Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Modele REE wagons op 3rail

Gestart door Charlemagne woensdag 27 maart 2024, 12:02:50

1200Blauw en 5 gasten bekijken dit board.
Modele REE wagons op 3rail
Ik ben voortdurend op zoek naar Franse wagons voor mijn baan. Nu heb ik een stel mooie gevonden bij Ree. Het zijn 2rail modellen, dus ik zal de assen wel moeten vervangen.
Heeft een van jullie ervaring met Ree en of daar ook de Märklin wielen onder passen?
Foto Ree/Atelier du Train

Karel
Re: Modele REE wagons op 3rail
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Modele REE wagons op 3rail
Ik rij met ACME en LSM gewoon met de 2railwielen op mijn Crail. Wellicht gaat dat ook bij dit merk?
Re: Modele REE wagons op 3rail
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Modele REE wagons op 3rail
Op mijn baan met C-, K- en Peco rails en wissels rij ik ook met DC assen. De isolatie daarvan heb ik met geleidende verf, lak, pasta whatever ingesmeerd zodat de massa detectie toch werkt. Alle assen (wielen) zet ik op een binnenmaat van 14mm exact en dat geeft helemaal geen problemen
Re: Modele REE wagons op 3rail
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: Modele REE wagons op 3rail
Bij mij rijdt van alles: Märklin, Fleischmann, Roco, Artitec, LS Models, Sachsenmodelle, Tillig, Heljan en ik ben er vast nog wel een paar vergeten. Ik laat vanwege de massadetectie bij de winkelier doorgaans de tweerailassen vervangen door drierailers. Dat is vrijwel altijd kostenloos. Artitec is daarop de negatieve uitzondering: €1,- per as. Dan kom je dus op €4,- meerprijs per rijtuig. Dat kan dan per trein behoorlijk oplopen. Uiteraard heb je dan nog wel de originele asjes erbij. Mocht je ooit willen overgaan tot verkoop, dan is dat vaak een pré.
Let wel op dat je geen R1-bogen hebt in je baan. "Vreemde" merken willen daar nog wel eens een probleem mee hebben. Dat geldt ook voor drieweg-, kruis- en gebogen wissels trouwens. Die vind je in mijn baan dus ook niet terug. Mijn Artitec Plan W's lopen ook tegen de schakelpinnetjes van C-rails wissels aan, dus die heb ik verwijderd.
Re: Modele REE wagons op 3rail
Veel dank voor al jullie reacties. Dat ziet er hoopvol uit. Ik denk dat ik de wagons maar bestel. Eerst gewoon de 2rail wielen proberen, en wanneer ze problemen geven, hopen dat de M's eronder passen.
Karel
Re: Modele REE wagons op 3rail
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: Modele REE wagons op 3rail
Het antwoord daarop is: zelden. Meestal kom je uit op drierailasjes van Piko of Roco. Ik heb echter ook een Heljan-rijtuig waarvoor tegenwoordig helemaal geen drierailasjes meer verkrijgbaar zijn. Overigens heb ik vandaag weer drierailasjes gekocht. Die zijn toch wat duurder geworden de laatste tijd: €14,- voor vier Roco-asjes! 8o
Re: Modele REE wagons op 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Modele REE wagons op 3rail
De wielstellen van de grote modelspoorfabrikanten zijn inderdaad wel erg duur geworden. Goedkopere en ook vaak betere wielstellen kan je bijvoorbeeld bij ETS bestellen.
https://www.etsmodelspoor.nl/categorie/148/ac-h0.html
Vaak staat erbij voor welk merk de wielstellen zijn bedoeld en anders moet je even nauwkeurig meten. Ik begrijp dat REE tegenwoordig met 24,4 mm dezelfde aslengte gebruikt als Märklin.

