Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen

Gestart door teunistreinen maandag 22 maart 2010, 08:01:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Hoi Michel,

leuk verslag, vooral deze:

Citaat van: h0ogovens op donderdag 26 april 2012, 18:21:14

Volledig ombouw-maagd  :warning:


:-) :-) :-)

Groetjes, John
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Citeer
Ik heb dan nog wel een paar vraagjes.

1) Er zaten bij de ESU magneet 2 weerstanden (groen). Ik had ze er eerst uit gelaten. Reed goed. In Henks V200 ombouw draadje zag ik dat hij ze had gesoldeerd aan de rijrichting aansluitingen. Vanmiddag heb ik dat ook gedaan. Lokje geeft nu een snerpend geluid tijdens het rijden, niet steeds, maar af en toe. Ook zijn er meer haperingen.
Zal ik ze er dan maar beter uit laten? Waar zijn ze eigenlijk voor?

2) De koolborstels van de 3029 zijn wat ingebrand zag ik. Ik wil ze liever vervangen. Zijn daar standaard setjes voor met een art. nr? 


Groetjes Michel

Beste Michel

Mooi en goed verslag! En inderdaad naast de serieuze dingen hebben we ook een gezellige avond gehad.

In het ESU pakketje 54631 voor de kleine schijf collector motor zit een esu decoder 54610 en de HAMO magneet en 2 groene spoeltjes.
Zoals door Huub reeds vermeld, deze dienen voor ontstoring van (vroeger radios) en ................

Volgens ESU hoeven deze spoeltjes niet ingebouwd te worden, omdat wij met een esu decoder bezig waren heb ik verzuimd te melden dat deze spoeltjes ook ingebouwd kunnen worden.
Het is echter zo dat Marklin claimt dat deze spoeltjes in combinatie met de marklin decoders (60902, 60942 etc...) WEL ingebouwd moeten worden. Dat heb ik dan ook zo gedaan voor de loks die omgebouwd worden met marklin decoders.
Loks die omgebouwd worden met een ESU decoder kan het geen kwaad de spoeltjes wel in te bouwen. Zodat voor sommige loks de spoeltjes wel zijn ingebouwd en bij andere weer niet.

2e vraag van jou:

De koolborstels kan je apart kopen, ik weet even geen artikel nummer meer. Maar je kan ze bij Conrad bestellen, zo gauw ik een artikel nummer weet, vermeld ik dat hier. Maar mss weet iemand anders dit.

groetn van teunis

Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Aha! Spoeltjes dus  :oops:  Nou goed om te weten M* wel / Esu niet. De 3029 rijdt overigens niet goed, (houdt in en snerpt dan) dacht dat de decoder om zeep was, maar die deed het dan weer prima in een DHG lokje uit de 0988. Vreemd hoor, op de analoge baan reed dat stomertje prima  :help:

kortom, ben lekker bezig dankzij Teunis' minicursus en dat is het voornaamste  :thumbup: :)

michel
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
De koolborstels heb je in 2 types:
de vierkante, 2 dezelfde, die zijn voor de trommelcollector en
de ronde, 1 kool 1x kopergaas, die zijn voor de schijfcollector (groot en klein)

bestelnrs zijn respectievelijk: 601460 en 600300

best eng dat ik dat zo maar uit mijn geheugen kan ophalen  8o :P
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

online
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Hoi Michel,

Gisteren was ik ook koolborstels aan het halen,en de nummers kloppen Huub :thumbup:

Alleen wel een nadeel,die E600300 die gaan per tien :O

Ben je wel in lengten van jaren onder de pannen met je borstels :D

En waarom die E ervoor?

Weer nieuw,want ze hanteren bij Märklin tegenwoordig letters ervoor.

Je bent zeker goed bezig,en Teunis wat fijn dat je de tijd neemt ,om die cursus te geven :thumbup:

Zo wordt de drempel om met ombouwen,te beginnen nog lager.


M.v.g.

Hans V200.0
Re: Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Verslag ombouw BR 89 (M3000)

Beste treinliefhebbers,

Afgelopen week 2 mei jl. heb ik de ombouwcursus locomotieven bij Teunis gevolgd. Na ruim 30 jaar heb ik de draad van de modelspoorbouw weer opgepakt. In die tijd heb ik wel de overgang van analoog naar digitaal in de uitvoering gemist. Wel ging ik regelmatig naar de treinbeurzen en kocht zo nu en dan wat rails en wagons. Maar me echt verdiepen in de digitalisering was ik nog niet aan toegekomen.

Op het forum las ik de cursus van Teunis. Contact gelegd en Teunis heeft me uitgenodigd. Mijn wens was om als eerste mijn eerste Marklin locomotiefje BR 89 (M 3000) om te bouwen. Dat kwam goed uit omdat Teunis nog niet eerder zo?n locomotiefje had omgebouwd in de cursus.



Eerst heeft Teunis mij de verschillende motoren en ankers uitgelegd. Voor de ombouw had ik een ombouwsetje van Esu gekocht bestaande uit een decoder en een permanent magneet voor een motor met een kleine schijfcollector. Op aanraden van Teunis heb ik de locomotief uit elkaar gehaald en de onderdelen op een vast plekje gelegd. Het relais en de motor werden eruit gehaald. Van de verschillende onderdelen moesten de draadjes worden losgemaakt met de soldeerbout.



De motor was sterk vervuild in de loop van de jaren zodat eerst een grondige schoonmaak nodig was. Voorzichtig zijn alle onderdelen die nog worden gebruikt in wasbenzine schoongemaakt met een zachte borstel.
Het ankertje was zo sterk vervuild dat dat eerst met een speciaal gum moest worden schoongemaakt. Na het gummen was het schijfje van het anker weer blank.



Nadat alles echt goed schoon was werd begonnen met het in elkaar zetten van de motor. De permanent magneet paste zo precies dat het in elkaar zetten met beleid moest gebeuren. De decoder werd met dubbelzijdig tape aan het chassis van de locomotief vast gemaakt. Daarna werden de verschillende draden op aanwijzing van Teunis vast gesoldeerd aan de motor en andere onderdelen. Teunis legde uit waarvoor elke draad was en gaf daarbij goede tips hoe een en ander gaat functioneren.



Bij het aansluiten van de draadjes aan de motor kwam de ?Teunis 50 procents? regel naar voren. Degenen die bij Teunis zijn geweest weten wat daarmee wordt bedoeld. De trein rijdt voor of achteruit. Op de nodige plaatsen werd de motor, tandwieltjes en wielen voorzien van een druppeltje olie. De trein, nu omgebouwd en wel, werd op de proefbaan van Teunis gezet. Voor mij een spannend moment.



De locomotief  reed direct zijn rondje achteruit. Na het omzetten van de draadjes aan de motor reed de locomotief in de goede richting. Door Teunis is de locomotief voorzien van een adres en is de decoder verder ingesteld. Het optrekken, rijden en afremmen van de locomotief is een genot om te zien. Na ruim dertig jaar rijdt de locomotief zijn rondjes. Ik durf zelfs te beweren dat hij na het schoonmaken en digitaliseren beter rijdt dan toen hij nog analoog was. Ik kan nu mijn andere locomotieven ook gaan ombouwen.
Ik ben zeer tevreden over de cursus van Teunis en het enthousiasme waarmee hij alles heeft uitlegd.

