als 2B maar nu met rangeerverlichting middels een functie-uitgang F1 of F2.

Mvg,
Peter
Re:Verslag minicursus ombouw Lok bij Teunistreinen
Citaat van: Freak op donderdag 29 april 2010, 00:17:24

2C. Hetzelfde als 2B maar nu met rangeerverlichting middels een functie-uitgang F1 of F2.
Peter

In figuur 2B branden de lampen voor of achter afhankelijk van de rijrichting.
In figuur 2C is hetzelfde licht beeld als in figuur 2B als de functie F1 of F2 is uitgeschakeld. Indien F1 of F2 is ingeschakeld dan branden de lampen voor en achter. Dat is het idee?
Vraag welk type diode kan er geinstalleerd worden? Is dat een 1 Amp type, bijvoorbeeld 1N4001 of kan het ook met een 1N4148?

Teunis

Re:Verslag minicursus ombouw Lok bij Teunistreinen
Ik gebruik gewoon de 1N4148.
Verder heb ik ook schema's gemaakt voor Marklin decoders.

Mvg,
Peter
Re:Verslag minicursus ombouw Lok bij Teunistreinen
Lid sinds: 2006

Werkspoor Amsterdam

offline
Re:Verslag minicursus ombouw Lok bij Teunistreinen
Bij een ESU decoder is dit niet eens nodig, je kunt door middel van CV instellingen, instellen dat bij een functie toets beide lampen moeten branden onafhankelijk van de rijrichting, je kan ze zelfs licht efecten mee geven
Re:Verslag minicursus ombouw Lok bij Teunistreinen
Citaat van: Vinysie op donderdag 29 april 2010, 12:06:33
Bij een ESU decoder is dit niet eens nodig, je kunt door middel van CV instellingen, instellen dat bij een functie toets beide lampen moeten branden onafhankelijk van de rijrichting, je kan ze zelfs licht efecten mee geven

Hoi Vincent

Dat is mooi, ESU decoders zijn voor mij totaal nieuw, ik zal het boekje nog wat meer gaan doornemen.

Teunis

PS heb je al meerdere loc's zelf omgebouwd?

Re:Verslag minicursus ombouw Lok bij Teunistreinen
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re:Verslag minicursus ombouw Lok bij Teunistreinen
Ik gebruik al tijden ESU. Tot nu toe vind ik het de beste decoders en het makkelijkste in te regelen. Voor geluid heb je wel de programmer nodig, maar voor de normale decoders kan het met de meeste systemen, zoals CS, IntelliBox en wat moeilijker met de 6021. Ik ben wel aan het kijken naar de decoders van TRAN, want die zijn kleiner en goedkoper. Ze leveren echter wel meer stroom. Ze zijn er ook met geluid. In tegenstelling tot ESU, kun je daar normale WAV-bestanden in zetten.

Ik laat nog wel weten, als ik meer ge-experimenteerd heb.

Re:Verslag minicursus ombouw Lok bij Teunistreinen
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:Verslag minicursus ombouw Lok bij Teunistreinen
Hallo,

voor het programmeren van rangeerverlichting bij F3 (rangeermode), zie mijn eerdere bericht:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=21495.msg363542#msg363542

M.vr.gr. Marcel
Re:Verslag minicursus ombouw Lok bij Teunistreinen
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re:Verslag minicursus ombouw Lok bij Teunistreinen
Citaat van: teunistreinen op woensdag 28 april 2010, 17:37:43
Beste Marc

Het beste is het om nieuwe fittingen + lampjes te installeren.
Omdat de lampjes in jouw loc aan de loc massa vast zitten aan 1 kant heb je als resultaat dat de lampjes zullen flikkeren.
Door ze geheel potentiaal vrij aan te sluiten zal dit verholpen zijn.

Groeten van Teunis

Citaat van: lucy op woensdag 28 april 2010, 23:51:38
deze fittingen kopen, oude fitting gebruik je als beugeltje voor de nieuwe.

je huidige lampdraadjes handhaaf je, de blauwe voeg je toe.  mocht je ledjes monteren, de blauwe is dus de plus...

Citaat van: Freak op donderdag 29 april 2010, 00:17:24
2A. Aansluiting met verlichting aan chassis (loc-massa).
2B. Aansluiting met verlichting aan de blauwe (+) draad. Knippervrij. Lampen moeten geheel gesioleerd zijn van het chassis.
2C. Hetzelfde als 2B maar nu met rangeerverlichting middels een functie-uitgang F1 of F2.

Mvg,
Peter

Heren bedankt! Andere fittingen dus voor de lampjes om ze te isoleren van het frame. En dan het blauwe (nu nog werkloze) draadje van de decoder aansluiten op de lampjes.  Kan ik dan gewoon een draadje tussen de twee fittingen vastmaken en daar halverwege de blauwe op laten aansluiten?