Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Experimentje in duizeligheid!

Gestart door IJsengel zondag 21 maart 2010, 13:51:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Experimentje in duizeligheid!
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Experimentje in duizeligheid!
Hola,

Graag wil ik jullie even het volgende voorleggen.
Ik heb het idee op gevat om een soort diorama te gaan maken.
Maar niet een gewoon diorama, nee, nee, het moet anders!

Het plan is om een cirkel van R1 of R2 te maken op een plaat die langzaam kan ronddraaien. Zodoende kan je met de camera zijdelings de locomotief volgen terwijl rails en landschap voorbij "flitsen". Zien jullie het voor je?

Meteen rijst dan bij mij de vraag hoe dit van stroom te kunnen voorzien zonder dat de kabeltjes zich tot een grote kluwen vormen.

Iemand een idee?

Hasta la Pasta
Fred

Edit: Geen idee waar dit topic thuishoort. Mocht dit in de verkeerde rubriek staan, mag het natuurlijk verplaatst worden.
Re:Experimentje in duizeligheid!
Fred,

dat doe je met zogenaamde slipringen, die worden ook gebruikt in bv een draaischijf, of in het echte leven in bv radars. er zijn twee manieren, radiaal of axiaal. Axiaal is zoals bij een draaischijf, naast elkaar liggende ringen op een vlakke ondergrond waarover van het draaiende deel sleepcontacten lopen. Radiaal zijn ringen naast elkaar op een as gemonteerd, waarover aan de buitenkant dan weer sleepcontacten lopen. Kijk eens hier:  www.mercotac.com

Walter
Re:Experimentje in duizeligheid!
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Experimentje in duizeligheid!
Hoi Fred,

uiterst leuk idee!

Bedenk dat je waarschijnlijk meer dan alleen rijspanning over moet brengen naar het draaiplateuau. Eerst dus even indexeren wat je allemaal wil: digitale besturing en/of terugmelding, verlichting, rijspanning?  :shock:

Zelf denk ik dat je het beste aan de onderzijde van de draai-as meerdere koperen ringen met sleepwielen of -contacten kunt monteren, waarmee je de verbindingen tot stand kunt brengen.  :lol:

Overigens, heb je al een sporenplan of wordt het een simpel rondje?

Groeten,

Erik
Groeten,

Erik
Re:Experimentje in duizeligheid!
je kunt ooh alleen 1 stekker voor stroom voorzien en de rest (booster trafo enzo) onder de trafo en die eene stekker doe je in een stekker doos en zo heb je maar 1 kabel nodig die ronddraaid, tenzij je uitgebreider gaat dan alleen wissels en stroom....,.
Is maar idee he?

MVG Clint