Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Automatiseren Schaduwstation Het werkt !

Gestart door Gijs dinsdag 23 maart 2010, 19:55:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Automatiseren Schaduwstation Het werkt !
Hallo allemaal, na alle waterpret op mijn baan is het nu tijd om mijn schaduwstation te automatiseren.

Ik wil geen gebruik maken van reed-contacten maar van schakelrails of zo.

Het besturen van mijn baan doe ik met het CS2 van Marklin.

Op dit forum staan meerdere schaduw stations met schakelrails maar,

alle treinen waar ik mee rijd hebben minstens 2 slepers en dat lijkt me een probleem.

Kunnen jullie mij adviseren hoe ik het beste dit schaduw station kan automatiseren?



Vriendelijke groeten,
Gijs


Edit Gerard: afbeelding verkleind
Re:Automatiseren Schaduwstation
Als je werkt met massadetectie maakt het niet uit hoeveel slepers er onder een trein hangen.
Heb je wel ook een S88 nodig, welke je rechtstreeks op je CS2 kunt aansluiten.

Groeten,
Ton.
Re:Automatiseren Schaduwstation
Hallo Ton, bedankt voor je reaktie.

Een s88 heb ik.

Is massa detectie hetzelfde als bezetmelding?

Ik vraag me af bij massa detectie krijgt de s88 toch steeds van elke wagen een melding als die over de contactrails rijd?

Zie je het zitten om mij uit te leggen hoe ik dat aansluit?

Groeten,
Gijs
Re:Automatiseren Schaduwstation
Hoi Gijs,

Ik wil je zeker wel wat uitleg geven over een S88.

Ik weet niet of je het pdf-bestand 'Detailpraesentation_Maerklin-CS2.pdf' in je bezit hebt, maar daar staat ook informatie in over het automatiseren van een schaduwstation.
Ik zal een pagina even eruit lichten.

Zelf heb ik mijn beide schaduwstations op onderstaande manier geautomatiseerd.


Wat je nodig hebt, zijn een S88 en een K84 van Märklin.
Zelf heb ik van Viessmann de 5217 en 5213 gebruikt. Zijn in functie gelijk, maar in aanschaf voordeliger.

Op het plaatje wordt gesproken over Kontakt 1 t/m 4. Dat zijn je S88 aansluitingen.
In werkelijkheid zijn de sporen uiteraard langer en bevindt het kontakt vlak voor de stopsectie.
Via massadetectie of railbezetmelding weet je dan op welk spoor een trein rijdt.

Komt een trein op Kontakt 1, dan gebeurt het volgende:
- Spoor 1 wordt op rood gezet
- Wissel 1 en 2 worden op afslaan gezet
- Spoor 2 wordt op groen gezet.

Deze reeks van schakelingen voer je als rijweg in op je CS2.
In dit voorbeeld maak je dus 4 rijwegen aan.
De S88 kan zo'n rijweg activeren.

Hoe sluit je nu een S88 aan?
Allereerst moet je 1 spoorstaaf van je rail isoleren.
Bij c-rail is dit het bruggetje aan de onderzijde doorknippen.
De rail zelf voorzie je nog van 'rode schoentjes' (isoleerstukje), zodat de rail niet via een andere rail alsnog 'nul-stroom' krijgt.
Vervolgens maak je een draadje vast aan de geïsoleerde rail.
Deze verbind je met een uitgang op de S88.
De platte kabel van de S88 maak je vast aan de S88 uitgang aan de onderzijde van je CS2.
Let even op het aantal pinnetjes, want er zitten twee bijna dezelfde aansluitmogelijkheden aan de onderkant.

Probeer hier maar eens verder mee te gaan.
Als je nog vragen hebt, dan hoor ik het wel.

Groeten,
Ton.
Re:Automatiseren Schaduwstation
Hallo Ton, bedankt voor je uitgebreide reaktie.

Twee vraagjes, wat is het verschil tussen massa detectie en railbezet melding?
Als trein 1 op spoor een weer vertrekt dan gaan alle wagons weer over kontact 1 heen en dan vertrekt de tweede trein toch ook?

Ik zal me wel vergissen maar dat komt omdat het allemaal nog nieuw is voor mij.

Inmiddels heb ik al wel de sporen gelegd voor mijn schaduwstation maar van automatiseren is het nog niet gekomen.