ETS haalt ze vermoedelijk uit Duitsland. Daar kosten ze nog wat minder, maar vooral interessant bij wat grotere aantallen.
https://www.modellbahnradsatz.de/
Er staat op de site dat Radsatz alleen in Duitsland levert, maar bij navraag willen ze ook best naar Nederland versturen.
Re: Modele REE wagons op 3rail
Ik lees hier niet veel van REE op 3-rail gebruikers... Behalve, t zal wel gaan omdat het met een ander merk gaat, maar wat is dat waard?
Op andere fora lees ik wel commentaar van 3-railers over REE en dat loopt bij hen heus niet van een leien dakje, zelfs niet met REE locomotieven die fabriek af zouden moeten geschikt zijn voor 3-rail.
Locomotieven zijn hier dan wel niet aan de orde, maar ook over wagons lees ik van alles dat er mij niet zou toe aanzetten veel geld uit te geven aan dat mooie REE materiaal dat duidelijk voor 2 rail met grote bogen bedoeld is. Minimum R2 lees ik her en der, veel wisselproblemen, heel kieskeurig wat betreft kortkoppelingen, enfin, duidelijk absoluut niet bedoeld voor (kleine) 3-rail banen.
En als ik het goed voor heb is er her en der R1 gebruikt op je baan, zelfs R1 wissels, dan lijkt het mij toch beter niet met REE te beginnen.
Maar je kunt het natuurlijk enkel zeker weten door het te proberen  ;)
Re: Modele REE wagons op 3rail
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Modele REE wagons op 3rail
Hoi Karel, je kunt er ook eerst eentje bestellen en proberen hoe het gaat.
Als het toch tegenvalt de wagon op een zijspoortje in het zicht parkeren, dan is het een mooie blikvanger. B)
Ikzelf heb 3 REE Kangourou wagons met vrachtwagenopleggers op een rangeerterreintje staan.
B) Puur en alleen gekocht om daar te staan en erg mooi zijn te wezen. :)
Ik heb er in het begin een rondje mee over de baan gereden maar het liep niet echt lekker
met de originele wielen eronder, daar was ik ook al vanuit gegaan toen ik ze kocht.
En ook nooit bezig gehouden met andere wielen eronder zetten.
Re: Modele REE wagons op 3rail
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: Modele REE wagons op 3rail
Citaat van: spoorz op donderdag 28 maart 2024, 15:44:44Op andere fora lees ik wel commentaar van 3-railers over REE en dat loopt bij hen heus niet van een leien dakje, zelfs niet met REE locomotieven die fabriek af zouden moeten geschikt zijn voor 3-rail.

Voor zover ik weet produceert REE enkel voor tweerail. Ik vermoed dat je met die locomotieven de NS 1300's bedoelt die in opdracht en onder de vlag van Artitec zijn geleverd. Ik heb er twee rondrijden, zonder problemen, op zowel C- als K-rails. Met rijtuigen of goederenwagons van REE heb ik geen ervaring. Ik kan me niet voorstellen dat die wèl goed rijden op tweerail- en niet op drierailsysteem, mits de juiste wielen gemonteerd zijn. @Dirk-Jan Is dat voor jou ook geen goed idee?

Citaat van: spoorz op donderdag 28 maart 2024, 15:44:44Minimum R2 lees ik her en der [...]

De aanduiding R2 (of welk R-nummer dan ook) is voor Märklin anders is dan voor andere merken. Boogstraal 360mm is bij Märklin R1 en bij andere merken R2 (bijvoorbeeld Roco 358mm).
Re: Modele REE wagons op 3rail
Citaat van: 1200Blauw op donderdag 28 maart 2024, 16:36:54Voor zover ik weet produceert REE enkel voor tweerail. Ik vermoed dat je met die locomotieven de NS 1300's bedoelt die in opdracht en onder de vlag van Artitec zijn geleverd. Ik heb er twee rondrijden, zonder problemen, op zowel C- als K-rails. Met rijtuigen of goederenwagons van REE heb ik geen ervaring. Ik kan me niet voorstellen dat die wèl goed rijden op tweerail- en niet op drierailsysteem, mits de juiste wielen gemonteerd zijn. @Dirk-Jan Is dat voor jou ook geen goed idee?