Nogmaal wil ik Teunis bedanken voor zijn uitleg en hulp bij de ombouw.

René van der Horst

Rene heeft zijn verslag naar mij gestuurd om het hier in het topic te plaatsen. teunis
Re: Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Beste Rene



Bedankt voor het bericht en het verslag.

Het is een keurig verslag, niets mis mee.
Nu veel plezier met de opbouw van de baan en de lok die zijn rondjes gaat rijden. Succes met de verdere ombouw van loks. Mocht je nog vragen hebben dan kan je die altijd op dit forum stellen.

groeten van teunis
Re: Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Aan belangstellenden en mini cursisten.

Hebt u belangstelling voor een minicursus (1 avond van ca 2 uur) ombouwen van een analoge lok naar een digitale lok, dan kunt u in september weer terecht bij mij aan huis.

Cursus avonden zijn mogelijk de volgende data:

Woensdagavond 12 september, dan komt Bert Uytenhaak op herhaling
Woensdagavond 19 september, dan komt Jarno Leeijen
Woensdagavond 26 september, dan ga ik naar een 3rail lid in Rotterdam, even uit de brand helpen
Woensdagavond 3 oktober, dan komt Frank 103 en zijn neef Erik.
Woensdagavond 10 oktober is nog vrij
Woensdagavond 17 oktober, dan is er geen cursusavond, ik ben dan vrij


Op de "wachtlijst" voor het seizoen 2012 -2013 staat: nog niemand

Voor nieuwe geinteresseerden:

Wilt U een avond komen, neem dan contact met mij op, dan kunnen we een afspraak maken. Mijn voorkeur is op de woensdag avond. Andere avonden zijn in overleg mogelijk ,zoals de maandag, dinsdag of donderdag avond. Geen weekend.

Wilt U uw loks ombouwen, maar U bent er niet zo handig in, dan bestaat de mogelijkheid om dat samen te doen.

Wil jullie vragen jullie prive email adres (via PB) naar mij te sturen zodat ik een document kan sturen met alle gegevens over de cursus.

Uitgangspunten van de minicursus

- neem je eigen om te bouwen lok(s) mee (drierail, 2 rail is ook mogelijk)
- neem je eigen decoder mee, OF overleg met met mij, ik heb zelf een kleine voorraad liggen aan motors (marklin 5 sterren hoogvermogen) en decoders (marklin 60902 en esu met HAMO magneet)
- het mooiste is als je wat soldeerervaring hebt
- indien geen lok en/of geen decoder in bezit dan kan je evengoed de minicursus doen, daar ik zelf nog een berg loks heb om om te bouwen.

Groeten van teunis
Re: Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Ik heb een mail-tje gestuurd maar nog geen reactie gehad.
Over de prive mail.
Hoor graag meer.

Groeten Jarno 
Re: Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
JAMMER

Weinig belangstelling tot nu toe.

Een reden te overwegen er mee te stoppen??

teunis

Re: Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Als je het leuk werk vindt (en dat is volgens mij) dan zou ik er niet mee stoppen, maar toch gewoon zo nu en dan een kattebelletje plaatsen? Er komen in de wintermaanden vast weer mensen boven water. Misschien is het allemaal wat minder, maar stoppen is wel heel rigoureus. Je hebt er veel mensen een groot plezier mee gedaan.
Re: Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Ben het VOLLEDIG met je eens, Albert.
Alsjeblieft, niet mee stoppen, Teunis, kmocht twee maal loks bij je ombouwen, lopen allebei nog prima!
kheb in elk geval nog een lok op de plank liggen, wil graag nog eens aankloppen!

Peter 
Re: Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Beste Teunis,

Dit zou doodzonde zijn als je stopt,ik wil zelf ook nog een keer bij je komen alleen mijn prive omstandigheden laten dat niet toe.
Leg het wel uit via PB.

Mvg Frans
Re: Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

online
Re: Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Dag Teunis,

Ik ben zeer geïnteresseerd in deze workshop.
Ik stuur je een PB'tje, met enige vragen over tijdstippen en plaats (want finland is me wat te ver...  ;)).

Re: Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Minicursisten

Bedankt voor de lovende woorden, het doet goed.

Er zijn weer wat avonden beschikbaar voor een minicursus, wie belangstelling heeft melde zich.

groeten van teunis
Re: Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Hallo,
Ik heb belangstelling voor de cursus. Ik zal me via PB melden.

Bern van Goor
Re: Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Beste Teunis.
Nadat ik eerder al eens schreef dat dit prachtige initiatieven zijn van forumlid voor andere leden, wil ik nogmaals aangeven dat ik jouw initiatief nog steeds enorm waardeer!
Iedere dag komen er weer nieuwe leden bij maar ook de leden die al wat langer lid zijn (zoals ik! :P) willen graag eens gebruik maken van jouw minicursus.

Helaas heb ik op dit moment nog weinig tijd (bedrijf in de verkoop) maar hoop zeker over niet al te lange tijd nog een afspraak met jou te kunnen maken.

Hopelijk tot ziens bij één van jouw minicursussen.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Aan belangstellenden en mini cursisten.

Hebt u belangstelling voor een minicursus (1 avond van ca 2 uur) ombouwen van een analoge lok naar een digitale lok, dan kunt u vanaf nu weer terecht bij mij aan huis.

Cursus avonden zijn mogelijk de volgende data:

Woensdagavond 10 oktober is niet meer vrij
Woensdagavond 17 oktober, dan is er geen cursusavond, ik ben dan vrij
De eerst volgende mogelijkheid is woensdagavond 7 november (ik ben een tijdje met ziekteverlof)

Woensdag avond 14 november
Woensdag avond 21 november, dan komen TonKodde en een kennis/vriend
Woensdag avond 28 november

Woensdag avond 12 december, dan komt Bern van Goor
Woensdag avond 19 december

Woensdag avond 16 januari 2013, dan komt Bert, alias Cybert

Op de "wachtlijst" voor het seizoen 2012 -2013 staan:

Jan, i_m_johny
Frans F.J.S.
Dirk Eshuis



Voor nieuwe geinteresseerden:

Wilt U een avond komen, neem dan contact met mij op, dan kunnen we een afspraak maken. Mijn voorkeur is op de woensdag avond. Andere avonden zijn in overleg mogelijk ,zoals de maandag, dinsdag of donderdag avond. Geen weekend.

Wilt U uw loks ombouwen, maar U bent er niet zo handig in, dan bestaat de mogelijkheid om dat samen te doen.

Wil jullie vragen jullie prive email adres (via PB) naar mij te sturen zodat ik een document kan sturen met alle gegevens over de cursus.

