Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen

Gestart door teunistreinen maandag 22 maart 2010, 08:01:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Citaat van: Bert op dinsdag 29 november 2011, 09:30:27
Goede morgen,
Ik ben bert uytenhaak wonende in amsterdam.
Sinds enige jaren met een marklin baan bezig.
Heb totaal geen benul van het ombouwen van loks,maar zou dit graag willen leren
Mijn vraag :is er voor mij nog een plaatje in te ruimen?
De dag,tijd maakt mij niets uit.
Zou dit lukken ,kunt u mij dan vertellen wat ik nodig zou hebben om een marklin analoge lok om te bouwen naar digitaal.Bij voorbaat dank voor uw aandacht en hoop spoedig iets van u te mogen horen.
Hoogachtend,
Bert.

Edit by Sascha : persoonlijke gegevens verwijderd

Bert

Je krijgt een PB (persoonlijk bericht).

teunis
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Citaat van: Spoorman op vrijdag 18 november 2011, 09:00:47
De hele ombouw staat hier beschreven incl. aanpassing printje.

http://www.hanulveen.nl/ombouwen/motorpost%20ombouwen/ombouwen-mp.html

Gr, Ben.

Met de beschrijving van Ben een een gepaste hoeveelheid schuttingtaal (printje is klein, het is nauwelijks te zien, wat uiteraard niet aan mijn ogen ligt  ;), soldeer wil bijna niet de verbindingen maken op het printje) is het vanmiddag toch gelukt!

Het printje tijdens de mishandeling door mij (aantal verbindingen zijn doorgehaald)



Motorpost met werkende verlichting, na mishandeling van het printje door mij.




Teunis en Ben bedankt voor de hulp!  :thumbup:




Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Hallo Cursisten,
Gisteren 30 november ben ik bij Teunis geweest om mijn kennis wat op te schroeven i.v.m het ombouwen van loc's naar digitale besturing.
Ik had wel wat ervaring met het plaatsen van Delta decoders bij de loc's van vrienden, maar toch nog wel een drempel voor het mooie werk.
Het repareren en onderhoud van analoge loc's ook geen problemen doordat ik al ruim 55 jaar marklin heb. Solderen ook geen probleem door mijn vroegere baan. Dus dit gaf gelukkig Teunis genoeg vertrouwen dat ik zijn een hele mooie Stoomloc 3419 zelfstandig mocht ombouwen. Ook prettig dat ik tijdens het demonteren van de motor en de electronische schakelrelais hijzelf nog wat dingen kon doen. Ik kreeg Marklin onderdelen  ( 5* Anker, Magneet en koolborstelhouder) voor de motor opbouw.
Teunis had betere ervaringen met een ESU decoder, dus dit mocht ik in de Tender plaatsen. Jammer de draadjes bij ESU te kort waren dus allemaal verlengd om toch de motor en verlichting te kunnen aansluiten.(veel soldeerwerk en veel draadjes)
Maar gelukkig kon ik even aan Teunis vragen, als ik twijfelde over de andere kleurcodes die ESU hanteerd.
Toen even testgereden op een klein baantje en ja hoor, Display zegt vooruit en loc gaat achteruit (50% kans).
Dus even motor draden verwisseld.
De verlichting deed het wel in een keer goed.Nu verder de loc en de tender kap gemonteerd en er voor gezorgd dat alle draadje in de tender gingen.
De loc liep redelijk, maar daarna legde Teunis uit hoe je de CV waardes moest vernderen voor een optimaal rijdende trein.
Dit had ik zelf noog nooit gedaan dus was het heel leerzaam zodat deze drempel bij mij is weggenomen en kreeg een ombouw boekje van ESU mee zodat ik het thuis nog eens kon nalezen.
De avond was voor mij heel leerzaam en het is prettig dat je aan een gelijk gestemde je vragen kan stellen en zeker indien nodig analoge loc's kan ombouwen naar digitale besturing.
Ik wil dan ook langs deze weg nogmaals Teunis bedanken voor zijn kennis overdracht en niet vergeten de koffie, wat de avond kompleet maakte.

Vr gr Wout123
Wouter Berger
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Wouter

Bedankt voor je verslag. Nu zelf verder aan de slag. Heb je de instellingen van de CV's al met de MS1 voor elkaar kunnen krijgen?
Je zou eigenlijk de instellingen voor een marklin 5 sterren motor in de esu decoders CV's moeten zetten.
Kan je met de MS1 CV waarden hoger dan 80 programmeren.
daar ik de CV's instel met de 6021 krijg ik het niet voorelkaar CVwaarden hoger dan 80 in te vullen, ik heb het boekje van esu wel gevolgd, maar dat mislukkte steeds het programmeren van hogere CV waarden dan 80.

groeten van teunis
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Afgelopen woensdag ben ik bij Teunis langsgeweest. Ik heb de Marklin 3326 meegenomen, een NS 1631 loc en een Esu locpilot decoder met uiteraard een permanent magneet. Teunis heeft me eerst uitgelegd uit welke onderdelen de machinery onder de kap bestonden en vervolgens heb ik alle onderdelen zoals het electronische schakel relais die niet meer van enig nut waren verwijderd.

Daarna de motor verwijderd, de heleboel uit elkaar gehaald en uiteindelijk onder z'n kundige leiding weer in elkaar gezet. Voor het eerst in twintig jaar weer eens een soldeerbout gebruikt en na tips van Teunis draden gesoldeerd op de juiste plekken. Met een dergelijke hulp kan het eigenlijk niet misgaan en tot mijn grote verbazing en vreugde reed de loc uiteindelijk met decoder :thumbup:. Moet alleen nog twee lampjes kopen en plaatsen, ga daar binnenkort nog even achteraan, wel handig om te zien welke kant ie op rijdt. Hier de foto's:





Eind van de avond mocht ik nog een kijkje nemen in zijn treinenkamer en dat was erg leuk om te zien! Wat een rails om je heen, indrukwekkend.

Teunis, hartelijk dank voor je tijd en geduldige uitleg, stel dit erg op prijs en ben eerlijk gezegd apetrots dat het me gelukt is  ;). Ik ga binnenkort met de twee 1100 locs aan de gang, hoop dat nog een en ander is blijven hangen en anders hebben we de Wiki en het forum nog om op terug te vallen.

