Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Set 1200 locs (37123) van juiste seinbeelden voorzien

Gestart door Marklindak dinsdag 06 april 2010, 21:22:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Set 1200 locs (37123) van juiste seinbeelden voorzien
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Set 1200 locs (37123) van juiste seinbeelden voorzien
Zoals jullie bekend hebben de Turkoois en Bruine 1200 van ons merk niet het juiste frontsein. (twee koplampen)

Ik heb de boel uit elkaar gepeuterd en zag dat op de verlichtings modules smd weerstanden (of wat het ook mogen zijn  :oops: ) zaten gesoldeerd.

Om nu de bovenste witte led uit te schakelen kun je de tweede weerstand van links aan de achterzijde los solderen.
Ik ben gewoon met de eerste begonnen en toen had ik een rode te pakken, verkeerd dus want die wilde ik met een functiedecoder schakelbaar maken.
De tweede bleek dus de juiste te zijn en zie hieronder de foto's met bijschriften.


Hopelijk hebben jullie hier iets aan, ik heb bij Keuterman wel nieuwe lichtmodules besteld, dit om de twee locs weer in fabrieksstaat terug te kunnen brengen indien dat nodig mocht zijn.
Lichtmodules zijn gewoon direct leverbaar, weekje of twee.

Foto 1, de lichtmodule waar het weerstandje is verwijderd.

Foto 2, de turkooise loc zonder kap met een ESU functiedecoder er bij geplaatst.

Foto 3, het juiste seinbeeld!  :lol: :lol: :lol: :D

Gr. Fred.
Re:Set 1200 locs (37123) van juiste seinbeelden voorzien
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re:Set 1200 locs (37123) van juiste seinbeelden voorzien
Sow Fred je bent de eerste die het aan durfde  :shock: Weet ik wel dat je al nieuwe verlichtingsplaatjes achter de hand had, maar toch  :D Toppie ziet er goed uit zo!
Fijn dat je er ook foto's bijgezet hebt van hoe wij het na kunnen doen  :)
Re:Set 1200 locs (37123) van juiste seinbeelden voorzien
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re:Set 1200 locs (37123) van juiste seinbeelden voorzien
Citaat van: Brigitte op dinsdag 06 april 2010, 21:38:52
Sow Fred je bent de eerste die het aan durfde  :shock: Weet ik wel dat je al nieuwe verlichtingsplaatjes achter de hand had, maar toch  :D Toppie ziet er goed uit zo!
Fijn dat je er ook foto's bijgezet hebt van hoe wij het na kunnen doen  :)


Het aandurven was dus inderdaad gewoon proberen welke er los moest, nieuwe lichtmodules heb ik besteld, best prijzig: 14.95 euries per stuk. Deze moeten echter nog bezorgd worden, maar ja Meneer Keuterman gaf aan dat het leverbaar was.
Ik hoor wel wie zijn geluk heeft uitgeprobeerd, ik ben in ieder geval al 1 zo'n zwart ding kwijt geraakt na het los solderen, glipte weg en lag op de grond, tapijt en je vind hem niet meer terug.
Gr. Fred.
Re:Set 1200 locs (37123) van juiste seinbeelden voorzien
Citaat van: Marklindak op dinsdag 06 april 2010, 21:22:16
Zoals jullie bekend hebben de Turkoois en Bruine 1200 van ons merk niet het juiste frontsein. (twee koplampen)

Hieronder de turkooise loc zonder kap met een ESU functiedecoder er bij geplaatst.


Hoi Fred.

Mijn complimenten. Dat ziet er "zeer gelikt" uit! Als beginneling op het "soldeer en elektronica front" toch nog weer een vraag:

Waarom die "ESU functiedecoder er bij geplaatst"?
Re:Set 1200 locs (37123) van juiste seinbeelden voorzien
Hans.
Staat in zijn eerdere bericht - citaat :
"Ik ben gewoon met de eerste begonnen en toen had ik een rode te pakken, verkeerd dus want die wilde ik met een functiedecoder schakelbaar maken."
Voor de sluitverlichting dus Hans.
Zal er best van opknappen zo....
Verlichting ziet er goed uit zo.

Mvg: Alex
Re:Set 1200 locs (37123) van juiste seinbeelden voorzien
Citaat van: Aliebengalie op woensdag 07 april 2010, 05:10:04
Staat in zijn eerdere bericht

Hoi Alex

Des te meer bewijs dat ik een beginneling ben wat dat betreft EN niet helmaal goed gelezen dus... :oops:

Bedankt voor de tip!
Re:Set 1200 locs (37123) van juiste seinbeelden voorzien
Hans,we benne nooit te oud om te leren toch.... :lol:

Fred,ziet er netjes en prima uit,en nog steeds op zoek naar je msd weerstand..... :lol:
klein maar fijn.

