Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

ESU Sound Decoder/ESU Luidspreker

Gestart door Anne W zaterdag 03 april 2010, 16:31:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ESU Sound Decoder/ESU Luidspreker
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
ESU Sound Decoder/ESU Luidspreker
Afgelopen januari heb ik mijn BR 221 (Märklin nr. 3782) bij WSUM in Waalwijk laten ombouwen met een ESU MFX/Sound Decoder en een ESU Luidsprekertje.

Tijdens Rail 2010 heeft deze lok op de Silberberg-Strecke van de MSG Den Bosch alle dagen meegedraaid, om het mooie geluid een beetje hoorbaar te krijgen, had ik het volume met mijn "instel MS" op 100% gezet.

Na 2 dagen rijden op Rail 2010 stopte de geluidsproductie, na de tentoonstelling heb ik de lok bij de winkel ingeleverd, vandaag kreeg ik hem terug met de boodschap: het volume nooit hoger zetten als 80%.

Natuurlijk had ik hierover een discussie met de winkel en daar kwam uit dat het geleverde vermogen van de decoders afgestemd is op de grootste luidsprekers, die passen echter niet in deze lok, alhoelel er erg veel ruimte is.

Een toekomstige prinses zei eens over haar prins: "een beetje dom", ik heb die mening nu ook over dit ontwerp van ESU, ik kan begrijpen dat ze de geluidsversterker elektronica voor alle decoders hetzelfde maken met hetzelfde vermogen

Maar ik kan niet begrijpen dat ze de luidsprekers dan niet "overbelastingsproof" maken of in de lokprogrammer geen verplichte optie maken: "uitgangsvermogen decoder limiteren, staat standaard op 0".

Op mijn vraag of dit nog wel garantie was, zei de winkelier: "ja, deze keer wel voor jou, niet voor mij, ESU vergoedt de luidspreker niet aan mij", een winkelier die weet wat klantenbinding betekent, applaus!

Groet, Anne W
Re:ESU Sound Decoder/ESU Luidspreker
 :mrgreen:

Je hebt er dus toch een topic voor geopend.... :)
Re:ESU Sound Decoder/ESU Luidspreker
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re:ESU Sound Decoder/ESU Luidspreker
Hoi Anne,

Erg goed om te weten, waar het aan zou kunnen liggen. Ik ben het eens, dat ESU hier wel een voorziening voor had kunnen treffen.

Ik heb namelijk een Blue Tiger, die nog steeds orgineel is qua instellingen en ook geen geluid meer geeft. Ik ga direct kijken wat er fout is.

Groet,
Bert
Re:ESU Sound Decoder/ESU Luidspreker
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:ESU Sound Decoder/ESU Luidspreker
Dag Anne.
Heel goed dat je dit "gevoelige" onderwerp eens extra uitlicht!
Ook ik vindt het onbegrijpelijk dat zo'n ontzettend leuke aanvulling op het digitale rijden, eigenlijk gewoon als een héél onbetrouwbaar produkt wordt verkocht! :shock:
Hoeveel mensen (starters) zijn er niet begonnen met zo'n prachtige startset met één of twee locs met geluid, en van hoeveel van die starters werden na enige uren (of weken) rijden niet "verrast" door het plotselinge stoppen van het geluid?
Het is mij al 5 keer overkomen, dus overkomt dit uiteindelijk vrijwel iedereen die locs met geluid heeft rijden!

Waarom wordt het volume van deze locs af fabriek niet al op 80% ingesteld?
(Misschien omdat verkopen op 100% aantrekkelijker is?)

Op zich is het niet veel werk om een nieuw speakertje (à ?7,-) in te bouwen, maar juist voor de starters is deze teleurstelling een flinke tegenvaller! :?
Ondanks dat het in de meeste gevallen garantie is (onnodig extra kosten en werk!) blijft het erg vervelend en vooral voor mensen die in het begin nog weinig rijden is, bij het later stoppen van het geluid, dit een grote teleurstelling.