Groet,

Tom

Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
De loc rijdt als een speer echter een ding wil nu even niet lukken. Ik krijg het adres dat standaard op 3 staat niet veranderd met mijn Ecos 2. In het verleden heb ik wel vaker adressen aangepast maar op de een of andere manier krijg ik het nu niet voor elkaar. Heeft iemand de "gouden" tip?

Tom
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Ben ondertussen verder aan het klooien gegaan met als uiteindelijk resultaat dat de loc nu ook in de Ecos "verdwenen" is  :warning:. Als ik de decoder uitlees via de Ecos dan krijg ik in het profiel de melding "Generic NMBR" of iets in die richting maar de loc reageert nu ook niet meer op adres 3. Maar hoe nu verder?

Groet,

Tom
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Begin met code 8 op CV 8 te schrijven (reset) dan moet ie weer op adres 3 staan.
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Opgelost! En inmiddels op een ander adres weten te zetten. Dank voor de tip, Huub.

Groet,

Tom
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Hallo belangstellenden en mini cursisten
Nieuwe Update


Woensdag avond 16 november 2011 komt Frank-103, hij neemt een marklin motorpost mee. Frank is geweest en heeft een verslag gemaakt
Donderdag avond 24 november staat Peter (Munin) genoteerd. Peter is geweest en zijn verslag staat hier ook, beetje dom Peter, in de verkeerde Fyra te stappen, je was vast nog ergens ander met je gedachten
Woensdag avond 30 november komt Wouter Berger, Wouter is geweest en bleek al een zeer veel ervaring te hebben met ombouwen, hij heeft ook een verslag gemaakt
Woensdag avond 7 december 2011 komt Tom Mali. Tom is geweest en heeft een Marklin NS 1631  omgebouwd met een esu decoder, hij heeft ook een verslag gemaakt. Maar ik wacht nog op zijn foto's    Inmiddels zijn de foto's geplaatst, leuk.

Woensdag avond 14 december komt Michel (H0ogovens) Deze avond is niet doorgegaan ivm ziekte, we maken een nieuwe afspraak
Woensdag avond 21 december komt Koos de Bruin. hij neemt een bruine motorpost mee. Gaat niet door ivm uitzieken, we maken een nieuwe afspraak

Woensdag avond 1 februari 2012 komt Martin van Oosterom wederom
Woensdag avond 8 februari 2012 komt Bert Uytenhaak
Woensdag avond 15 februari 2012 komt  kroko(Bert Schippers)
Donderdag avond 23 februari komen de broers Henk en Peter de Hoogt

Rond de kerst, oud en nieuw en de maand januari geen minicursus

De eerstvolgende vrije avond is woensdag avond 29 februari 2012 (bijzondere avond, komt 1 x in de 4 jaar voor, dus er snel er bij wezen!!).

Belangstelling van "Fransspoor" voor de minicursus, maak in januari 2012 een afspraak.

Voor nieuwe geinteresseerden:
Wilt U een avond komen, neem dan contact met mij op, dan kunnen we een afspraak maken. Mijn voorkeur is op de woensdag avond. Andere avonden zijn in overleg mogelijk ,zoals de maandag, dinsdag of donderdag avond. Geen vrijdagav of weekend.

Wil jullie vragen jullie prive email adres (via PB) naar mij te sturen zodat ik een document kan sturen met alle gegevens over de cursus.

Uitgangspunten van de minicursus

- neem je eigen om te bouwen lok(s) mee (drierail, 2 rail is ook mogelijk)
- neem je eigen decoder mee, kan altijd met met mij overlegd worden
- het mooiste is als je wat soldeerervaring hebt
- indien geen lok en/of geen decoder in bezit dan kan je evengoed de minicursus doen, daar ik zelf nog een berg loks om te bouwen heb.

Groeten van teunis

Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Beste Teunis, ik heb foto's toegevoegd. Excuus voor de vertraging, is afgelopen week helaas niet gelukt maar bij deze.

Groet,

Tom
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Citaat van: Tomm op zondag 18 december 2011, 13:15:46
Beste Teunis, ik heb foto's toegevoegd. Excuus voor de vertraging, is afgelopen week helaas niet gelukt maar bij deze.

Beste Tom

Leuk dat je foto's hebt toegevoegd.
Maakt niet uit wanneer deze worden geplaatst. Hoop dat je veel plezier hebt gehad aan de minicursus en er nu mee verder kan gaan. Veel succes

teunis
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
gaan die cursussen altijd op 1 adres door,of zijn er verschillende adressen?

MVG bart
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Citaat van: bartv op maandag 02 januari 2012, 00:27:41
gaan die cursussen altijd op 1 adres door,of zijn er verschillende adressen?

Beste Bart

Deze minicursus is een prive initiatief van mij. De aanleiding daartoe was een discussie op het 3rail forum.
Inmiddels loopt de minicursus al een kleine 2 jaar en is over het algemeen een succes.
De cursus die ik doe is bij mij thuis en dus JA op 1 adres.
Als je belangstelling hebt neem contact op met mij via een PB.

teunis
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Hallo belangstellenden en mini cursisten niet laatste meer, zie meer geactualiseerde info

De volgende minicursus avonden staan gepland.

Woensdag avond 1 februari 2012 komt Martin van Oosterom wederom, is geweest
Woensdag avond 8 februari 2012 komt Bert Uytenhaak , is ook geweest
Dinsdag avond 14 februari komt Koos de Bruin. hij neemt een bruine motorpost mee . Ging 21 december niet door (even inhalen)
Woensdag avond 15 februari 2012 komt  kroko(Bert Schippers)
Donderdag avond 23 februari komen de broers Henk en Peter de Hoogt
Woensdag avond 29 februari 2012 komt  "Fransspoor"
Donderdag avond 1 maart komt Winus (Annemia)
Woensdag avond 14 maart komen (onder voorbehoud) Loek en zijn zoon, ze geven nog door wat er omgebouwd gaat worden.