Groeten,
Gijs
Re:Automatiseren Schaduwstation
Lid sinds: 2008

offline
Re:Automatiseren Schaduwstation
Hallo Gijs,

In je CS2 kun je bij de instelling van je s88 contact opgeven of je
het contact direct wil schakelen zodra je wielen contact maken, of
dat je pas schakelt wanneer het contact weer vrij komt.
Hou er dan wel rekening mee met de 2de optie dat je het stuk rail
dat je isoleert langer is dan je langste wagon, op deze manier voorkom
je dat er iets achterop knalt als er een wagon blijft hangen.
Er kan pas geschakeld worden zodra je complete treinstel het
geisoleerde stuk rail verlaten heeft.

Ik heb in mijn baan verschillende schakelingen zitten, sommige zijn maar voor
een 10cm geisoleerd omdat ik dan gelijk wil schakelen.
sommige zijn 30cm lang omdat ik daar pas wil schakelen zodra het complete
treinstel het geisoleerde stuk voorbij is.



Groet, René
Re:Automatiseren Schaduwstation
Citaat van: Gijs op woensdag 24 maart 2010, 22:54:57
Hallo Ton, bedankt voor je uitgebreide reaktie.

Twee vraagjes, wat is het verschil tussen massa detectie en railbezet melding?
Als trein 1 op spoor een weer vertrekt dan gaan alle wagons weer over kontact 1 heen en dan vertrekt de tweede trein toch ook?

Ik zal me wel vergissen maar dat komt omdat het allemaal nog nieuw is voor mij.

Inmiddels heb ik al wel de sporen gelegd voor mijn schaduwstation maar van automatiseren is het nog niet gekomen.

Groeten,
Gijs

Massadetectie en railbezetmelding is in dit geval hetzelfde.

Het is geen probleem dat je wagons ook over de massadetectie heen gaan.
De rijweg wordt alleen opnieuw geschakeld als de massadetectie uit is geweest.
Dus zolang een loc of wagon op de massadetectie staat, wordt niet opnieuw geschakeld.

Hier nog even een voorbeeldje van hoe ik een schaduwstationnetjes heb geautomatiseerd:


Groeten,
Ton.
Re:Automatiseren Schaduwstation
Hallo Rene en Ton, bedankt voor de uitleg.
Ik ga het dus proberen met massa detectie,
wens me succes.

Groeten,
Gijs
Re:Automatiseren Schaduwstation
Citaat van: Gijs op donderdag 25 maart 2010, 08:53:59
...
wens me succes
...

Succes Gijs  8) :lol:

Heb je nog vragen, dan horen/lezen we het wel.

Groeten,
Ton.
Re:Automatiseren Schaduwstation
Hallo Ton, ben er druk mee bezig. Had alles voor elkaar (dacht ik) maar toen ik op de noodstop drukte
om even een wagon te wisselen ging het mis.

Ik haalde het cs weer uit de noodstop en alle locs gingen er als een gek vandoor.
Alle seinen gingen namelijk op "groen"

Morgen maar eens kijken hoe dat kan.

Groeten,
Gijs
Re:Automatiseren Schaduwstation Het werkt !
Hallo allemaal, het is gelukt !

Mijn schaduwstation werkt, en hoe.

Heb al uren gereden en alles ging perfect. Het is typisch weer zo'n ding dat je moet doen
om het te snappen.


Ik heb de smaak helemaal te pakken en ga er nog 4 banen aanplakken maar eerst kijken hoe ik dat ga leggen.


Hier ben ik nog volop aan het uitproberen, railsje erbij, railsje eraf enz.


Nu ligt het er zo bij, de draden konden niet onder de tafel omdat daar een kast onder is gebouwd.
We komen nooit in deze kamer dus erg netjes hoeft het niet te zijn toch?


Rene en Ton bedankt voor de hulp en tot het volgende stukje automatisering.

Gijs
Re:Automatiseren Schaduwstation Het werkt !
Hoi Gijs,

Goed om te horen dat je het allemaal werkend hebt gekregen zoals je bedoeling is.
Succes verder...