Nu komen de meeste (startende) modelspoorders er via fora, uiteindelijk wel achter waarom het geluid het niet meer doet, maar het zou zo eenvoudig, d.m.v. lager instellen geluidsvolume, voorkomen kunnen worden.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan. (die weer 2 speakers moet vervangen!)
Re:ESU Sound Decoder/ESU Luidspreker
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:ESU Sound Decoder/ESU Luidspreker
Citaat van: AlbertJan op zondag 04 april 2010, 08:30:15

Waarom wordt het volume van deze locs af fabriek niet al op 80% ingesteld?
(Misschien omdat verkopen op 100% aantrekkelijker is?)


Inderdaad waarom doet men dit niet.
Onwetendheid misschien?
Re:ESU Sound Decoder/ESU Luidspreker
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:ESU Sound Decoder/ESU Luidspreker
Ik kan me goed voorstellen dat ze maar één "decoder-versterker" maken, maar ik vind dat ze in de lokprogrammer, en op papier, dan toch iets moeten "regelen" dat de gebruiker:

op de hoogte is van het maximaal toelaatbare vermogen van de luidspreker

er bewust mee kan omgaan, door een instelling (nee niet volume) in de decoder, er zal best nog wel een CV-tje vrij zijn)

Groet, Anne W
Re:ESU Sound Decoder/ESU Luidspreker
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:ESU Sound Decoder/ESU Luidspreker
Hallo Anne,

Gaat dit alleen op voor de LokPilot-decoders, of ook voor de "aan Märklin" geleverde decoders?
Ik heb nl ook nog 3 loks, waarvan het geluid niet (goed) meer werkt. (Br V160029, Br 18 en SNCB 23)

Gr. Marcel
Re:ESU Sound Decoder/ESU Luidspreker
Citaat uit een bericht van mij uit het verleden.

CiteerMocht de speaker defect zijn en je vervangt hem plaats dan een weerstand van 4,7 tot 6,8 Ohm/0,5W in serie met de luidspreker.

Mvg,
Peter
Re:ESU Sound Decoder/ESU Luidspreker
Persoonlijk vind ik het vrij logisch, dat wanneer men alles op 100% zet, iets defect gaat en zeker bij het langer in bedrijf houden van een loc met sound of enig ander apparaat.

Wanneer ik mijn privé audioapparatuur op alle fronten 100% zou laten werken is hier ook geen lang leven te verwachten.
Het houd natuurlijk eens ergens op.

Wanneer ik Esu's inbouw en het soundgedeeldte bekijk staan ze fabriekaf doorgaans op 50% en dat is dan vaak te zacht qua volume dus schroef ik deze gemiddeld naar 70%.
Ook krijg ik wel eens locs binnen met Märklin MFX sounddecoders die de geest gegeven hebben en dan blijkt achteraf dat de eigenaar óók zelf het volume op maximaal heeft gezet.

Dus het probleem zit ik in elke sounddecoder, ongeacht het merk.
Tenminste, dat is mijn ervaring en uiteraard mag een ander daar een andere mening over hebben.

P.s. kleine afwijking van het onderwerp: Wanneer men een loc op 100% snelheid laat rijden, wat een decoder af kan geven aan een motor, dient met ook een vangnet in de bogen te zetten.
Re:ESU Sound Decoder/ESU Luidspreker
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:ESU Sound Decoder/ESU Luidspreker
Ik vind altijd alles wat de fabrikanten doen goed MITS ze de gebruikers maar informeren.

Met huis, tuin en keuken audio apparatuur is dit niet te vergelijken, als je die op 100% zet dan vervormt de zaak heel erg en de hele buurt staat aan je voordeur.

Laat ik het vergelijken met de scheepsmotoren die ik verkocht, je kan ze kopen op "continu" vermogen en op "race" vermogen, minimaal meer dan een factor 2 verschil, maar ook duidelijke informatie t.a.v. de te verwachten levensduur.

Als het met de verhouding tussen het door de decoder geleverde 100% vermogen en het vermogen wat het luidsprekertje mag hebben, ook zo is dat de levensduur (veel) korter is, dan moet de fabrikant dat bekend maken.

Ik denk dat Märklin het één en ander wel geregeld heeft, tenminste ik heb in de instructieboekjes niets gelezen over een limitatie in het volume, zo niet dan moet er geen luidsprekertje kapot gaan wegens 100% anders "hangen" ze....

