Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen

Gestart door teunistreinen maandag 22 maart 2010, 08:01:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Er is vast wel iemand die je daar naar kan verwijzen, ik heb hem zelf als PDF. Mocht je hem willen kan ik em wel ff mailen.

Walter
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
geinig, het nummer van de lagerbolzen is in die onderdelenlijst gelukkig ook weer anders..... 22310 (in het huidige systeem dus 223100 )
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Heren

Back to topic graag: Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen

teunis
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Dank voor de link en tip!

groet,
Michiel
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Citaat van: Golfer op zaterdag 28 mei 2011, 09:00:51

Dank voor de link en tip!


Als je een nieuwe pin gaat bestellen bestel dan gelijk even het tandwiel mee.

Mocht leveren niet lukken stuur me even een bericht met je adres. Heb nog een motorblok zonder assen liggen en dat mag je wel hebben.

Citaat van: teunistreinen op zaterdag 28 mei 2011, 07:44:21

Back to topic graag: Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen


Huh? :?

Hier vraagt iemand om hulp na een ombouw. Wij reageren hier even op.

Gr, Ben.
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Hallo Allemaal,

Het wil nog niet lukken. Ben bedankt voor het aanbod wellicht moet ik daar nog gebruik van maken. De oude pin heb ik er weer in gezet. Na ook de lampen omgebouwd te hebben, wat trouwens 2 uur duurde want ik kreeg die isolatifittingen niet in hun plek, wilde het niet rijden. Ik kon wel de verlichting met de rijrichting schakelen. Dat dan weer wel!

Prachtig, maar zien jullie iets wat niet klopt? De assen lijken goed te zitten (?), de koolborstels ben ik niet vergeten.





enfin, het wil niet. Hij geeft geen krimp met een rijcommando. Als ik er dan op duw, in rijrichting, hoor ik een fout geluid. Dus houd ik snel op.
Omdat ik iets anders moet, heb ik een goed rijdende 1223 gepakt die met een 6080 is omgebouwd. Dat onderstel wilde ik even voelen. Gewoon weten hoe het rijdt. Dat rijdt dus soepel maar is wel vet. Ik maak het nu schoon.

Op de foto is iedere keer de linker het probleemblok. Zit alles goed?






Als de tweede schoon is kan ik die inbouwen in de 3055.3 en kijken of dan het probleem over is.
Ook dacht ik aan de massa. Er zit een deukje in de bruine kabel maar ja, de verlichting doet het..
Of zegt dat niets.

Uiteraard moet ook de 1223 (3051.4) blijven rijden!

vriendelijke groet,
Michiel

Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Citaat van: Golfer op zondag 29 mei 2011, 17:11:51
enfin, het wil niet. Hij geeft geen krimp met een rijcommando. Als ik er dan op duw, in rijrichting, hoor ik een fout geluid. Dus houd ik snel op.
Omdat ik iets anders moet, heb ik een goed rijdende 1223 gepakt die met een 6080 is omgebouwd. Dat onderstel wilde ik even voelen. Gewoon weten hoe het rijdt. Dat rijdt dus soepel maar is wel vet. Ik maak het nu schoon.
Als de tweede schoon is kan ik die inbouwen in de 3055.3 en kijken of dan het probleem over is.
Ook dacht ik aan de massa. Er zit een deukje in de bruine kabel maar ja, de verlichting doet het..
Of zegt dat niets.

Beste Michiel

Heb je verslagen van de afgelopen dagen steeds gevolgd.
Kan het zijn dat je de pin voor het vastzetten van het tandwiel te strak er in heb gezet?
Als je het motor blok in je handen neem kan je dan de wielen beide kanten ronddraaien?

Probeer die pin een ietsje losser te zetten.

groet teunis


Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Hallo Teunis,

Dank voor het volgen Teunis! De wielen draaien rond maar wel met weerstand. Ze kunnen denk ik worden afgeschreven.

Het goede blok wil ook niet draaien dus er zit een probleem in het soldeerwerk of de decoder. Nada, noppes geen reactie. Lichtvoering is oké. Het meest aannemelijk lijkt me het solderwerk  :?. Zo'n decoder kan toch geen optater krijgen van een blokkering?  Massa?

vriendelijke groet,
Michiel
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Citaat van: Golfer op zondag 29 mei 2011, 20:25:32
Dank voor het volgen Teunis! De wielen draaien rond maar wel met weerstand. Ze kunnen denk ik worden afgeschreven.

Het goede blok wil ook niet draaien dus er zit een probleem in het soldeerwerk of de decoder. Nada, noppes geen reactie. Lichtvoering is oké. Het meest aannemelijk lijkt me het solderwerk  :?. Zo'n decoder kan toch geen optater krijgen van een blokkering?  Massa?