Groeten,
Ton.
Re:Automatiseren Schaduwstation Het werkt !
Dank je Ton,

Gijs
Re:Automatiseren Schaduwstation Het werkt !
Zat dit topic door te lezen aangezien ik het zelfde wil heb ik 1 vraagje.
Dat stukje contact rails die op de s88 is aangesloten. Moet ie zover van de wissel afliggen als je langste trein?

Mvg
Reinder

Re: Automatiseren Schaduwstation Het werkt !
Beste allen, weliswaar een gedateerd topic maar sluit wel precies aan op het hetgeen waar ik niet volledig uitkom. Ik heb het beschreven schaduwstation één op één overgenomen. Zolang ik met alleen locs rijd zonder wagons werkt het prima, maar zodra er wagons achterhangen worden alle contacten zo'n beetje gelijk geschakeld met tot gevolg dat mijn CS2 (60215) crasht. Mijn contactrails zijn ruim 30cm lang zoals overal wordt geadviseerd maar toch lijkt het alsof de schakelingen meerdere keren dus worden uitgevoerd? Welke instelling bij de S88 moet ik veranderen om dit op te lossen?
Alvast bedankt voor jullie reactie
Gr
Peter



Re: Automatiseren Schaduwstation Het werkt !
Beste Peter,

Je bent er bijna want met alleen de locs werkt het. Dat het niet werkt met de wagons er achter zou zo maar kunnen komen dat je of de rails niet goed geknipt hebt of dat op diverse plaatsen de railstaven elkaar raken. In de wiki kun je vinden hoe je de rails moet knippen om het goed werkend te krijgen. Als de railstaven elkaar raken dan kun je die met een dremel een heel klein beetje korter maken.
Die 30 cm is goed maar ergens in die 30 cm heb je toch nog contact tussen de linker en de rechter railstaaf volgens mij en dan is die 30 cm geen 30 cm meer......

Succes en vriendelijke groeten,

Gijs
Re: Automatiseren Schaduwstation Het werkt !
Bedankt voor je reactie Gijs. Dan ga ik wederom mijn contactrails controleren en aanpassen. Heb hier al langer problemen mee. Soms lijkt het net alsof  ze net even kortsluiting maken. Denk dat ik ze toch maar ga doorslikken met een dremel.
Hoe heb je overigens de S88 contacten ingesteld?
Re: Automatiseren Schaduwstation Het werkt !
Beste Peter,

Ik heb ze zo ingesteld dat het CS2 pas de schakelopdracht uitvoerd wanneer de trein de contactrails verlaat.

Vriendelijke groeten,

Gijs
Re: Automatiseren Schaduwstation Het werkt !
Oké, dan heb je dus "dalende flanke" aangevinkt.
Bij mij moeten de schakelingen plaatsvinden op het moment dat de loc het station binnenrijdt.
Re: Automatiseren Schaduwstation Het werkt !
In mijn scherm kan ik kiezen tussen een loc icoontje die aankomt en een loc icoontje dat de contactrail verlaat, hoe dat heet weet ik niet :-)

Als ik het anders instel dan schakelen mijn wissels te vroeg en dat geeft ontsporingen. Dat heeft er mee te maken dat mijn contactrail aan het begin van het spoor zit.

Vriendelijke groeten,

Gijs
Re: Automatiseren Schaduwstation Het werkt !
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Automatiseren Schaduwstation Het werkt !
Kan het zijn dat je onvoldoende contact van je wielen hebt? Toevallig vieze wielen?
Re: Automatiseren Schaduwstation Het werkt !
Citaat van: Laurent op maandag 22 november 2021, 15:27:16
Kan het zijn dat je onvoldoende contact van je wielen hebt? Toevallig vieze wielen?

Zou theoretische natuurlijk kunnen maar kan het mij niet voorstellen dat al mijn wagons hier last van zouden hebben. Ik ga het wel nog even checken 👍🏻 Bedankt voor de tip.

PS overigens heb ik wel twijfels bij mijn CS2, hij heeft de laatste tijd wel eens kuurtjes. Zie mijn andere topic
Re: Automatiseren Schaduwstation Het werkt !
Citaat van: GijsG op maandag 22 november 2021, 15:04:43
In mijn scherm kan ik kiezen tussen een loc icoontje die aankomt en een loc icoontje dat de contactrail verlaat, hoe dat heet weet ik niet :-)


Gijs

Die bedoel ik😀
Re: Automatiseren Schaduwstation Het werkt !
 :thumbup:
Re: Automatiseren Schaduwstation Het werkt !
Beste Peter,

Omdat je zegt dat het wel werkt als je alleen met de locs rijd denk ik dat het CS2 wel in orde is. Ik zou eerst even checken of alles wel goed geknipt en geïsoleerd is. Is zo gedaan met een multimetertje.

