Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Ondergronds station en tunnel in de WC (Update 08-08)

Gestart door hossie zaterdag 03 april 2010, 10:47:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Ondergronds station en tunnel in de WC (Update 05-12)
Alles over styreen staat in de plan u draad hier op t forum.
Of kort samengevat op sleutelspoor.nl

Grtn,
Robin
Re:Ondergronds station en tunnel in de WC (Update 05-12)
mooi idee zo heb je ook iets aan je wc bezoek  :lol:

mvg niko
Re:Ondergronds station en tunnel in de WC (Update 05-12)
Citaat van: Hero op zondag 05 december 2010, 19:21:33
Alles over styreen staat in de plan u draad hier op t forum.
Of kort samengevat op sleutelspoor.nl

Grtn,
Robin

Robin, dank voor je tip. Ik kan "de plan u draad" alleen niet vinden. Heb je misschien een linkje?
Re:Ondergronds station en tunnel in de WC (Update 05-12)
Sorry,

Staat bij de buren op t forum.Wist even niet meer waar ik was.
Zou er maar rustig bij gaan zitten,is aardig wat leesvoer.

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,2555.0.html

Grtn Robin
Re:Ondergronds station en tunnel in de WC (Update 05-12)
Zo, 224 pagina's leesvoer...

Ik ga het in ieder geval eens bestuderen, maar als iemand direct al tips heeft waarmee je styreen het makkelijkst kunt lijmen en met wat voor verf kunt schilderen, dan hoor ik dat graag!
Re:Ondergronds station en tunnel in de WC (Update 05-12)
Ja succes,

Een samenvatting staat op www.sleutelspoor.nl
Bij updates ,die van 1-3-2009 kiezen.
Onderaan de pagina linkje naar bakken volgen.
Staan alle lijmsoorten en tips in.

Ik kan de gewenste pagina helaas niet direct linken.

Grtn Robin
Re:Ondergronds station en tunnel in de WC (Update 05-12)
Kijk dat zijn nog eens handige tips. Ik ben even zo vrij geweest om de styreen lijmtips van sleutelspoor onder elkaar te zetten:


UHU Plast
Deze lijm is een 'trage', vullende en weinig agressieve lijm is. Het trage is handig wanneer grote oppervlakken gelijmd moeten worden. Het droogt wel, maar niet heel snel. Wees vooral niet te zuinig met lijm. Vanwege de toch relatief snelle droging van de eerste laag, worden er twee lagen aangebracht.

Het styreen wordt daar dermate zacht van dat het plotseling slap gaat aanvoelen. Schrik daar niet van, dit is normaal en zorgt juist voor een goede verlijming later. Om de hechting optimaal te maken, en er voor te zorgen dat de lijm egaal 'pakt' op de hele laag, wordt er nagerold met een roller.


Revell Contacta Professional
Deze lijm is een stuk 'agressiever' en ook dunner dan Uhu Plast. Voor het lijmen van 'stompe' verbindingen is dit type lijm het meest geschikt. Het vreet zich een klein stukje in de beide delen en last zodoende de delen goed aan elkaar. Het sterke oplossend vermogen kan hier geen kwaad, aangezien er met grotere wanddiktes gewerkt wordt.

Voor extra stabiliteit en mooie afwerking worden de naden ook nog eens nagelopen met deze lijm. Alsof er een lasser een keurige hoeknaad heeft gelegd !


Plastic Weld
Deze lijm wordt gebruikt om delen 'koud' tegen elkaar leggen en dan 'tack-welden'. Plastic Weld is een waterdunne lijm, vergelijkbaar met MEK, met dat verschil dat er een minieme hoeveelheid styreen in is opgelost. Hierdoor heeft het een enigszins vullende werking. Wees zeer zuinig met het gebruik, een snelle 'haal' langs de delen is meer dan voldoende. Gebruik je te veel en zijn er kiertjes, dan sijpelt het onherroepelijk naar je snijmat

Om vastlijmen aan de ondergrond te voorkomen kun je er een strookje polyetheen (diepvrieszak) onderleggen. De lijm tast dit niet aan en je model zal dus niet vastplakken !


bronnen:
Plan U: De Bakken
Plan U: De Bodems
Re:Ondergronds station en tunnel in de WC (Update 05-12)
Hey die Eric,

Puik verslagje weer!!
Vanavond weer effe verder met het project.

Zie je

Ciao Tinus
Re:Ondergronds station en tunnel in de WC (Update 05-12)
Plastic weld breng ik aan met een ouderwetse trekpen. Vroeger werden daar bouwtekeningen mee getekend. De trekpen in de plastic weld dopen (net als in een inktpot) en dan tegen de te lijmen naad aanhouden, de lijm trekt onmiddelijk in de naad, en loopt er niet uit, de perfecte dosering.

