Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

2 railsystemen met 1 centrale?

Gestart door Dibbes vrijdag 26 maart 2010, 17:09:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
2 railsystemen met 1 centrale?
Lid sinds: 2009

Grüezi midänand!

offline
2 railsystemen met 1 centrale?
Ik ben van plan om een baan te bouwen naar Zwitsers voorbeeld. Daarbij wordt de SBB door Märklin materieel verzorgd en verder komt er een smalspoorbaantje van Bemo. Ik wil alles digitaal besturen en heb daarover een vraag. Kan ik twee railsystemen (3-rail wisselstroom en 2-rail gelijkstroom) met één centrale (bijv. Intellibox of Ecos2) aansturen of moet ik twee centrales aanschaffen? Kan ik beide systemen gelijktijdig op Koploper draaien?
Ik heb deze vraag laatst ook op Rail 2010 bij de HCC stand gesteld maar daar kreeg ik een vaag antwoord. Hoop hier duidelijkheid te krijgen.
Re:2 railsystemen met 1 centrale?
Dibbes,

Ja, dat kan. Het maakt voor een centrale niet uit of je op een 2-rail baan of een 3-rail baan rijdt. Bij digitaal is er geen onderscheid meer in gelijkstroom en wisselstroom.

Voor Koploper maakt het helemaal niets uit. Feitelijk teken je 2 banen in één ontwerp.

Gr, Ben.
Re:2 railsystemen met 1 centrale?
Lid sinds: 2009

Grüezi midänand!

offline
Re:2 railsystemen met 1 centrale?
Hier gaat bij mij het licht al een beetje uit. Maakt het alleen voor de digitale besturing niet uit of je wissel of gelijkstroom rijdt? Want voor de loks is er toch nog wel verschil?
Als ik het goed begrijp is de voeding van de baan wel wissel of gelijkstroom maar voor de digitale componenten maakt het niet uit? Die kun je zowel op gelijk als wisselstroom aansluiten? Kom ik daarmee een beetje in de buurt? Een aansluitschema (voor voeding en voor besturing) zou helpen voor mijn begripsvorming.
Re:2 railsystemen met 1 centrale?
Even een beetje erg populair uitgelegd:

Vroeger toen alles "analoog" was had je 2-rail systemen en 3-rail systemen. Het 3-rail systeem van Marklin en 2-rail van alle andere merken. Marklin gebruikte wisselstroom voor haar lokomotieven, de andere merken gelijkstroom.

Nu in het digitale tijdperk is er nog maar één soort stroom n.l. "digitaal". Er is geen onderscheid meer in wisselstroom lokomotieven en gelijkstroom lokomotieven. Alle lokomotieven hebben een decoder en kunnen rijden op die digitale stroom. Er is slcecht nog onderscheid in het protocol van de digitale stroom waar de decoders naar luisteren. Marklin heeft van oudsher het Motorola protocol, veel ander merken het DCC protocol.

Kijk eens op onderstaand links voor meer info:

http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E10_-_Digitale_besturing

http://www.nmf.nl/modules.php?name=FAQ&myfaq=yes&id_cat=12&categories=Digitaal

http://www.floodland.nl/aim/info_grondbeginselen_1.htm

http://www.nproject.org/nl/modelspoor-digitaal-en-dcc/digitaal-dcc-en-decoders.html

Gr, Ben.

Re:2 railsystemen met 1 centrale?
Hallo,

Dat is goed om te weten. Ik ben nog niet zover (moet het smalspoor gedeelte nog bouwen), maar ga dit wel toepassen. Wilde dezelfde vraag later stellen, maar nu doet een ander het al voor mij.

