Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

roco 2200 digitaal maken

Gestart door Wijbe woensdag 31 maart 2010, 16:18:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
roco 2200 digitaal maken
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
roco 2200 digitaal maken
Hallo iedereen,

ik bezit een oude roco 2200 waar een decoder in moet gebouwd worden, ik wil graag dat deze remvertraging/optrekvertraging krijgt, schakelbare verlichting en instelbare snelheid. Het moet een goedkoop decoder zijn, ik bezit een ms. Ik wil graag een goedkoop decoder wat bestelbaar is op conrad, wat raden jullie mij aan? (linkjes graag?)

en ik zoek nog een goedkope soldeerbout om de decoders te solderen, wat dachten jullie van deze? of heeft iemand een betere? (niet al te duur, max 15-20 euro, liever goedkoper)

http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=588552

graag snel tips gevraagd,

groetjes wijbe
Re:roco 2200 digitaal maken
Goed materiaal is een goed begin.. Je kunt beter iets meer geld geven voor een soldeerbout , dan heb je goed materiaal en gaat langer mee dan goedkope dingen.. Je gaat in de toekomst het wel nog nodig hebben..
Gr kenny
Re:roco 2200 digitaal maken
Citaat van: wijbe op woensdag 31 maart 2010, 16:18:04
Hallo iedereen,

ik bezit een oude roco 2200 waar een decoder in moet gebouwd worden, ik wil graag dat deze remvertraging/optrekvertraging krijgt, schakelbare verlichting en instelbare snelheid. Het moet een goedkoop decoder zijn, ik bezit een ms. Ik wil graag een goedkoop decoder wat bestelbaar is op conrad, wat raden jullie mij aan? (linkjes graag?)

en ik zoek nog een goedkope soldeerbout om de decoders te solderen, wat dachten jullie van deze? of heeft iemand een betere? (niet al te duur, max 15-20 euro, liever goedkoper)

http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=588552

graag snel tips gevraagd,

groetjes wijbe

Hoi, het liefst heb je alles gratis en vanavond in huis??

De decoder die je wil hebben mag je best wat voor uittrekken.
Probeer eens een ESU 52610 decoder serie, kijk eens bij esu website.

Soldeerbout moet je ongeveer 25 euro rekenen, 12 - 15 Watt is prima, denk erom dat je puntstiften moet hebben.

Teunis
Re:roco 2200 digitaal maken
Lid sinds: 2023

offline
Re:roco 2200 digitaal maken
Citaat van: teunistreinen op woensdag 31 maart 2010, 17:11:33
Hoi, het liefst heb je alles gratis en vanavond in huis??


Tja, wie wil dat nu niet ??  :D

Maar ik ben het met je eens dat je beter in goede spullen kan investeren, dit betaaldzich later altijd terug.

Peter
Re:roco 2200 digitaal maken
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:roco 2200 digitaal maken
juist, maar het is dus een proef met een eerste decoder, daarom wil ik graag een goedkoop decoder. Tevens een goedkope soldeerbout, eerst eens wat oefenen, daarom hoeft het materiaal niet meteeen super te zijn, de 2200 is namelijk ook een proefobject om alles op te oefenen :D
Re:roco 2200 digitaal maken
Citaat van: wijbe op woensdag 31 maart 2010, 18:07:16
juist, maar het is dus een proef met een eerste decoder, daarom wil ik graag een goedkoop decoder. Tevens een goedkope soldeerbout, eerst eens wat oefenen, daarom hoeft het materiaal niet meteeen super te zijn, de 2200 is namelijk ook een proefobject om alles op te oefenen :D

Beste Wijbe

je overwegingen om het geodkoop te houden kan ik volgen, het is een eerste probeersel en dat zou kunnen mislukken en dan is het "weggegooide" geld niet zo veel. Maar..............een ROCO 2200 is absoluut niet de simpelste lok om om te bouwen naar marklin digitaal 3rail??
Een absolute afrader om daarmee te beginnen.
jaren geleden heb ik deze ROCO 2200 gedigitaliseert door de decoder en de noodzakelijke sleper in een getrokken wagon gemonteerd. Daarnaast moet je het een en ander in de lok aanpassen.