Walter
Re:Ondergronds station en tunnel in de WC (Update 09-12)
Gisteren zijn Martijn en ik weer verder gegaan met ons station. Martijn heeft het perron een eerste laag grondverf gegeven. Nu nog steriel wit, straks vast een mooie grijze kleur.


Martijn doet z?n best om meer verf op het
perron te krijgen dan op z?n handen.

Om te zien hoe de perronverlichting eruit kan komen te zien heb ik proefopstelling gemaakt met de Conrad LED strips. Van hout heb ik een klein stukje perron gemaakt. De staanders zijn van 16 mm pvc elektriciteitsbuis, dit wordt straks 12 mm aluminiumbuis. De styreenstrips wil ik zwart maken, maar dat was voor dit proefmodel nog niet nodig. Ook de lijmtips hierboven heb ik nog niet gebruikt. Een klein stukje plakband werkt net zo goed. Zie hieronder het resultaat. Oké, het staat nog schots en scheef, maar voor een proof-of-concept ben ik er tevreden over.




Het model gaf een goed idee hoe hoog het allemaal moet worden. Dit heeft geholpen om een bouwtekeningetje te maken. Binnenkort maar eens echt beginnen.


Een schets kan uitstekend dienst doen als bouwtekening.

2 be continued!!!
Re:Ondergronds station en tunnel in de WC (Update 09-12)
Hey die Eric,

Kijk je bent goed bezig geweest in mijn afwezigheid, het ziet er erg leuk uit met die LED strips.
Dat moet straks toch een mooi resultaat geven met die verlichting.

En het "kermis"verlichting idee, dat is misschien toch wel erg leuk!!!
Maar we verklappen niks hier op het forum, we laten ze nog even in spanning afwachten.

Spreek je snel weer,

Ciao
Re:Ondergronds station en tunnel in de WC (Update 08-07)
Na een lange tijd toch weer een update. Martijn en ik hebben ons project "ondergronds station en tunnel in de wc" weer opgepakt en vorderen aardig. Voordat we de laatste ontwikkelingen laten zien eerst een korte samenvatting van wat we allemaal gedaan hebben. Hier hebben we helaas weinig foto?s van.

In de laatste updates hebben we een deel van de rails geballast en het perron in de grondverf gezet. Hier zijn we natuurlijk mee verder gegaan. Na het gronden en schuren heeft Martijn het perron in de grijze verf gezet. Dit wordt later natuurlijk nog afgewerkt met witte veiligheidsstrepen.

Achter het perron komt een smal, verhoogd looppad. Dit looppad heeft dezelfde grijze kleur gekregen als het perron. Aan de voorzijde van dit verhoogde looppad loopt een aantal "belangrijke" kabels. Puur voor show natuurlijk. Ze zijn vastgezet met nietjes.

Ondertussen hebben we ook de rest van de rails geballast. Normaal gesproken zou je eerst het perron vastleggen en er vervolgens tegenaan ballasten. Het perron moet echter voorlopig wegneembaar blijven omdat de draden van de perronverlichting nog door het perron heen moeten. We hebben de plek waar het perron komt dus vrij gelaten. Hiervoor hebben we de precieze plek afgetekend en afgeplakt met schilderstape. Na het ballasten hebben we meteen het tape verwijderd en zo houden we een keurig ruimte over om het perron neer te leggen.

En hoe ziet dat er dan uiteindelijk uit? Nou zo:


Nu zou de module in elkaar gebouwd kunnen worden, maar we willen eerst de sporen en het ballast airbrushen om een realistischer effect te krijgen. Da?s de volgende stap. Hierover later meer.

Dusseh... 2 be continued!!!
Re:Ondergronds station en tunnel in de WC (Update 08-07)
Dat is nog eens een update ,
Meer  :P :P
Leuk idee ook die "belangrijke" kabels, alleen snap ik de plaats ervan niet helemaal

Succes met het airbrushen!
Re:Ondergronds station en tunnel in de WC (Update 08-07)
Citaat van: Marklin5 op vrijdag 08 juli 2011, 20:16:41
Dat is nog eens een update ,
Meer  :P :P
Leuk idee ook die "belangrijke" kabels, alleen snap ik de plaats ervan niet helemaal

Succes met het airbrushen!


Er komt binnenkort zeker meer, het airbrushen is namelijk al klaar en is erg mooi geworden. Maar update voor update, nog even de spanning bewaren ;)

Wat betreft de kabels, dit idee hebben we uit het Marklin Magazine, waar we het hele idee vandaan hebben. Zijn soort van voedingskabels of communicatielijnen of zo. Beetje fantasie he. Hieronder 2 fotootjes uit het Magazine (nrs 1 en 2 uit 1989) waar de kabels op te zien zijn.