Ik geloof dat je REE niet goed of zelfs helemaal niet kent...
Re: Modele REE wagons op 3rail
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Modele REE wagons op 3rail
Citaat van: 1200Blauw op donderdag 28 maart 2024, 16:36:54Dirk-Jan, Is dat voor jou ook geen goed idee?
Nee, dank je voor de tip, maar ik heb ze gekocht voor de scenery en als blikvanger. B)
Dus rijden ermee hoeft van mij niet.
Re: Modele REE wagons op 3rail
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: Modele REE wagons op 3rail
Citaat van: spoorz op donderdag 28 maart 2024, 17:33:16Ik geloof dat je REE niet goed of zelfs helemaal niet kent...

Het eerste. Ik ken REE van uit de tijd dat de 1300's voor Artitec werden gemaakt. Toen is mij wijsgemaakt dat REE enkel tweerailers maakt. Dat was namelijk de reden dat de decoders door elkaar gehaald waren: tweerailers met MFx en drierailers met DCC/Railcom. Kennelijk klopt dat (inmiddels?) niet meer.
Re: Modele REE wagons op 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Modele REE wagons op 3rail
Citaat van: 1200Blauw op donderdag 28 maart 2024, 16:36:54De aanduiding R2 (of welk R-nummer dan ook) is voor Märklin anders is dan voor andere merken. Boogstraal 360mm is bij Märklin R1 en bij andere merken R2 (bijvoorbeeld Roco 358mm).

Roco is de uitzondering. Ga er maar vanuit dat als een andere fabrikant het over R1 heeft, dat dan ongeveer 360 mm wordt bedoeld. De straal staat er vaak ook wel bij.
Re: Modele REE wagons op 3rail
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: Modele REE wagons op 3rail
 @citaat Alwéér mis! :D Ik dacht dat Märklin de uitzondering was, maar dat is dus kennelijk uitgerekend Roco...
Re: Modele REE wagons op 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Modele REE wagons op 3rail
Ja, ooit had Roco in het oude 2,5 mm railsysteem een industrieboog met een straal van 250mm die R1 werd genummerd. De volgende was dan R2 met een straal van 358mm. Die industrieboog is al lang verdwenen, maar de R-aanduidingen zijn nooit veranderd. Ook in de latere railsystemen Rocoline en Geoline werden die volgehouden. Kan verwarrend zijn. Staat dan weer tegenover dat de sectierails doorloopt tot R6 met een straal van 600mm. :D
Re: Modele REE wagons op 3rail
Wederom dank voor al jullie verdere reacties en adviezen.

Wat betreft de radius van mijn bochten, die komt nergens onder de R2 (M), dus dat zit wel goed. Ik heb zelfs een eerdere kleine R1 keerlus indertijd vergroot omdat ik daarop wilde rijden met mijn SNCF X2800 railbus (die te lang is voor R1). Dat is trouwens ook een AC-model van Ree. Ik kocht daar onlangs de bijwagen bij, ook in AC-versie, maar het wielstel bleek veel met z'n kleine wieltjes te laag op de rails voor het slepertje, waardoor de bijwagen op wissels steevast ontspoorde. Ik heb dat opgelost door de sleper te verwijderen en stroomgeleidende koppelingen te monteren (en solderen) op de motorwagen en de bijwagen. Dat werkt perfect en de bijwagen rolt ook veel mooier.

Naar aanleiding van de opmerkingen van Henk over de verschillende assen die in de handel verkrijgbaar zijn, ben ik nog eens gaan checken of Ree inderdaad 24,4 hanteert. Dat kon ik niet terugvinden, maar wel vond ik met wat doorzoeken op de site van Ree dat er (3rail) vervangingsassen zouden moeten zijn voor het type wagon dat ik op het oog heb:
https://www.jura-modelisme.fr/fr/pieces-detachees/38067-ree-modeles-rexb25008-essieux-wagon-ocem-pour-systeme-3-rails.html Dus daarmee zou mijn probleem zijn opgelost...

Karel
Re: Modele REE wagons op 3rail
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Modele REE wagons op 3rail
 @citaat

 :) En nog voor een leuk prijsje ook, 8stuks voor 12 euro, lijkt mij niet duur. :thumbup:
Re: Modele REE wagons op 3rail
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Modele REE wagons op 3rail
8 Stuks voor €12,- lijkt mij spotgoedkoop. Komen dan nog wel verzendkosten bij waarschijnlijk, of het dan nog goedkoop is valt af te wachten.