Uitgangspunten van de minicursus

- neem je eigen om te bouwen lok(s) mee (drierail, 2 rail is ook mogelijk)
- neem je eigen decoder mee, OF overleg met met mij, ik heb zelf een kleine voorraad liggen aan motors (marklin 5 sterren hoogvermogen) en decoders (marklin 60902 en esu met HAMO magneet)
- het mooiste is als je wat soldeerervaring hebt
- indien geen lok en/of geen decoder in bezit dan kan je evengoed de minicursus doen, daar ik zelf nog een berg loks heb om om te bouwen.

Groeten van teunis
Re: Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Dag Teunis

ik ben erg geintresseerd.
Als ik zou willen komen, waar zou ik dan moeten zijn in ons kleine koningkrijk
Re: Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Hallo geinteresseerden voor een minicursus

Deze cursus is vooral bedoeld voor mensen, die graag zelf hun analoge loks willen ombouwen naar digitaal. Maar eigenlijk "watervrees" hebben om er aan te beginnen. Na 1 avond minicursus bouwt u al uw loks zelf om, zonder vrees.
Lees vooral de verslagen van de cursusten die inmiddels zijn geweest.

Woensdag avond 19 december, nog vrij, dan komt Henri van der Heiden mogelijk nog een keer

Woensdag avond 16 januari 2013, dan komt Bert, alias Cybert

Op de "wachtlijst" voor het seizoen 2012 -2013 staan:

Jan, i_m_johny
Frans F.J.S.
Dirk Eshuis
Jan Wijnands



Indien geinteresseerd stuur een PB.

Hieronder een link naar een Word doc met info over de cursus:
Mini cursus info

Lees dit topic ook eens door, er staan verschillende verslagen in van minicursisten die zijn geweest.

teunis

Re: Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Beste collega's,
Jeroen en ik hebben gisteravond een inspirerende avond gehad bij Teunis. Met veel geduld, gedoceerde en juiste informatie heeft hij bij ons onze ombouw- en decoderschroom weggenomen. Een aanrader!
mvrgr
TonKodde
Re: Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Hallo,
12 december op cursus bij Teunis geweest om een V200 van misschien wel 40 jaar oud naar digitaal om te bouwen. Hoe dat gaat is hiervoor zo prima beschreven dat ik me daar gewoon bij aansluit. Het is inderdaad geweldig belangrijk om in zo'n klassieke meester-gezel relatie over je watervrees heen te komen en het zelf te doen. Teunis is een prima meester met veel geduld die ook de meest linkshandige op z'n gemak kan stellen. Belangrijk is ook te ervaren dat je het niet alleen bij digitaliseren moet laten maar ook de kunst van het programmeren van een decoder kunt leren. Door aangepaste optrek- en afremsnelheid rijdt zo'n loc zoveel mooier. Zelfs deze bejaarde V200 sluipt als het ware over de baan, een mooi gezicht. Deze mogelijkheden had ik helemaal over het hoofd gezien bij m'n ESU-Navigator. Zou ik daarmee nu ook Marklin-decoders kunnen programmeren? Ik ga het uitzoeken! Misschien is er ergens een goed artikel te vinden waarin het allemaal helder wordt beschreven.
Teunis, bedankt dat je je tijd aan zo'n leerzame avond wilde besteden.
Bern
Re: Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Teunis is een prima meester met veel geduld die ook de meest linkshandige op z'n gemak kan stellen.

Dit vind ik helemaal niet leuk als linkshandige persoon als je van dit soort dingen schrijft........
Re: Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Sorry Huub

Niks tegen linkshandigen natuurlijk. Ben zelf meer dan vijftig jaar geleden op de lagere school naar een rechts handschrift gedwongen. Bleef altijd onleesbaar.

Bern
Re: Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Citaat van: huub op donderdag 20 december 2012, 17:00:13
Dit vind ik helemaal niet leuk als linkshandige persoon als je van dit soort dingen schrijft........

Beste Huub

Ik neem aan dat je begrijpt wat Bern wat probeerde duidelijk te maken, volgens mij is het een nederlandse "uitdrukking".
Ik hoop dat "je niet op je tenen bent getrapt", ook een nederlandse uitdrukking.

teunis
Re: Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Bern bedoelde mogelijk "met twee linker handen"  :D
Re: Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Misschien is hij wel op z'n ziel getrapt. ;) Nog een NL uitdrukking. :idea:
Re: Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Nu weer ON-TOPIC graag

teunis
Re: Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Jij begon :important: ;)
Re: Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Citaat van: zeeuwingroede op donderdag 20 december 2012, 17:13:15
Sorry Huub

Niks tegen linkshandigen natuurlijk. Ben zelf meer dan vijftig jaar geleden op de lagere school naar een rechts handschrift gedwongen. Bleef altijd onleesbaar.

Bern

O.k. is al duidelijk (dacht het ook wel, eigenlijk)

Goh, jij ook al ? Ik ook, ik MOEST rechts schrijven en dat ging dus niet.
Dat is inderdaad ook 50 jaren geleden.
Had ik op latere scholen wel een mooi excuus als het weer eens knoeiboel was.
Mijn zoon mocht wel gewoon links schrijven, maar dat is ook knoeiboel  8o :D
Bij mij niet natuurlijk  O:-D

grv Huub
Re: Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Hallo geinteresseerden voor een minicursus

Welkom in 2013

Deze cursus is vooral bedoeld voor mensen, die graag zelf hun analoge loks willen ombouwen naar digitaal. Maar eigenlijk "watervrees" hebben om er aan te beginnen. Na 1 avond minicursus bouwt u al uw loks zelf om, zonder vrees.
Lees vooral de verslagen van de cursusten die inmiddels zijn geweest.

Woensdag avond 16 januari 2013, dan komt Bert, alias Cybert
Woensdag avond 23 januari is nog open
Woensdag avond 30 januari 2013, dan komt Bert Schippers, alias Kroko

Woensdag avond 6 februari is nog open
Woensdag avond 13 februari , dan komt Egbert, alias Treintje 1965
Woensdag avond 20 februari is nog open
Woensdag avond 27 februari is nog open

woensdag avond 6 maart is vrij

Woensdag avond 3 april is vrij




Op de "wachtlijst" voor het seizoen 2012 -2013 staan:

Jan, i_m_johny
Frans F.J.S.
Dirk Eshuis
Jan Wijnands



Indien geinteresseerd stuur een PB.

Hieronder een link naar een Word doc met info over de cursus:
Mini cursus info

Lees dit topic ook eens door, er staan verschillende verslagen in van minicursisten die zijn geweest.

teunis
Re: Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Hallo, in september is Jarno geweest voor een avondje minicursus. Hij heeft zijn verslag opgestuurd en wordt hieronder weergegeven:

Beste Meneer Teunis
Hierbij stuur ik ook even mijn verslag ook al duurde het wat langer dan gedacht.

Hallo allemaal.
Ook ik ben bij Teunis geweest voor een mini cursus.