Re:Ondergronds station en tunnel in de WC (Update 08-07)
Ah, bedankt
ik dacht dat de kabels over het perron lagen  :D
Nu snap ik het hele plan, idee
Re:Ondergronds station en tunnel in de WC (Update 17-07)
Hoog tijd voor de volgende upate. Het werk heeft een tijdje bijna stil gelegen, omdat we de sporen en het ballast wilden airbrushen. Hierdoor konden we de module nog niet in elkaar zetten. In de tussentijd hebben we wel wat dingen voorbereid, zoals te lezen is in de vorige update. Toen eindelijk al het ballast er lag en we de juiste airbrush spullen hadden was het dan zo ver.


Om een beetje mooi te kunnen airbrushen heb je wel wat spul nodig, spuitmond en compressor, verf, doekjes om overtollige verf weg te vegen en een speciaal bakje om de spuitmond leeg te spuiten zodat hij niet verstopt.

Als je alles dan hebt zoek je een mooi (windstil) plekje uit om de uit te leven. Deze airbrush-set van Martijn noemde hij geloof ik een "dual action set". Met het indrukken van de "trekker" bovenop regel je de luchttoevoer, door de "trekker" naar achter te halen regel je de verftoevoer. Da's wel even oefenen zeg. Ik heb het ook eens geprobeerd op een proefstukje, maar ik heb Martijn het echte werk laten doen.


Het lastige met het spuiten is dat je bijna niet ziet waar je gebleven bent omdat je steeds maar een hele lichte waas aanbrengt. Om een zo gelijk mogelijke tint te krijgen is het ook het idee om de hele lengte van de module (2,10 m) in een keer te doen. Vergt een erg vast hand. Maar het is toch erg netjes geworden, en het verschil is duidelijk te zien.


We krijgen het effect wat we willen bereiken, een mooie vuil/roestlaag over de sporen en het ballast. Hieronder is het verschil goed te zien. Links het onderste deel in de tunnel wat reeds een waas heeft gekregen, rechts het bovenste, stationsdeel wat op deze foto nog gedaan moet worden.


Uiteindelijk hebben we ook de perronrand een behandeling gegeven. Dit geeft een heel mooi effect, het grijs steekt dan niet meer zo af bij het roestbruine ballast. Al met al even wat werk en best lastig om netjes te krijgen, maar met een beetje geduld geeft het wel een heel mooi resultaat. Even snel de pilaren neergezet om een idee te krijgen hoe het uiteindelijk gaat worden.


Nu het airbrushen klaar is, is het eindelijk tijd om de module in elkaar te schroeven. Maar in de volgende update eerst wat over de tunnelverlichting. 2 be continued!!!

Re:Ondergronds station en tunnel in de WC (Update 17-07)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Ondergronds station en tunnel in de WC (Update 17-07)
Complimenten, dit is erg mooi gemaakt  :thumbup: :thumbup:

De ondergrondse tunnel is leuk bedacht, het geeft een beetje een metro effect.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Ondergronds station en tunnel in de WC (Update 17-07)
Citaat van: degeluidsman op zondag 17 juli 2011, 20:44:43
Complimenten, dit is erg mooi gemaakt  :thumbup: :thumbup:

De ondergrondse tunnel is leuk bedacht, het geeft een beetje een metro effect.


Mvg,

Peter / degeluidsman.

Dank je, we proberen het zo realistisch mogelijk te maken en het airbrushen hoort daar dan ook bij.

Het onderste deel is een half-opengewerkte tunnel. Tunnels zie je vaak op modelbanen, maar je ziet eigenlijk nooit de binnenkant. Bij ons dus wel  :)

Het bovenste deel is een ondergronds station, zoiets als Sloterdijk of Schiphol. Ook weer iets wat je niet vaak ziet. Het is ook gewoon leuk om iets te maken wat je niet vaak op andere modelbanen tegenkomt.

Re:Ondergronds station en tunnel in de WC (Update 27-07)
Tijd voor weer een update. We vorderen al aardig...

De tunnel moet natuurlijk verlichting krijgen, anders is ie ook zo saai. Het idee is om door de hele tunnel standaardverlichting aan te brengen en de nooduitgangen extra te verlichten; een groen lampje boven de deur en wit licht in het portaal.

Na een kleine zoektocht door de voorraad spullen op de spoorclub vond ik al snel de juiste LED's. Ten eerste vond ik een batterijhoudertje met daaraan 20 LED's die oranje branden. Deze kunnen prima dienst doen als natriumlampen. Op een oude printplaat vond ik hele kleine groene LED's, prima voor boven de deuren. Later vond ik nog een paar witte LED's op een ander oud printplaatje. Deze gaan de nooduitgangsportaaltjes verlichten.