Mvg: Alex
Re:Set 1200 locs (37123) van juiste seinbeelden voorzien
De M4 decoder in deze loks hebben een AUX1 en 2 aan boord en de extra functie decoder isoverbodig. De rode sluitseinen zijn eenvoudigweg hiermee te schakelen.

Wijsheid achteraf maar toch goed om even te melden.

Het seinbeeld kan ook zonder soldeerwerk aangepast worden door de bewuste led af te plakken. Dit is niet onomkeerbaar en dus spaart het nieuwe printjes.

Gr, Ben.
Re:Set 1200 locs (37123) van juiste seinbeelden voorzien
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re:Set 1200 locs (37123) van juiste seinbeelden voorzien
Ben, interessant wat je zegt, maar je zult de rode sluitseinen wel om moeten solderen naar AUX 1 of 2 ? Of is het een kwestie van CV blad aanpassen?

Led afplakken kan inderdaad, maar daar heb ik al naar gekeken en ik heb niet het lef de zwarte kapjes er af te halen, die zitten een beetje verlijmd  :? En die moeten weg om bij het ledje te kunnen komen  :( Misschien later toch maar es moed verzamelen om nog een poging te wagen.
Re:Set 1200 locs (37123) van juiste seinbeelden voorzien
Ik kan geen foto meer maken. De 1204 is omgebouwd naar 2-rail en naar m'n treinenmaatje met wie ik de set samen heb gekocht. De 1221 heb ik inmiddels doorverkocht. De rode sluitseinen heb ik omgesoldeerd naar de aux1/2. En met wat gepiel kun je de zwarte kapjes wel van de printjes peuteren (wat ik zelf niet geprobeerd heb).

Gr, Ben.
Re:Set 1200 locs (37123) van juiste seinbeelden voorzien
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re:Set 1200 locs (37123) van juiste seinbeelden voorzien
Citaat van: spoorman op woensdag 07 april 2010, 08:31:44
De M4 decoder in deze loks hebben een AUX1 en 2 aan boord en de extra functie decoder isoverbodig. De rode sluitseinen zijn eenvoudigweg hiermee te schakelen.

Wijsheid achteraf maar toch goed om even te melden.

Het seinbeeld kan ook zonder soldeerwerk aangepast worden door de bewuste led af te plakken. Dit is niet onomkeerbaar en dus spaart het nieuwe printjes.

Gr, Ben.
Citaat van: spoorman op woensdag 07 april 2010, 12:06:05
Ik kan geen foto meer maken. De 1204 is omgebouwd naar 2-rail en naar m'n treinenmaatje met wie ik de set samen heb gekocht. De 1221 heb ik inmiddels doorverkocht. De rode sluitseinen heb ik omgesoldeerd naar de aux1/2. En met wat gepiel kun je de zwarte kapjes wel van de printjes peuteren (wat ik zelf niet geprobeerd heb).

Gr, Ben.


Het klopt dat er een F1 en F2 op de decoders zitten af fabriek. Sterker nog, F3 en F4 zijn ook in gebruik.
Hoe zit de boel nu geschakeld:
F1 en F2 staan 100% open geprogrammeerd naar de luidspreker om de tyfoon aan te zetten. F3 stuurt dan via via de tyfoon aan.
F4 zit een remvertraging op aangesloten.
Ik heb dus eerst uitgezocht hoe een en ander in elkaar zat, Fa. Keuterman gaf ook een extra functiedecoder als makkelijkste oplossing aan om de rode sluitlichten te kunnen schakelen.

Om nu de originaliteit geen geweld aan te doen heb ik er een extra functiedecoder ingebouwd. Geeft je ook de mogelijkheid om alles weer origineel te maken.
Tevens kun je de loc en functiedecoder hetzelfde adres geven, makkelijk voor en 6021 rijder zoals ik.

Verder heb ik geen idee hoeveel soorten lichtmodules er in omloop zijn, er zitten verschillen in kleur tussen deze set en de eerste versie die uit kwam, de lichtmodule verschilt ook duidelijk.
Ook de bestelnummers verschillen per Loc, kleur dus.

Ik zal laten weten of ik een ander model krijg toegestuurd door Fa. Keuterman.

Met deze aanpassing wilde ik alleen maar een simpele methode aangeven zonder de authenticiteit geweld aan te hoeven doen, dat is me denk ik gelukt in deze.


Citaat van: Aliebengalie op woensdag 07 april 2010, 07:05:33
Hans,we benne nooit te oud om te leren toch.... :lol:

Fred,ziet er netjes en prima uit,en nog steeds op zoek naar je msd weerstand..... :lol:
klein maar fijn.

Mvg: Alex

Inderdaad nog niet teruggevonden!