Beste Michiel

Vind het bijzonder jammer dat na het inbouwen van de decoder, dat je daarna zoveel problemen hebt ondervonden.
Wil je voorstellen nog een avond bij mij langs te komen. dan kunnen we samen kijken wat er aan schort.
Neem dan ook je andere 1200 mee.

Als je wil, dan kan je dinsdag, woensdag of donderdag avond 7, 8 of 9 juni langskomen.

Ik hoor van je.
groet teunis
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Hoi Teunis,

Ja, jammer hè maar er zijn nog wat opties.
Je hebt Pb

groet,
Michiel
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Haal de twee spoelen los en sluit er eens een gelijkspanningbron op aan.
Is er niks aan te merken dan maakt hoogstwaarschijnlijk 1 van de koolborstels geen contact.
Even tegenaan drukken zou ik zeggen.
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Zat naar de foto te turen en het lijkt wel of de tandwielen (grote van onder en kleine van boven) elkaar niet raken. Maar kan zo maar gezichtsbedrog zijn.



Gr, Ben.
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Hallo Allen,

ik ben er net achter waarom mijn 3419 niet mooi wilde rijden, bij gebruik van een andere permanentmagneet (zelfde artikelnummer) uit een andere loc rijdt de loc wel erg mooi. Er zit dus een afwijking in de magneet, en heeft zoals gedacht niet direkt iets te maken met de inbouw van een andere decoder. Ik hoop dat de magneet onder garantie geruild kan worden,

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Beste Walter

Dat is wel erg bizar.
Was de magneet "verbogen" oid?
Maar goed, ook dat kan gebeuren.
Opschrijven in het lijstje van "wat er allemaal fout kan gaan bij het ombouwen".

Succes verder met ombouwen.

Groetn van teunis
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Hallo allemaal, mini cursisten

Het minicursus seizoen 2010-2011 is voorbij.
Gisteravond is Dennis (1984) geweest.
We hebben van 3 loks die door Dennis zijn omgebouwd (zie zijn draad Dennis bouwt zijn treinen om) de CV waarden proberen beter in te stellen. Het resultaat was bevredigend.
Ik denk dat er in totaal ca 30 mensen bij mij zijn geweest om onder leiding zelf een lok om te bouwen. Vrijwel alle avonden waren bijzonder inspirerend en bovenal ook gezellig.
De minicursus gaat verder in september.

De eerste afspraak is met Martin van Oosterom op 14 september 2011.
Voor de cursus avonden in september zijn de volgende belangstellenden genoteerd:

Wilfred Selier (onder voorbehoud)
Jelmer Bootsma
Stefan0 en Gerard hebben ook belangstelling maar wachten nog even

Voor nieuwe geinteresseerden:
Wilt U een avond komen, neem dan contact met mij op, dan kunnen we een afspraak maken. Mijn voorkeur is op de woensdag avond. Andere avonden in overleg mogelijk.

De maanden juni, juli en augustus wil ik graag "minicursus vrij" houden.
Per half september weer mini cursussen.

Wil jullie vragen jullie prive email adres (via PB) naar mij te sturen zodat ik een document kan sturen met alle gegevens over de cursus.

Uitgangspunten van de minicursus

- neem je eigen om te bouwen lok(s) mee (drierail, 2 rail is ook mogelijk)
- neem je eigen decoder mee, kan altijd met met mij overlegd worden
- het mooiste is als je wat soldeerervaring hebt
- indien geen lok en/of geen decoder in bezit dan kan je evengoed de minicursus doen, daar ik zelf nog een berg loks om te bouwen heb.

Groeten van teunis
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
goedemiddag Teunis,

De loc die ik graag is de marklin loc 34345 dit is een zwitserse loc de Re 4/4 2, kun je mij ter zijner tijd doorgeven welke decoder ik daar voor moet aanschaffen mijn voorkeur gaat uit naar ESU, ik moet ik ook een 5 polig anker bestellen?

groetjes Martin.
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Citaat van: Spoorman op zondag 29 mei 2011, 21:31:18
Zat naar de foto te turen en het lijkt wel of de tandwielen (grote van onder en kleine van boven) elkaar niet raken. Maar kan zo maar gezichtsbedrog zijn.

Gr, Ben.


Citaat van: huub op zondag 29 mei 2011, 21:22:35
Haal de twee spoelen los en sluit er eens een gelijkspanningbron op aan.

Huub, Ben, dank voor de tips! Ik ga er volgende week, na een week hier op Texel weer mee aan de slag.

vriendelijke groet,
Michiel
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Hallo allemaal, mini cursisten

Het is inmiddels 5 septembeR.
De R van 3Rail, maRklin, Raptor, minicuRsus etcRa zit weer in de maand.
Het minicursus seizoen 2011-2012 is gestart.