Ik heb de oranje LED's losgehaald en met een Conrad LED-tester kon ik heel snel bepalen wat de + en - was. Met kleine plaatjes koper (op kunststof) heb ik aansluitplaatjes gemaakt. Elke LED heeft een 1k weerstand gekregen op de - aansluiting. Door dit consistent aan de - te solderen vergemakkelijk je later het aansluiten van het geheel. De LED's plak ik straks met een klodder lijm in gaatjes in de achterwand. Het aansluitplaatje plak ik vast op de achterkant van de achterwand. Zo kan ik straks makkelijk alles aansluiten.

De groene LED's zijn nogal klein. Deze heb ik daarom direct op een koperen aansluitplaatje gesoldeerd. Het plaatje plak ik weer op de achterwand en door de LED om te buigen steekt hij precies door een gaatje in de wand. Ook de groene LED's hebben een 1k weerstand op de - aansluiting.




Ik had op dit moment nog geen witte LED's voor in de portalen, maar gepriegel met 15 oranje (jaja, 11 op de foto, maar daar zijn er nog 4 bijgekomen) en 2 groene LED's was wel weer even voldoende voor een avondje.

Om te kijken hoe groot het gat moet worden en te zien hoe het staat heb ik als test een oranje LED achter een stuk karton geplakt. Werkt prima en ziet eer fraai uit!


In de volgende update gaan we de module in elkaar zetten en de tunnel daadwerkelijk vormgeven. 2 be continued!!!
Re:Ondergronds station en tunnel in de WC (Update 08-08)
En weer verder...

Nu alle ballast ligt en geairbrusht is, kan eindelijk de tunnel in elkaar worden gezet. Allereerst schroeven we de houten staanders weer vast. Boven- en onderop een klodder houtlijm en vervolgens het stationsdeel erop. Op de uiteinden een schroef voor extra stevigheid. Nu de achterkant van de module er tegenaan lijmen en schroeven (eerst even voorboren tegen het splijten van het hout).

Nu krijgt de tunnel echt vorm, tijd om de tunnelwand te maken. De hartafstand van de staanders is precies de hoogte van een A4-tje (29,7 cm), ik heb namelijk A4-vellen van 1mm dik karton die als basis voor de tunnelwand gaan dienen. Deze worden later beplakt met Faller steentjespapier nr. 222565. Er is ook rekening gehouden met de breedte van een A4-tje (21 cm), zodat de stukken karton precies tot de voorste rand van de module komen.


De houten staanders en de onderzijde van het stationsdeel worden ingesmeerd met houtlijm en het karton word hier tegenaan geplakt. Een paar spijkertjes zorgen er voor dat het karton op z?n plaats blijft en mooi de ronding van de staanders aanhoudt. De latjes op de grond tussen de staanders zorgen er voor dat het karton niet naar achter gedrukt wordt.


En zo ziet de tunnel er dan uit als al het karton geplaatst is. De gaten voor de nooduitgangen waren voor het lijmen al uitgesneden. De potloodstreep geeft de hoogte van de tunnelverlichting aan.


Eindelijk, een kleine 1,5 jaar na het gereedkomen van de nooduitgangen (april 2010), kunnen deze geplaatst worden. Ziet er fraai uit, precies zoals ik voor ogen had. Als proef heb ik het groene lampje boven de deur al even geplaatst. Deze wordt weer verwijderd en na het vastplakken van het steentjespapier weer terug geplaatst.

Inmiddels waren we erg benieuwd hoe het geheel er nu uit komt te zien. Met een paar extra handjes is het gelukt om een fotootje te maken van de uiteindelijke module.


Maar zo ver is het nog niet. In de volgende update eerst het steentjespapier, de verlichting en andere details. 2 be continued!!!

Re:Ondergronds station en tunnel in de WC (Update 08-08)
Dat begint er al heel mooi uit te zien. Ik vind de ronding en de nooduitgang zeer goed geslaagd.
Dat groene lampje, daar maak je nog een officiële nooduitgang pictogram overheen?
En het plafond van nivo 2, is dat niet wat laag? Of is dat vertekening van de foto?