Ik had al eens een lok bij Keuterman gebracht om deze te laten ombouwen naar digitaal en te voorzien van  rookgenerators maar bij nader inzien was ik daar niet geheel tevreden over.
En als we nou toch aan de gang gaan met decoders, motors, enz,?misschien dat teunis een oplossing heeft.
In deze lok konden namelijk 2 generators en er zat er maar 1 in, dus de vraag is een 2de mogelijk ,
Tweede ding, de lok reed standaard achteruit,
En als laatste vraag, is een geluid module mogelijk ?
Dus eigenlijk had ik wat uit besteed werk meegenomen.

Dus op naar de Minicursus bij Teunis vol goede moed.
Eerst een kopje thee, even lekker ontspannen en daarna aan het werk.

Ik had dit meegenomen,om zelf mee aan de slag te gaan



Dus zoals te zien is,? beginnen we met de kap eraf te halen en komen we dit tegen.
Ziet er erg ingewikkeld uit.
Gelukkig springt Teunis bij en legt het een en ander uit.
Vervolgens de sloop,?.
Dat betekend dus eigenlijk helemaal leeg maken.
Helaas heb ik daar geen foto van.

Daarna de opbouw,




Voor de duidelijkheid :
Er zit een Marklin decoder in nummer 60942
En er zit een Marklin motor in met 5 sterren en permanente magneet.
Weet alleen het nummer niet meer misschien dat Teunis het nog ergens heeft (Ja, dat is nummer 60941, teunis)
Hiervoor gebruiken we dit aansluit schema.  ( Dus de RECHER Marklin zijde )



Dus zo gezegd zo gedaan.
Nog even een klein verfrissende limonade en dan op de test baan.
En jawel hij deed het.

Moest alleen nog even de steekfittingen halen ( E 604180 )
met bij passende lampjes                                  ( E 610080 )

In de tussen tijd had Teunis de eerder genoemde ? stoomlok ? onder handen genomen en hij vertelde wat er aan veranderd was.
Een 2de rookgenerator was NIET aan te bevelen wegens het feit dat de decoder niet genoeg stroom kan leveren.
Teven had hij daar ook nog even een berekening gemaakt om het te controleren.



Ook hier heb ik geen nummer van het gaat meer om de duidelijkheid.

Deze lok?s heb ik zelf onder handen genomen en met succes !



Even in vogel vlucht :

Lok 1213 heeft het volgende : 1x 60944 + 60942 hetzelfde als de 1600

Dan deze lok de rode waar ik geen nummer van heb of weet



Hier het resultaat van zelf doen,?.en goed functioneren zoals het hoort.



Let even op,?.
Hier zit een ander decoder in namelijk de MLD 60962 deze decoder gebruikt de NEM norm dus MOET anders aangesloten worden,?.zie foto
Met het setje motorsetje 60944

Ik heb de massa ?zwart ? op het niet aangedreven draaistel gesoldeerd kwam de rijeigenschappen ten goede.



Voor de duidelijkheid ( Rood stroom opname van de sleper )
                                    ( Zwart is de massa )
                                    ( Geel verlichting achter )
 
Groen en violet heb ik niet aangesloten omdat ik deze ?nog ? niet gebruik.

Nog een lok waar wat extra aandacht nodig was , reden motor past niet !!



Hier heb ik gewoon de dremmel in gezet +/- 2mm weg gefreesd.



En hier het resultaat.



Perfect fit !!!!


Voor je het weet vliegt de tijd voorbij en is het al na elven.
Dus gauw nog even kijken hoe Teunis zijn modelbaan heeft ingericht,?.
Wat een baan,?..!!!!
Zoveel treinen en zoveel rails,?..ik had zo nog een uur willen blijven.

Hartelijk bedankt Teunis voor de mini cursus ik heb er veel aan gehad.

Ik wens u nog hele fijne dagen en heel goed en gezond 2013.

p.s: excuus voor het late opsturen.

Groeten Jarno ( Woerden )



Re: Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Beste Jarno


Mooi verslag geworden.
Leuk dat je zo enthousiast aan de slag bent gegaan.

Ook de beste wensen voor 2013

teunis

Re: Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Leuk verslag.
Productieve dag geweest zo te zien :thumbup:.

Maar dat type stoomlok heb ik ook laatst onderhanden genomen.
Hierbij heb ik een sounddecoder ingebouwd en ook twee rookgenarators.
Dit heb ik gedaan dmv een klein relais. Deze wordt geschakeld door aux1 en schakelt de baanspanning naar de rookgenarators.

http://www.esu.eu/produkte/zubehoer/miniatur-relais/

Dit werkt perfect.
Deze lok was van degeluidsman/peter. Misschien kan je hem om een filmpje en wat foto's vragen :D
.
Groeten Sander
Re: Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Woensdagavond 30 januari weer een keer bij Teunis op mini-cursus gweest. Nu was het de beurt aan de 3058, de Br 151. Zo als gebruikelijk eerst een praatje en koffie of thee. Teunis heeft eerst de lok bekeken, zag perfect uit aan de buitenkant, geen beschadiging of iets dergelijks omdat ik de lok al lang heb en veel mee gereden heb. Na dit zijn we toch maar begonnen met het ombouwen. Eerst de kap verwijderd, Teunis gelijk de motor bekeken en goed gekeurd. Nu begon het los solderen van allle draadjes behalve van de velichting. Koolborsteltjes eruit, motorschild losgemaakt gelijk schoongemaakt, vervolgens de ankertje met railgum schoongemaakt. De rest even in de wasbenzine en schoonborstelen.
De lok wordt omgebouwd met 54632 van ESU. De nieuwe magneet erin, past nu precies bij een  eerder ombouw niet, Teunis had gelukkig toen nog een reserve. Schild erop, koolborstels terug en nu de decoder plaaatsen, zodat de draden vast gesoldeerd kunnen worden. Als volgens schema van ESU. Tijd voor een proef rondje, rijdt de lok of niet. Ja hij rijdt mooi, alleen de verlichting brandt aan de verkeerde kant en toch alles aangesloten volgens het kleuren schema. Even de draadjes omdraaien en brandt het licht aan de goede kant.
Het was weer een leerzame en gezellige avond.
We spreken nog wel een keer af.

Bert
Re: Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Hallo Bert

OK, bedankt voor je bericht. Een volgende keer is altijd goed.

teunis
Re: Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Arend Steller is een avondje geweest voor de minicursus, hier zijn bevindingen:

Goedenavond Teunis,

Het is ondertussen alweer zo?n 3 weken geleden dat ik bij je was voor het ombouwen van de Br 86. Ik heb wel wat af zitten prutsen bij je, maar ik heb er wel wat van opgestoken. Ik heb in ieder geval de angst overwonnen om een loc te slopen en weer op te bouwen en ik heb wat van de techniek in de praktijk gezien. Thuis heb ik eerst een ander klusje opgepakt, om het solderen een beetje onder de knie te krijgen heb ik een aantal lantarenpalen gemaakt en aangesloten, daarna heb ik de loc verder onderhanden genomen, dat gaf eerst nog wel wat probleempjes maar al doende leert men. De rookset heb ik ingebouwd en werkend gekregen. De verlichting heb ik moeten wisselen om de juiste verlichting in de juiste richting te krijgen, en ook de aansluitingen op de motor heb ik omgedraaid omdat mijn ms in de achteruitstand moest staan om vooruit te rijden. Al met al is het een leerzaam klusje geweest en op naar de volgende, want het is leuk om te doen. In ieder geval nog hartelijk bedankt dat je de tijd hebt vrijgemaakt om mij het een en ander bij te brengen.