Maand Februari is "overvol".
De eerstvolgende vrije avond is woensdag avond 21 maart 2012

Op de "wachtlijst" staat:
Michel (H0ogovens)


Voor nieuwe geinteresseerden:

Wilt U een avond komen, neem dan contact met mij op, dan kunnen we een afspraak maken. Mijn voorkeur is op de woensdag avond. Andere avonden zijn in overleg mogelijk ,zoals de maandag, dinsdag of donderdag avond. Geen vrijdagav of weekend.

Wil jullie vragen jullie prive email adres (via PB) naar mij te sturen zodat ik een document kan sturen met alle gegevens over de cursus.

Uitgangspunten van de minicursus

- neem je eigen om te bouwen lok(s) mee (drierail, 2 rail is ook mogelijk)
- neem je eigen decoder mee, kan altijd met met mij overlegd worden
- het mooiste is als je wat soldeerervaring hebt
- indien geen lok en/of geen decoder in bezit dan kan je evengoed de minicursus doen, daar ik zelf nog een berg loks om te bouwen heb.

Groeten van teunis

Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Woensdag avond mocht ik voor de tweede keer bij Teunis een  loc ombouwen ik had de zwitserse Am 4/4 meegenomen, dit was een delta loc en heeft maar een paar rondjes gereden en toen weer de doos in gegaan om later om te bouwen. Ik heb gekozen voor ESU met een nieuwe vijf polige motor. Na een bakkie koffie zijn we aan de slag gegaan, de oude motor en delta decoder eruit. Dit ging vrij vlot. Ik heb gekozen voor een ESU decoder plaatje met bedrading waarop je, als alles klaar is een decoder op kan monteren. De draden zijn met zo´n plaatje lang genoeg. De bedrading aansluiten is eigenlijk niet zo moeilijk, zeker als je terug kan vallen op de expertise van Teunis. Daarna de bedrading netjes opbinden en de kap er weer op. Toen hebben we de CV waarden geprogrammeerd en de loc loopt echt mooi en draait nu zijn rondjes op de baan.

groetjes Martin.
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Nog wat foto´s

groetjes Martin.
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Hallo Martin, mooie lok. Ik heb de zelfde op de kop kunnen tikken. Ik wilde er perse loksound in hebben, dat is hij absoluut waard.
Eind 2008 omgebouwd naar Loksound Klik
Kan ik je aanraden!

Mvg, Johan
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Hallo Martin (en Teunis en Johan),

Mooie ombouw gedaan! Zoals jullie weten heb ik deze ook al een keer omgebouwd. Ik herken er veel van, mooi!

Johan,

Die Loksound wil ik er ook nog een keer in hebben, maar dat komt later wel. Ik wil eerst binnenkort met SMD ledjes (en secondelijm) de verlichting verbeteren, zodat Zwitserse lichtwisseling mogelijk is, evenals één rood sluitsein (ik ga er van uit dat hij daarmee gereden heeft).

Maar eerst volgende week mijn Ae6/6 afronden.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Hallo Dennis en Johan,

Ik heb het er over gehad met Teunis om er een locsound decoder in te stoppen maar ik vind het een hoop geld, wellicht als ik al mijn Delta loc´s omgebouwd heb. Ook over de sluit verlichting hebben we na zitten denken je kan er gewoon twee lampjes bij solderen maar de vraag is hoe is deze verlichting in het echt Zwitserland geweest????
Dennis de volgende loc die ik om ga bouwen is een Oostenrijkse loc de 34587 deze laat ik gewoon 3 polig met een magneet van ESU kijken hoe dit bevalt, daarna ga ik weer verder met het ombouwen van de rest van mijn Zwitserse loc's die nog Delta zijn, als het alleen niet lukt kan ik altijd terecht bij Teunis en natuurlijk op het Forum bij Dennis. :D :D :D :D

groetjes Martin
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Hey Martin, nette ombouw.
Ik zie daar een bekend schroevendraaiertje liggen. :D
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Citaat van: oosterom op zaterdag 04 februari 2012, 10:15:23
Hallo Dennis en Johan,

Ik heb het er over gehad met Teunis om er een locsound decoder in te stoppen maar ik vind het een hoop geld, wellicht als ik al mijn Delta loc´s omgebouwd heb. Ook over de sluit verlichting hebben we na zitten denken je kan er gewoon twee lampjes bij solderen maar de vraag is hoe is deze verlichting in het echt Zwitserland geweest????
Dennis de volgende loc die ik om ga bouwen is een Oostenrijkse loc de 34587 deze laat ik gewoon 3 polig met een magneet van ESU kijken hoe dit bevalt, daarna ga ik weer verder met het ombouwen van de rest van mijn Zwitserse loc's die nog Delta zijn, als het alleen niet lukt kan ik altijd terecht bij Teunis en natuurlijk op het Forum bij Dennis. :D :D :D :D

groetjes Martin

Hoi Martin,

De loksound decoders zijn inderdaad duur. Ik hoop dat de ESU prijzen, nu Märklin scherper gaat concurreren, omlaag gaan en wacht dus nog even met nieuwe exemplaren aanschaffen.

Lampjes bij solderen is een optie, maar dan krijg je niet wat ik wil. Je hebt dan alleen de Duitse lichtwisseling. Ik ga er vanuit dat de locomotief in Zwitserland gewoon met Zwitserse verlichting heeft rondgereden, het lijkt me niet toegestaan afwijkende verlichting te hebben. Dat betekent drie voor/één achter en bij 'solofahrt' één rode sluitlamp rechtsonder. Met het modificeren van de lichtgeleiders en vervolgens SMD ledjes solderen moet dit na te bootsen zijn.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Citaat van: Dennis1984 op zaterdag 04 februari 2012, 12:09:30
De loksound decoders zijn inderdaad duur. Ik hoop dat de ESU prijzen, nu Märklin scherper gaat concurreren, omlaag gaan en wacht dus nog even met nieuwe exemplaren aanschaffen.

Lampjes bij solderen is een optie, maar dan krijg je niet wat ik wil. Je hebt dan alleen de Duitse lichtwisseling. Ik ga er vanuit dat de locomotief in Zwitserland gewoon met Zwitserse verlichting heeft rondgereden, het lijkt me niet toegestaan afwijkende verlichting te hebben. Dat betekent drie voor/één achter en bij 'solofahrt' één rode sluitlamp rechtsonder. Met het modificeren van de lichtgeleiders en vervolgens SMD ledjes solderen moet dit na te bootsen zijn.

