Hoi Gijs,
Ik wil je zeker wel wat uitleg geven over een S88.
Ik weet niet of je het pdf-bestand 'Detailpraesentation_Maerklin-CS2.pdf' in je bezit hebt, maar daar staat ook informatie in over het automatiseren van een schaduwstation.
Ik zal een pagina even eruit lichten.
Zelf heb ik mijn beide schaduwstations op onderstaande manier geautomatiseerd.
Wat je nodig hebt, zijn een S88 en een K84 van Märklin.
Zelf heb ik van Viessmann de 5217 en 5213 gebruikt. Zijn in functie gelijk, maar in aanschaf voordeliger.
Op het plaatje wordt gesproken over Kontakt 1 t/m 4. Dat zijn je S88 aansluitingen.
In werkelijkheid zijn de sporen uiteraard langer en bevindt het kontakt vlak voor de stopsectie.
Via massadetectie of railbezetmelding weet je dan op welk spoor een trein rijdt.
Komt een trein op Kontakt 1, dan gebeurt het volgende:
- Spoor 1 wordt op rood gezet
- Wissel 1 en 2 worden op afslaan gezet
- Spoor 2 wordt op groen gezet.
Deze reeks van schakelingen voer je als rijweg in op je CS2.
In dit voorbeeld maak je dus 4 rijwegen aan.
De S88 kan zo'n rijweg activeren.
Hoe sluit je nu een S88 aan?
Allereerst moet je 1 spoorstaaf van je rail isoleren.
Bij c-rail is dit het bruggetje aan de onderzijde doorknippen.
De rail zelf voorzie je nog van 'rode schoentjes' (isoleerstukje), zodat de rail niet via een andere rail alsnog 'nul-stroom' krijgt.
Vervolgens maak je een draadje vast aan de geïsoleerde rail.
Deze verbind je met een uitgang op de S88.
De platte kabel van de S88 maak je vast aan de S88 uitgang aan de onderzijde van je CS2.
Let even op het aantal pinnetjes, want er zitten twee bijna dezelfde aansluitmogelijkheden aan de onderkant.
Probeer hier maar eens verder mee te gaan.
Als je nog vragen hebt, dan hoor ik het wel.
Groeten,
Ton.