Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

aansluiten M-rail

Gestart door dennis29 zondag 28 maart 2010, 20:06:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
aansluiten M-rail
dennis29
gast

aansluiten M-rail
Beste medespoorders

Gezien ik veel oude m-rail heb liggen van Marklin, wil ik gewoon wat stoeien met banen bouwen met blokken etc.
Deze m-rail komt uit een oude doos van mijn grootvader.
Graag wil ik deze rails aansluiten op de digitale centrale. De vraag is alleen: wat is het makkelijkst?

Ik heb geprobeerd te solderen, maar gaat niet erg makkelijk en de draad van de middenrail schiet telkens los (buitenrail solderen is geen probleem).
Ik heb helaas geen officiele aansluitrail gevonden.
Ik heb al geprobeerd de soldeerbout schoon te maken, andere soldeerbout te nemen, te ontvetten... niets heeft effect.

Aan mijn grootvader kan ik het helaas niet meer vragen, maar weet bijna zeker dat hij het spul toch soldeerde.

Heeft iemand enig idee hoe je makkelijk een M-rail aan sluit ?
Re:aansluiten M-rail
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re:aansluiten M-rail
Aan de middenleider van de M-rail kun je heel eenvoudig solderen door gebruik te maken van de blanke clips aan de einden van de rail.
Gewoon met een flinke soldeerbout, een beetje soldeervet en soldeer 40/60 elektro.

Het aansluiten op een digitale centrale kan met de rode en bruine bussen.
Mocht je een MS met C-rail aansluitrail hebben, kun je deze aansluitrail ook voorzien van een rode eb bruine aansluitdraad.

Mocht je een andere centrale hebben, dan moet je de K-rail aansluitset gebruiken.

John
Re:aansluiten M-rail
Lid sinds: 2009

offline
Re:aansluiten M-rail
Hallo Dennis,


Wat ook wel eens helpen wil is :

met een vijltje over de middenrail aan de onderkant.
En daarna solderen.

Ging bij mij goed in ieder geval.


Succes



gr Frans
Re:aansluiten M-rail
Lid sinds: 2009

offline
Re:aansluiten M-rail
Zo heb ik het vroeger ook gedaan. De verbindingsclips zijn prima te solderen.
Voor de massa (bruine draad) kun zelfs volstaan om de draad aan de bodemplaat vast te solderen.
Re:aansluiten M-rail
jan817
gast

Re:aansluiten M-rail
Als je M rails wilt solderen gebruik dan soldeertin met harskern daar kun je goed mee solderen kun je zo kopen in een doehetzelf zaak.
heb het zelf ook gebruikt  werkt perfect en hoeft niet te knoeien met soldeervet.
als je van een m rail een aansluitrail wilt maken doe dan de rode draad aan de onderkant op de vergroomde lip en de bruine draad ook aan de onderkant van de railbeding maak die een meetje kaal doe daar op het plek wat soldeertin op solderen dan pak je het bruine draadje je maakt het weer warm en tegelijk smelt je draad in de tin even vasthouden .en je zult zien dat het perfect vast zit.
:lol:
Re:aansluiten M-rail
dennis29
gast

Re:aansluiten M-rail
bedankt voor de reacties

het solderen van de railstaven ging zonder problemen.
Ik ga het met de lipjes uitproberen!
Re:aansluiten M-rail
Beste Dennis

Als je gaat solderen aan de lipjes van de middenleider doe dat dan met heel veel beleid, want zoals je kunt zien zitten deze middenrail (puko's) en de lipjes vast aan de railbedding met kunststof klemmetjes.
Deze kunststof klemmen "smelten" heel snel weg als je soldeert aan de lipjes. Het resultaat is dat de lipjes lummelen aan de rails en in het ergste geval kortsluiting maken met het metalen rail bed.

Je kan beter solderen zoals al eerder genoemd aan de "zwarte" middenrail, eerst even schuren of vijlen totdat de rail blank wordt en dan solderen.

Succes Teunis