Hei Martin, Dennis en alle andere geinteresseerden

Bovenstaande wat betreft de verlichting is nog wel even een uitdaging voor je. Je kan eventueel bij Dennis te rade gaan. Daarna kan je het "geheim" aan mij vertellen. Ik ga ook op zoek naar deze prachtige lok.

Groeten van teunis

PS Deel weggehaald

Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Hoi Teunis,

Ik heb wel interesse als ze wat goedkoper zijn.

Hoi Ad, 

Schroevendraaiertje word met plezier gebruikt, leuk aandenken aan een leuke dag!

groetjes Martin.
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Afgelopen woensdagavond.

Die avond is Bert Uytenhaak geweest. Hij heeft een marklin sbb lok meegenomen de AE 6/6 met artikel no 3050. Dit is het oudere type. Hij heeft daar een hoogvermogen 5 sterren motor en een 60902 decoder inge plaatst. Tot zijn verwondering reed de lok ook weer na de ombouw.
Ik moet zeggen het was weer een bijzonder gezellige avond, we gaan elkaar vaker opzoeken, het klikte gewoon.

Bert zal zelf ook een verslag schrijven.

Volgende week dinsdag komt Koos de Bruin en woensdag komt Bert Schippers (kroko).

groeten van teunis

PS de cursus zit vol t/m eind maart.

De lok van Bert:



Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Citaat van: teunistreinen op zaterdag 04 februari 2012, 12:33:13
Overigens is er een adres in duitsland waar de sounddecoders van esu voor ca 90,00 zijn te kopen.
Als dat aantrekkelijk lijkt voor meer mensen, mss kunnen we een "massa" bestelling doen.
Dat wil ik dan wel doen.

Daar heb ik denk ik wel interesse in. Ik heb nog wel zo'n vier locomotieven waar ik een ESU Loksound in wil hebben. Maar ben wel eerst even benieuwd naar de animo voor anderen voordat je bestelt.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen

Berichten: 430











Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
« Antwoord #154 Gepost op: Vrijdag 09 December 2011, 21:00:38 »



--------------------------------------------------------------------------------

Afgelopen woensdag ben ik bij Teunis langsgeweest. Ik heb de Marklin 3050 meegenomen, een SBB lok welke nog analoog was.de bedoeling was deze om te bouwen naar digitaal met een hoog vermogenmotor en een  decoder.Nu mijn probleem ,ik snap niets van electronica en al helemaal niets van ombouwen van loks. Teunis heeft me  vanaf het eerste mailtje verteld dat het niet echt uitmaakte dat ik deze kennis niet bezat,want er was nog nooit iemand ontevreden bij hem weg gegaan,maar ik had best wat onbehagen over het te behalen resultaat.Bij binnenkomst werd ik direct op mijn gemak gesteld en na de koffie aan het werk.Teunis heeft me uitgelegd wat de bedoeling was en toen met wat horten en stoten aan de slag.Na eerst de boven bouw afgenomen te hebben wees teunis me de diverse onderdelen aan  welke we als eerste moesten lossolderen om de oude motor te kunnen verwijderen .Toen dat was gebeurd de heleboel uit elkaar gehaald schoongemaakt met wasbenzine, de nieuwe onderdelen weer zo in elkaar gezet dat het weer een motor werd .Verder onder de bezielende leiding van Teunis de decoder geplaatst en de diverse draden gesoldeerd( solderen is overigens ook niet een van mijn sterkste kanten maar weer met behulp van teunis werd ook deze klus geklaard) .Toen dit  alles ondertussen met koffie en frisdrank was gebeurd kwam uiteindelijk het commando,nou zet hem maar op de baan en laten we maar eens zien wat het geworden is.nou wel een spannend moment natuurlijk.Lok op de baan en rijden!!!!!,ongelofelijk wat een opluchting ,hij deed het.Teunis ,onverstoorbaar,dat heb ik je toch gezegd dat het ook jou zou lukken.Na wat bijstellen van de decoder ,hier en daar een druppeltje olie liep het geheel naar mijn overtuiging perfecten konden we deze sessie met plezier afsluiten.Na eerst nog even zijn eigen baan bewonderd te hebben (geweldig overigens) ging ik met een geweldig fijn gevoel op weg naar huis.De volgende ochtend tal vroeg op om de lok op m'n eigen baan te proberen.Nou als een zonnetje rijdt deze oude lok z,n rondjes op mijn baan .
Heel deze avond was een openbaring voor mij .De geweldige gastvrijheid van Teunis,het eindelose geduld waarmee hij het hele project begeleide.
Teunis geweldig bedankt.Bert
(PS hieruit blijkt dat ook volkomen leken op elektronica gebied dit met de juiste hulp kunnen leren)



Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Hallo allemaal

Afgelopen dinsdag bij Teunis geweest voor de minicursus decoder inbouwen, na de koffie en inleidend praatje
begonnen met slopen van motor uit de bruine moterpost onder het waakzame oog van de meester.
Ik had al wel het e.e.a. gelezen op de diverse forums maar om het voor het eerst te doen is het wel handig om
iemand met verstand van zaken in je nabijheid te hebben.
Na het inbouwen van de ESU decoder en aansluiten aan de  motor een eerste testrondje, voor mij was dat best spannend
maar voor Teunis de normaalste zaak van de wereld dat de loc goed reed zowel voor- als achteruit.
Nu was de verlichting aan de beurt, dat schijnt bij de motorpost toch wel speciaal te zijn, en Teunis was zijn schema kwijt,
maar geen nood, na even nadenken door Teunis en een  schemaatje getekend nam Teunis het even over en verrek na 2 pogingen
deed de sluit, front en binnenverlichting het ook. petje af Teunis.
Vandaag de stoute schoenen aangetrokken en zelf de analoge 1607 'Ik trok de langste reizigers trein ter wereld' omgebouwd naar 5* en Esu
decoder, nou dat ging geheel probleemloos dank zij de minicursus van Teunis.
Met Teunis nog afgesproken dat wanneer hij naar zijn dochter in Groningen is hij op de terugweg een stop maakt in Lelystad om mij nog van
technisch advies te dienen van mijn baan in opbouw.
Iedereen die niet kleurenblind, geen soldeerangst heeft en geld wil uitsparen om zelf zijn decoders in te bouwen wil ik deze cursus van harte
aanbevelen en kennis te maken met deze hulpvaardige en aardige man.
Teunis nogmaals heel erg bedankt voor je gastvrijheid en het delen van je kennis.
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Afgelopen woensdagavond bij Teunis een duitse krokodil omgebouwd. De Br 194 (3322) ,analoog. Deze lok had ik al jaren maarnog niet mee gereden, zodat alles vast zat. Nadat de hij gedemonteerd was even in de wasbenzine en de tandwieltjes draaide weer. Nu kon de opbouw beginnen, ik had een Esu decoder met permanent magneet. Magneet geplaatst en rotor erin schild erop en uitproberen of het rond wil draaien, nee dus . Alles uit elkaar gehaald en controleren, alles ziet er goed uit. Weer proberen, niet dus. Magneet blijkt dus niet goed te zijn, de rotor zit klem. Gelukkig had Teunis na lang zoeken nog een magneet liggen, deze was wel goed.
Nu konden we beginnen met solderen en met een test rondje. De lok rijdt goed, alleende verlichting brandt aan de verkeerde kant, even een draadje verwisselen.
Nu thuis nog even de CV erin zetten, wat denk ik nog een hele klus wordt als ik zo al die draadjes ziet over CV. We zien wel hoe ver we komen, anders zet ik het op het forum.


Bert
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Bert.
Leuk dat alles uit eindelijk toch goed gekomen is.
Dat met die magneet,komt me bekend voor.
De ene is de andere niet...misschien is ie een keertje gevallen,en ja dan past het niet goed meer...wie weet.

Maar als je het niet lukt met cv's , vraag je toch of iemand in je buurt dit wilt doen.
Helaas staat je woonplaats niet bij je gegevens,maar vraag erom als je er niet uitkomt.
Meestal is een handje zo gevonden.

Wens je veel suc6.
Mvg: Alex
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Moi

In de afgelopen weken zijn Bert Uytenhaak, Koos de Bruin, Bert (kroko), Peter en Henk de Hoogt geweest.
Allen hebben met succes hun eigen lok omgebouwd.
De meesten hebben al een verslag gemaakt en het laatste verslag komt nog.

Het klinkt gek maar het einde van het tReinen siezoen is (bij mij) al in zicht.
Er komen nog minicursisten t/m 3 april, daarna zijn er nog een paar avonden vrij.

Met de maanden zonder R begint bij mij de lente en zomer, en worden de treinen activiteiten minder.

In september denk ik over aan een iets andere opzet van de cursussen.
Maar daarover later meer.

teunis



Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Hallo belangstellenden en mini cursisten geactualiseerd

De volgende minicursus avonden staan nog gepland.

Woensdag avond 29 februari 2012 komt  "Fransspoor" is geweest
Donderdag avond 1 maart komt Winus (Annemia)  is ook geweest
Woensdag avond 14 maart komen (onder voorbehoud) Loek en zijn zoon, ze geven nog door wat er omgebouwd gaat worden.
Woensdag avond 21 maart komt Tomm wederom op herhaling, voor het tunen van zijn 3326
Dinsdag avond 3 april komt Paul Willems

De eerstvolgende vrije avond is woensdag avond 28 maart 2012
Verder nog in april woensdagavond 25 april. Dit zal dan voorlopig de laatste avond zijn.

Op de "wachtlijst" staat:
Michel (H0ogovens)

Voor nieuwe geinteresseerden:

Wilt U een avond komen, neem dan contact met mij op, dan kunnen we een afspraak maken. Mijn voorkeur is op de woensdag avond. Andere avonden zijn in overleg mogelijk ,zoals de maandag, dinsdag of donderdag avond. Geen vrijdagav of weekend.

Wil jullie vragen jullie prive email adres (via PB) naar mij te sturen zodat ik een document kan sturen met alle gegevens over de cursus.

Uitgangspunten van de minicursus

- neem je eigen om te bouwen lok(s) mee (drierail, 2 rail is ook mogelijk)
- neem je eigen decoder mee, OF overleg met met mij, ik heb zelf een kleine voorraad liggen aan motors (marklin 5 sterren hoogvermogen) en decoders (marklin 60902 en esu met HAMO magneet)
- het mooiste is als je wat soldeerervaring hebt
- indien geen lok en/of geen decoder in bezit dan kan je evengoed de minicursus doen, daar ik zelf nog een berg loks heb om om te bouwen.

Groeten van teunis
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Afgelopen donderdag met mijn broer Peter bij Teunis geweest voor de mini cursus decoder inbouwen. Na de koffie met stroopwafel en een kort inleidend praatje over de verschillende motortypen direkt gezamelijk begonnen met het demonteren van de analoge onderdelen. Zelf had ik de 3033 als "slachtoffer" meegenomen, mijn broer de 3553. Onder het toeziend oog van de meester vorderden de werkzaamheden in een behoorlijk vlot tempo en na een paar uurtjes noeste arbeid waren de locomotieven klaar voor een eerste digitale testronde.

Eerst een paar plaatjes van mijn eigen ombouwproject.
1 De locomotief nog met de eigen motor, maar inmiddels zonder het omschakelrelais.
2 Alles ingebouwd, motorbedrading tijdelijk aangesloten, 50% kans dat licht en rijrichting overeenkomen...
3 Alles zoals het hoort, inderdaad 50% kans... :D, licht en rijrichting gecorrigeerd.
4 Het eindresultaat....moet nog wel wat aan de cabine verlichting doen.
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Om het allemaal compleet te krijgen ook nog een paar foto's van de 120 van mijn broer Peter, bleek een oude 5* machine te zijn met al best wat elektronica aan boord.

Al met al een zeer leerzame avond voor ons beiden, met een prima resultaat, gaat zeker nog wel een vervolg krijgen.