Ik ben wel bang dat bij jullie straks de wc steeds bezet zal zijn. Daar ga je met dubbel plezier zitten :D
Re:Ondergronds station en tunnel in de WC (Update 08-08)
Hallo Hossie,

Een heel mooi banenplan.
Moet er alleen niet aan denken dat je rustig op de WC zit en met veel lawaai komt er in eens de Big Boy voorbij razen.
Het is wel het rustigste plekje in huis en niet het plekje met het meeste kabaal :D :D
Ga zo door heb tot nu toe genoten van jullie voorderingen.

vr.gr. Günther.
Re:Ondergronds station en tunnel in de WC (Update 08-08)
Hallo

Mooi bedacht die exit.
Maar de trein aan het wc , brengt die ook het toiletpapier mee indien het laaste velletje op is. :help:
Een deurtje zou daar dan van pas komen.:idea:

groeten
Re:Ondergronds station en tunnel in de WC (Update 08-08)
Citaat van: ArjanM op dinsdag 09 augustus 2011, 13:36:46
Dat begint er al heel mooi uit te zien. Ik vind de ronding en de nooduitgang zeer goed geslaagd.
Dat groene lampje, daar maak je nog een officiële nooduitgang pictogram overheen?
En het plafond van nivo 2, is dat niet wat laag? Of is dat vertekening van de foto?

Ik ben wel bang dat bij jullie straks de wc steeds bezet zal zijn. Daar ga je met dubbel plezier zitten :D

Dank voor de complimenten... Ik heb het nooduitgangpictogram wel al geprint, dus ik denk dat ik die nog toevoeg. En de hoogte van het stationsdeel wordt even hoog als het tunneldeel, 10cm. Op de foto houden we het alleen vast om te kijken hoe het moet worden.

En ja, misschien moeten we straks maar entreegeld gaan vragen voor de wc, met daarbij een maximum bezoektijd!

Re:Ondergronds station en tunnel in de WC (Update 08-08)
Ik vind dit een heel erg mooi project, en ik zie dan ook graag meer updates verschijnen :P

Vooral de onderste tunnel vind ik nu heel erg mooi, maar dat wordt waarschijnlijk met de update mooier :)
Veel succes ermee!

Grtzz Jesper
Re:Ondergronds station en tunnel in de WC (Update 08-08)
Dat ziet er mooi uit :D
Groeten Tim
Re:Ondergronds station en tunnel in de WC (Update 08-08)
Mooi zeg!
Met je groen LED'je, kan je ook een plexiglazen stukje gebruiken, verdeelt mooi het licht, hetgeen dat je donker moet zijn kan je dan met verf of iets dergelijk afdichten en hetgeen waar het licht moet doorschijnen (het pictogram), dit geeft een mooi effect ;) de dikte van het plexiglas is zelf te kiezen, mag zeker 4-5mm zijn.
Re:Ondergronds station en tunnel in de WC (Update 08-08)
Ouderwets overtrek papier verdeelt licht ook super mooi.Haalt ook gelijk de pit van het ledje er uit.

Robin
Re:Ondergronds station en tunnel in de WC (Update 08-08)
Hey, dank voor de complimenten en tips!

Het LED'je zit er inmiddels al in en is aangesloten (update met foto's volgt later). Het ziet er al netjes uit, maar kan inderdaad nog een pictogram gebruiken. Ik heb deze een tijdje geleden al op een stickervel geprint om over het LED'je te plakken. De LED is nu nog wat fel. Ik hoop dat dit door de sticker wat minder wordt. Als het te fel blijf, dan is het pictogram niet te zien. Overtrekpapier is ook wel een optie. Jullie gaan hier meer over horen  :)

Re:Ondergronds station en tunnel in de WC (Update 08-08)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Ondergronds station en tunnel in de WC (Update 08-08)
Citaat van: hossie op woensdag 10 augustus 2011, 23:01:08
Hey, dank voor de complimenten en tips!

Het LED'je zit er inmiddels al in en is aangesloten (update met foto's volgt later). Het ziet er al netjes uit, maar kan inderdaad nog een pictogram gebruiken. Ik heb deze een tijdje geleden al op een stickervel geprint om over het LED'je te plakken. De LED is nu nog wat fel. Ik hoop dat dit door de sticker wat minder wordt. Als het te fel blijf, dan is het pictogram niet te zien. Overtrekpapier is ook wel een optie. Jullie gaan hier meer over horen  :)



Je kan ook de weerstand waarde veranderen om de led minder fel te laten branden.

Complimenten voor je bouwwijze.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Ondergronds station en tunnel in de WC (Update 08-08)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Ondergronds station en tunnel in de WC (Update 08-08)
Dag Eric.

Wellicht msterd na de maaltijd, maar: het diffuus maken van de LED kan prima
met een schuurpapiert bereikt worden. Vooralsnog ziet het getoonde resultaat
er zeer realistisch uit Es ist wirklich ein S-Bahn (oder U-bahn?) !