Bijgevoegd enkele foto?s.

Groet Arend





Re: Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Woensdag 24 april was het eindelijk zover. Na vele afgezegde afspraken, opnieuw plannen, weer afzeggen had ik dan eindelijk tijd gevonden om de mini-cursus bij Teunis te gaan doen. Ik had er erg veel zin, maar spannend was het ook wel. ''Een motor helemaal vervangen" had bij mij toch vooral beelden opgeroepen van honderden losse onderdeeltjes waarvan ik er ge-ga-ran-deerd enkele tientallen van zou overhouden eens ik de motor weer in elkaar had gezet. Met alle gevolgen van dien.... En ik ben ook nog niet echt een soldeer-topper, om het maar eens zachtjes uit te drukken. Dus vele leermomenten lagen in het verschiet.

Ik was lekker op tijd bij Teunis zodat we eerst even de tijd hadden om bij te kletsen onder het genot van een bakkie. En ik maar kletsen om het moment supreme uit te stellen. Als ik het tot half tien vol zou houden, dan kon ik met een spijtige blik op m'n horloge constateren dat het weliswaar erg jammer was dat we nu niet meer aan het ombouwen van mijn loc toe zouden komen, maar dat ik nog een heel eind terug moest rijden naar huis en dat ik voor het donker thuis moest zijn en, en.... "Zullen we beginnen" zei Teunis zo tegen achten. "Natuurlijk", riep ik, een stuk zekerder dan ik mij voelde.

En uiteindelijk bleek het natuurlijk allemaal mee te vallen. De instructies van Teunis in combinatie met zijn geduld brachten me al snel in een soort ombouw-flow  O:-D  De analoge NS 1650 (3526) die ik enige tijd geleden van een mede-forumlid had overgenomen was in no-time ontdaan van zijn oude wisselstroommotor en de electronica. En; memomorabel moment: Voor het eerst in mijn leven heb ik een koolborstel gezien en vastgehouden!!!

Toen de nieuwe M** motor(60941) erin. Man, wat kun je snel aan zelfvertrouwen winnen met een ervaren leermeester aan je zijde. Toch nog even een slik-moment, toen de ESU decoder(54610) uit het doosje kwam om deze in te gaan bouwen. "Wel een hele hoop draadjes Teun", hoorde ik mijzelf mompelen. Maar ook dat bleek niet lastig als je gewoon het kleurenschema uit de handleiding erbij pakt. Ondertussen heb ik ook nog geleerd draden goed te vertinnen en een stevige soldeerlas te maken. Gezelllig was het vooral ook en de tijd vloog voorbij. Maar tegen half tien was het zover. Mijn nieuwe lokkie kon de baan op om te testrijden. En na een drupje olie reed tie als een tierelier! Teunis heeft tot slot in de Raptor nog wat CV waardes aangepast en de rest van het soldeerwerk kon ik thuis prima doen. Dat heb ik maandagavond met succes afgerond. Na nog een heerlijke zeperd, bij het vastschroeven van de kap draaide ik de schroef dwars door een draadje, (ja ik weet het Teunis, je had me nog zo gewaarschuwd) weer de baan op en ja, hoor hij rijdt als een zonnetje. :D :D :D

Teunis, heel hartelijk dank voor de geweldige leerzame avond. Zonder vrees schroef ik nu een loc open. Ik kom graag terug voor de gevorderden-les en om nu eindelijk je baan eens een keer te bewonderen.

Hieronder nog wat foto's als bewijs dat het er echt allemaal in zit nu.

Groeten, Bert     
Re: Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

online
Re: Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Gisteravond wat het mijn beurt.

Na lang plannen en herplannen. Het plan opzetten wat en hoe er zou gaan gebeuren, ben ik gister afgereisd naar Landsmeer en na een kleine tussenstop mooi op tijd aangekomen. Kennis gemaakt met Teunis en vrij snel naar de bovenverdieping gegaan waar de (ombouw) activiteiten al vele anderen voor mij ook hebben mogen meemaken.

Maar het was allemaal anders dan anders, denk ik voor Teunis. Want hoewel mijn zenuwen waarschijnlijk heel herkenbaar waren, bleek er uit de doos ineens 2 GELIJKSTROOM Locs te verschijnen. Natuurlijk op voorhand al afgesproken en op basis daarvan had Teunis een voorstel gedaan voor de in te bouwen Decoder('s), welke LokPilot's v4' zijn geworden. Maar het eerste afwijkende stapje was natuurlijk het testen van deze 2-rail loc's..... en daar heb je wel een gelijkstroom trafo voor nodig ..... en die had ik voor de zekerheid toch maar even meegenomen (gelukkig maar....). De boel testen, goed bevonden door Teunis en de Mehano Thalys en de Lima Hondenkop waren klaar voor de actie.

Hoewel ik eigenlijk al had laten doorschemeren dat het volledige gebrek aan soldeer-ervaring mij tegenhield om dit soort acties uit te voeren, wees Teunis me kordaat naar DE STOEL....
De schroevendraaiers werden klaar gelegd, ik had mijn eigen Soldeerbout mee (vorige week net aangeschaft bij de Aldi) en 'we' gingen aan de slag. Teunis in woord, ik in daad. De zenuwen werden gaande weg minder en minder en op een gegeven moment kreeg ik er zelf plezier in.

Dus... Kap los ... bedrading los gesoldeerd, doorgeknipt en de mantel deels verwijderd ... Decoder uitgepakt, de bedrading losgeknipt.... draden benoemd (wat is waar voor), de rest afgezonderd (geen verlichting e.d. benodigd).... Decoder bevestigd met een stukje dubbelzijdig tape .... draden bijelkaar gebonden ... soldeersel erop .... krimpkous eroverheen .... verwarmd aan de onderkant (zodat de hitte weg kan komen, werd me verteld) ....

De eerste test-rit.... Eerst analoog even weer testen en goed bevonden. En dan het moment supreme.....
'hij rijdt', hoor ik mezelf opgelucht zeggen, een brede glimlach om beide gezichten.....

Teunis heeft de lastregeling afgesteld met een F1 truck, maar eerlijk gezegd ben ik dat alweer kwijt....
Wel even een korte overhoring gekregen om te zien of ik wel wist hoe de basis CV's in te stellen en volgens mij hiervoor geslaagd.

Inmiddels tegen 10 uur s'avond aangekomen... het gaat snel als je lol hebt. Nog even snel me verbaasd over de hoeveelheid rails en materiaal die Teunis 'in zijn eigen hobby-wereld' heeft verzameld. M-Rails, het blijft indrukwekkend.

We op naar huis en rondom middernacht nog even samen met 'de hond' de avond de revue laten passeren.

