Citaat van: Acido op woensdag 17 augustus 2011, 18:49:33
Mooi werk, dit! Ik vind het een briljant idee om A4 als maatvoering te gebruiken voor de tunnelwand. Daar heb je jezelf een hoop gedoe mee bespaard
Erg aardig ook om de treinen in hun eigen vitrine door het toilet te zien rijden. Ik vind het jammer dat ik zoiets bij mij thuis niet kan realiseren...
Succes gewenst, dit gaat heel mooi worden
(ook) Martijn
Hoi (ook) Martijn. Dank voor je reactie. Leuk om positieve reacties te krijgen van mensen die zelf ook baan met prachtige scenery bouwen. Ik lees jouw updates dan ook altijd aandachtig
Nu weer een nieuwe update van de tunnel, nu met steentjes, details en het eerste voorbeeld van de bovenleiding.
Allereerst gaan we het steentjespapier tegen de kartonnen achterwand plakken. De gaten voor de nooduitgangen en de verlichting worden eerst van de achterkant overgetekend. De gaatjes voor de verlichting worden met een boor gemaakt. Slechts heel licht drukken en voornamelijk de boor het werk laten doen. Zo krijg je een mooi rond gat. De nooduitgangen worden uitgesneden met een scherp mesje. Nu smeren we het steentjespapier in met een beetje houtlijm en met een afvalstukje karton verdelen we dit.
Hieronder (sorry, niet helemaal scherp) hebben we een deel van het steentjespapier geplakt. Het steentjespapier is veel dunner dan het karton van de achterwand en blijft door de houtlijm prima in de ronding van de tunnelbuis zitten.
Twee vellen steentjespapier boven elkaar zijn iets te breed. Na het drogen is dit met een scherp mesje prima weg te snijden.
Nu is het eindelijk tijd om de details aan te brengen. De
nooduitgangen zijn gemaakt van karton en verstevigd met een houten latje. Ik heb eenzelfde stukje hout rood geschilderd (gewoon potje Revell wat ik nog had staan) en heb er met een spijker een puntje in gedrukt. Met een pictogramsticker zoals uit de
openingspost is het precies een kastje voor een brandblusser. Deze komt naast de nooduitgang te hangen. Nog een telefoonpictogram naast de deur en het is helemaal echt.
Ik heb ook nog enkele grote nooduitgangborden met pijlen voor in de tunnel. Zo weten de preisertjes tenminste waar ze heen moeten als er een trein in brand staat. Dergelijke details maken de tunnel sprekender en interessanter om naar te kijken dan alleen een donkere tunnelbuis. Ik heb een nooduitgangpictogram over de groene LEDs geplakt. De foto hiervan houden jullie nog even te goed, ik heb hier geen kabel om hem van m'n telefoon te halen.
Een laatste detail is de bovenleiding. Een clublid maakt alle bovenleidingportalen voor de club zelf van oude railstaven. Hij gaat voor de tunnelbuis en het station speciale bovenleiding op maat maken. Hieronder een voorbeeld van een portaaltje voor in de tunnel: 65 mm hart-op-hart, 15 mm hoog. Dit is het proefmodel, ze krijgen nog een mooi kleurtje. De bovenleiding zelf krijgt een enkele draad, er is te weinig ruimte voor een dubbele. Misschien niet helemaal waarheidsgetrouw, maar daar kunnen Martijn en ik wel mee leven.
Het aansluiten van de verlichting bewaar ik voor de volgende update, ik hou het nog even spannend. Als afsluiting nog even een mooi totaalplaatje met een testtreintje.
2 be continued!!!