Groeten,

Erik.
Re:Ondergronds station en tunnel in de WC (Update 08-08)
Hoi

Heel origineel idee, Super

Nu maar hopen dat er geen wc papier op de rails komt zoals bij de ns.

mvg

LEon
Re:Ondergronds station en tunnel in de WC (Update 17-07)
Citaat van: hossie op zondag 17 juli 2011, 20:38:35
Hoog tijd voor de volgende upate. Het werk heeft een tijdje bijna stil gelegen, omdat we de sporen en het ballast wilden airbrushen. Hierdoor konden we de module nog niet in elkaar zetten. In de tussentijd hebben we wel wat dingen voorbereid, zoals te lezen is in de vorige update. Toen eindelijk al het ballast er lag en we de juiste airbrush spullen hadden was het dan zo ver.


Om een beetje mooi te kunnen airbrushen heb je wel wat spul nodig, spuitmond en compressor, verf, doekjes om overtollige verf weg te vegen en een speciaal bakje om de spuitmond leeg te spuiten zodat hij niet verstopt.

Als je alles dan hebt zoek je een mooi (windstil) plekje uit om de uit te leven. Deze airbrush-set van Martijn noemde hij geloof ik een "dual action set". Met het indrukken van de "trekker" bovenop regel je de luchttoevoer, door de "trekker" naar achter te halen regel je de verftoevoer. Da's wel even oefenen zeg. Ik heb het ook eens geprobeerd op een proefstukje, maar ik heb Martijn het echte werk laten doen.

Dit ziet er echt geweldig uit!
Wat ik me altijd afvraag, hoe krijg je de verf weer van de puntcontacten?
Re:Ondergronds station en tunnel in de WC (Update 08-08)
Lid sinds: 2009

Hovia, een stad vol verrassingen!

offline
Re:Ondergronds station en tunnel in de WC (Update 08-08)
leuk idee voor die tunnel.

komt er ook een plastic plaat voor om spetters er weg te houden  :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :question:
Re:Ondergronds station en tunnel in de WC (Update 08-08)
Hallo allemaal, dank voor alle positieve reacties! Nu je het zo ziet vorderen krijg je er steeds meer lol in. Martijn en ik doen ons best om het zo mooi en zo realistisch mogelijk te maken. Dat betekent wel elke keer weer creatief zijn en proberen met de juiste oplossingen te komen. Tips uit dit forum komen daarbij zeer van pas!

Citaat van: br 86 132 op zaterdag 13 augustus 2011, 20:51:38

Nu maar hopen dat er geen wc papier op de rails komt zoals bij de ns.


Citaat van: julian op zaterdag 13 augustus 2011, 22:27:55

komt er ook een plastic plaat voor om spetters er weg te houden  :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :question:


Uiteindelijk komt er inderdaad plexiglas voor. Deels tegen vertragingen door wc-papier op de rails, maar vooral ter beveiliging tegen ongewenste spetters, ongewenste handen en ongewenst vallen.

Ik heb overigens gisteren een nooduitgangpictogram over het groene LED'je geplakt. Foto volgt met de volgende update. Deze komt waarschijnlijk morgen.

Re:Ondergronds station en tunnel in de WC (Update 08-08)
Citaat van: Spoetnik op zaterdag 13 augustus 2011, 21:23:28

Dit ziet er echt geweldig uit!
Wat ik me altijd afvraag, hoe krijg je de verf weer van de puntcontacten?


Op de treinenclub liggen een aantal schuurblokjes, de zogeheten railgum. Die haal je volgens mij bij de modelspoorzaak, conrad of op een beurs. Hiermee kun je de railstaven schoonpoetsen en door hem op z'n kant te houden past ie tussen de railstaven en kun je de puco's schoon krijgen. Ik heb met een paar locs getest en ik merk geen slechte contacten.

Re:Ondergronds station en tunnel in de WC (Update 08-08)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Ondergronds station en tunnel in de WC (Update 08-08)
Mooi werk, dit! :thumbup: Ik vind het een briljant idee om A4 als maatvoering te gebruiken voor de tunnelwand. Daar heb je jezelf een hoop gedoe mee bespaard :razz:

Erg aardig ook om de treinen in hun eigen vitrine door het toilet te zien rijden. Ik vind het jammer dat ik zoiets bij mij thuis niet kan realiseren...

Succes gewenst, dit gaat heel mooi worden :smile:

(ook) Martijn :wink:
Re:Ondergronds station en tunnel in de WC (Update 08-08)
Citaat van: Acido op woensdag 17 augustus 2011, 18:49:33
Mooi werk, dit! :thumbup: Ik vind het een briljant idee om A4 als maatvoering te gebruiken voor de tunnelwand. Daar heb je jezelf een hoop gedoe mee bespaard :razz:

Erg aardig ook om de treinen in hun eigen vitrine door het toilet te zien rijden. Ik vind het jammer dat ik zoiets bij mij thuis niet kan realiseren...