De eerste afspraak is met Martin van Oosterom op 14 september 2011.
De volgende af spraak is met Michiel Niekus, Golfer op donderdag av 29 september
Jelmer Bootsma komt woensdagavond 12 oktober

Voor de cursus avonden in de komende periode zijn de volgende belangstellenden genoteerd:

Wilfred Selier (onder voorbehoud)
Stefan0 en Gerard

De volgende avonden zijn mogelijk:

woensdagav 21 en 28 september
woensdag av 19 en 26 oktober
november wordt nader ingevuld, afhankelijk van belangstelling

Voor nieuwe geinteresseerden:
Wilt U een avond komen, neem dan contact met mij op, dan kunnen we een afspraak maken. Mijn voorkeur is op de woensdag avond. Andere avonden in overleg mogelijk ,zoals de maandag, dinsdag of donderdag avond. Geen vrijdagav of weekend.

Wil jullie vragen jullie prive email adres (via PB) naar mij te sturen zodat ik een document kan sturen met alle gegevens over de cursus.

Uitgangspunten van de minicursus

- neem je eigen om te bouwen lok(s) mee (drierail, 2 rail is ook mogelijk)
- neem je eigen decoder mee, kan altijd met met mij overlegd worden
- het mooiste is als je wat soldeerervaring hebt
- indien geen lok en/of geen decoder in bezit dan kan je evengoed de minicursus doen, daar ik zelf nog een berg loks om te bouwen heb.

Groeten van teunis
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Woensdag 14 september was ik aan de beurt om de mini cursus te volgen bij Teunis.
Ik was er ruim op tijd en na het drinken van een bakje koffie met een stroopwafel gingen we aan de gang. Ik had twee loc's meegenomen een SBB loc 34345 en de Br 128. Het waren allebei delta loc's en in de Br 128 had ik al een andere set van Marklin ingezet de 60760 echter de decoder was defect en het was ook nog niet gelukt om de led verlichting te laten werken. Omdat de SBB loc zwitserse lichtwisseling heeft besloten we om eerst de Br 128 om te bouwen met een Esu decoder de 54610, het plaatsen van de decoder ging voorspoedig, met Teunis erbij sloop je gewoon alle bedrading eruit. Echter het aansluiten van de verlichting vergde wat meer tijd, ik had er al een weerstand tussen gezet van 1000 Ohm en toen ik een kant had gesoldeerd en het ging testen werkte deze prima. Echter toen ik de tweede monteerde werkte het niet goed meer, de loc had allen nog maar twee rode lichten. Het probleem zat in de weerstand toen we er parallel nog een weerstand bij plaatste van 1000 Ohm werkte de loc perfect. Maar als je zo bezig bent dan gaat de tijd ontzettend hard en de avond was al weer voorbij. Met Teunis afgesproken om een volgende avond af te spreken om de SBB loc om te bouwen, Teunis maakt dan een printje voor de zwitserse lichtwisseling....en o ja we zouden foto's maken, maar dat zijn we vergeten. Dan heb ik maar een foto gemaakt van de loc op mijn baan waar hij nu al weer heel wat meters, met een nieuwe decoder en verlichting die werkt, heeft afgelegd.

Teunis bedankt voor deze gezellige en leerzame avond,

groetjes Martin.
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Gisteravond ben ik eindelijk weer bij Teunis langs geweest. De afspraak heb ik helaas 2x moeten verzetten.
Mijn probleemloc wilde hij graag nog eens bekijken en ik had een tweede bij me. De 3051  NS1223 uit post #106 om als vergelijk te dienen of om onderdelen uit te wisselen. Vrij snel werd besloten deze ook om te bouwen want ik had nog een Lokpilot V3.0 M4 bij me. De 6080 is te simpel voor Koploper in de nabije toekomst. Teunis bleek nog wel een magneet te hebben.  :P  Uiteindelijk is de gele neus 3055.3 achtergebleven want bij het doormeten gaf ze al geen reactie. Ze blijft alleen maar vragen oproepen.  8o

De 3051 heeft de volgende parameters gekregen:
Adres:           CV1 =  32     (01-80)
Vertrekspanning: Vmin  :    CV2 = 6
Optrekvertraging:        CV3 =  0   (01-63)
Afremvertraging:        CV4 =   0    (01-63)
Vmax   :        CV5 =   50     (01-63)
Vmidden :       CV6 =   24
?         CV53 = 50
?         CV54 = 16
?         CV55 = 12
Volume:           CV63 = 48        (01-63) maar er zit niks in..