Gr. Fred.
Re:Set 1200 locs (37123) van juiste seinbeelden voorzien
Citaat van: Marklindak op woensdag 07 april 2010, 12:33:40F1 en F2 staan 100% open geprogrammeerd naar de luidspreker om de tyfoon aan te zetten. F3 stuurt dan via via de tyfoon aan.
F4 zit een remvertraging op aangesloten.

Wat bedoel je met F1 en F2 staan 100% open geprogrammeerd naar de luidspreker Fred? Ik snap echt niks van die zin. Bij mijn weten stuurt aux3 een transistortje aan, zodat er spanning op het geluidprintje komt en dat begint dan te toeteren. Wat hebben F1 en F2 (of bedoel je aux1 en aux2) daarmee te maken?
F4 zet inderdaad een remvertraging in werking, maar dat heeft niets met de functieuitgangen te maken. Aux4 is nog gewoon bruikbaar en kan onder iedere willekeurige functieknop worden geprogrammeerd. Iets anders is dat aux3 en aux4 bij mijn weten niet zijn versterkt en ik weet niet hoeveel stroom ze kunnen leveren.
Re:Set 1200 locs (37123) van juiste seinbeelden voorzien
Yep, klopt als een bus.
Re:Set 1200 locs (37123) van juiste seinbeelden voorzien
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re:Set 1200 locs (37123) van juiste seinbeelden voorzien
Citaat van: henkv op woensdag 07 april 2010, 13:19:19
Citaat van: Marklindak op woensdag 07 april 2010, 12:33:40F1 en F2 staan 100% open geprogrammeerd naar de luidspreker om de tyfoon aan te zetten. F3 stuurt dan via via de tyfoon aan.
F4 zit een remvertraging op aangesloten.

Wat bedoel je met F1 en F2 staan 100% open geprogrammeerd naar de luidspreker Fred? Ik snap echt niks van die zin. Bij mijn weten stuurt aux3 een transistortje aan, zodat er spanning op het geluidprintje komt en dat begint dan te toeteren. Wat hebben F1 en F2 (of bedoel je aux1 en aux2) daarmee te maken?
F4 zet inderdaad een remvertraging in werking, maar dat heeft niets met de functieuitgangen te maken. Aux4 is nog gewoon bruikbaar en kan onder iedere willekeurige functieknop worden geprogrammeerd. Iets anders is dat aux3 en aux4 bij mijn weten niet zijn versterkt en ik weet niet hoeveel stroom ze kunnen leveren.
Citaat van: spoorman op woensdag 07 april 2010, 15:03:57
Yep, klopt als een bus.


Ik ben geen grote kenner van programmeren, maar op een CS kregen we F1 en F2 niet aan de praat, staat me ook iets van bij dat je met een ESU decoder F1 permanent open kan zetten. Hoe het in detail zit weet ik niet meer uit mijn hoofd.

Je hebt met deze methode nu een simpele oplossing met weinig ingrepen in de originele staat, daar gaat en ging het mij om.


Gr. Fred.
Re:Set 1200 locs (37123) van juiste seinbeelden voorzien
Fred,

Er is niets mis met jouw oplossing. Ik geef alleen maar aan dat er meerdere mogelijkheden zijn, er valt dus iets te kiezen. :P

Ook in jou oplossing wordt de soldeerbout gehanteerd en vervalt je garantie.

Gr, Ben.
Re:Set 1200 locs (37123) van juiste seinbeelden voorzien
Geweldig dat je voor de goegemeente hebt uitgezocht hoe de bovenste led uit te zetten Fred.
Voor het apart kunnen schakelen van de sluitseinen bestaan verschillende oplossingen, zoals Ben al schreef. Wie geen zin heeft een aparte decoder aan te schaffen kan de draadjes voor de sluitseinen losmaken en verlengen. Op de site van Huib Maaskant is te vinden waar aux1 en aux2 op de 21MTC plug zijn te vinden. Het gemakkelijkste is denk ik de draadjes bovenop de stekker zelf te solderen.
Re:Set 1200 locs (37123) van juiste seinbeelden voorzien
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re:Set 1200 locs (37123) van juiste seinbeelden voorzien
Citaat van: spoorman op woensdag 07 april 2010, 19:36:57
Fred,

Er is niets mis met jouw oplossing. Ik geef alleen maar aan dat er meerdere mogelijkheden zijn, er valt dus iets te kiezen. :P

Ook in jou oplossing wordt de soldeerbout gehanteerd en vervalt je garantie.

Gr, Ben.
Dat mijn garantie is vervallen snap ik wel, wat ik nog steeds niet snap is het verhaal over de aux 1 en aux 2 dat deze beschikbaar zijn om de sluitlichten te schakelen.

