Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Wissels aansturen

Gestart door Luipaardje woensdag 24 maart 2010, 14:21:15

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wissels aansturen
Luipaardje
gast

Wissels aansturen
Kan ik met één signaal te geven twee wissels op hetzelfde ogenblik laten veranderen van stand.
Dit zou ik, als mijn baanplan zo blijft, vier keer toepassen als er moet veranderd worden van spoor en ik dus anders toch de beide wissels apart moet bedienen.

Ik heb C-rails en ik ga gebruik maken van de wisselaandrijving 74490 en wisselverlichting 74470 en ik zou werken met de schakelkastjes 72710 met de terugmelding.

Is een trafo uit een startset van 18VA genoeg om wissels aan te sturen?
Kan ik dus gewoon de rijstroom van de baan gebruiken of ben ik best om een zwaardere trafo te halen om de treinen te laten rijden?

Ik heb 8 loc's maar die gaan nooit allemaal samen rijden, meestal 2 en mss uitzonderlijk 3.
Re:Wissels aansturen
impulsief
gast

Re:Wissels aansturen
hoi Kevin

het is geen probleem om 2 wisselaandrijvingen gelijktijdig aan te sturen met een schakelaar, ook de trafo is groot genoeg mits je er ook niet nog een hoop verlichting aan gaat hangen de ledjes van de wissellichten is geen probleem
Re:Wissels aansturen
Luipaardje
gast

Re:Wissels aansturen
Ik zou een trafo nemen voor de baan en een voor de verlichting.

Maar kan ik ook de baan apart doen, dan de wissels apart en ook de verlichting apart?

Moeten dan de wissels volledig gescheiden zijn van de baan of is er ergens een gemeenschappelijke draad?

En met de trafo voor de wissels, stuur ik dan mijn schakelkastjes ook aan?
Re:Wissels aansturen
Lid sinds: 2009

Glenfinnan viaduct, Schotland

offline
Re:Wissels aansturen
Hoi Kevin,

Je kunt inderdaad voor iedere groep een aparte trafo nemen. De bruine draden kun je probleemloos met elkaar verbinden.

Groet.

Dick
Re:Wissels aansturen
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Wissels aansturen
ik doe het zo, wissels en lampjes op een trafo en op een andere trafo de baanspanning, zo gaat er geen spanning verloren voor de treinen,

verder kun je gewoon 2 wissels op 1 plekje op de wittebakjes aansluiten, heb ik ooit ook gedaan toen ik een bakje te min had :lol:
Re:Wissels aansturen
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Wissels aansturen
Je kunt ze idd bij elkaar aansluiten, maar dan kun je ze dus ook nooit appart schakelen. Als dat niet erg is, dan zou ik het zo doen. Anders kun je bijvoorbeeld met een diode werken tussen de draden. (op schakelaar 1, wissel 1, en op schakelaar 2, wissel 1+2 schakelen). Of je kunt het nog mooier maken, door ze allebei apart een schakelaar te geven, en 1 voor samen

Roy
Re:Wissels aansturen
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Wissels aansturen
Citaat van: RoWi op zaterdag 27 maart 2010, 07:45:20
Je kunt ze idd bij elkaar aansluiten, maar dan kun je ze dus ook nooit appart schakelen. Als dat niet erg is, dan zou ik het zo doen. Anders kun je bijvoorbeeld met een diode werken tussen de draden. (op schakelaar 1, wissel 1, en op schakelaar 2, wissel 1+2 schakelen). Of je kunt het nog mooier maken, door ze allebei apart een schakelaar te geven, en 1 voor samen

Roy

die 1 voor samen moet ik ook eens gaan toepassen, llijkt mij wel handig :D
Re:Wissels aansturen
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Wissels aansturen
Let op dat daar wel diodes tussen moeten, anders loopt de stroom (als je 1 wissel los schakeld) via die dubbele schakeling ook naar de andere wissel, zodat je alsnog beide wissels omzet.

Roy
Re:Wissels aansturen
Luipaardje
gast

Re:Wissels aansturen
Alvast bedankt voor de antwoorden.

Het zou enkel gaan om twee wissels die samen moeten schakelen.
De rest van de wissels zijn wel elk apart.

Ik heb al even nagekeken en ik zou twee bakjes minder moeten hebben als ik bepaalde koppels samen laat schakelen.