Teunis: Nogmaals bedankt voor de leerzame en gezellige avond! :thumbup:

Helaas zijn de foto's verloren gegaan na het compleet crashen van mijn PC.
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Citaat van: teunistreinen op zaterdag 04 februari 2012, 12:33:13

Overigens is er een adres in duitsland waar de sounddecoders van esu voor ca 90,00 zijn te kopen.
Als dat aantrekkelijk lijkt voor meer mensen, mss kunnen we een "massa" bestelling doen.
Dat wil ik dan wel doen.


Wat dichter bij huis koop je ze per stuk voor hetzelfde geld:

http://www.modeltreinexpress.nl/www/startpagina.asp

Gr, Ben.
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Gisteravond had ik het genoegen om bij Teunis te gast te zijn. Mijn uitdaging was om een oude NS 1101 Marklin 3013) om te bouwen naar digitaal. Sommige mensen zullen dit misschien jammer vinden, maar als het nodig zou zijn, kan alles weer teruggezet worden naar de analoge situatie.
Op de foto's kun je het proces volgen. Hoewel het, als je aanwijzingen krijgt eigenlijk heel eenvoudig lijkt, was het toch 10 uur voordat ik er erg in had.
Met het resultaat ben ik heel blij omdat ik deze loc nu vaker kan gebruiken. Ook de rijeigenschappen zijn door de nieuwe motor verbeterd. Hij loopt nu als een zonnetje.
Waar ik vandaag pas achterkwam is dat deze loc duidelijk hoger is dat de nieuwe modellen. Op de laatste foto is dat wel te zien.
Deze avond heeft me voldoende bagage meegegeven om volgende locs zelf om te gaan bouwen, te beginnen met een nieuwere NS 1139.
Als je wil beginnen met het gaan ombouwen van locs is deze avond beslist een aanrader.
Aan het eind van de avond nog de baan kunnen bekijken, werkelijk indrukwekkend en om jaloers op te worden.
Geweldig dat er binnen dit forum mensen zijn die dit soort dingen aanbieden en uitvoeren.
Teunis bedankt.
Winus
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Hoi Winus,

Mooooooooooooooooooooooi, jammer dat er geen filmpje van deze majestueuze loc is gemaakt, hoop dat die nog komt.

Veel plezier ermee.

Gr Ruud 
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Woensdag 29 februari was een voor mij hele speciale dag. Na er lang naar uitgekeken en tegeleefd te hebben was het mijn beurt om bij teunis op bezoek te komen met mijn" Limatreintje". De ontvangst was aller hartelijkst met koffie en een stroopwafel zijn we direct naar de werkkamer gegaan. Teunis vertelde dat hij geen ervaring had met Lima's maar dat zou niet een probleem geven dacht hij zo.

De Kap had ik reeds van te voren van het onderstel los gemaakt,zodat het binneste direct zichtbaar kon worden. De stroom draadjes van de sleper, Loc was reeds voorzien van een sleper los gesoldeerd. De conector met een stukje dubbelzijdig tape bevestigd en toen kwam het voormij het aansluiten/solderen van de draadjes. Het bleek met de deskundige aanwijzingen van Teunis een fluitje van een cent te zijn, het leek wel in 5 tellen te zijn gepiept zo simpel kwam het bij mij over. Iets waar ik toch enorm tegenop zag bleek door de uitleg en aanwijzigen van Teunis toch simpel.
De Loc op het proefbaantje en toen wilde die even niet hoorde de motor wel lopen (kwam me bekend voor zie mijn eigen draadje) maar wilde niet rijden. Één blik van Teunis was voldoende om het probleemtje te zien, het dunne draadje van de motor naar de achterassen diende nog verwijderd te worden en vervangen door een draadje van de achterassen met de zwarte massa draden van conector/sleper. Toen dit was gebeurt weer terug op de proefbaan en jawel de loc reds voor en achteruit. Teunis heeft de cv's nog enigzins aangepast, naar ik begreep - daar heb ik dus ook nog geen verstand van.-.De Loc liep gelijk wat mooier.
Teunis zegde ook toe nog iets te doen voor wat betreft de verlichting maar dat komt nog. Op dit moment heeft hij nog een aantal projektjes die eerst aan de beurt zijn.

Ben als een zeer gelukkig mens naar huis gegaan, dankzij de hulp van Teunis, ben ook direct van mijn angst tot digitaliseren van m'n loc's af dus kan dit soort lima's nu gewoon aan.

Teunis, Fijne vent :D; ]HARTELIJK DANK

Fransspoor
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Hallo belangstellenden en mini cursisten, bijgewerkt.  

De volgende minicursus avonden staan nog gepland.

Dinsdag avond 6 maart komt Bert Uytenhaak voor de vervolg Bert is geweest en heeft 2 SBB Re460 loks meegenomen om deze te trimmen door de CV's aan te passen, is een succes
Woensdagavond 7 maart komt Mark voor het ombouwen van een NS1600 naar hoogvermogen, Mark is geweest en heeft zijn lok laten opmbouwen met een 5 sterren hoogvermogen motor 60941 en een 60902 decoder
Vrijdagavond 9 maart komt Vincent (staal) vor iets heel anders maar heeft er ook mee te maken, hij wil een comkabel maken voor DDW aansturing via PC (uit artikel van Tilly). Dit is helaas niet doorgegaan door de aanschaf van een verkeerde connector
Woensdag avond 14 maart komen (onder voorbehoud) Loek en zijn zoon, ze geven nog door wat er omgebouwd gaat worden. Dat hebben ze gedaan en dat wordt een NS1600 en een NS1200.
Woensdag avond 21 maart komt Tomm wederom op herhaling, voor het tunen van zijn 3326
Woensdagavond 28 maart komt Jurrien, hij wil weer beginnen met de hobby
Dinsdag avond 3 april komt Paul Willems

De laatste avond dit seizoen is dan:
Verder nog in april woensdagavond 25 april. Dit zal dan voorlopig de laatste avond zijn.
Misschien wil ik in mei nog een paar avonden doen, als er belangstelling voor is.

Op de "wachtlijst" staat:
Michel (H0ogovens)

Voor nieuwe geinteresseerden:

Wilt U een avond komen, neem dan contact met mij op, dan kunnen we een afspraak maken. Mijn voorkeur is op de woensdag avond. Andere avonden zijn in overleg mogelijk ,zoals de maandag, dinsdag of donderdag avond. Geen vrijdagav of weekend.