Vriendelijke groeten,

Gijs
Re: Automatiseren Schaduwstation Het werkt !
Hoi Gijs, vandaag ben ik weer verder gegaan met het schaduwstation maar nog steeds "schieten" de treinen alle kanten op. Heb jij de draad die naar de S88 gaat aan de 0 gesoldeerd of middels een schoentje verbonden? Ik begin nu te twijfelen aan mijn soldeerverbindingen 🥴
Re: Automatiseren Schaduwstation Het werkt !
Beste Peter,

Jammer dat je het nog niet gevonden hebt.

Ik soldeer nooit omdat ik dat niet heel goed kan en als je dan iets niet goed doet raakt het los of erger nog, je krijgt sluiting.

Antwoord op jou vraag ; ik sluit alles aan met schoentjes van Marklin zelf en ik knijp ze dicht met de bijbehorende tang. Nog nooit problemen mee gehad en iedereen kan het :-)

In je eerste bijdrage in dit topic zeg je dat wanneer je met alleen locs rijd het wel prima werkt. Als dat zo is dan heb je volgens mij toch echt iets niet goed geknipt of geïsoleerd.

Zelf heb ik geen goede ervaring met de rode isolatie schoentjes dus ik knip alles gewoon weg.
Re: Automatiseren Schaduwstation Het werkt !
Hoi, inmiddels heb ik een dremel en multimeter gekocht om het grondig aan te pakken. Het wegknippen van de verbindingen is ook een goede tip. De gesoldeerde rails ga ik verwijderen. Het moet toch een keer goed komen😀
Re: Automatiseren Schaduwstation Het werkt !
Lid sinds: 2021

Tijdperk III Alpenlanden Alle tracties CS3+

offline
Re: Automatiseren Schaduwstation Het werkt !
GijsG,

Wonderschoon stuk schaduwstation. Ik zie alleen veel korte stukken rail, 172 en 188mm. Waarom is niet gekozen voor de lange stukken van 360mm? Minder raillassen en minder kans op storing op plekken waar je mogelijk slecht naderhand bij kan. Of heb je hier een bijzondere reden voor? Stukje interesse van mijn kant. Contactrail is overigens handig als je met meer slepers onder je treinen/wagons rijd en heeft geen mechanische onderdelen die op termijn tot problemen leiden en voor vernieuwing in aanmerking moeten komen. Het proces werkt op de doorverbinding van de wielassen. Overigens wordt geadviseerd (eigenlijk een voorwaarde) geen geïsoleerde wielen in je wagens te hebben. Ik lees goede informatie bij deze topic van echte vakmensen. Ikzelf heb gekozen voor het linker geïsoleerde spoor van de de 2 spoorstaven voor massadetectie (heb dit in mijn baan consequent doorgevoerd). 1 van de reden is dat een railbus met bijwagen op de juiste manier op de sporen moet worden opgesteld (in mijn geval met de motorwagen achterop). Anders loopt je afwikkeling in je schaduwstation in de soep. Je bijwagen (met wagencontacten op 1 wielas) lost dan opnieuw een signaal naar een S88 contact uit en een volgend spoor krijgt dan spanning en de daarop staande garnituur vertrekt (situatie die zich bij mij helaas heeft voorgedaan). Uiteindelijk uiteraard opgelost. Maar misschien zijn er meerdere oplossingen. Ik leer ook nog steeds op deze site/forum. Kom hier ook pas kijken😉👍.
   
Ruud-Rheingold.
Re: Automatiseren Schaduwstation Het werkt !
Beste Peter, volgens mij kan het nu alleen nog maar lukken. Zo een meter is erg handig om te kunnen zien of de klus goed is uitgevoerd.

Veel plezier en succes met het oplossen van het probleem  :thumbup:
Re: Automatiseren Schaduwstation Het werkt !
Beste Ruud, dank je voor het compliment.