Ik weet niet of je een luidsprekertje door kunt meten, overigens werken mijn BR 36, BR 64 en BR 85 nog steeds goed, maar het volume staat duidelijk onder de 80% en Raptor zet het geluid ook nog eens uit op plaatsen waar het geluid niet hoorbaar zou moeten zijn (in een berg)

Groet, Anne W
Re:ESU Sound Decoder/ESU Luidspreker
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:ESU Sound Decoder/ESU Luidspreker
Hallo Anne,

Weet jij misschien, of het mogelijk is met de lokPilot met sound, 2 luidsprekers te plaatsen? (in serie of paralel?) Dit ivm een ICE-3, zodat ik op meerdere plaatsen het motorgeluid kan horen.

Gr. Marcel
Re:ESU Sound Decoder/ESU Luidspreker
Citaat van: Rieske op zondag 04 april 2010, 08:35:25
Citaat van: AlbertJan op zondag 04 april 2010, 08:30:15

Waarom wordt het volume van deze locs af fabriek niet al op 80% ingesteld?
(Misschien omdat verkopen op 100% aantrekkelijker is?)


Inderdaad waarom doet men dit niet.
Onwetendheid misschien?

Bij een firmware-update van de Esu decoders staan deze na de update op 50% ingesteld.
Re:ESU Sound Decoder/ESU Luidspreker
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:ESU Sound Decoder/ESU Luidspreker
Beste Riny,

Ik heb een ESU M4 Sound Decoder, betekent dat dat je het volume, na deze firmware-update niet hoger kunt zetten d.m.v. het Mobile Station?

Beste Marcel,

Ik zou het je niet kunnen vertellen, als je ze parallel zet, wordt de weerstand met de helft gereduceerd, of de decoder dat kan hebben?

In serie wordt de weerstand 2 maal zo hoog en of er dan nog geluid uit komt moet je uit proberen.

Je beste deskundige bron op ons Forum heet Freak (Peter)

Groet, Anne W
Re:ESU Sound Decoder/ESU Luidspreker
Lijkt me niet verstandig dit te doen.
Ik weet zeker dat je straks dan een defecte decoder hebt.
Nooit en te nimmer doen zoiets.

Mvg: Alex
Die vroeger deze fout wel eens maakte met kleine radiootjes.... :lol:
Re:ESU Sound Decoder/ESU Luidspreker
Citaat van: Anne W op vrijdag 09 april 2010, 17:45:26
Ik heb een ESU M4 Sound Decoder, betekent dat dat je het volume, na deze firmware-update niet hoger kunt zetten d.m.v. het Mobile Station?

Beste Anne,

Normaal moet je dan de onderlinge balans van de sounds ook beter op elkaar af kunnen stemmen.
Je kunt dan immers zelf bepalen hoever je wilt gaan in het volumepercentage tussen de 50% en 100%.

Of en hoe dit werkt met een MS kan ik niet aangeven omdat ik geen MS in mijn bezit heb, helaas.
Mogelijk dat iemand, betreffende een MS, je meer kan vertellen.
Re:ESU Sound Decoder/ESU Luidspreker
Als je de speakers parallel plaatst halveerd de impedantie. De decoder wordt dan te zwaar belast.
Als je de speakers in serie plaatst verdubbeld de impedantie. Het totale vermogen zal dan halveren en verdeeld worden over beide speakers.

Mvg,
Peter
Re:ESU Sound Decoder/ESU Luidspreker
De 100 Ohm speaker die ESU levert bij de loksound decoders, kan vervangen worden (indien de oorspronkelijke speaker, qua afmeting, te groot is) door twee, in serie geschakelde, 50 Ohm exemplaren. 
Re:ESU Sound Decoder/ESU Luidspreker
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:ESU Sound Decoder/ESU Luidspreker
Beste Riny,

Ik moet je bekennen dat ik van je antwoord niets snap, mijn vraag was simpel: als de firmware update gedaan is kan ik dan het volume d.m.v. een niet ESU, maar wel door ESU ontwikkeld, apparaat weer verhogen?