@Dibbes:

Ik ben zelf ook bezig met iets dergelijks. Het wordt geen echte baan, maar ik bouw een diorama, waarop, net als bij jou, normaalspoor en smalspoor samen komen. Kijk hier maar eens. Ik wil het diorama gebruiken om bepaalde dingen uit te proberen, voor een evt. grote baan, later. Daarbij wil de baan ook met een Ecos besturen. Ik denk, dat ik wel zal gaan voor DCC, waarbij de Märklin-loks (de niet-omgebouwde) met Motorola worden aangestuurd, en de omgebouwde met DCC. Alle, door mij omgebouwde loks hebben een multiprotocol-decoder aan boord. Voor die loks is DCC dus geen probleem.

Groetjes

Harry

PS: Het is geen wissel- resp. gelijkstroom-voeding kwestie meer, maar eerder DCC of Motorola. Die laatste wordt door Märklin toegepast, DCC door de bekende andere fabrikanten. Diezelfde andere fabrikanten brengen echter ook vaak dezelfde loks voor motorola uit, kant en klaar met decoder. Het aansluiten van een digitale centrale als de Ecos, aan je baan, gebeurt eigenlijk hetzelfde als je analoge baan.
Ik hoop, dat ik je wat geholpen heb.
En vraag gerust door, als het je niet duidelijk is.
Zie, Ben legt het ook al uit.
Re:2 railsystemen met 1 centrale?
Lid sinds: 2009

Grüezi midänand!

offline
Re:2 railsystemen met 1 centrale?
Ik ben wel een beetje in de war. Waarom worden er dan nog alrtijd wisselstroom en gelijkstroom loks verkocht. HAG bijvoorbeeld maar ook Roco biedt dezelfde (digitale) modellen aan voor wissel en gelijkstroom. Of bedoelen ze eigenlijk 3-rail en 2-rail systeem?
Re:2 railsystemen met 1 centrale?
Citaat van: Dibbes op vrijdag 26 maart 2010, 20:41:37
Of bedoelen ze eigenlijk 3-rail en 2-rail systeem?

Juist, heel goed. Dat bedoelen ze.

Je hebt het door. In tegenstelling tot de fabrikanten die het nog steeds over AC (wisselstroom) en DC (gelijkstroom) loks hebben.

Gr, Ben.
Re:2 railsystemen met 1 centrale?
Hallo Dibbes,

Voor de besturing en digitaal rijden maakt het inderdaad niet uit of je 2-rail, 3-rail of beiden gebruikt. Echter materieel geschikt voor 3-rail (wisselstroom) kan niet op 2-rail (gelijkstroom) rijden en omgekeerd. Bij 3-rail zijn de wielen t.o.v elkaar niet geisoleerd en bij 2-rail wel. Zet je materieel geschikt voor 3-rail op een baan met 2-rail systeem dan krijg je kortsluiting.

Mvrgr,

Michel
Re:2 railsystemen met 1 centrale?
Lid sinds: 2009

Grüezi midänand!

offline
Re:2 railsystemen met 1 centrale?
Ben,

Bedankt voor je uitleg en de interessante links! Maar ik heb nog één knellende (nou ja) vraag. Hoe komt het dat analoge loks met een "echte" wisselstroommotor op een digitale baan kunnen rijden; ook al is het full speed. Moet er dan niet ook wisselspanning van de baanvoeding komen?

@Sik
Ik was me al bewust van de verschillende asjes. Heb me ook al aangewend om gelijkstroom - pardon 2-rail - wagons te voorzien van Märklin asjes voor een betrouwbare massadetectie.

Groet,
Jos
Re:2 railsystemen met 1 centrale?
Dibbes,

"Digitale" stroom is feitelijk een wisselstroom maar met een andere (blok)vorm. Een lok met een wisselstroommotor zal dus inderdaad een spurt nemen zodra deze op de baan gezet wordt.

Gr, Ben.
Re:2 railsystemen met 1 centrale?
Jos,

In aanvulling op Ben, een gelijkstroomlok kan alleen op digitale wisselstroombaan rijden indien deze is voorzien van een decoder. De decoder zet de wisselstroom van de baan om in gelijkstroom voor de lokmotor. Met de digitale puls krijgt de decoder opdrachten om de lok te laten rijden en andere opdrachten uit te voeren.

Mvrgr,

Michel