Op 6021 procedure:
?STOP? en ?GO? toetsen gelijktijdig indrukken tot ?99? verschijnt
?STOP? toets indrukken
Het adres ?80? invoeren
Omschakelcommando met de rijregelaar vasthouden en gelijktijdig ?GO? indrukken
De verlichting knippert langzaam.
Het registernummer (CV) van de te wijzigen parameter invoeren,  en ?OMSCHAKELCOMMANDO?
De verlichting knippert snel.
De nieuwe waarde invoeren.  en  ?OMSCHAKELCOMMANDO?
De verlichting knippert langzaam.
..
Of beëindigen met ?14?
Sessie beëindigen met ?STOP? en aansluiten ?GO? indrukken.

Dit alles op het gevoel want ik heb nog geen nieuwe verlichting aangesloten en derhalve knippert er niets.  :D Ik miste de isolatiefittingen en lichtjes. Dat gebeurt later.
Al met al een gezellige avond en nog even snel Teunis zijn grote baan in m-rail mogen aanschouwen. Tijd vliegt..
Dank! Ik kan het iedereen aanraden  :thumbup:

Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Hoi Allen,

Topspeed ( CV 5 ) staat nu op 63 ingesteld maar na stap 8 (van14) gebeurt er niets extra's. Hij zou harder moeten lopen. Wat kan er nog meer worden ingesteld?

vriendelijke groet,
michiel
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Hoi,
Gisteren was het dan mijn beurt  :)

Ik had een duitse krokodil bij me, kleurstelling DDR, voorzien van omschakelrelais (art no 3335 voor de loc). [plaatje 1, opengeschroefde loc]

Ook hier weer alle draden die niet relevant waren (licht laten zitten!) er uit gehaald, motor er uit en wassen maar [2].
Daarna de magneet er in [3] en de motor weer opbouwen.
Hier kwamen we een probleem tegen. Na opbouw van de motor waren de tandwielen niet meer fatsoenlijk rond te krijgen. Schroefjes waren niet te lang, passing leek goed. Diverse keren er in en er uit en nog steeds geen beweging in te krijgen.
Totdat we nog beter gingen schoonmaken (tot in de kleinste radartjes) en we het asveertje er even af hadden. Toen kwamen de tandwielen wel weer rond.
Motor weer in frame gezet [4] en toen de decoder er bij gepakt.

Plekje zoeken voor decoder en solderen maar in de volgorde van draden volgens het ESU boekje (lokpilot 4 ging er in) [5].

Nou het resultaat mag er zijn! De loc rijdt nog niet optimaal (tandwielen), maar als dat is opgelost kan deze weer als pronkstuk mee op de digitale baan!

Het leerzame vond ik vooral de begeleiding van Teunis die je over je koudwatervrees heen helpt. Goede tips en adviezen.

Groeten,
Jelmer

Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Hallo allemaal, mini cursisten

In het vorige bericht Jelmer over zijn ervaringen met de minicursus.
Tevens is Jelmer tot nu toe de laatste deelnemer aan de minicursus.
Er hebben zich geen nieuwe geinteresseerden meer aangemeld.

Dus Dylan (minitreintje) niet alleen bij jou meld zich niemand, maar bij mij ook niet meer.
We zullen maar veronderstellen dat "iedereen" is bijgeleerd wat betreft ombouwen naar digitaal.
Er zijn nu ook meer dan genoeg voorbeelden overal te vinden.

Dus wat mij betreft is het einde oefening.
Tenzij...........

Er toch nog belangstellenden zijn die een minicursus willen volgen.
Degenen die dit overwegen, lees de verslagen in dit topic en bepaal of de cursus voor jou ook interessant kan zijn.
Neem daarna contact met mij op.

Voor nieuwe geinteresseerden:
Wilt U een avond komen, neem dan contact met mij op, dan kunnen we een afspraak maken. Mijn voorkeur is op de woensdag avond. Andere avonden zijn in overleg mogelijk ,zoals de maandag, dinsdag of donderdag avond. Geen vrijdagav of weekend.

Wil jullie vragen jullie prive email adres (via PB) naar mij te sturen zodat ik een document kan sturen met alle gegevens over de cursus.

Uitgangspunten van de minicursus

- neem je eigen om te bouwen lok(s) mee (drierail, 2 rail is ook mogelijk)
- neem je eigen decoder mee, kan altijd met met mij overlegd worden
- het mooiste is als je wat soldeerervaring hebt
- indien geen lok en/of geen decoder in bezit dan kan je evengoed de minicursus doen, daar ik zelf nog een berg loks om te bouwen heb.