Ik zit al geruime tijd op dit forum en leer nog regelmatig nieuwe dingen. Zonder de expertise van de deelnemers aan dit topic had ik waarschijnlijk de moed opgegeven en was alles handmatig blijven bedienen. Ik ben er dus ook heel blij mee dat deze kennis zo uitgebreid word gedeeld.

De reden dat is veel gebruik maak van de 172 en 188 raillengtes is simpel; die rails had ik allemaal liggen en toen ik mijn schaduw station bouwde had marklin de 360 rail nog niet in het programma.

Nu zou ik die zeker gebruiken maar gelukkig heb ik een goede ringleiding met om de 1.5 mtr een baanaansluiting.

Dat van die geisoleerde wielen heb ik ook ervaren, dat was van een wagensetje die ik tweede hands had gekocht. Het is een marklin set maar de vorige eigenaar had er trix wielen onder gezet en was dat er vergeten bij te vertellen, was wel even een hele vreemde ervaring toen ik voor het eerst reed met die set  8o

Vriendelijke groeten,

Gijs
Re: Automatiseren Schaduwstation Het werkt !
Ik heb ook nog even een vraagje.
Is een stopsectie altijd nodig?
M.a.w. is het ook mogelijk dat je alleen een contactrail maakt helemaal aan het einde van het spoor en zodra de trein deze contactrail raakt dan de opdracht krijgt om abrupt te stoppen?
Of weet de CS2 of CS3 alleen dat er op de contactrail een trein rijdt maar niet precies weet welke trein het is?
Re: Automatiseren Schaduwstation Het werkt !
Beste Piet,

Het klopt dat het CS niet weet welke trein er over de contactrails rijd dus in een schaduw station zou dat niet werken. Echter ik heb ook een pendeltraject en dan werkt het weer wel omdat altijd hetzelfde treintje op hetzelfde punt aankomt maar dan moet je wel een pendeltraject aanmaken.

Vriendelijke groeten,

Gijs
Re: Automatiseren Schaduwstation Het werkt !
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Automatiseren Schaduwstation Het werkt !
Zonder stopmelder, dus een blok met één melder, zal een trein die het blok binnen rijdt, direct stoppen als het volgende blok bezet is.
Je kan de trein dan dus niet op die plaats laten stoppen waar jij dat wilt.
Rij je met PC baanbesturingssoftware?
Re: Automatiseren Schaduwstation Het werkt !
Citaat van: GijsG op zaterdag 27 november 2021, 09:25:38
Beste Peter, volgens mij kan het nu alleen nog maar lukken. Zo een meter is erg handig om te kunnen zien of de klus goed is uitgevoerd.

Veel plezier en succes met het oplossen van het probleem  :thumbup:

Dank je Gijs Zodra het is gelukt laat ik het weten👍🏻

Re: Automatiseren Schaduwstation Het werkt !
Ik heb een CS3 plus, maar met de gebeurtenissen functionaliteit (events) kun je ook veel bereiken. Lees nu net een handleiding van de CS3 hier over. Door elke spoor in het schaduwbaan te laten gebruiken door steeds dezelfde trein kun je op de CS3 een soort route maken van de trein. Dit kun je opnemen en later ook wijzigen. Op elke spoor zet je een contactrail die zodra geraakt die specifieke trein opdracht geeft te stoppen. Zonder stopsectie zou dan kunnen maar vergt wel wat fine-tuning.

Het nadeel van mijn treinen verzameling is dat ik zowel wagons met als zonder geïsoleerde wielassen heb. Dus zat te denken om van elke opstelspoor in het schaduwstation 1 lange contactrail te maken die de trein langzaam laat stoppen tot het eind (kwestie van wat fine-tuning?) en de event van de trein op het volgende opstelspoor opstart.
Re: Automatiseren Schaduwstation Het werkt !
Beste Pieter,

In mijn geval zou dat niet gaan werken omdat de treinen steeds verschillende sporen bezetten en dat komt weer omdat ze steeds wisselende routes rijden.

Of wat jij zegt ook goed gaat werken en ook veilig is gaan we vast wel horen, ik wens je succes met instellen. :thumbup:

Vriendelijke groeten,
Gijs
Re: Automatiseren Schaduwstation Het werkt !
Beste Ad,

ik weet niet of jou vraag voor mij was bedoeld maar ik rijd niet met pc besturingssoftware en ook niet met blokken. Bij mij word alles bestuurd met rijwegen op de CS3 en geschakeld mbv decoders en remmodules.