Vandaag tussen de bedrijven door snel de stroomvoorziening van mij eigen hoofdbaan doorgesluisd naar de aparte 2-railbaan (C-Rails waarvan de massaverbinding is doorgeknipt) en vol spanning de Thalys geplaatst en op genomen onder adres 3. Vol spanning de snelheid opgevoerd..... EN HET WERKT, zoals ik al maanden geleden had gehoopt. Twee werelden onder één console.

Een gelukkig man....

Teunis, heel erg bedankt voor de gezellige en leerzame avond.

Groeten,

Jan
Re: Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Teunis,

Bedankt voor de leerrijke namiddag. Onze drempelvrees is overwonnen , nu kunnen wij ook beginnen met ombouwen van marklin loks.
Op computer zag het er ingewikkeld uit, maar met een eenvoudige uitleg en begeleiding hadden wij snel een goed resultaat.
De laatste lok was al iets sneller en met minder hulp omgebouwd.

groetjes uit Belgie.

Guy & Joris
Re: Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Beste Teunis,

ik zie tot mijn genoegen dat je nog steeds de woensdagavond instructies geeft voor het ombouwen van Maerklin analoge locs naar digitaal. Ik heb een groot aantal oudere analoge en delta loks die ik naar digitaal met MP decoders (ESU) wil ombouwen. Ik heb al eens een Roco Blokkendoos voorzien van een sleper en ESU decoder, dat gaf geen problemen. Aleen het ombouwen van Maerklin motoren heb ik nog nooit gedaan. Ik heb ook nog een aantal HAG en Lima (3 rail) loks die ik ooit wil gaan aanpakken met een MP decoder.

Kun je even naar mijn email adres (helge [at] vankalken [punt] net) reageren om verdere afspraken te kunnen maken.

Alvast bedankt en vriendelijke groeten,

Helge van Kalken

mob. 0613 744 834

Edit Edwin: email adres veranderd ivm spam
Re: Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Citaat van: teunistreinen op vrijdag 28 februari 2014, 22:44:26
Tevens had hij een Fleischmann NS hondekop meegenomen, geschikt voor 3 rail.

Wist niet dat Fleischmann een Hondekop in model gemaakt heeft  :O

Gr Class-58
Re: Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Ik kan de cursus aanraden aan iedereen! Ik had nog nooit een treintje opengemaakt en na 1 avond had ik voldoende vertrouwen om het voortaan zelf te doen. Je moet het gewoon een keer gedaan hebben, het is een kwestie van de "koudwatervrees" overwinnen. Het is tevens een goede manier om te leren hoe je een treintje schoonmaakt.

Daarnaast is de cursus goedkoop en gezellig.

N.b.: ik ben degene die de Plan V met hulp van Teunis heeft voorzien van een decoder.  :)  Een Plan V is inderdaad geen hondekop, die heeft namelijk een langere "snuit". Wat veel mensen een hondekop noemen, is eigenlijk een apekop (hoewel die benaming niet erg bekend is).
Re: Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Ook ik (Jos van Ingen) ben inmiddels bij Teunis op bezoek geweest (22/7) voor het digitaliseren van een Marklin 3021 (V200 met LFCM-motor). Vooraf via email kunnen overleggen welke onderdelen nodig waren en Teunis had eea op voorraad (Marklin ombouwset 60944 en ESU decoder 54610).

De locatie in Landsmeer was mij niet onbekend omdat mijn schoonmoeder daar nog woont, vlakbij de plek waar Teunis als kind gewoond heeft. Aan het begin van de avond hebben we daarom eerst nog wat informatie  dienaangaande uitgewisseld, onder het genot van een goede Senseo.
Daarna aan de slag. Teunis legde uit welke systemen/motoren en decoders er bestaan, dat was bijzonder informatief.

Nadat de Marklin 3021 geopend was volgde het verwijderen van de aansluitdraden van de verlichting en sleper.Daarna de richting-omschakelaar  (1 boutje verwijderen) en het oude motorschild met anker (2 boutjes).
De volgende stap was het reinigen van het motorblok. Teunis had daar een hoogfrequent spoelbakje voor, gevuld met wasbenzine; dat werkte uitstekend.

Vervolgens dienden de nieuwe onderdelen in/aan het motorblok bevestigd te worden (magneet, anker en motorschild). Voor het weer vastzetten met de 2 boutjes diende gecheckt te worden of de wielen gemakkelijk te draaien waren (dat was het geval).
Eea afgerond met wat oliewerk; aldus was het mechanische feitelijk deel rond.

Dan de decoder. Eerst de plek van montage vaststellen en checken of de draadlengtes toereikend waren. Uiteraard niet allemaal,
dus verlengen en solderingen netjes afschermen met wat krimpkous.De decoder werd met dubbelzijdig plakband op de bodem vastgezet.
Voor het aansluiten van de draden eerst de ESU-dokumentatie geraadpleegd, met specifieke aandacht voor de verschillen in kleurcoderingen bij Marklin en ESU. Het solderen van de draden verliep goed en de niet gebruikte draden werden met een stukje krimkous afgesloten. In principe was eea nu klaar dus testen op het proefbaantje.

Wel, de verlichting deed het; maar rijden, ho maar; slechts een stevig gebrom in/bij de motor. Teunis kontroleerde nog eens de decoder-draadaansluitingen en de koolborstels, die waren OK. Wel ontdekte Teunis dat de wielen niet gemakkelijk met de hand rond te draaien waren. Daarom verwijderde hij het motorschild weer om plaatsing van het anker te kunnen kontroleren; zag er allemaal goed uit. Boutjes vastgeschroefd, maar op de baan weer geen succes. Wat kon het zijn ?

Het moeilijk met de hand kunnen draaien van de wieltjes leidde tot de oplossing. Bij het plaatsen van het nieuwe motorschild waren de oude boutjes gebruikt. Die boutjes hebben een wat grotere kop dan de nieuwe. Daardoor kwam een wielflens daar tegen klem te zitten.
Maar ja, we hadden het draaien van de wielen toch gekontroleerd ? Dat klopt, echter toen waren de boutjes nog niet volledig ingedraaid ! De nieuwe boutjes gebruikt en probleem opgelost, de V200 reed als een trein !
Vervolgens heeft Teunis nog wat fijn-instellingen gedaan/getest om de lok zo soepel mogelijk te laten lopen; en met succes.

Het was een leuke, interessante/leerzame avond. De ontspannen (maar wel gerichte) begeleiding van Teunis leverde daar een belangrijke bijdrage aan; ik kan de cursus bij een ieder van harte aanbevelen !
Re: Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Na de nodige (10) jaren de hobby vanwege ruimte en andere prioriteiten in de spreekwoordelijke ijskast te hebben gezet, heb ik deze zo?n anderhalf jaar geleden (na verhuizing en weer meer ruimte) weer opgestart. Ik ben begonnen met een oefenbaan, waarin ik alle onderdelen (opnieuw) aan het leren ben. De basisconstructie is inmiddels klaar, de C-rails baan ligt erop, terugmelders zijn aangesloten en met iTrain op de computer loopt het allemaal prima?