Teunis
Re:roco 2200 digitaal maken
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:roco 2200 digitaal maken
hij is al omgebouwd naar 3 rail, sleper zit eronder, heb hem zo gekocht, zit nu een relais in die steeds omschakeld, verder rijd hij goed, alleen bij enkele wissels ontspoort hij, dit moet opgelost worden door wielen beetje op te rekken, of wisselstroom wielen. De plek voor een decoder is er, nu alleen nog in te bouwen en welke, zit nu toch wel aan een esu te denken, en men vader wil het wel solderen (heeft net iets meer ervaring er mee, heeft vroeger vaker compenenten op elkaar gesoldeert etc.) Ik zal morgen er even foto's van maken :D

En waarom heb ik die 2200 gekocht, goedkoop, en ben zeer gecharmeerd door de 2200, vooral als je ze in het echt ziet, daarom een geheel restauratie project, van spuiten tot decoder  8)
Re:roco 2200 digitaal maken
Citaat van: wijbe op woensdag 31 maart 2010, 22:12:00
hij is al omgebouwd naar 3 rail, sleper zit eronder, heb hem zo gekocht, zit nu een relais in die steeds omschakeld, verder rijd hij goed, alleen bij enkele wissels ontspoort hij, dit moet opgelost worden door wielen beetje op te rekken, of wisselstroom wielen. De plek voor een decoder is er, nu alleen nog in te bouwen en welke, zit nu toch wel aan een esu te denken, en men vader wil het wel solderen (heeft net iets meer ervaring er mee, heeft vroeger vaker compenenten op elkaar gesoldeert etc.) Ik zal morgen er even foto's van maken :D

En waarom heb ik die 2200 gekocht, goedkoop, en ben zeer gecharmeerd door de 2200, vooral als je ze in het echt ziet, daarom een geheel restauratie project, van spuiten tot decoder  8)

OK, Wijbe.
heb je overigens ook gelezen dat ik een minicursus geef voor het inbouwen van een decoder in een loc.
Kijk eens bij http://forum.3rail.nl/index.php?topic=21897.0

Je bent van harte welkom, lijkt mij een leuk object om dat samen te doen.
Ik heb eventueel wat extra info voor je. Indien geinteresseerd stuur een PB.
De eerstvolgende avond zou woensdag avond 28 april kunnen zijn

Groet teunis
Re:roco 2200 digitaal maken
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:roco 2200 digitaal maken
helaas woon ik net wat te ver weg, en een auto heb ik ook nog niet (ben nog 17:P) maar goed
het moet wel goed komen met die lok, ga denk ik toch voor de esu decoder :)

de ESU 52610 , lijkt jullie dit wat?
Re:roco 2200 digitaal maken
Citaat van: wijbe op donderdag 01 april 2010, 10:47:01
helaas woon ik net wat te ver weg, en een auto heb ik ook nog niet (ben nog 17:P) maar goed
het moet wel goed komen met die lok, ga denk ik toch voor de esu decoder :)
de ESU 52610 , lijkt jullie dit wat?

OK, duidelijk.

De ESU 52610 is prima decoder, geschikt voor motorola en DCC formaat. Is vergelijkbaar met marklin 60902 decoder. Heeft ook 4 extra functies.
Ik heb hem deze week voor 26,50 gekocht bij die meneer uit de Flevopolder.

Groet Teunis
Re:roco 2200 digitaal maken
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:roco 2200 digitaal maken
c-rail maikel? :D moet namelijk ook nog paar rails bestellen, kan dat mooi in 1 keer :)
Re:roco 2200 digitaal maken
Citaat van: wijbe op donderdag 01 april 2010, 11:40:48
c-rail maikel? :D moet namelijk ook nog paar rails bestellen, kan dat mooi in 1 keer :)

Ja
Re:roco 2200 digitaal maken
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:roco 2200 digitaal maken
ah mooi, dan bestel ik decoder met de rails binnenkort maar even :)

is die decoder trouwens goed progameerbaaar met de mobile station?
Re:roco 2200 digitaal maken
Citaat van: wijbe op donderdag 01 april 2010, 12:05:30
is die decoder trouwens goed progameerbaaar met de mobile station?

Beste Wijbe

Heb toevallig de (duitse) handleiding bij me en daarin staat het volgende:
Gaat over de Lokpilot V3.0 52610:
"5.2.5. Programmierung. Auch fur Marklin Zentralen 6020, 6021, Mobile Station und Central Station werden alle Einstellungen electronisch vorgenommen. Fur diese Zentralen beherrschen die meisten LokPilot V3.0 Decoder eine bewährte, einfach beherrschbare Einstell-Prozedur."

Conclusie, de 52610 moet ook geprogrammeerd kunnen worden met de Mobile Station.

Teunis
Re:roco 2200 digitaal maken
Lid sinds: 2007

offline
Re:roco 2200 digitaal maken
Zo'n 2200 is een prima model om voor het eerst een decoder in te bouwen. Wijst zich bijna vanzelf.
Re:roco 2200 digitaal maken
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:roco 2200 digitaal maken
zal straks, later op de middag  morgen even foto's maken, en die 2200 word oefenobject, om later zeer mooi rondjes te lopen over de baan :D
Re:roco 2200 digitaal maken
ga voor de esu decoder
koop een goede soldeer bout
koop krimkous
en sluit de decoder aan via een stekker

gewoon even door sparen, ga je veel meer plezier van hebben