Vriendelijke groeten,
Gijs
Re: Automatiseren Schaduwstation Het werkt !
Ik begin de moed te verliezen. Alle aansluitingen voor het schaduwstation heb ik opnieuw aangesloten maar nog steeds functioneert het niet. Als er bijv. op het 4e spoor een trein binnenkomt schakelt de m84 het spoor op rood en zet de wissel goed voor spoor 1 + de m84 op groen zodat de loc op het 1e spoor kan wegrijden. Helaas schakelt direct de m84 voor het 2 spoor eveneens op groen. De memory heb ik gecheckt maar daar staan de gebeurtenissen goed opgevoerd. Wat doe ik fout of kan het ook aan de CS2 liggen?

Ps: alle contactrails heb ik met een multimeter doorgemeten en die geven keurig een 1 aan
- soms schakelt er automatisch iets zonder dat er iets wordt bekrachtigd door een trein
Re: Automatiseren Schaduwstation Het werkt !
Beste Peter,

Wat vervelend dat het nog niet werkt. Als ik het zo lees dan lijkt het wel alsof er wellicht toch iets niet goed staat in je rijweg.

Mag ik vragen met welke rails jij rijd en of het schaduwstation word gevoed door een tweede booster ?

Zou het misschien kunnen dat de Control Unit 6021 voor problemen zorgt ? Kun je deze misschien tijdelijk loskoppelen?

Wat zegt het als de multimeter 1 aangeeft, verbind hij dan door of juist niet ?

Dat laatste kan ook vele oorzaken hebben, bijvoorbeeld een massa die niet goed is aangesloten op de S88 of stroomdraden (bruin en rood) die parallel lopen met de schakeldraden (blauw)

Ik hoop dat er een oplossing komt  :thumbup:



Re: Automatiseren Schaduwstation Het werkt !
Hoi Gijs,
Ik rijd met C rails en gebruik (nog) geen booster. Gezien de huidige omvang van de baan zou een cs2 voldoende stroom moeten leveren. Tzt zal ik wel een of twee boosters aanschaffen.

Gisteren heb ik wederom naar de oorzaken gezocht. Denk dat ik één van de problemen heb gevonden. De wielen van de diverse wagons waren dusdanig vies dat ze niet continue contact maakten. Na een eerste schoonmaakpoging was het al beter. Ga denk ik een ultrasoon aanschaffen om al mijn wielen te reinigen.

Daarnaast zit er iets niet goed in mijn bedrading. Ben er nog niet helemaal uit maar een aantal storingen heb ik opgelost door een aantal draden voor de stroomtoevoer te verwijderen of opnieuw aan te sluiten. Overigens wel heel vreemd dat de ene keer er geen probleem is en een dag later wel🤔

In het weekend ga ik mijn ringleiding aanpassen.

Heb jij de s88 op de ringleiding aangesloten of op een rail? Zou in principe niets uit moeten maken maar momenteel heb ik overal mijn twijfels bij.

De multimeter geeft een 1 aan als er geen geleiding is.

Wederom dank voor je reactie

Gr Peter
Re: Automatiseren Schaduwstation Het werkt !
Beste Peter,

Goed om te lezen dat je toch al een paar foutjes hebt kunnen vinden. Vooral die wielen zijn belangrijk, er komt toch stof en olie op je spoorstaven en dat word dan weer opgepikt door de wielen.

Ikzelf heb er altijd een hele klus aan om de wielen schoon te maken want het vuil kan best aangekoekt zitten.

Ik heb de s88 module met de ringleiding verbonden, dat geeft mijn inziens de meest betrouwbare massa.

Succes met je ringleiding en alle stroomaansluitingen. Ik heb ook gemerkt dat een verbinding op de een of andere manier soms kan gaan storen. Zal wel een beetje oxidatie zijn.