Succes gewenst, dit gaat heel mooi worden :smile:

(ook) Martijn :wink:

Hoi (ook) Martijn. Dank voor je reactie. Leuk om positieve reacties te krijgen van mensen die zelf ook baan met prachtige scenery bouwen. Ik lees jouw updates dan ook altijd aandachtig  :)


Nu weer een nieuwe update van de tunnel, nu met steentjes, details en het eerste voorbeeld van de bovenleiding.

Allereerst gaan we het steentjespapier tegen de kartonnen achterwand plakken. De gaten voor de nooduitgangen en de verlichting worden eerst van de achterkant overgetekend. De gaatjes voor de verlichting worden met een boor gemaakt. Slechts heel licht drukken en voornamelijk de boor het werk laten doen. Zo krijg je een mooi rond gat. De nooduitgangen worden uitgesneden met een scherp mesje. Nu smeren we het steentjespapier in met een beetje houtlijm en met een afvalstukje karton verdelen we dit. 

Hieronder (sorry, niet helemaal scherp) hebben we een deel van het steentjespapier geplakt. Het steentjespapier is veel dunner dan het karton van de achterwand en blijft door de houtlijm prima in de ronding van de tunnelbuis zitten.


Twee vellen steentjespapier boven elkaar zijn iets te breed. Na het drogen is dit met een scherp mesje prima weg te snijden.


Nu is het eindelijk tijd om de details aan te brengen. De nooduitgangen zijn gemaakt van karton en verstevigd met een houten latje. Ik heb eenzelfde stukje hout rood geschilderd (gewoon potje Revell wat ik nog had staan) en heb er met een spijker een puntje in gedrukt. Met een pictogramsticker zoals uit de openingspost is het precies een kastje voor een brandblusser. Deze komt naast de nooduitgang te hangen. Nog een telefoonpictogram naast de deur en het is helemaal echt.


Ik heb ook nog enkele grote nooduitgangborden met pijlen voor in de tunnel. Zo weten de preisertjes tenminste waar ze heen moeten als er een trein in brand staat. Dergelijke details maken de tunnel sprekender en interessanter om naar te kijken dan alleen een donkere tunnelbuis. Ik heb een nooduitgangpictogram over de groene LEDs geplakt. De foto hiervan houden jullie nog even te goed, ik heb hier geen kabel om hem van m'n telefoon te halen.


Een laatste detail is de bovenleiding. Een clublid maakt alle bovenleidingportalen voor de club zelf van oude railstaven. Hij gaat voor de tunnelbuis en het station speciale bovenleiding op maat maken. Hieronder een voorbeeld van een portaaltje voor in de tunnel: 65 mm hart-op-hart, 15 mm hoog. Dit is het proefmodel, ze krijgen nog een mooi kleurtje. De bovenleiding zelf krijgt een enkele draad, er is te weinig ruimte voor een dubbele. Misschien niet helemaal waarheidsgetrouw, maar daar kunnen Martijn en ik wel mee leven.




Het aansluiten van de verlichting bewaar ik voor de volgende update, ik hou het nog even spannend. Als afsluiting nog even een mooi totaalplaatje met een testtreintje.


2 be continued!!!

Re:Ondergronds station en tunnel in de WC (Update 08-08)
Hoi

Ziet er allemaal mooi uit.

Maar ben je niet bang dat als een loc met de ponto's omhoog erinrijd dat ze dan kapot gaan door de boog bij van de wand? Dat zou zonde zijn.

mvg

Leon
Re:Ondergronds station en tunnel in de WC (Update 08-08)
Citaat van: br 86 132 op donderdag 18 augustus 2011, 23:09:26
Hoi

Ziet er allemaal mooi uit.

Maar ben je niet bang dat als een loc met de ponto's omhoog erinrijd dat ze dan kapot gaan door de boog bij van de wand? Dat zou zonde zijn.

mvg

Leon

Hoi Leon,

Het lijkt op de foto's alsof de lok en de pantograaf heel dicht op de boog zitten, maar dit is een beetje gezichtsbedrog. In werkelijkheid is er voldoende ruimte. Ik zal eens kijken of ik dit op de foto kan krijgen.

Re:Ondergronds station en tunnel in de WC (Update 08-08)
Oke, mooi zo. Dan heb ik niks gezegd :D

mvg

Leon
Re:Ondergronds station en tunnel in de WC (Update 08-08)
Schitterend, iets anders kan ik er niet over zeggen.