Groeten van teunis

Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Beste Teunis,

Mocht dit voorjaar (9mrt, meen ik) bij jou komen leren, vervelende is dat ik eigenlijk alles wat mij is bijgebracht al weer kwijt ben, zou graag nog eens langskomen.
Probleem is mij de (openbaar vervoers-)afstand Rdam - L'meer. Kwam vorige keer in de nacht terug, 's morgens om 6 uur de wekker.
Vraag mij af of er geen Rdamse Teunis is,die mij zou kunnen instrueren? Behalve de roemruchtige heer A. Bengali zijn mij geen Rdamse forumleden bekend.
Ben benieuwd.
Peter
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Hoi Teunis,

het ombouwen van een standaard lok lukt me wel (ESU decoder en permanent magneet erin), maar een motorpost met afwijkende verlichting durf ik eigenlijk niet aan te beginnen. Mijn Zwitserse loks zijn nu zonder Zwitserse lichtwisseling (Ae 6/6). Een aantal loks omgebouwd met een 60760 hebben 'alzheimer'. Weet je daar ook wat voor, dan lijkt het me leuk en leerzaam om een keer bij je af te spreken.

Vr gr

Frank
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Hoi Frank,

Ik reageer even...

Als je een Ae6/6 hebt heb je als het goed is 2 gloeilampen. Standaard werden de analoge modellen geleverd met Zwitserse lichtwisseling. Als je ombouwt naar digitaal, zul je dat plaatje moeten hergebruiken (heb ik wel eens ergens gelezen op het forum), of je decoder moet er in voorzien. ESU kan dat standaard. Zie ook mijn ombouwverslag.

Binnenkort ga ik ook nog een wit/rode lichtwisseling inbouwen. Zie hier.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Citaat van: frank-103 op dinsdag 18 oktober 2011, 23:34:15
Hoi Teunis,

het ombouwen van een standaard lok lukt me wel (ESU decoder en permanent magneet erin), maar een motorpost met afwijkende verlichting durf ik eigenlijk niet aan te beginnen. Mijn Zwitserse loks zijn nu zonder Zwitserse lichtwisseling (Ae 6/6). Een aantal loks omgebouwd met een 60760 hebben 'alzheimer'. Weet je daar ook wat voor, dan lijkt het me leuk en leerzaam om een keer bij je af te spreken.

Vr gr

Frank

Hoi Frank

Je hebt een PB

mvg teunis
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Citaat van: Munin op dinsdag 18 oktober 2011, 22:12:01
Beste Teunis,

Mocht dit voorjaar (9mrt, meen ik) bij jou komen leren, vervelende is dat ik eigenlijk alles wat mij is bijgebracht al weer kwijt ben, zou graag nog eens langskomen.
Probleem is mij de (openbaar vervoers-)afstand Rdam - L'meer. Kwam vorige keer in de nacht terug, 's morgens om 6 uur de wekker.
Vraag mij af of er geen Rdamse Teunis is,die mij zou kunnen instrueren? Behalve de roemruchtige heer A. Bengali zijn mij geen Rdamse forumleden bekend.
Ben benieuwd.
Peter

Beste Peter

Je hebt een PB

mvg teunis
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Citaat van: oosterom op maandag 19 september 2011, 11:17:49
Met Teunis afgesproken om een volgende avond af te spreken om de SBB loc om te bouwen, Teunis maakt dan een printje voor de zwitserse lichtwisseling....en o ja we zouden foto's maken, maar dat zijn we vergeten. Dan heb ik maar een foto gemaakt van de loc op mijn baan waar hij nu al weer heel wat meters, met een nieuwe decoder en verlichting die werkt, heeft afgelegd.


Martin

We zouden nog een avond afspreken. Doe een voorstel via PB.

mvg teunis
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Hallo allemaal, mini cursisten

In het vorige bericht Jelmer over zijn ervaringen met de minicursus.
Tevens is Jelmer tot nu toe de laatste deelnemer aan de minicursus.
Er hebben zich geen nieuwe geinteresseerden meer aangemeld.

MAAR nu wel............

Woensdag avond 16 november 2011 komt Frank-103, hij neemt een marklin motorpost mee.

Op de lijst staat ook:

Peter (Munin) en
Martin van Oosterom




Voor nieuwe geinteresseerden:
Wilt U een avond komen, neem dan contact met mij op, dan kunnen we een afspraak maken. Mijn voorkeur is op de woensdag avond. Andere avonden zijn in overleg mogelijk ,zoals de maandag, dinsdag of donderdag avond. Geen vrijdagav of weekend.

Wil jullie vragen jullie prive email adres (via PB) naar mij te sturen zodat ik een document kan sturen met alle gegevens over de cursus.

Uitgangspunten van de minicursus

- neem je eigen om te bouwen lok(s) mee (drierail, 2 rail is ook mogelijk)
- neem je eigen decoder mee, kan altijd met met mij overlegd worden
- het mooiste is als je wat soldeerervaring hebt
- indien geen lok en/of geen decoder in bezit dan kan je evengoed de minicursus doen, daar ik zelf nog een berg loks om te bouwen heb.