Ik heb de locs bij een dorpsgenoot en redelijk goede kenner van programmeren op de baan gehad en F1 en F2 kwamen niet aan de praat.

Je hebt het dan over de M ingebouwde decoders en daar valt niet mee te twisten hebben we gemerkt.

Kortom hoe hebben jullie F1 en F2 wel aan de praat gekregen?


Gr. Fred.
Re:Set 1200 locs (37123) van juiste seinbeelden voorzien
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Set 1200 locs (37123) van juiste seinbeelden voorzien
Citaat van: Marklindak op zaterdag 10 april 2010, 23:57:56
Kortom hoe hebben jullie F1 en F2 wel aan de praat gekregen?
Fred, om met F1 en F2 de sluitverlichting te kunnen schakelen, moet je de desbetreffende AUX poorten aan de functies F1 en F2 toekennen.
Dit kan je op de CS in het menu functionmapping doen.
Re:Set 1200 locs (37123) van juiste seinbeelden voorzien
CiteerDat mijn garantie is vervallen snap ik wel

je garantie is echt niet vervallen hoor. alleen op de verlichtingsplaatjes wel natuurlijk. alleen daar waar jij zelf aanpassingen verricht, die buiten onderhoud vallen, vervalt de garantie. maar natuurlijk niet op het gehele product. mocht bv de decoder stuk gaan omdat jij die lichtplaatjes hebt kortgesloten, dan moet de garantieverlener kunnen aantonen dat dit onderdeel daardoor stuk is gegaan. valt de kap door zinkpest uit elkaar of is de motor stuk, heb jij gewoon nog garantie....
Re:Set 1200 locs (37123) van juiste seinbeelden voorzien
@Pobox, de bewijslast ligt bij jezelf en dat gaat je niet lukken:

Elke aanspraak op garantie en schadevergoeding is uitgesloten,
wanneer in Märklin-producten niet door Märklin vrijgegeven vreemde
onderdelen ingebouwd en / of Märklin-producten omgebouwd
worden en de ingebouwde vreemde onderdelen resp. de ombouw
oorzaak van nadien opgetreden defecten en / of schade was. De
aantoonplicht en de bewijslijst daaromtrent, dat de inbouw van
vreemde onderdelen in Märklin-producten of de ombouw van
Märklin-producten niet de oorzaak van opgetreden defecten en /
of schade is geweest, berust bij de voor de inbouw en/of ombouw
verantwoordelijke persoon en / of firma danwel bij de klant.


@Fred: de sluitlichten kun je aansluiten op de AUX1 en AUX2 uitgangen. Even opzoeken op de connector en een draadje solderen. En dan de uitgangen koppelen aan de functietoetsen die jij wilt gebruiken.

Gr, Ben.
Re:Set 1200 locs (37123) van juiste seinbeelden voorzien
De Nederlandse wet zegt gelukkig iets anders, daar is de garantie ook langer dan 2 jaar, namelijk de gehele te verwachten levensduur van een product!

fabrieksgarantie is in de regel alleen maar een beperking. Als je rechtstreeks je spullen voor garantie naar Marklin stuurt val je onder deze fabrieksgarantie voorwaarden idd.

In Nederland zegt de wet dat de verkoper verantwoordelijk is voor garantie en dat staat los van de fabrieksgarantie.

voorbeeld:
Als je een nieuwe auto koopt heb je garantie bij de dealer. vervang je zelf de remblokken vervalt de garantie op deze remmen. Niet op de rest van de auto. Behalve als aangetoond kan worden dat de remblokken verkeerd gemonteerd waren waardoor deze aanliepen en de aandrijving forceerde, dan geldt daar geen garantie meer voor, etc
De bewijslast hiervoor ligt in het beginsel bij de verkoper, pas later bij de koper.


Dus vervang/verander je de lampen van een trein vervalt alleen de garantie op dat onderdeel. Als een aansluitend onderdeel stuk gaat heb je in het beginsel gewoon garantie behalve als aangetoond kan worden dat deze door jouw wijziging stuk is gegaan!
Re:Set 1200 locs (37123) van juiste seinbeelden voorzien
Allemaal boekenwijsheid Wout. In de praktijk gaat het wat anders.
Re:Set 1200 locs (37123) van juiste seinbeelden voorzien
Citaat van: spoorman op zondag 11 april 2010, 13:43:33
de sluitlichten kun je aansluiten op de AUX1 en AUX2 uitgangen. Even opzoeken op de connector en een draadje solderen. En dan de uitgangen koppelen aan de functietoetsen die jij wilt gebruiken.

Hoi Ben.

Ook ik zou op termijn graag de verlichting van mijn modellen in overeenstemming met de werkelijkheid brengen.

Is er ook een handleiding met beelden / tekeningen zoals je hierboven beschrijft? Alvast bedankt voor eventuele tips!