Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Zoemende omgebouwde motor

Gestart door rolandhes23 vrijdag 22 december 2006, 22:49:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Zoemende omgebouwde motor
rolandhes23
gast

Zoemende omgebouwde motor
Hallo,

Ik heb een märklin NS 1631 met trommelcollectormotor omgebouwd met een Kuehn decoder en hoogvermogen aandrijving.
Alles aangesloten, licht wisselt met rijrichting, maar rijden doet hij NIET, er komt alleen een zoemgeluid uit de motor en hij wordt warm.
Iemand enig idee wat ik fout heb gedaan??
Bedankt voor jullie aandacht.

Groet,
Roland
Re: Zoemende omgebouwde motor
Ik heb het setje via ebay gekocht, daar zat een beschrijving bij, die heb ik gevolgd.
Ik zal deze nog even bestuderen.
Re: Zoemende omgebouwde motor
Zit de motorplaat goed over het anker en magneet heen. Ik had hetzelfde eergisteren bij de V200. Zat iets scheef en verder dan zoemen kwam hij niet.
Re: Zoemende omgebouwde motor
Zeer waarschijnlijk zit de motor gewoon vast(geblokkeerd) kun je hem met de hand draaien?

wim
Re: Zoemende omgebouwde motor
De motor zit volgens mij inderdaad gewoon vast. Het motoromhulsel zit scheef, maar dit kan ik niet recht krijgen omdat er geen vaste verbinding is tussen het onderste en het bovenste gedeelte, er zit alleen een magneetje tussen. Het motorschild zit maar met 2 schroeven vast, daardoor komt het denk ik, maar ik kan er niet meer doen.
Re: Zoemende omgebouwde motor
Lid sinds: 2006

offline
Re: Zoemende omgebouwde motor
Citaat van: rolandhes23 op zaterdag 23 december 2006, 12:42:45
De motor zit volgens mij inderdaad gewoon vast. Het motoromhulsel zit scheef, maar dit kan ik niet recht krijgen omdat er geen vaste verbinding is tussen het onderste en het bovenste gedeelte, er zit alleen een magneetje tussen. Het motorschild zit maar met 2 schroeven vast, daardoor komt het denk ik, maar ik kan er niet meer doen.

het motorschild zit altijd met twee schroefjes vast mijn tip is motorschild los maaken anker eruithalen alles goed schoonmaken en weer terug in elkaar zetten
Re: Zoemende omgebouwde motor
Alles is al schoon, want het is nieuw.
Re: Zoemende omgebouwde motor
Citaat van: rolandhes23 op zaterdag 23 december 2006, 12:42:45
Het motoromhulsel zit scheef, maar dit kan ik niet recht krijgen omdat er geen vaste verbinding is tussen het onderste en het bovenste gedeelte

Een marklinmotor bestaat uit een tandwielkast, verbonden met de aandrijfwielen, een anker, een magneet en een motorschild. De magneet wordt op de tandwielkast geplaatst. In het ontstane gat wordt het anker geplaatst, die met een as de tandwielen aandrijft en een puntig stiftje in de tandwielkast past.
Dan sluit het motorschild het geheel en wordt met 2 schroeven het motorschild door de magneet aan de tandwielkast vastgezet. Bij het gebruik van de juiste onderdelen kan het niet scheef zitten. Op zijn hoogst heb je 2 langere boutjes nodig.
Als het scheef zit en niet recht te krijgen is lijkt het erop dat de magneet niet de juiste is !
Re: Zoemende omgebouwde motor
Ja of je moet, zoals bij de oude V160, iets wegfrezen van de motor om de onderdelen goed op zijn plek te krijgen.
Re: Zoemende omgebouwde motor
Citaat van: Freak op zaterdag 23 december 2006, 16:56:45
Vraag is heb je wel de juiste motoronderdelen voor dit type motor gekocht.

Mvg,
Peter

Ik heb alles in een setje gekocht via ebay.
Zal even wat foto's maken, misschien is dat duidelijker.
Re: Zoemende omgebouwde motor
Hij werkt!! Ik heb een schroefje ietsjes losser gedraaid, nu zit alles mooi recht op elkaar.
Alleen nu een ander probleempje: De lichten gaan uit als ik de loc op een gemiddelde snelheid laat rijden, alleen bij max snelheid branden de lichten. Moet ik wat aan de CV's van de decoder wijzigen of is het iets anders?
Re: Zoemende omgebouwde motor
Dat zal het wel zijn, ik kan het licht ook niet schakelen.
Zal even testen.
Dankje!
Re: Zoemende omgebouwde motor
Blausee-Mitholz
gast

Re: Zoemende omgebouwde motor
Citaat van: rolandhes23 op maandag 25 december 2006, 17:26:44
Hij werkt!! Ik heb een schroefje ietsjes losser gedraaid, nu zit alles mooi recht op elkaar.

Schroefjes willen wel eens te lang zijn. Met name het schroefje rechtsonder kom je dan tegen het achter liggende tandwieltje aan en klem je die af. Check even of dat het geval is en zoja kort het schroefje in tot de juiste lengte.
De beide schroefjes mogen niet los zitten maar gewoon handvast. Dan behoort het ankertje van het motortje nogmaal te draaien.

Mvg, Johan.