Groeten van teunis

Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Hallo allemaal, mini cursisten


Woensdag avond 16 november 2011 komt Frank-103, hij neemt een marklin motorpost mee.
Woensdag avond 23 november staat Peter (Munin) genoteerd.

Op de lijst staat ook:

Martin van Oosterom


Voor nieuwe geinteresseerden:
Wilt U een avond komen, neem dan contact met mij op, dan kunnen we een afspraak maken. Mijn voorkeur is op de woensdag avond. Andere avonden zijn in overleg mogelijk ,zoals de maandag, dinsdag of donderdag avond. Geen vrijdagav of weekend.

Wil jullie vragen jullie prive email adres (via PB) naar mij te sturen zodat ik een document kan sturen met alle gegevens over de cursus.

Uitgangspunten van de minicursus

- neem je eigen om te bouwen lok(s) mee (drierail, 2 rail is ook mogelijk)
- neem je eigen decoder mee, kan altijd met met mij overlegd worden
- het mooiste is als je wat soldeerervaring hebt
- indien geen lok en/of geen decoder in bezit dan kan je evengoed de minicursus doen, daar ik zelf nog een berg loks om te bouwen heb.

Groeten van teunis

Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
jammer dat je zo ver weg woont (Deventer/Landsmeer) ik had graag een cursusje ombouw 2rail naar 3rail gehad.

Maar evengoed een gezellige avond gewenst.

Gr Ruud
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Citaat van: nkeer3 op maandag 07 november 2011, 21:08:45
jammer dat je zo ver weg woont (Deventer/Landsmeer) ik had graag een cursusje ombouw 2rail naar 3rail gehad.

Beste Ruud

Voor de duidelijkheid: de minicursus is GEEN cursus voor ombouwen van 2rail naar 3rail.
Deze minicursus gaat puur over het ombouwen van "analoog" naar "digitaal" voor zowel 2rail als 3rails.

teunis
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
naja daar had ik ook veel van opgestoken  ;)

Gr Ruud
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Citaat van: nkeer3 op maandag 07 november 2011, 21:08:45
jammer dat je zo ver weg woont (Deventer/Landsmeer) ik had graag een cursusje ombouw 2rail naar 3rail gehad.

beste Ruud

Veel cursisten zijn van een locatie gekomen die nog veel verder ligt dan Deventer
Zoals Bergen op Zoom, omgeving Leeuwarden, etc.....

Deventer Landsmeer mss 5 kwartier rijden?

Mss is het de moeite waard?

teunis
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Beste Teunis, ik heb je een pb gestuurd.

Groet,

Tom
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Hallo allemaal, mini cursisten


Woensdag avond 16 november 2011 komt Frank-103, hij neemt een marklin motorpost mee.
Donderdag avond 24 november staat Peter (Munin) genoteerd.
Woensdag avond 30 november komt Wouter Berger
Woensdag avond 7 december 2011 komt Tom Mali
Woensdag avond 21 december komt Koos de Bruin. hij neemt een bruine motorpost mee.
Woensdag avond 1 februari 2012 komt Martin van Oosterom wederom

Op de lijst staat ook:

Woensdagavond 14 december is nog vrij!!
De eerstvolgende vrije avond is dan pas woensdag avond 8 februari 2012.

Voor nieuwe geinteresseerden:
Wilt U een avond komen, neem dan contact met mij op, dan kunnen we een afspraak maken. Mijn voorkeur is op de woensdag avond. Andere avonden zijn in overleg mogelijk ,zoals de maandag, dinsdag of donderdag avond. Geen vrijdagav of weekend.

Wil jullie vragen jullie prive email adres (via PB) naar mij te sturen zodat ik een document kan sturen met alle gegevens over de cursus.

Uitgangspunten van de minicursus

- neem je eigen om te bouwen lok(s) mee (drierail, 2 rail is ook mogelijk)
- neem je eigen decoder mee, kan altijd met met mij overlegd worden
- het mooiste is als je wat soldeerervaring hebt
- indien geen lok en/of geen decoder in bezit dan kan je evengoed de minicursus doen, daar ik zelf nog een berg loks om te bouwen heb.

Groeten van teunis

Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Beste Teunis, ik heb je een PB gestuurd voor de mini curses
groet Wouter
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Ik ben gisteravond bij Teunis geweest voor de ombouw van de motorpost. Reden om daar niet zelf aan te beginnen was de extra print voor de lichtwisseling.



