Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

loc 216 wil niet meer

Gestart door peter dinsdag 16 maart 2010, 20:30:34

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
loc 216 wil niet meer
Dag techneuten.

Ik heb een probleem met mijn analoge loc 216. Hij heeft prima gereden en als ik hem nu op de rails zet doet hij niks meer. Het gekke is als ik hem een beetje optil en de sleper maakt nog wel contact met de pukko`s dan doet hij het wel. Zodra de wielen contact maken met de rails vertikt hij het. Heeft iemand voor mij wijze raad hoe dit probleem op te lossen. Het is wel een oudje maar ik vind hem nog te mooi om hem weg te doen

Met vriendelijke groet.
Peter
Re:loc 216 wil niet meer
Lid sinds: 2018

offline
Re:loc 216 wil niet meer
Het blijft meestal gissen bij dit soort "mankementen".
Heb zelf een keer iets soortgelijks gehad en toen bleek de sleper versleten.
Probeer eens een willekeurige andere sleper eronder te zetten en kijk of de loc dan wel wil rijden.
Re:loc 216 wil niet meer
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re:loc 216 wil niet meer
-Kap er af halen en kijken of alle draden nog vast zitten.
-Je kunt ook met losse voedingdraden, eentje op de sleper en met de andere draad een voor een de wielen aan tikken en kijken of de lok reageert.
-Kijk ook of de koolborstels niet versleten zijn.
Re:loc 216 wil niet meer
Lid sinds: 2009

offline
Re:loc 216 wil niet meer
misschien zijn de wielen smerig??

gr.Ton
Re:loc 216 wil niet meer
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:loc 216 wil niet meer
Het gaat waarschijnlijk om een 3074 of 3075.
Je kunt het best het draaistel met de sleper demonteren en schoonmaken.
Als je eerst de sleper los schroeft, komt er een ander schroef tevoorschijn waarmee het draaistel vast zit.
Schroef deze even los om het draaistel er afnemen.
Maak alles goed schoon met een wattenstaafje met wat wasbenzine.
Dus de wielassen en het frame waarin deze draaien en ook de twee nokjes bovenop het draaistel, want deze maken massa met het chassis.
Je zult aan de onderkant van het chassis twee slijtplekken zien waar deze nokjes contact maken, dit moet je ook goed reinigen.
En als dit alles niet helpt, dan kun je het beste het draaistel vervangen.
Als de wielen versleten zijn (dan zie je koper door de verchroomde laag heen) moet je zeker het draaistel vervangen.
Ga niet de assen apart vervangen, want een nieuw draaistel kost niet veel.
Het draaistel compleet met wielstellen is te bestellen onder nummer 390980 en kost ?9,99 advies.
Re:loc 216 wil niet meer
Bedankt voor jullie reacties. Ik ga lekker prutsen en jullie advies uitvoeren. Als hij het weer doet zal ik het jullie laten weten.

Groeten
Peter
Re:loc 216 wil niet meer
Dus blijkbaar nog geen resultaat?
Re:loc 216 wil niet meer
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:loc 216 wil niet meer
Johnny, ik zie het vaak gebeuren dat mensen met een technisch probleem, zich aanmelden om hun probleem hier te kunnen voorleggen.
Ik had zelf ook een oude 3075 met contact problemen.
Bij de wielen kwam het koper (of is het messing?) er door heen.
Die lok had echt veel km gemaakt.
Nadat ik het draaistel had vervangen reed ie weer zonder horten en stoten.
Misschien heeft Peter wel een draaistel besteld en is het daarop wachten.
Re:loc 216 wil niet meer
Dag allen

Bedankt voor jullie reacties. De loc loopt nog steeds niet. Ik heb alle schoonmaak voorstellen die jullie hebben gedaan uit gevoerd, echter zonder resultaat.Als ik met een draad op het sleepcontact probeer contact te maken gebeurt er niets, enkel een klein vonkje,de volgende stap die ik ga doen is het vervangen van het sleepcontact. Als dit niet lukt ga ik proberen om het onderstel te vervangen. Als ik weer wat te melden heb dan horen jullie van me.

Groet Peter
Re:loc 216 wil niet meer
Lid sinds: 2007

V65

offline
Re:loc 216 wil niet meer
probeer eerst eens uit te zoeken waar de stroomtoevoer hapert
Re:loc 216 wil niet meer
Dag allen

Ik denk dat ik er uit ben. Ik heb gezocht waar het punt is waar de stroomtoevoer hapert. Het blijkt dat als ik achter het sleepcontact een beetje stroom zet op het koperen contactje de loc weer loopt. Lijkt me dus dat het sleepcontact aan vervanging toe is. Ga ik binnenkort vervangen en dan moet hij het weer doen volgens mij.

Bedankt voor jullie wijze woorden en raad.

Groeten Peter
Re:loc 216 wil niet meer
Dag allen

Nieuwe sleper gemonteerd en hij loopt weer als nieuw.

Groet Peter
Re:loc 216 wil niet meer
Lid sinds: 2018

offline
Re:loc 216 wil niet meer
Citaat van: Onyx op dinsdag 16 maart 2010, 23:05:01
...Heb zelf een keer iets soortgelijks gehad en toen bleek de sleper versleten.
Probeer eens een willekeurige andere sleper eronder te zetten en kijk of de loc dan wel wil rijden.

Nooit gedacht mezelf nog eens te quoten maarrr..., volgende keer luisteren he!
Scheelt je 2 weken frustratie!  :twisted:

:wink:
Re:loc 216 wil niet meer
Dag Onyx

Even een reactie op je laatste berichtje. Een treintje wat niet loopt bezorgt mij geen twee weken frustratie. Ik heb ook nog wel wat andere dingen in mijn leven om mij druk over te maken. Het moet wel een beetje leuk blijven zo`n hobby. En zeker niet leiden tot superioriteits gedrag.
Re:loc 216 wil niet meer
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re:loc 216 wil niet meer
Volgens mij was het met een knipoog bedoeld.