Nou ja, niet helemaal. De meeste oudere locs, die dus zo?n 10 jaar in hun doosjes hebben gelegen, rijden nogal wisselend, van vrij soepel via redelijk maar onregelmatig tot helemaal niet (meer). Nu was dat wel te verwachten en de meeste zouden het vast beter doen na een goede schoonmaakbeurt en een beetje verse olie. Maar wanneer je, zoals ik, nog nooit eerder een locomotief hebt onderhouden, is dat best wel een drempel. Ik heb er geen probleem mee om een loc open te schroeven en even goed te bekijken hoe het e.e.a. in elkaar lijkt te zitten, maar wanneer ik dat deed, zag ik een motorblok waarvan ik de onderdelen nog niet herkende en draadjes gesoldeerd op plekjes die voor mij nog niet logisch waren. Verder hadden al mijn oude locs nog (oude) Delta decoders, waar op zich niks mis mee is, behalve dat ze wat minder precies te regelen zijn en geen mogelijkheid hebben om bijvoorbeeld lichten te schakelen.

Dus heb ik op dit forum de vraag gesteld of er niet een beginners cursus was voor het onderhoud en ombouwen van locs. Naar aanleiding van mijn vraag heeft Teunis aangeboden een minicursus te geven, iets wat hij blijkbaar al heel wat jaartjes doet, en ben ik op zijn aanbod ingegaan. Afgelopen week heb ik deze cursus gedaan en het was precies wat ik nodig had. Die motoronderdelen waren niet zo ingewikkeld als ze leken en die plekken waar draadjes op zijn gesoldeerd zijn best logisch.

Voor deze cursus heb ik een mooie NS1700 loc meegenomen, ooit aangeschaft in 1996 en voorzien van een Delta decoder. Voor de revisie reed hij wel, maar meestal onregelmatig en met de nodige hikken en kuren. Het mooie van deze loc om mee te beginnen is dat hij veel ruimte heeft en we konden concentreren op de basisprincipes zonder echt te hoeven priegelen. Vooraf hadden we al besloten dat we deze loc zouden voorzien van een nieuwe esu v4 decoder en een vijfpolige hoogvermogen motor. Hiermee zouden de rij-eigenschappen verbeterd worden. Beide onderdelen kon ik van Teunis overnemen tegen de prijs, die ik hiervoor ook op het internet kon vinden. Ik mocht ze ook zelf kopen en meenemen, maar besloot dat het wel zo makkelijk was als ik ze gewoon overnam.

Eerst de loc opengeschroefd en vervolgens de draadjes van de delta decoder losgesoldeerd. Dat was het makkelijke gedeelte, al zou ik zonder de begeleiding van Teunis niet zomaar de draadjes hebben losgesoldeerd, niet wetend of ik niet iets zou hebben losgemaakt waar ik later spijt van zou krijgen. De volgende stap was het losmaken van het motorblok: eerst de bevestiging van de koppeling en daarna het plaatje aan de onderkant waarmee het blok op zijn plek wordt gehouden in de bodem van de loc.

Daarna kwam met spannendste gedeelte (voor de onervaren persoon die ik was dan): de schroefjes losmaken, waarmee de motor en magneet in het blok vastzaten. Uiteindelijk was er niks aan, maar ik zou deze niet zelf hebben losgeschroeft, als ik niet wist dat het geen kwaad kon. De oude motor en delta decoder deden we netjes in zakjes en bewaar ik voor als ik nog eens wil oefenen. Het ?frame? met de tandwielen legden we in een badje van wasbenzine om te ontdoen van eventueel vastgekoekte olie. Ondertussen kon ik de nieuwe decoder en nieuwe motor uitpakken en de onderdelen bekijken. De decoder bevestigde ik hem met dubbelzijdige tape op een centrale plek. Niet alle draadjes aan de decoder waren lang genoeg; met name voor de voor- en achterlichten zouden we moeten verlengen.

Inmiddels had het motor ?frame? met het onderstel en tandwielen lang genoeg in de wasbenzine gelegen en na nog wat napoetsen, ?afdrogen? en een paar druppels olie draaiden de wieltjes weer als nieuw. Deze mocht ik weer bevestigen in de bodem van de loc, waarna ik de nieuwe magneet en motorblok op hun plek kon plaatsen en vastschroeven, een fluitje van een cent. Het plaatsen van de koolborstels had ook een simpel klusje moeten zijn, ware het niet dat ik in mijn onervarenheid één van de koolborstels met mijn tangetje kapotkneep. Gelukkig had Teunis nog koolborstels op voorraad en met een tip hoe ik het eenvoudiger kon doen, bleek het inderdaad zo gepiept. Alleen nog wat olie op de asjes van de motor en het mechanische deel zat erop.

Daarna kwam het lastigste gedeelte: het solderen van de decoder draadjes aan de verschillende aansluitpunten. Gelukkig heeft de handleiding een mooi tabelletje met welke kleur draadjes waarvoor bedoeld waren en met de uitleg van Teunis waren de soldeerpunten makkelijk te vinden. Het blijft wel een gepriegel met die kleine draadjes, maar uiteindelijk ging het allemaal prima.
Eindelijk kwam dan het ?moment supreme? en zetten we de loc (nog zonder kap) op de rails. Wat nu als hij het niet zou doen, vroeg ik nog, waarop Teunis droog antwoordde dat dat inderdaad wel eens voorkwam en dat we dan moesten gaan testen waar het probleem zat. Maar hij deed het! Hij reed als een trein.

Mooi, dacht ik, de kap erop en klaar. Zo gezegd, zo gedaan, en opnieuw op de rails. Hij reed prachtig, maar het lichten aan de voorkant bleken opeens aan te blijven, ook als hij werd omgeschakeld, dit terwijl de lichten aan de andere kant wel netjes in en uitgeschakeld werden, afhankelijk van de rijrichting. Dat was even een raadsel, omdat het draadje wel goed aangesloten leek. Maar Teunis wis te herinneren dat het frontsein het eerder wel goed had gedaan. Dus de kap eraf, het draadje toch nog even losgesoldeerd en weer opnieuw vastgesoldeerd, en daarna was het euvel verholpen. De kap er weer op en de lichten deden het nog steeds goed.

Na zo?n anderhalf tot twee uur knutselen had ik een mooie omgebouwde, goed rijdende loc en de kennis om dit (hopelijk) zelf ook voor mijn andere locs te gaan doen. We hebben nog even kort gekeken naar een reeds naar Marklin delta omgebouwde Fleischmann hondekop en een oude Marklin (blauwe) 1200 loc. Beiden leken een gevalletje van goed schoonmaken. Daar ga ik dus nog mee aan de slag.