Na de thee met een koek moest de trein er aan geloven



Het verwijderen van de oude ingewanden was vrij snel gebeurd



Nieuwe magneet erin (wel nakijken op braampjes, anders loopt de trein heel beroerd)



Dan is de lichtwisselprint aan de beurt



Gaat de decoder er in



Ergens lukt het niet om de verlichting aan het werk te krijgen, een eerdere oplossing is Teunis kwijt, zodat er een vervolg gaat komen, we gaan de spoorbaan van Teunis bekijken en gelukkig of helaas? is de sleutelhangercamera mee.



Het filmpje ga ik jullie niet onthouden, wel heb ik ons achtergrondgeklets vervangen voor een toepasselijk muziekje.

http://www.youtube.com/watch?v=OSmvy9LKBeY

Hachelijk?    ;)

Teunis bedankt voor de hulp!
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Wat zou de verlichting moeten doen?
Als het iets is als een Zwitserse schakeling kan je dat toch ook via cv waardes regelen.
Als de lampjes niet aan willen kan dat te maken hebben met verkeerde analoge lampen.

Groetjes dennis
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Dennis

De verlichting moet branden na de ombouw naar digitaal.
Ik ben alleen het schemaatje daarvan even zoek.

Aan de "minicursisten" met wie we een NS motorpost hebben omgebouwd.

Een van de laatste minicursisten met wie ik een NS motorpost heb omgebouwd hebben we gebruik gemaakt van een schemaatje voor het aanpassen van de verlichtingsprint die in de motorpost zit.
Wie o wie kan me nu helpen aan een schema voor het aanpassen van dit verlichtingsprintje na de ombouw naar digitaal?

mvg teunis

Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
De hele ombouw staat hier beschreven incl. aanpassing printje.

http://www.hanulveen.nl/ombouwen/motorpost%20ombouwen/ombouwen-mp.html

Gr, Ben.
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Citaat van: Spoorman op vrijdag 18 november 2011, 09:00:47
De hele ombouw staat hier beschreven incl. aanpassing printje.

http://www.hanulveen.nl/ombouwen/motorpost%20ombouwen/ombouwen-mp.html

Gr, Ben.

Ben

Heel hartelijk dank voor deze link.

teunis
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Frank 103

Afgelopen woensdag avond is Frank geweest. Hij had een motorpost meegenomen en heeft hem vrijwel alleen en zelf omgebouwd. Ik keek toe. Ondertussen was ik op zoek naar een artikeltj over de verlichting van de motorpost als deze wordt omgebouwd naar digitaal.
Maar door de laatste interne verhuizingen zal dit stukje info zijn ondergesneeuwd. We kregen het dus even niet voor elkaar de verlichting brandende te krijgen.
Maar inmiddels heeft oa Ben gezorgd voor info voor de motorpost verlichting, bedankt Ben.

Frank heeft een verslag gemaakt van de avond. Hij heeft een aantal foto's gemaakt van de ombouw. ZMaar ook heeft Frank wat foto's van mijn treinbaan gemaakt. Maar ook een erg leuk videofilmpje. Hij heeft bewerkt en van text voorzien. Heel leuk gedaan Frank.
Inmiddels mijn andere vrienden een link naar het filmpje gestuurd, wat weer erg leuk reacties oplevert.

Het leuke van een avondje minicurssussen is oa dat je kennis maakt met gelijkgestemden qua interesse in de modeltreinen. Dan wisselen we ook uit de bijzonderheden en interessante dingen in relatie met de treinen. Zo zijn er in de afgelopen periode dat ik bezig ben met deze minicursussen al heel wat mensen geweest met iets speciaals. De afgelopen avond met Frank met zijn minivideocamera (sleutelhangercamera) was voor mij heel speciaal.

Ben benieuwd waar deze mini video camera's te koop zijn, want dat wil ik ook!!.

Tot de volgende minicursist.

teunis
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Teunis, deze sleutelhanger camera's zijn blijkbaar te koop in Japan via ebay.
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
@Ben: ik ga er komend weekend mee verder, dan zal ik hier laten zien of het gelukt is! Alvast bedankt voor de link!

@Teunis: leuk dat je het filmpje leuk vindt! Met een stoom of diesellok voor de trein hoef ik het geluid (ons geklets) niet te vervangen voor een muziekje, tip voor de volgende keer  ;)
Ik zal je nog mailen voor een vervolgbezoek, neef Erik wil heel graag zien hoe de bezetmelding bij jouw spoorbaan werkt.
Ik had mijn camera gekocht bij deze aanbieder Klik hier

EDIT Ad: Link hersteld
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Hallo belangstellenden en mini cursisten


Woensdag avond 16 november 2011 komt Frank-103, hij neemt een marklin motorpost mee. Frank is geweest en heeft een verslag gemaakt
Donderdag avond 24 november staat Peter (Munin) genoteerd. Peter is geweest en zijn verslag staat hier ook, beetje dom Peter, in de verkeerde Fyra te stappen, je was vast nog ergens ander met je gedachten
Woensdag avond 30 november komt Wouter Berger, Wouter is geweest en bleek al een zeer veel ervaring te hebben met ombouwen, hij heeft ook een verslag gemaakt