Zit je nietsvermoedend op de wc, komt er ineens een trein voorbij.  :D
Re:Ondergronds station en tunnel in de WC (Update 08-08)
Prachtig idee en zeer goed uitgevoerd. Kan ik nog een hoop van leren en zal het draadje dus nauwlettend volgen.

succes verder,

Marcel
Re:Ondergronds station en tunnel in de WC (Update 08-08)
Wanneer kunnen we de volgende update verwachten?
Ik kan niet wachten! :D
Re:Ondergronds station en tunnel in de WC (Update 08-08)
Hoi Lukas en andere volgers,

We zijn lange tijd bezig geweest met het project en naderde bijna zijn voltooing, alleen een oneenigheid met de voorzitters van de club heeft ons besloten om te stoppen als lid. Dat betekend dus dat er niet meer verder gewerkt wordt aan het station door ons (Eric en ik). Wat ze met het station op de club gaan doen, verder bouwen of zo laten, is voor ons een vraagteken en we verwachten ook niet dat ze met bouw updates komen op deze site (of waar dan ook).

Het is voor ons erg jammer dat het zo gelopen heeft, we waren erg enthousiast bezig en we vonden de reacties die hier op het forum werden geplaast er leuk. Dat was altijd een stimulans om lekker door te werken zodat we weer foto's konden maken en aansluitend updates plaatsen.

We (Eric en ik) zijn nu bezig met onze eigen modelbaan projecten, waarbij we elkaar helpen en op deze manier onze eigen twee-mans-formatie-modelspoor-vereninging (zozozozo) hebben. Het idee is bij mijn modelbaan ook een tunnelproject te starten alleen niet door de toilet, hiervan zullen zeker foto's worden geplaatst in een nieuw te openen draadje aangezien mijn modelbaan alleen op papier staat.

De baan van Eric begint al meer vormen aan te nemen voorover later meer.

Met vriendelijke groet,

Martijn
Re:Ondergronds station en tunnel in de WC (Update 08-08)
Hoi Martijn,

Wat jammer dat jullie uit de club zijn gestapt. :(
Hopen dat het nog maar en goed plekje krijgt dat station, dan is jullie werk toch ergens goed voor geweest. ;)

Als jullie een link hebben met een topic zie ik die graag verschijnen! :D

Met vriendelijke groet,
Lukas Goes
Re:Ondergronds station en tunnel in de WC (Update 08-08)
Zo, ik zie nu dit bericht van Martijn pas...

Jammer maar helaas, we zijn inderdaad uit de club gestapt. Het wc-station zal dus (in ieder geval door ons) niet verder gebouwd worden. Erg jammer, want het gaf veel voldoening en zeker de laatste maanden schoot het enorm op. Ik heb nog wel wat laatste foto's met werkende verlichting die ik hier binnenkort zal plaatsen.

Zoals Martijn aangaf zijn we op dit moment allebei bezig met onze eigen modelbaanprojecten. Het leuke is om hier samen over te brainstormen en aan te werken. Ik heb een kamertje over waar ik een klein baantje, of eigenlijk diorama, ga bouwen. Het deel met opstelsporen wordt 132 x 65 cm, het werkelijke diorama wordt 210 x 70 cm. Ik zal hier t.z.t. een topic over openen als er echt wat te zien valt. Op dit moment ben ik nog bezig met het bouwen van de 3 frames en de details van het baanplan.

Martijn heeft "een zoldertje" over van ong. 3 x 7 m. Inmiddels heeft hij het hout voor het framewerk binnen en zijn we druk aan het brainstormen over de details van het baanplan. Hier zal Martijn wel een keer een topic voor openen.

Maar goed, binnenkort dus nog een laatste update van dit project!

Re:Ondergronds station en tunnel in de WC (Update 08-08)
Ok, ik ben benieuwd!
Wel een link plaatsen hè. ;)

Met vriendelijke groet,
Lukas Goes
Re:Ondergronds station en tunnel in de WC (Update 08-08)
Lid sinds: 2009

Hovia, een stad vol verrassingen!

offline
Re:Ondergronds station en tunnel in de WC (Update 08-08)
jammer dat het niet meer doorgaat.

maar het heeft me wel op ideeën gebracht!

op mijn volgende baan ga ik een ondergrondsstation maken à la antwerpen, en dan een echte dwarsdoorsnede, dus v.d. eigg 2 perronsporen zul je er maar 1 zien, en zo 2 verdiepingen

:thumbup: voor het project

:thumbdown: jammer dat jullie het niet meer af kunnen maken  :-( :(
Re:Ondergronds station en tunnel in de WC (Update 08-08)
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re:Ondergronds station en tunnel in de WC (Update 08-08)
Jammer idd. dat het project niet door gaat! Zag dit draadje net pas, zag er wel heel goed uit!
Complimenten daarvoor!

Groets;

Marty