Beste Peter,

Je antwoord is wat wetenschappelijker als dat van mij, maar we zeggen hetzelfde.

Groet, Anne W
Re:ESU Sound Decoder/ESU Luidspreker
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:ESU Sound Decoder/ESU Luidspreker
Citaat van: Anne W op zaterdag 10 april 2010, 18:00:05
Ik moet je bekennen dat ik van je antwoord niets snap, mijn vraag was simpel: als de firmware update gedaan is kan ik dan het volume d.m.v. een niet ESU, maar wel door ESU ontwikkeld, apparaat weer verhogen?

Anne, wat Riny bedoelt is dat na een update de register of CV waarde, die het volume bepaalt op 50% staat.
Dus na een update zal CV63 niet meer op 64 staan, maar op 31 of 32.
Je kunt de decoder nog altijd op dezelfde wijze en met dezelfde apparatuur programmeren als voorheen.
Re:ESU Sound Decoder/ESU Luidspreker
Beste Ad,

Bedankt voor geven van het antwoord aan Anne.
Re:ESU Sound Decoder/ESU Luidspreker
Hallo,

De bolle neuzen van Roco met sound worden standaard met Esu Loksound met 2 speakers geleverd.
Hoe kan ik meten wat voor luidsprekers het zijn ?
Het geluid staat bij mij op maximum maar de loks rijden nooit heel lang, +- maar 20 minuten lang dus
heb nog geen problemen gehad.

Mvg

Olivier 
Re:ESU Sound Decoder/ESU Luidspreker
Lid sinds: 2007

Warnsveld (GLD)

offline
Re:ESU Sound Decoder/ESU Luidspreker
Citaat van: loc1200 op vrijdag 09 april 2010, 00:08:01
Hallo Anne,

Weet jij misschien, of het mogelijk is met de lokPilot met sound, 2 luidsprekers te plaatsen? (in serie of paralel?) Dit ivm een ICE-3, zodat ik op meerdere plaatsen het motorgeluid kan horen.

Gr. Marcel

Je bedoelt vast Loksound, Lokpilot geeft geen geluid !!

m.v.g,

erik
Re:ESU Sound Decoder/ESU Luidspreker
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:ESU Sound Decoder/ESU Luidspreker
Beste Ad,

Hartelijk dank, dit antwoord snap ik, maar het is me nog niet helemaal duidelijk: als ik met het Mobile Station het volume instel verander ik dan de waarde van CV63?

Ooit zal ik me verdiepen in het CV gebeuren, maar eerst de baan afbouwen voordat ik niet lenig genoeg meer ben.

Groet, Anne W
Re: ESU Sound Decoder/ESU Luidspreker
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: ESU Sound Decoder/ESU Luidspreker
Citaat van: Anne W op zaterdag 03 april 2010, 16:31:44
Op mijn vraag of dit nog wel garantie was, zei de winkelier: "ja, deze keer wel voor jou, niet voor mij, ESU vergoedt de luidspreker niet aan mij", een winkelier die weet wat klantenbinding betekent, applaus!

Ja hoor: ik van de week zelfde ervaring. Na een paar dagen te hebben gereden met een lok uitgerust met ESU Loksound V4.0 stopte ook het geluid.

Bij dezelfde winkelier de loksound gekocht: speakertje doorgemeten en jawel: kaduk. Ik heb dezelfde service genoten bij deze winkelier als jij Anne. Nieuw speakertje en de lok heeft weer sound. Geluidsniveau teruggeschroefd naar 75% (moest toch omdat geluid vervormde).

Deze winkelier verdient een pluim!
Re: ESU Sound Decoder/ESU Luidspreker
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: ESU Sound Decoder/ESU Luidspreker
Beste Henk,

Heel mooi, de mensen die mij een beetje kennen weten wel welke winkelier die pluim verdient.

Groet, Anne W
Re: ESU Sound Decoder/ESU Luidspreker
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: ESU Sound Decoder/ESU Luidspreker
Winkelier is straks te herkennen aan de vele pluimen.

:D  :D  :D

Maar wel top, die service!

Gr. Marcel