Wil jullie vragen jullie prive email adres (via PB) naar mij te sturen zodat ik een document kan sturen met alle gegevens over de cursus.

Uitgangspunten van de minicursus

- neem je eigen om te bouwen lok(s) mee (drierail, 2 rail is ook mogelijk)
- neem je eigen decoder mee, OF overleg met met mij, ik heb zelf een kleine voorraad liggen aan motors (marklin 5 sterren hoogvermogen) en decoders (marklin 60902 en esu met HAMO magneet)
- het mooiste is als je wat soldeerervaring hebt
- indien geen lok en/of geen decoder in bezit dan kan je evengoed de minicursus doen, daar ik zelf nog een berg loks heb om om te bouwen.

Groeten van teunis
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Teunis en Frank,

Kunnen jullie me vertellen welke waarde van de weerstanden jullie hebben gebruikt met de ombouw van de Motorpost voor de lichtprintjes?
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Citaat van: Wijbe op zondag 18 maart 2012, 15:57:59
Teunis en Frank,

Kunnen jullie me vertellen welke waarde van de weerstanden jullie hebben gebruikt met de ombouw van de Motorpost voor de lichtprintjes?

Hoi Wijbe,
ik heb geen weerstanden gebruikt. De lichtprintjes moesten aangepast zoals hievoor beschreven.
vr gr
Frank
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Begrijp het vermoedelijk al, de 'orginele' print bevat de weerstanden voor de leds. Echter is bij deze motorpost geen printje meer aanwezig, vandaar mijn vraag.
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
na eerdere afmeldingen door werkzaamheden, was eindelijk da dag daar om te leren treinen om bouwen.
ik had oa een blauwe 1200 meegenomen, en een 1631.
na vakkundig de treinen gestript te hebben, heb ik in de 1200 een esu decoder in gebouwd, en in de 1631 door mijn zoon een marklin decoder en 5 polig anker.
achteraf gezien viel het reuze mee, wordt duidelijk en geduldig uitgelegd door Teunis.
beide locs rijden nu rustig hun rondje op de baan, wel ga ik nog het nodige verder aanpassen.
in de 1200 komen nog led verlichting, nu is het alleen wit L sein en gaat er ook een 5 polige anker in.
in de 1631 wil ik ook verder opwaarderen met front en sluit lichten.
ik wil in ieder geval langs deze weg Teunis van harte bedanken voor de gastvrijheid en ervaring.
er gaan zeker meer treinen omgebouwd worden.
Teunis het zal je niet verbazen, maar ik schrijf dit alweer vanaf zee a/b de EDT Protea.
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Aan belangstellenden en mini cursisten, laatste update.  

De volgende minicursus avonden staan nog gepland.

Maandagavond 2 april is Johan Winterink geweest, hij wil 2 stoomloks ombouwen naar 5 sterren hoogvermogen met de nieuwste marklin decoder 60942.
Dinsdag avond 3 april komt Paul Willems
Woensdagavond 4 april komt Hans Goosen
Woensdagavond 25 april komt Michel (h0ogovens)

De laatste avond dit seizoen is dan:
woensdagavond 25 april. Dit zal dan voorlopig de laatste avond zijn.

Misschien wil ik in mei nog een paar avonden doen, als er belangstelling voor is.

Voor nieuwe geinteresseerden:

Wilt U een avond komen, neem dan contact met mij op, dan kunnen we een afspraak maken. Mijn voorkeur is op de woensdag avond. Andere avonden zijn in overleg mogelijk ,zoals de maandag, dinsdag of donderdag avond. Geen weekend.
Wilt U uw loks ombouwen, maar U bent er niet zo handig in, dan bestaat de mogelijkheid om dat samen te doen.


Wil jullie vragen jullie prive email adres (via PB) naar mij te sturen zodat ik een document kan sturen met alle gegevens over de cursus.

Uitgangspunten van de minicursus

- neem je eigen om te bouwen lok(s) mee (drierail, 2 rail is ook mogelijk)
- neem je eigen decoder mee, OF overleg met met mij, ik heb zelf een kleine voorraad liggen aan motors (marklin 5 sterren hoogvermogen) en decoders (marklin 60902 en esu met HAMO magneet)
- het mooiste is als je wat soldeerervaring hebt
- indien geen lok en/of geen decoder in bezit dan kan je evengoed de minicursus doen, daar ik zelf nog een berg loks heb om om te bouwen.

Groeten van teunis
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Citaat van: Wijbe op zondag 18 maart 2012, 15:57:59
Teunis en Frank,

Kunnen jullie me vertellen welke waarde van de weerstanden jullie hebben gebruikt met de ombouw van de Motorpost voor de lichtprintjes?

Op de originele print worden soldeerbruggen in andere volgorde gemaakt/verbroken, bij het wijzigen van een 33xx naar een 36/37xx(x) versie.


Op de print, waar de bovenleiding-schakelaar zit, (29491) zijn de voorschakelweerstanden geplaatst voor de verlichtingsprintjes. Deze zijn opgenomen in de oranje draad.
Er is één voorschakelweerstand van 1070 ohm (rood - rood/zwart/zwart/rood) PER verlichtingsprint geplaatst.

Overigens, zijn er nog diverse schakelingen, om met behulp van extra functies, de rode sluitverlichting ook in- en uit te schakelen.
De keuze van decoder heeft invloed op type schakeling, omdat ook via functiemapping bepaalde seinbeelden kunnen worden gemaakt.

M.v.g. Mars.

Voor details, inzake speciale schakelingen, via PB.
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Hallo teunis,

ik zat te lezen over de minicursus, nu is mijn vraag, in welke plaats vind dit plaats?

groetjes Eugene
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Citaat van: lgbmarklintrein op dinsdag 03 april 2012, 14:58:47
Hallo teunis,

ik zat te lezen over de minicursus, nu is mijn vraag, in welke plaats vind dit plaats?

groetjes Eugene

Hoi Eugene

De minicursus vindt plaats in mijn woonplaats en dat is Landsmeer, net boven Amsterdam.

teunis
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Aan belangstellenden en mini cursisten, laatste update van het seizoen

De volgende minicursus avonden staan nog gepland.