Woensdag avond 7 december 2011 komt Tom Mali
Woensdag avond 14 december komt Michel (H0ogovens)
Woensdag avond 21 december komt Koos de Bruin. hij neemt een bruine motorpost mee.
Woensdag avond 1 februari 2012 komt Martin van Oosterom wederom
Woensdag avond 8 februari 2012 komt Bert Uytenhaak
Donderdag avond 23 februari komen de broers Henk en Peter de Hoogt

Rond de kerst, oud en nieuw en de maand januari geen minicursus

De eerstvolgende vrije avond is woensdag avond 15 februari 2012.

Voor nieuwe geinteresseerden:
Wilt U een avond komen, neem dan contact met mij op, dan kunnen we een afspraak maken. Mijn voorkeur is op de woensdag avond. Andere avonden zijn in overleg mogelijk ,zoals de maandag, dinsdag of donderdag avond. Geen vrijdagav of weekend.

Wil jullie vragen jullie prive email adres (via PB) naar mij te sturen zodat ik een document kan sturen met alle gegevens over de cursus.

Uitgangspunten van de minicursus

- neem je eigen om te bouwen lok(s) mee (drierail, 2 rail is ook mogelijk)
- neem je eigen decoder mee, kan altijd met met mij overlegd worden
- het mooiste is als je wat soldeerervaring hebt
- indien geen lok en/of geen decoder in bezit dan kan je evengoed de minicursus doen, daar ik zelf nog een berg loks om te bouwen heb.

Groeten van teunis

Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Afgelopen donderdagmiddag toog ik ten tweede male naar Landsmeer. De eerste keer was er toch te weinig blijven hangen, dacht ik. Met Fyra en bus 93, anderhalf uurtje, Teunis zat klaar met goede kop koffie, vervolgens naar zn atelier. Had n in Houten gekochte DHG 500 meegenomen en de vorige keer omgebouwde BR81, die verder met de 6021 afgeregeld moest worden. Merkte al snel dat er toch heel wat van de vorige keer was blijven hangen, komt ook door de door Teunis gehanteerde lesmethode, die erop neer komt dat je zelf aan de slag gaat, zie ik altijd tegenop, maar t is super effectief, door zelf te doen krijg je de ombouw sneller onder de knie, t lijkt n open deur, maar is natuurlijk wel zo! Zelf doen, Teunis controleert, simple as that! Om kort te gaan, oude zaken eruit (m.n. relais, spoeltje en condensator), motorschild en anker los en checken op vuil en andere ongerechtigheden. Vervolgens decoder erin(met dubbelzijdig tapetje) en aansluiten, e.e.a. volgens het ESU-boekje, de verbindingen worden gesoldeerd en voorzien van n stukje krimpkous. Als alles is aangesloten komt toch de lakmoesproef, kijken of tie wil lopen! Ehhh, ff niet, ah ja, wel de koolborsteltjes erin doen, oeps! Daarna, lopen!
Vervolgens met 6021 afregelen, eigenlijk een vrij eenvoudig karweitje, wederom kwestie van t volgen van t boekje en goed luisteren naar Teunis. Eerst DHG500 geregeld, vervolgens BR81. Geweldig! Kbelde om 6 uur bij Teunis aan, vertrok om half 9, met een omgebouwde, afgeregelde DGH500 en afgeregelde BR81!
Zou bijtijds weer thuis zijn geweest, ware het niet dat ik in de verkeerde Fyra stapte en zodoende werd uitgerangeerd op Watergraafsmeer! :?
Enfin, ben thuisgekomen, uurtje later dan gepland. Teunis, kwil je wederom, nogmaals hartelijk danken, heb weer heel, heel veel geleerd en twas weer erg gezellig, kzie er naar uit om nog een keer langs te komen met n mooi lokje! (maar dat zal wel volgend jaar worden!)
Peter
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Goede morgen,
Ik ben bert uytenhaak wonende in amsterdam.
Sinds enige jaren met een marklin baan bezig.
Heb totaal geen benul van het ombouwen van loks,maar zou dit graag willen leren
Mijn vraag :is er voor mij nog een plaatje in te ruimen?
De dag,tijd maakt mij niets uit.
Zou dit lukken ,kunt u mij dan vertellen wat ik nodig zou hebben om een marklin analoge lok om te bouwen naar digitaal.Bij voorbaat dank voor uw aandacht en hoop spoedig iets van u te mogen horen.
Hoogachtend,
Bert.

Edit by Sascha : persoonlijke gegevens verwijderd