Ik ben benieuwd of je problemen verdwijnen maar ik denk van wel :-)

Gijs
Re: Automatiseren Schaduwstation Het werkt !
Hoi Gijs,
Nog bedankt voor je reactie. Afgelopen tijd nogal druk op mijn werk dus weinig tijd gehad om te knutselen. Ik denk dat het vrijwel zeker aan de vuile wielen ligt. Als ik de schakeling handmatig uitvoer werkt het perfect. Als ik met mijn wagons de schakeling uitvoer zie ik in de lay-out de contacten wisselen tussen wit en geel. Volgens mij de bevestiging dat de wielen de oorzaak zijn aangezien de contacten continue geel dienen te zijn zolang er een wagon of loc opstaat.
Gr peter
Re: Automatiseren Schaduwstation Het werkt !
Het werkt !!! Vandaag van diverse wagons de wielen schoongemaakt middels een ultrasoonreiniger en.......het schaduwstation werkt perfect. Uur getest en geen enkele storing!!!
Bedankt voor alle tips en een goede jaarwisseling!
Re: Automatiseren Schaduwstation Het werkt !
Dat is goed nieuws ! Veel plezier met rijden  :thumbup:

Groeten,

Gijs
Re: Automatiseren Schaduwstation Het werkt !
Goedemiddag,
Helaas geeft het schaduwstation wederom problemen, waardoor ik er niet blind op kan vertrouwen. Zoals eerder aangegeven bestaat het schaduwstation uit 4 sporen en een doorrijspoor spoor 5). De 4 sporen in het schaduwstation worden bediend middels een contactrail (s88 van Marklin) waarbij spoor 2 op groen wordt gereden zodra de trein op spoor 1 binnenkomt. Nu gebeurt het regelmatig dat de sporen 2 en 3 problemen opleveren. Het komt er op neer dat als de trein op spoor 2 wil wegrijden ook vrijwel direct daarna weer op rood wordt geschakeld en spoor 3 wil wegrijden. Deze schakelt echter ook weer direct waardoor spoor 4 weg rijdt. Het enige spoor waar ik geen probleem mee ondervind is spoor 1. Soms gebeurt het ook dat de schakeling plaatsvindt als er op het doorgangsspoor een trein rijdt of als er ergens sluiting in de baan is doordat een wagon ontspoort.

Wat kan er fout zijn aangesloten? Momenteel heb ik het als volgt aangesloten:
- de stroomloze stukken worden geschakeld middels een M84
- stroomloze deel per spoor zijn 2 keer 24188
- de contactrails zijn eveneens 2 keer 24188
- contactrails zijn geknipt
- onderbreking middels rode "schoentjes"
- contact rails liggen direct voor het stroomloze deel (er zit dus geen rails tussen)
- aansturing middels 60215
- alle wielen zijn schoongemaakt
- s88 wordt gevoed middels bruine draad van de ringleiding waar ook de voeding van het station uit plaatsvindt

Ik heb echt geen idee meer waar de fout zit. Zo moeilijk zou het toch niet moeten zijn.

Momenteel zit ik er aan te denken om de contactrails te verplaatsen direct na de wissels en te werken met een vertraging van bijv 10 sec voordat de schakeling wordt uitgevoerd maar dit vind ik niet ideaal. Zeker niet als er treinen dicht op elkaar rijden.

Wie heeft nog suggesties?

Alvast bedankt
Gr
Peter
Re: Automatiseren Schaduwstation Het werkt !
Hoi allen,
Inmiddels een aantal wijzigingen doorgevoerd in het schaduwstation.
- de contactrails helemaal verplaatst naar het begin van het opstelspoor
- schakeling pas nadat de trein het contact heeft verlaten
- contactrails met lucht schoongespoten
- draden allemaal op opnieuw aangesloten

Met als resultaat..... een heel goed werkend schaduwstation!!

Ik wilde het toch even delen😃
Re: Automatiseren Schaduwstation Het werkt !
En nu maar hopen dat het zo blijft!
Ik kan niet nalaten op te merken dat het aansturen van automatisch bedrijf via de computer minder ingewikkeld is dan het mogelijk lijkt!
De software maakt het niks uit hoe lang een contactrail stroom doorgeeft via een s88 module. Door logisch te 'redeneren' herkent de software de trein. Uit een bepaald blok kan immers maar een trein komen. En of er nu korte pulsen komen of een langdurige bezetmelding, het blok wordt pas vrij gegeven als er niks meer doorkomt vanuit de s88.
Maar als het met de cs2 voor jou ook werkt en hopelijk ook echt, kan de pc enkel blijven dienstdoen voor de mail en het forumbezoek.

Groeten,

Peter