Woensdagavond 25 april komt Michel (h0ogovens)
Woensdagavond 2 mei komt Rene van der Horst


De laatste avond dit seizoen is dan:
woensdagavond 2 mei.


Op de "wachtlijst" voor het seizoen 2012 -2013 staat:

Jarno Leeijen


Voor nieuwe geinteresseerden:

Wilt U een avond komen, neem dan contact met mij op, dan kunnen we een afspraak maken. Mijn voorkeur is op de woensdag avond. Andere avonden zijn in overleg mogelijk ,zoals de maandag, dinsdag of donderdag avond. Geen weekend.

Wilt U uw loks ombouwen, maar U bent er niet zo handig in, dan bestaat de mogelijkheid om dat samen te doen.

Wil jullie vragen jullie prive email adres (via PB) naar mij te sturen zodat ik een document kan sturen met alle gegevens over de cursus.

Uitgangspunten van de minicursus

- neem je eigen om te bouwen lok(s) mee (drierail, 2 rail is ook mogelijk)
- neem je eigen decoder mee, OF overleg met met mij, ik heb zelf een kleine voorraad liggen aan motors (marklin 5 sterren hoogvermogen) en decoders (marklin 60902 en esu met HAMO magneet)
- het mooiste is als je wat soldeerervaring hebt
- indien geen lok en/of geen decoder in bezit dan kan je evengoed de minicursus doen, daar ik zelf nog een berg loks heb om om te bouwen.

Groeten van teunis
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Volledig ombouw-maagd  :warning: arriveerde ik (met koffiebroodjes) in Landsmeer met verder in de tas: 2x 3029, 1x V36 uit 2858 en 1x 28741  Spanish Brotli Bahn. Uiteraard decoders (3 stuks) en permanent magneet daarbij + enig gereedschap. Zo werd er natuurlijk geen plank misgeslagen!

Na kennismaken bij een goed bakkie met zoetje (ook voor het eerst) gingen we al snel naar de werkkamer waar Teunis me installeerde aan een ruime werkplek. Na overleg kozen we voor de V36. Die was toch het meest geschikt voor de ombouw nu. Zo gezegd, zo ...ge.. mm, hoe krijgen we hem open... :help: geen boekje aanwezig maar na enig deductief gespeur vond ik het klepje aan de bovenzijde.


De eerste opgave -toch al niet gemakkelijk- is voltooid: de kap is los!





Teunis legde duidelijk de verschillen uit tussen DCM, KSC en GSC motoren en ik hoorde het niet donderen in Keulen, want ik had de theorie al doorgenomen. Na een compliment van de meester over het (als eerste in de reeks cursisten) ontdekken van een foutje in de theorie, mocht de soldeerbout ter hand genomen worden voor enige voorzichtige destructieve arbeid.
We hadden ervoor gekozen om een hoogvermogen motor voor deze lok i.c.m. een ESU lokdecoder in te bouwen.


De 5* hoogvermogenmotor




Terwijl Teunis een 2de bakkie ging regelen, mocht ik het inwendige van de lok gaan slopen. Het angstzweet brak me uit toen het relais dreigde uiteen te vallen in vele relaisstukjes, ik liet het daarom maar even op de plaats om te wachten op de terugkeer van Teunis. Het bleek geheel verwijderd te moeten worden! Buitengewoon opgelucht klaarde ik dat klusje succesvol.

Relaispuin




Relais, de motor en (hier nog niet) alle bedrading eruit gesoldeerd[/i]




Vervolgens kon er weer worden opgebouwd. Hier zit de nieuwe permanent magneet op zijn nieuwe stekkie.




De magneet zoog hilarisch genoeg het anker tussen mijn vingers vandaan! Dat ging wel goed komen dus.

De rest op zijn plek, waarbij opgemerkt dat ik het presteerde om de koolborstels zo fout als maar mogelijk is in de houders te plaatsen:)



De decoder werd geplaatst en de draadjes van de decoder werden op de juiste manier gesoldeerd, aan de hand van de ESU handleiding en uitleg van Teunis.

Uiteindelijk kon getest worden: en met succes!



Hierna de draadjes van de decoder zo goed mogelijk opgeborgen, kapje er weer op en nadat de cv's waren uitgelegd en ingesteld was de ombouw compleet!




Het is me heel erg meegevallen, nb ik wist dus echt helemaal niks van decoders inbouwen (!). Ik kan het echt iedereen met inbouwschroom aanraden de miniworkshop bij Teunis te doen. Daarbij was het was heel gezellig! Dus Teunis, nog maar een keer; heel erg bedankt voor een geslaagde avond!



Thuisgekomen, geheel nog in de ombouw flow, direct een 3029 gestript



Hier raak ik natuurlijk niet meer van in paniek:



Moest erg goed schoonmaken met wasbenzine en heb daarna de magneet en de decoder geinstalleerd.



Even op de baan in gespannen afwachting van de juiste werking ...



En ja! Het werkt prima! Het lokje kraakt wel aan alle kanten maar daar kan de decoder niks aan doen natuurlijk :)


Ik heb dan nog wel een paar vraagjes.

1) Er zaten bij de ESU magneet 2 weerstanden (groen). Ik had ze er eerst uit gelaten. Reed goed. In Henks V200 ombouw draadje zag ik dat hij ze had gesoldeerd aan de rijrichting aansluitingen. Vanmiddag heb ik dat ook gedaan. Lokje geeft nu een snerpend geluid tijdens het rijden, niet steeds, maar af en toe. Ook zijn er meer haperingen.
Zal ik ze er dan maar beter uit laten? Waar zijn ze eigenlijk voor?

2) De koolborstels van de 3029 zijn wat ingebrand zag ik. Ik wil ze liever vervangen. Zijn daar standaard setjes voor met een art. nr? 


Groetjes Michel
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Die "weerstanden" zijn eigenlijk spoelen en dienen voor de radio-ontstoring.
(weerstanden in serie met de motor is een heel slecht idee  :))
Je kan ze gewoon weg laten.

toevoeging:
de spoeltjes hebben hier dus wel effect:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=41312.msg773954#msg773954