Daniel
Re: Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Dag mede forumleden,

Donderdag 3 december was het mijn beurt om mijn opwachting te maken bij Teunis. Een kratje met eigen spullen mee genomen, want dat werkt het prettigs. Na een gezellig ontvangst werd ik meegetroond naar de werkplek van de maestro waar al een stoel voor mij klaarstond. Ik had een Hamo Br 151 meegenomen, die moest worden omgetoverd naar een digitale versie. Teunis is een hele rustige leermeester die alles duidelijk en in een, voor een leek begrijpelijke taal, uitlegt. Eerst aan de onderkant de hamo sleper verwijdert, daarna een Marklin wisselstroom sleper op de onderkant gezet. Omdat er al een contactlip zat voor deze sleper, was dit binnen vijf minuten gepiept. De lok omgedraaid en het onnodige draadgebeuren verwijdert. Teunis stond erop dat ik alles zelf deed en dat vond ik wel zo prettig. Daarna het motorblok verwijdert, het motorschild eraf en het anker eruit. Alles zag zo zwart als roet en moest in een wasbenzine bad worden schoon gemaakt. De oppervlakte van het anker moest nog worden nabewerkt met een railgum. De magneet van de hamo loc mocht blijven zitten. Het motorschild was niet helemaal "je dat" meer, dus werd vervangen voor een beter exemplaar.
Toen werd de V.3.0. Dcc Esu decoder die ik nog had liggen, met tweezijdig plakband aan de bodem van de loc plaat bevestigd. De draden die we niet gebruikten werden op aanwijzingen van Teunis door mij  met een krimpkous  toegedekt, de draden die overbleven al dan niet verlengt, al waar nodig en binnen de kortste tijd zat alles netjes weggewerkt vast op de onderkant van de loc. De loc zonder kap werd op de rails gezet en Teunis zwengelde zijn prachtige Raptor centrale aan. Na even wat instellingen te hebben ingetoetst reed de lok zijn eerste rondje. Hier en daar knarste de motor nog wat, maar Teunis wist meteen dat er op de bekende smeerpunten nog wat olie moet worden losgelaten. Daarna liep de loc als een zonnetje over de testbaan. Mijn eerste decoderlockindje was geboren :) Als beloning voor mijn geslaagde poging om onder Teunis zijn leiding mijn eerste decoder in te bouwen werd ik toegelaten in het Heilige der Heilige....Teunis zijn immense Marklin M rails baan. Wat een prachtige ervaring was dit. Ik werd bijna jaloers en verweet mijzelf stilletjes dat ik een paar jaar geleden al mijn M-rails had verkocht...

Moraal van dit verhaal :
Doe deze cursus, als je nog wat watervrees hebt.
Je bent nooit te oud om wat te leren en ik kan dat nu bevestigen : Dat doe je hier.

Teunis hartelijk dank, het was een waar genoegen !!

Gijs (Neo)


Re: Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
 :thumbup:
Re: Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Gijs,
Met veel interesse jouw verslag gelezen. Ben benieuwd wat mij allemaal te wachten staat!  8) :thumbup:
Re: Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
quote author=Neo link=topic=21897.msg1032334#msg1032334 date=1449242476]
Dag mede forumleden,

Donderdag 3 december was het mijn beurt om mijn opwachting te maken bij Teunis. Een kratje met eigen spullen mee genomen, want dat werkt het prettigs. Na een gezellig ontvangst werd ik meegetroond naar de werkplek van de maestro waar al een stoel voor mij klaarstond. Ik had een Hamo Br 151 meegenomen, die moest worden omgetoverd naar een digitale versie. Teunis is een hele rustige leermeester die alles duidelijk en in een, voor een leek begrijpelijke taal, uitlegt. Eerst aan de onderkant de hamo sleper verwijdert, daarna een Marklin wisselstroom sleper op de onderkant gezet. Omdat er al een contactlip zat voor deze sleper, was dit binnen vijf minuten gepiept. De lok omgedraaid en het onnodige draadgebeuren verwijdert. Teunis stond erop dat ik alles zelf deed en dat vond ik wel zo prettig. Daarna het motorblok verwijdert, het motorschild eraf en het anker eruit. Alles zag zo zwart als roet en moest in een wasbenzine bad worden schoon gemaakt. De oppervlakte van het anker moest nog worden nabewerkt met een railgum. De magneet van de hamo loc mocht blijven zitten. Het motorschild was niet helemaal "je dat" meer, dus werd vervangen voor een beter exemplaar.
Toen werd de V.3.0. Dcc Esu decoder die ik nog had liggen, met tweezijdig plakband aan de bodem van de loc plaat bevestigd. De draden die we niet gebruikten werden op aanwijzingen van Teunis door mij  met een krimpkous  toegedekt, de draden die overbleven al dan niet verlengt, al waar nodig en binnen de kortste tijd zat alles netjes weggewerkt vast op de onderkant van de loc. De loc zonder kap werd op de rails gezet en Teunis zwengelde zijn prachtige Raptor centrale aan. Na even wat instellingen te hebben ingetoetst reed de lok zijn eerste rondje. Hier en daar knarste de motor nog wat, maar Teunis wist meteen dat er op de bekende smeerpunten nog wat olie moet worden losgelaten. Daarna liep de loc als een zonnetje over de testbaan. Mijn eerste decoderlockindje was geboren :) Als beloning voor mijn geslaagde poging om onder Teunis zijn leiding mijn eerste decoder in te bouwen werd ik toegelaten in het Heilige der Heilige....Teunis zijn immense Marklin M rails baan. Wat een prachtige ervaring was dit. Ik werd bijna jaloers en verweet mijzelf stilletjes dat ik een paar jaar geleden al mijn M-rails had verkocht...

Moraal van dit verhaal :
Doe deze cursus, als je nog wat watervrees hebt.
Je bent nooit te oud om wat te leren en ik kan dat nu bevestigen : Dat doe je hier.

Teunis hartelijk dank, het was een waar genoegen !!

Gijs (Neo)
[/quote]

Bovenstaand een verslag van de ombouw van analoog naar digitaal.

Hallo geinteresseerden voor een minicursus ombouwen analoge trein/lok naar digitaal

Deze minicursus is vooral bedoeld voor mensen, die graag zelf hun analoge loks willen ombouwen naar digitaal. Maar eigenlijk "watervrees" hebben om er aan te beginnen. Na 1 minicursus bouwt u al uw loks zelf om, zonder vrees.
Lees vooral de verslagen van de cursisten die inmiddels zijn geweest.

Deze minicursus kan nog steeds worden gevolgd.
De locatie mogelijkheden zijn uitgebreid:
- in Landsmeer (ten noorden van Amsterdam, aan de Ring Noord)
- in Bunschoten, Spakenburg

De cursus kan zaterdags worden gevolgd in Bunschoten.
In Landsmeer afpsraak maken voor overdag of s'avonds door de week.

Indien geinteresseerd stuur een PB.

De kosten zijn minimaal 5,00 euro

Materiaal, gereedschap is aanwezig.
Eventueel kan ESU / Marklin decoders en/of Marklin hoogvermogen motors of ESU permanente magneten bij de minicursus worden aangeschaft.


Hieronder een link naar een Word doc met info over de cursus:
MINI CURSUS INFO
Lees dit topic ook eens door, er staan verschillende verslagen in van minicursisten die zijn geweest.

Teunis en Eduardo
Re: Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Inmiddels kan iedereen zijn analoge lok ombouwen?

teunis